Pettynyt sukulaisiin jotka eivät tule yo-juhliin
Meillä on ylioppilasjuhlat nyt lauantaina ja kutsuin molempien suvusta kaikki lähimmät ja vähän kaukaisempiakin. Tyttäreni kannalta harmittaa niin paljon kun moni ei ole ilmoittanut vieläkään onko tulossa ja olisin niin halunnut että häntä olisi tullut juhlistamaan koko suku. Hänen molempien sisarustensa juhlissa oli paljon enemmän väkeä paikalla. Eniten olen suuttunut omiin sisaruksiini. Veljeni ja siskoni asuvat molemmat ulkomailla mutta ovat tienneet tästä juhlasta jo pitkään. Nyt sitten viime hetkellä kumpikaan ei ole tulossa. Toisella työkiireet estävät, toinen taas vetosi siihen ettei pysty siirtämään jotain tutkimuksia sairaalassa. Tiedä sitten onko vaan tekosyitä. Minusta tuntuu äitinä loukkaavalta että heistä kumpikaan ei ole puolisoineen tulossa paikalle. Ei oikein huvita edes puhua kummankaan kanssa kun päättivät nyt tehdä näin. Varmaankin olisivat olleet kesällä kyllä tulossa käymään mutta en tiedä viitsinkö edes kutsua kylään.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis suutuit sisaruksillesi kun eivät käytännön syistä pääse paikalle?! Mitä mieltä ylioppilas itse on? Harva yo-ikäinen on kovin harmissaan jos täti/setä/serkku/kumminkaima eivät pääse kahvittelemaan. Ehtii nähdä toistekin. Kuulostaa siltä että sinulla ei riitä empatiaa muille vaan harmittaa kun et pääse itse patsastelemaan yo:n äitinä mahdollisimman ison vierasmäärän edessä. On ehkä hieman tärkeämpää että työpaikka säilyy ja terveys hoidetaan kuntoon kuin se, että sinä saat lisää vieraita juhliisi. Ei kannata polttaa siltoja sentään yksien juhlien takia.
Ne ovat nuorelle ihmiselle ainutkertaiset juhlat.
Voi olla, mutta muisteleeko niitä joku oikeasti vielä vuosien päästä? Itse en edes muista enää kunnolla omiani.
No ei todellakaan muistele. En muista ketä kävi yo juhlissani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi samoin yhden lapsen kanssa. Kutsutut priorisoivat kaikkea muuta. Harmitti tosi paljon lapsen puolesta. Päädyimme nopeasti kutsumaan sellaisia, joita emme alunperin olleet kutsuneet.
Ja arvaa miten "kivan" kuvan annoitte heille: tulkaa nyt täytevieraat.
Juu, mikään ei ole niin mieltä ylentävää, kuin saada kutsu johonkin juhliin viimetipassa ja tajuta olevansa vain "täytevieras", kun ensin kutsutut on peruneet tulonsa.
Lahjojen, ja erityisesti rahalahjojen takiako niitä täytevieraita on sitten pakko kutsua, kun en oikein mitään muuta syytä siihen näe? Luulisi olevan sillä pienelläkin porukalla yhtä merkityksellinen juhla ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Panin välit poikki sukulaisiin jotka teki oharit juhlien kohdalla. Ihan sama lähettävätkö kukkia ja lahjoja, kyseessä on myös vanhempien juhla ja on loukkaus olla tulematta. Jos on vielä varattu jotain erityisruokia niin kuka nekin sitten syö.
Ei nyt välejä poikki kanata laittaa, jos joku on ajattelematon. Kaikki ei vaan tajuu, et tarvitaan tieto sitovasti,ruoka- ja juomatilauksia varten.
Tilasin tarjoilut jo silloin kun lähetin kutsut eli eivät olleet ehtineet vielä vastata. Mutta onhan se nyt törkeetä jättää tulematta jos on kuitenkin lähisukua! Ei kiinnosta onko niillä muka joku pätevä syy. Kuitenkin tiesivät etukäteen että mun lapsella on juhlapäivä keväällä.
Kutsut lähetetään siinä vaiheessa kun on tiedossa että kirjoitukset on suoritettu onnistuneesti läpi. Kutsuihin laitetaan V.p./VP/R.S.V:P. ja tarjoilut tilataan vasta sen päivämäärän jälkeen kun saapuvien vieraiden määrä on selvillä. Toki ainahan tilataan hiukan ylimääräistä että kaikille varmasti riittää, mutta näin varmistetaan hävikin miniminti ja eliminoidaan ylilyönnit.
Käsi sydämelle, jättäisitkö sinä itse kenties pitkäänkin odottamasi lääkäri- tai toimenpideajan väliin sisarustesi lasten ja heidän ulkomailla olevien juhlien vuoksi?
Juhliin kutsuttu ihminen voi olla pettynyt ja surullinen, kun ei pääse mukaan juhliin syystä tai toisesta. Onko syytä edes pakko kertoa, sillä se voi olla hyvinkin henkilökohtainen ja arka asia.
Vierailija kirjoitti:
No ei se juhliin tulo aina ole niin yksinkertaista. Minä en ollut viimeksi lähisukulaisen yo-juhlissa. Olisi pitänyt ottaa palkatonta vapaata se päivä, maksaa melkein satanen matkakuluja, ja toinen mokoma yöpymisestä hotellissa. Siis joku kolmensadan euron päivä ja siihen vielä satanen lisää ylioppilaalle. Ei yksinkertaisesti ollut varaa sellaiseen. Lähetin ylioppilaalle 150 euroa, luulen, että hän oli hyvin tyytyväinen, ei kaikkien monien vieraiden joukosta minua kaivannut.
Tämä. Mun pitäisi tietää jo hyvinkin huhtikuun alussa onko päättäjäis- tai valmistujaisjuhlia tulossa vai ei, että voin laittaa työvuorotoiveet sen mukaan jos haluan juhliin mennä. Jos laitan vapaatoiveen ja sen saan ja juhlia ei sitten tulekaan, olen silloin tuhlannut yhden vapaapäivän jonka ehkä olisin voinut tarvita johonkin toiseenkin kohtaan samalla listalla.
- vuorotyössä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi samoin yhden lapsen kanssa. Kutsutut priorisoivat kaikkea muuta. Harmitti tosi paljon lapsen puolesta. Päädyimme nopeasti kutsumaan sellaisia, joita emme alunperin olleet kutsuneet.
Juu, mikään ei ole niin mieltä ylentävää, kuin saada kutsu johonkin juhliin viimetipassa ja tajuta olevansa vain "täytevieras", kun ensin kutsutut on peruneet tulonsa.
Joo, juhlakalulla ei ole hajuakaan keitä osa vieraista on kun juhlakalun äiskä on päättänyt kutsua työkavereitaan tai harrastusporukkansa tyyppejä :D :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis suutuit sisaruksillesi kun eivät käytännön syistä pääse paikalle?! Mitä mieltä ylioppilas itse on? Harva yo-ikäinen on kovin harmissaan jos täti/setä/serkku/kumminkaima eivät pääse kahvittelemaan. Ehtii nähdä toistekin. Kuulostaa siltä että sinulla ei riitä empatiaa muille vaan harmittaa kun et pääse itse patsastelemaan yo:n äitinä mahdollisimman ison vierasmäärän edessä. On ehkä hieman tärkeämpää että työpaikka säilyy ja terveys hoidetaan kuntoon kuin se, että sinä saat lisää vieraita juhliisi. Ei kannata polttaa siltoja sentään yksien juhlien takia.
Voi olla, mutta muisteleeko niitä joku oikeasti vielä vuosien päästä? Itse en edes muista enää kunnolla omiani.
Minä muistan, keitä kävi poikani yo-juhlissa ja muistan myös keitä kävi omissa yo-juhlissa. Siitä syystä, että niissä otettiin valokuvia.
Eikö teidän juhlissa oteta valokuvia?
Kyllä itselleni oli suuri ilo ja tärkeää, että äidin ja isän sisarukset kävivät perheineen yo-juhlissani. Menkää sinne ja keskustelkaa sen ylioppilaan kanssa. Jos mökkiviikonloppu on tärkeämpi niin vetäkää käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niiiin tuttua, saisivat hävetä noi kutsujat mutta eihån niillä ole omaatuntoa, kunhan vaan lahjoja tuovat niin se on pääasia
Ihme kitinää. Minun sukulaiseni leikkivät kuollutta aina, kun kutsun heitä juhliin. Kukaan ei vastaa mitään, eikä tietenkään myöskään tule juhliin.
t. suvun mustalammas
Minä taas olin yllättynyt että kaikki kutsutut yhtä perhettä lukuunottamatta pääsevät paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä pelkää sosiaalisia tilanteita
Ei nyt puhuta mistään 2-vuotiaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä muistan, keitä kävi poikani yo-juhlissa ja muistan myös keitä kävi omissa yo-juhlissa. Siitä syystä, että niissä otettiin valokuvia.
Eikö teidän juhlissa oteta valokuvia?
Otettiin valokuvia mutta ne on jossain äitini valokuva-albumissa. En ole ottanut kaikki valokuvia mukaani kun muutin pois kotoa. Jos vanhoja kuvia joskus katsellaan niin ne kuvat joissa kahvitellaan jossain ei ole muutenkaan niitä kaikista mielenkiintoisimpia.
Yo-juhlissa muutenkin mielenkiintoisin osa oli koulun tilaisuuden lisäksi se epävirallinen juhlinta mikä tapahtui sen sukukahvittelun jälkeen.