Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pettynyt sukulaisiin jotka eivät tule yo-juhliin

Vierailija
27.05.2026 |

Meillä on ylioppilasjuhlat nyt lauantaina ja kutsuin molempien suvusta kaikki lähimmät ja vähän kaukaisempiakin. Tyttäreni kannalta harmittaa niin paljon kun moni ei ole ilmoittanut vieläkään onko tulossa ja olisin niin halunnut että häntä olisi tullut juhlistamaan koko suku. Hänen molempien sisarustensa juhlissa oli paljon enemmän väkeä paikalla. Eniten olen suuttunut omiin sisaruksiini. Veljeni ja siskoni asuvat molemmat ulkomailla mutta ovat tienneet tästä juhlasta jo pitkään. Nyt sitten viime hetkellä kumpikaan ei ole tulossa. Toisella työkiireet estävät, toinen taas vetosi siihen ettei pysty siirtämään jotain tutkimuksia sairaalassa. Tiedä sitten onko vaan tekosyitä. Minusta tuntuu äitinä loukkaavalta että heistä kumpikaan ei ole puolisoineen tulossa paikalle. Ei oikein huvita edes puhua kummankaan kanssa kun päättivät nyt tehdä näin. Varmaankin olisivat olleet kesällä kyllä tulossa käymään mutta en tiedä viitsinkö edes kutsua kylään.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Panin välit poikki sukulaisiin jotka teki oharit juhlien kohdalla. Ihan sama lähettävätkö kukkia ja lahjoja, kyseessä on myös vanhempien juhla ja on loukkaus olla tulematta. Jos on vielä varattu jotain erityisruokia niin kuka nekin sitten syö.

Ei nyt välejä poikki kanata laittaa, jos joku on ajattelematon. Kaikki ei vaan tajuu, et tarvitaan tieto sitovasti,ruoka- ja juomatilauksia varten.

Tilasin tarjoilut jo silloin kun lähetin kutsut eli eivät olleet ehtineet vielä vastata. Mutta onhan se nyt törkeetä jättää tulematta jos on kuitenkin lähisukua! Ei kiinnosta onko niillä muka joku pätevä syy. Kuitenkin tiesivät etukäteen että mun lapsella on juhlapäivä keväällä.

öyhöyhöyh.

Ja itse asiassa sinähän varmasti myös nyt seuraavaksi ylipuhut teidän vanhemmat jättämään ne muut sisarukset perinnöttömiksi tuon takia, eix vaan?

No eikö se olis ihan reilua että perintö menee sille joka on paikalla läsnä eikä jossain ulkomailla? Ei oo pakko lähteä Suomesta 

Vierailija
22/55 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se juhliin tulo aina ole niin yksinkertaista. Minä en ollut viimeksi lähisukulaisen yo-juhlissa. Olisi pitänyt ottaa palkatonta vapaata se päivä, maksaa melkein satanen matkakuluja, ja toinen mokoma yöpymisestä hotellissa. Siis joku kolmensadan euron päivä ja siihen vielä satanen lisää ylioppilaalle. Ei yksinkertaisesti ollut varaa sellaiseen. Lähetin ylioppilaalle 150 euroa, luulen, että hän oli hyvin tyytyväinen, ei kaikkien monien vieraiden joukosta minua kaivannut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon olette muuten tekemisissä?

Minut aina kaivetaan naftaliinista suvun juhliin. Muuten ei olla tekemisissä. Kukaan ei ole koskaan edes käynyt luonani kylässä.

Jos yritän pitää yhteyttä, niin kaikki pelkkää valitusta: olen uupunut, lapset erityislapsia, käydään terapiassa, selkä kipeä.

Aina se kakku, voileipiä ja kahvi. Jutellaan vähän aikaa, sitten vilkuillaan kelloa, että koska kehtaa lähteä.

En mene enää ikinä.

Vierailija
24/55 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohitan. x

Vierailija
25/55 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tosiaan ylioppilasjuhliin tapana lähettää kutsu? Ei siis voi mennä, jos ei ole kutsuttu? Lahja pitää kuitenkin antaa, vaikka ei ole kutsuttu. Tunnustan, että olen hieman tietämätön juhlaetiketeistä, ja miten minun lähisukulaisena tulisi toimia. 

Vierailija
26/55 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kävi samoin yhden lapsen kanssa. Kutsutut priorisoivat kaikkea muuta. Harmitti tosi paljon lapsen puolesta. Päädyimme nopeasti kutsumaan sellaisia, joita emme alunperin olleet kutsuneet. 

Ja arvaa miten "kivan" kuvan annoitte heille: tulkaa nyt täytevieraat. 

Ne vieraat on ihan varmasti tajunneet että heidät kutsuttiin ainoastaan tuolintäyttäjiksi viime tingassa.

Jotkut haluaa lahjarahaa kerätä. Jotain se maksaa ulkomailta tulokin ja yöpymiset.

Vierailija
27/55 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset apt juurikin mitä suuremmassa määrin osasyynä, miksi jotkut hyvinkin mielellään keksivät tekosyyn olla osallistumatta, ellei satu juuri silloin olemaan ihan todellista syytä framilla. 
Uupumaan jääneiden rahalahjojen vuoksi se tuossakin kärttyää, muutoin kärttyilee juhlien jälkeen liian vähäisistä rahalahjoista. 

Vierailija
28/55 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis suutuit sisaruksillesi kun eivät käytännön syistä pääse paikalle?! Mitä mieltä ylioppilas itse on? Harva yo-ikäinen on kovin harmissaan jos täti/setä/serkku/kumminkaima eivät pääse kahvittelemaan. Ehtii nähdä toistekin. Kuulostaa siltä että sinulla ei riitä empatiaa muille vaan harmittaa kun et pääse itse patsastelemaan yo:n äitinä mahdollisimman ison vierasmäärän edessä. On ehkä hieman tärkeämpää että työpaikka säilyy ja terveys hoidetaan kuntoon kuin se, että sinä saat lisää vieraita juhliisi. Ei kannata polttaa siltoja sentään yksien juhlien takia.

Oletettavasti uusi ylioppilas jää vaille lahjoja, joita noinkin läheiset sukulaiset olisivat antaneet? Ikävää. Näin myöhäisessä vaiheessa voi olla vaikeaa värvätä paikalle muita vieraita, mutta kannattaa kokeilla sitäkin. Vaikka sitten tunnustamalla reilusti, että odottamanne vieraat eivät ole tulossa ja toivotte edes jonkun tulevan, jotta tuntuisi juhlalta. Jos kutsuvieraat asuisivat Suomessa, olisin epäillyt syyksi rahapulaa. Monilla ei Suomessa ole tällä hetkellä rahaa matkalippuun ja lahjaan. Etenkin kun nettipalstoilla joskus ihmiset haukkuvat saamiaan vaatimattomia lahjoja.

Vierailija
29/55 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis suutuit sisaruksillesi kun eivät käytännön syistä pääse paikalle?! Mitä mieltä ylioppilas itse on? Harva yo-ikäinen on kovin harmissaan jos täti/setä/serkku/kumminkaima eivät pääse kahvittelemaan. Ehtii nähdä toistekin. Kuulostaa siltä että sinulla ei riitä empatiaa muille vaan harmittaa kun et pääse itse patsastelemaan yo:n äitinä mahdollisimman ison vierasmäärän edessä. On ehkä hieman tärkeämpää että työpaikka säilyy ja terveys hoidetaan kuntoon kuin se, että sinä saat lisää vieraita juhliisi. Ei kannata polttaa siltoja sentään yksien juhlien takia.

Ne ovat nuorelle ihmiselle ainutkertaiset juhlat. 

Vierailija
30/55 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan selvä provo.

Vierailija
31/55 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä työ ja tutkimukset sairaalassa on tärkeämpiä kuin jotkut juhlat. Älä vaan lapselle opeta että olet pettynyt sukuun..

Vierailija
32/55 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan selvä provo.

Kyllä. Ja provoaa lisää noilla idari kommenteilla.

Vierailija
33/55 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletettavasti uusi ylioppilas jää vaille lahjoja, joita noinkin läheiset sukulaiset olisivat antaneet? Ikävää. Näin myöhäisessä vaiheessa voi olla vaikeaa värvätä paikalle muita vieraita, mutta kannattaa kokeilla sitäkin. Vaikka sitten tunnustamalla reilusti, että odottamanne vieraat eivät ole tulossa ja toivotte edes jonkun tulevan, jotta tuntuisi juhlalta. Jos kutsuvieraat asuisivat Suomessa, olisin epäillyt syyksi rahapulaa. Monilla ei Suomessa ole tällä hetkellä rahaa matkalippuun ja lahjaan. Etenkin kun nettipalstoilla joskus ihmiset haukkuvat saamiaan vaatimattomia lahjoja.

Sitten jää, jos ainut syy on ylioppilaaksi tuloon lahjat, niin elämä tulee jatkossa olemaan täys pettymys

Vierailija
34/55 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuossa sanottu että ovat tulossa kesällä kuitenkin Suomeen? Luulisi että lahjat on jo ostettu jos eivät sitten viime hetkellä päässeetkään ja tuskin kyse on rahapulasta jos matkasuunnitelmiakin on tehty. Itse olen joutunut jättämään joskus väliin sukulaisten juhlat juuri siksi että asun ulkomailla. Lahjat on annettu sitten myöhemmin. Jos en ole päässyt paikalle, olen kuitenkin lähettänyt kortin ja kukkia paikalle, usein vielä jotain suklaatakin.

Vierailija
35/55 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä olisit halunnut ja sinä loukkaannut. 

Lisäksi sinä epäilet sisaruksiasi valehtelusta, vaikka toinen on kertonut syyksi työt (oletko itse työelämässä) ja toinen tutkimukset. 

Ei kovin hyvää kuvaa anna sinusta aloitus.

No itse ymmärrän kyllä ap:a, koska suvut ovat nykyään pieniä, niin pienenkin vierasjoukon kokoonraapiminen voi olla työlästä. 

Oman nuorimman lapsen yo-juhlissa oli vain muutama sukulainen, kun eivät viitsineet enää pitkästä matkasta lähteä. Vanhimpien lasten kohdalla sukulaiset tulivat kaukaakin.

Sitten kutsuin naapureita ja työkavereita, kun tuntui, että juhliin ei saada kuin oma perhe.

Vierailija
36/55 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan selvä provo.

Olisikin. Mutta näitä on ihan oikeasti olemassa

Vierailija
37/55 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kävi samoin yhden lapsen kanssa. Kutsutut priorisoivat kaikkea muuta. Harmitti tosi paljon lapsen puolesta. Päädyimme nopeasti kutsumaan sellaisia, joita emme alunperin olleet kutsuneet. 

Ja arvaa miten "kivan" kuvan annoitte heille: tulkaa nyt täytevieraat. 

Ne vieraat on ihan varmasti tajunneet että heidät kutsuttiin ainoastaan tuolintäyttäjiksi viime tingassa.

Todennäköisesti tajusivat, mutta paikalla oli sentään joku onnittelemassa päivänsankaria.  Osaan kuvitella juhlat, joissa ehkä on vain muutama vieras ja vähän haikea tunnelma sen takia, kun moni on jättäny tulematta. Tässä tulee esiin se, mitä nykyajasta on kerrottu. Ihmiset eivät halua tehdä mitään "tylsää", kun ei vain huvita. Ei mennä jonkun syntymäpäiville, kun on kutsuttu.  Joskus ei edes ilmoiteta etukäteen vaan tapahtumapäivänä lähetetään tekstari, että ollaan yhtäkkiä sairastuttu. Tästä ilmiöstä on kerrottu ihan valtamediaa myöten. Matka-aika ja muutama tunti "epäkiinnostavien" isäntien tai itselle tuntemattomien muiden vieraiden kanssa koetaan niin tylsäksi. Ei vain viitsitä vaivautua, kun kerran  voi tehdä jotain kivaa muualla.

Vierailija
38/55 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan selvä provo.

Ei välttämättä ole provo. Varsinkin kaupungeissa, missä ei niin luontevasti olla tekemisissä naapureiden kanssa.

Voi olla todella vaikea löytää vieraita, jos sukulaiset eivät syystä tai toisesta pääse juhliin.

Vierailija
39/55 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ovat nuorelle ihmiselle ainutkertaiset juhlat. 

Voi olla, mutta muisteleeko niitä joku oikeasti vielä vuosien päästä? Itse en edes muista enää kunnolla omiani.

Vierailija
40/55 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan selvä provo.

Olisikin. Mutta näitä on ihan oikeasti olemassa

Tietenkin vedetään herneet nenään joka asiasta mutta nyt veti vähän överiksi. Mitä enemmän yksityiskohtia, sitä varmemmin provo.