Savua alkaa kohta tulla korvista, kun joutuu vääntämään AI-aspa-chättibottien kanssa! Nyt myös verottajalla
Tuhannen tuskainen päivä oli kyllä eilen, kun yritin selvittää veroasiaa vero.fi ja jouduin sen botin kynsiin. Siis siellä ei ole mitään keinoa viestillä ja sähköpostilla toimittaa asiaan liittyvää kysymystä liitetiedostoineen, joista asioista tietävä veroihminen näkisi heti, miten juuri se asia menee.
Väänsin sitten botin kanssa kysymyskarusellia. Liittyykö asiasi tähän, onko se tämä, jatkanko ohjeistusta jne. Botti neuvoi kanssa asian aluksi väärin ja lopulta sain kaivettua itse asiakirjojen syövereistä etsimäni vastauksen. Sama homma ollut Klarnan ja Powerin aspa-bottien kanssa jotka molemmat johdattivat minut ikuiseen spiraaliin kysymyksiä, jotka johtivat takaisin lähtöpisteeseen, ja jonka päätteeksi lopulta sain yhteyden ihmiseen ja asia vihdoin selvisi.
Nämä chätti-aspa-botit on kauheita! Millaisia kokemuksia muilla täällä on näistä? Onko joku saanut asian selvitettyä AI-botti-aspan kautta?
Kommentit (24)
Harvoin mikään asia kyl selviää noiden avulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on tehty suht yksinkertaisia, yleisiä asioita varten. Ei sitä varten että tulkitsevat sinun henkilökohtaisia asiakirjoja.
Tietenkin, mutta kun siellä ei ole enää muuta tapaa viestiä. Joskus aiemmin on voinut laittaa viestiä ihan ihmiselle ja kysyä asioita sitä kautta. Eilen en löytänyt mitään tällaista vaihtoehtoa. Ap
Minä olen joskus laittanut sähköpostia veropäätöksessä olleen nimen perusteella eli etunimi.sukunimi@vero.fi. Hyvin meni viesti perille ja tuli aivan oikeaa tietoa siitä asiasta mistä kysyin.
Tuokin olisi toki voinut toimia, mutta siellä yhteystiedoissa ei ole mainittuna tällaista vaihtoehtoa. On vain botti, tai sitten puhelinlinja, johon voi soittaa sen aukioloajan puitteissa. Ap
Minäkin ensin katselin noita yhteystietoja netistä, enkä tullut hullua hurskaammaksi. Sitten tuli mieleen vain kokeilla kepillä jäätä ja laitoin sp-viestin ja näköjään kannattikin tehdä niin.
Vierailija kirjoitti:
Chättibotit on kyllä niin turhia! Ainoa mitä ne tekee on näyttää sivulta löytyvät ohjeet, jos etsin tietoa voinko postittaa lehmän Ugandaan niin se vain kertoo postimaksut, tämä ei ollut mitä etsin, elävä lehmä Ugandaan ja se tarjoaa niitä ulkomaan postimaksuja uudelleen. Ja sitten sanoaa, että muotoile kysymys uudelleen, ei voi yksinkertaisemmin sanoa, ihminen ainakin ymmärtäisi olla antamatta samoja neuvoja, jos olen jo kerran sanonut, että tästä ei ollut apua.
Minäkin olen joskus miettinyt, miten voisin postittaa lehmän Ugandaan. AI:lta en ole tätä vielä kysynyt.
Tuokin olisi toki voinut toimia, mutta siellä yhteystiedoissa ei ole mainittuna tällaista vaihtoehtoa. On vain botti, tai sitten puhelinlinja, johon voi soittaa sen aukioloajan puitteissa. Ap