Onko nykyään ihmisillä oletusarvona että yo-juhlissa on tarjolla kahvin kanssa sitä hiivatin kauramaitoa?
Vai riittääkö kerma, maito ja hyla-maito? Paljon on valinnanvaraa jo noissakin.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen maito maistuu eltaantuneelle kahvin seassa, kauramaidossa maku on neutraalimpi, joten mieluummin käytän sitä. Onneksi sitä on nykyään tarjolla lähes jokaisessa kahvilassa ja huoltsikalla ympäri Suomen.
Se pitäisi sitten olla kunnolla merkitty se kauralitku. Minusta kahvi on ihan pilalla sen kanssa.
Mulle torilla myyjä laittoi kysymättä tuota litkua kahviin, en tykännyt yhtään. Heillä ei edes ollut tavallista maitoa. Jätin juomatta ja annoin palautetta ( asiallista).
Minä taas pidän maitokahvia nykyään pahana, kun olen tottunut barista-kaura"maitoon". Kyllä ne pitäisi olla aina merkitty eikä ilman lupaa kaadella mitään.
Vierailija kirjoitti:
Naisena olen todella tyytyväinen siitä, että myös vegaanien ihmisoikeudet on alettu yhä paremmin huomioida yhteiskunnassa.
? Onko se muka joku ihmisoikeuskysymys, että näille useimmiten oma aloitteisesti ja ideologia lähtöisesti ruoka aine rajoitteisille ituhipeille tulisi olla tarjolla kasvis skruudiksia joka paikassa?
Kauramaito on oikein hyvää kahvin kanssa, mutta eivät kaikki merkit. Minusta Oddly Good on parasta, ja Lidlin sekä S-marketin kahvikauramaidot ihan kelvollisia.
Itse laitan tavallisen maidon tarjolle. Jos ei riitä niin sitten on ilman.
Vieraat ottavat mitä talo tarjoaa.
Ei oikuttelijoiden pillin mukaan tarvii tanssia. Kahvin voi aina juoda mustana jos sopivaa valkaisijaa pöydässä näy.
Se hiivatin kauramaito on hyvää ja monen mieleen. Ei toki kaikille, kuten ap:lle.
Meillä joka juhlissa kahviin maitojuoma, kauramaito ja kerma. Jos ei kelpaa, niin olkoot juomatta. Näin on itse asiassa miltei kaikkien juhlissa ollut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi pitäisi olla erikseen tavallinen maito ja hylamaito? Kermaakaan harva enää käyttää. Ja miksi hyla eikä laktoositon?
Meillä oli lakkiaisissa vain laktoositon maito(juoma) ja kauramaito kahvin kanssa ja hyvin kelpasi kaikille vieraille.
Varmaan kelpasi hyvin, kun muuta ei ollut.
Käyttääkö joku vielä kermaa kahvissa?
Juon yleensä mustana, koska haluan saada kahvini kuumana mutta välillä herkuttelen kermalla. Rasvatoman maidon lisäämistä en ymmärrä, koska se on kuin lisäisi vettä sekaan.
N36
Vierailija kirjoitti:
Itse laitan tavallisen maidon tarjolle. Jos ei riitä niin sitten on ilman.
Niin? Näin juuri. Jokainen tarjoaa mitä tarjoaa ja vieraat ottaa mitä ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tarjottava laktoosittomana, myös kahvimaidot. Minun juhlissani kauramaitoa menee aina paljon enemmän kuin lehmänmaitoa. Minäkin juon kahvin kanssa kauramaitoa, koska pidän sen mausta enemmän. En tykännyt lehmänmaidosta edes pikkulapsena ja kahvinjuonnin aloitin vasta, kun kauramaitoa alkoi olla hyvin saatavilla. Olen kuitenkin ihan sekasyöjä.
Meillä on myös aina kauramaitovaihtoehto tarjolla ja olen ihmetellyt, kun sitä ei ota kukaan.
Siinä on rypsiöljyä, joka lisää tulehdusta. Lisäksi se nostaa verensokeria.
Niin on. Rypsille voi myös olla allerginen. On myös vegaanisia vaihtoehtoja, joissa ei ole rypsiöljyä. Esimerkiksi riisistä, kookoksesta ja mantelista valmistettuja ”maitoja”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tarjottava laktoosittomana, myös kahvimaidot. Minun juhlissani kauramaitoa menee aina paljon enemmän kuin lehmänmaitoa. Minäkin juon kahvin kanssa kauramaitoa, koska pidän sen mausta enemmän. En tykännyt lehmänmaidosta edes pikkulapsena ja kahvinjuonnin aloitin vasta, kun kauramaitoa alkoi olla hyvin saatavilla. Olen kuitenkin ihan sekasyöjä.
Meillä on myös aina kauramaitovaihtoehto tarjolla ja olen ihmetellyt, kun sitä ei ota kukaan.
Mikä ei nosta verensokeria? Jos vettä ei lasketa.
Kaurajuoma nostaa enemmän kuin tavallinen maito. Kun vertaat sisältöjä, niin kaurajuomassa on pitkä luettelo ainesosia. Maito on luonnollista.
Luonnollista on vain raakamaito ja sitä ei kaupassa myydä. Ihan yhtä teollista se maitakin on siis.
Vierailija kirjoitti:
Ei oikuttelijoiden pillin mukaan tarvii tanssia. Kahvin voi aina juoda mustana jos sopivaa valkaisijaa pöydässä näy.
Samaa mieltä, talo tarjoaa, ota tai jätä. Lisäksi oman kokemukseni mukaan kauramaito tekee kahvista rakeisen ja makean äitelän. Ennen oli tarjolla kevytkermaa tai rasvatonta maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, talo tarjoaa, ota tai jätä. Lisäksi oman kokemukseni mukaan kauramaito tekee kahvista rakeisen ja makean äitelän. Ennen oli tarjolla kevytkermaa tai rasvatonta maitoa.
Yhdessä tv-ohjelmassa oli huvittava kohtaus. Asiakas ravintolassa tilasi annoksen, missä oli kanaa, sitten ilmoitti, ettei voi syödä lihaa. Oli tilannut annoksen pelkän nimen perusteella. Näille niuhottajille pitää nykyään kertoa kaikki, että kermavaahto tulee lehmästä, samoin jäätelö. Olen maistanut vegejäätelöä ja kaikenmaailman soijakorvikkeita, maistuvat jauhoilta. Allergiat ymmärrän, en tätä kouhotusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat asua jossain maaseudulla? Täällä pääkaupunkiseudulla nimenomaan kauramaito loppuu aina, yhä harvempi käyttää maitoa. Kermaa ei kyllä kukaan alle seitsemänkymppinen ole käyttänyt enää vuosikausiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pihalla voi joku olla? Onko magneettimedia sun lähde?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nostaa se enemmän verensokeria kuin normimaito, testattu on Librellä. Nyt olet itse pihalla kuin lumiukko, joten älyäpä vaieta asiasta, josta et tiedä hölkäsen pölähtämää.
T DM1
Tavalliset kaurajuomat, tai -maidot, miksi niitä nyt sitten kukakin kutsuu, on huonoja kahvin kanssa, eivät sekoitu kunnolla ja ovat sellaista lirua. Barista-versiot on sitten aivan toinen juttu, toimivat tosi hyvin ja niitä varmaan suurin osa kahvissaan käyttää, siis ne jotka käyttää. Että jos nyt ap hankkii sitä kauranestettä juhliinsa, niin suosittelen ehdottomasti barista-versiota.
Melko epäkohteliaana koen kyllä ehdotuksen pelkästä tavallisesta maidosta tarjolle, kun aika paljon on ihmisiä joiden vatsa ei kestä laktoosia. Kahvittelu on yleensä olennainen osa tuollaisia juhlia, en ymmärrä miksi se pitäisi tehdä ehdoin tahdoin hankalaksi osalle juhlijoista. Tarjolla on joku herkullinen kakku jonka kanssa maistuisi monelle hyvä kupillinen kahvia, ja sitten laktoosivaivaiset joko pitkin hampain lirauttaa sitä tavallista maitoa ja kestää mahansa myllerrykset, tai juo kahvinsa mustana eli kitkerän ja pahan makuisena kuten se yleensä maistuu sellaiselle joka on tottunut käyttämään jotain valkaisua kahvissaan. Toki jokainen tekee niinkuin tykkää, mutta tuosta nyt ei ole minkäänlaista ylimääräistä vaivaa valita sieltä maitohyllystä sen yhden kerran se laktoositon vaihtoehto.
Ihmeellistä vihaa täällä tuota kaurajuomaa kohtaan, aivan outoa käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä aika paha, jos jokin ylppärijuhlien tarjottava nostaa verensokeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nostaa se enemmän verensokeria kuin normimaito, testattu on Librellä. Nyt olet itse pihalla kuin lumiukko, joten älyäpä vaieta asiasta, josta et tiedä hölkäsen pölähtämää.
T DM1
Itse luotan ammattilaisten laatimiin ravintosuosituksiin eikä siten ole tarvetta demonisoida rypsiöljyä ja samaan aikaan lorauttaa kahvikuppiin kermaa. Mitä verensokeriin tulee, nostaa se maitokin verensokeria. Määrässä ei kovin suurta vaikutusta ole jos kyseessä on yksi loraus sinne kuppiin.
Vierailija kirjoitti:
Kauramaito erityisesti kahvin joukossa on kammottavaa paskaa.
Muuttaa kahvin vastenmielisen kuravellin näköiseksi ja makuiseksi juomakelvottomaksi moskaksi.
Kahvi maistuu pas kalta ihan ilman mitään maitoja.
Pelkkä musta kahvi ei nosta sokereita yhtään eikä makeuttamaton tee, ei liioin Pepsi Max. Minulla on noista vankka kokemus, käytän Libreä.
T DM1