Onko nykyään ihmisillä oletusarvona että yo-juhlissa on tarjolla kahvin kanssa sitä hiivatin kauramaitoa?
Vai riittääkö kerma, maito ja hyla-maito? Paljon on valinnanvaraa jo noissakin.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Se on katsos ap sivistyneen ihmisen merkki nykyään, jos juhlissa tarjotaan kahvin kanssa vetistä kaurapuuroa.
Ja ennenkaikkea edistyksellisen ihmisen merkki. Koska tehomaatalouden yleinen tuomittavuus, koska karjatalouden metaanipäästöt, koska lehmien toteutumattomat ihmisoikeudet tehokarjataloudessa.
terv: Edistyksellinen humanisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tarjottava laktoosittomana, myös kahvimaidot. Minun juhlissani kauramaitoa menee aina paljon enemmän kuin lehmänmaitoa. Minäkin juon kahvin kanssa kauramaitoa, koska pidän sen mausta enemmän. En tykännyt lehmänmaidosta edes pikkulapsena ja kahvinjuonnin aloitin vasta, kun kauramaitoa alkoi olla hyvin saatavilla. Olen kuitenkin ihan sekasyöjä.
Meillä on myös aina kauramaitovaihtoehto tarjolla ja olen ihmetellyt, kun sitä ei ota kukaan.
Siinä on rypsiöljyä, joka lisää tulehdusta. Lisäksi se nostaa verensokeria.
Ap:lle tiedoksi, että kauramaito on keksitty kauan ennen jääkaappia. Sitä tehtiin imeväisille juomaksi talvisin kun lehmät olivat ummessa, eli vuosisatoja ennen väkirehun keksimistä (1928, A. I. Virtanen). Katsopa kun äiti ei pystynyt aina imettämään kuoltuaan tai sairastuttuaan tai ollessaan töissä. Lapsia myös hylättiin ei-toivottuina ja jollain nämä piti sitten pitää hengissä kasvattiperheessä/luostarissa.
"1600–1800-luku: Suomessa ja Ruotsissa kaurasta ja vedestä keitettyä nestettä on käytetty vuosisatojen ajan korvikkeena silloin, kun lehmät olivat ummessa (LÄHDE: Tuglas-seura). Myös Britanniassa kauramaitoa käytettiin jo 1600-luvulla sairaiden ruokana."
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle tiedoksi, että kauramaito on keksitty kauan ennen jääkaappia. Sitä tehtiin imeväisille juomaksi talvisin kun lehmät olivat ummessa, eli vuosisatoja ennen väkirehun keksimistä (1928, A. I. Virtanen). Katsopa kun äiti ei pystynyt aina imettämään kuoltuaan tai sairastuttuaan tai ollessaan töissä. Lapsia myös hylättiin ei-toivottuina ja jollain nämä piti sitten pitää hengissä kasvattiperheessä/luostarissa.
"1600–1800-luku: Suomessa ja Ruotsissa kaurasta ja vedestä keitettyä nestettä on käytetty vuosisatojen ajan korvikkeena silloin, kun lehmät olivat ummessa (LÄHDE: Tuglas-seura). Myös Britanniassa kauramaitoa käytettiin jo 1600-luvulla sairaiden ruokana."
Sen nimi taisi ennen olla kauralima.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vihaat kauramaitoa? Sopii myös esim. maitoallergisille. Etkö voi tarjota vaikka perusmaitoa ja kauramaitoa
Kauramaitoa EI OLE OLEMASSAKAAN. Vain kaurajuoma, KAURAJUOMA.!!!!
Mikäs se valkea litku on, millä peset naamasi? Minun litkuni purkissa lukee selvällä suomenkielellä puhdistusmaito, eikä siinä ole yhden ainoaa oikean maidon ainesosaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tarjottava laktoosittomana, myös kahvimaidot. Minun juhlissani kauramaitoa menee aina paljon enemmän kuin lehmänmaitoa. Minäkin juon kahvin kanssa kauramaitoa, koska pidän sen mausta enemmän. En tykännyt lehmänmaidosta edes pikkulapsena ja kahvinjuonnin aloitin vasta, kun kauramaitoa alkoi olla hyvin saatavilla. Olen kuitenkin ihan sekasyöjä.
Meillä on myös aina kauramaitovaihtoehto tarjolla ja olen ihmetellyt, kun sitä ei ota kukaan.
Mikä ei nosta verensokeria? Jos vettä ei lasketa.
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen maito maistuu eltaantuneelle kahvin seassa, kauramaidossa maku on neutraalimpi, joten mieluummin käytän sitä. Onneksi sitä on nykyään tarjolla lähes jokaisessa kahvilassa ja huoltsikalla ympäri Suomen.
Se pitäisi sitten olla kunnolla merkitty se kauralitku. Minusta kahvi on ihan pilalla sen kanssa.
Mulle torilla myyjä laittoi kysymättä tuota litkua kahviin, en tykännyt yhtään. Heillä ei edes ollut tavallista maitoa. Jätin juomatta ja annoin palautetta ( asiallista).
Vierailija kirjoitti:
Olin yli 30 vuotta ravintola-alalla, pitopalveluissa ym. 1990-luvulla tuli laktoosittomat, sitä ennen oli sokeritautiset, sitten tuli keliaakikot, ja 2010 tuli kasvis ja veget. Pliis, käyttäkää kotona mitä huvittaa, mutta juhlassa, tyytykää siihen mitä tarjolla on. Toki sairausasiat pitää huomioida ja ilmoittaa etukäteen.Mutta kaurajuoma....
Tämä on ikuisuuskysymys, mutta mä en kyllä ilmoittelisi rajoituksistani. Juhlien tarjoilujen järjestäminen on muutenkin niin iso homma, että mun allergiaa ei tarvitse huomioida millään tavalla. Tuon oman kahvileipäni tupper-rasiassa, problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ei nosta verensokeria? Jos vettä ei lasketa.
Kaurajuoma nostaa enemmän kuin tavallinen maito. Kun vertaat sisältöjä, niin kaurajuomassa on pitkä luettelo ainesosia. Maito on luonnollista.
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen maito maistuu eltaantuneelle kahvin seassa, kauramaidossa maku on neutraalimpi, joten mieluummin käytän sitä. Onneksi sitä on nykyään tarjolla lähes jokaisessa kahvilassa ja huoltsikalla ympäri Suomen.
Sinulla on sitten ollut vanhentunutta maitoa kahvissa, ei se muuten millekään eltaantuneelle maistu. Minun mielestä taas kauraliemen (ei se ole mitään maitoa) maku ei suinkaan ole neutraali, kun sitä kahvin seassa juo siinä on sellainen vastenmielinen twisti tai jälkimaku. En viitsi yhtäkään kahvi kupillista enää sen takia pilata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi pitäisi olla erikseen tavallinen maito ja hylamaito? Kermaakaan harva enää käyttää. Ja miksi hyla eikä laktoositon?
Meillä oli lakkiaisissa vain laktoositon maito(juoma) ja kauramaito kahvin kanssa ja hyvin kelpasi kaikille vieraille.
Mä haluan kahviini kermaa.
Laktoositon maito ja kerma sekä kahviin tarkoitettu kauramaito tarjolle, ap. Mistä edes löytää hyla-maitoa nykyään?
Hyla oli Valion tavaramerkki laktoosittomille tuotteille. Nykyään se on Eila.
Hyla on edelleen käytössä, ja tarkoittaa vähälaktoosista tuotetta. Ei siis sovi laktoosittomille, vaikka toiset sitä sietääkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauralima tarkoittaa mielestäni eri asiaa.
Naisena olen todella tyytyväinen siitä, että myös vegaanien ihmisoikeudet on alettu yhä paremmin huomioida yhteiskunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauralima.... 1600-1800 lukujen katovuosien korvike elintarvike....2020-luvun w0ke-hörhöttimien suuri herkku :D
Ei kai tuo iso satsaus ole yksi kahvipurkki?
Kaurajuoma sisältää hampaiden reikiintymistä kiihdyttävää vapaata sokeria[18].
Kaurajuoman sisältämän hiilihydraatin glykemia-indeksi on 69[19] eli se aiheuttaa suhteellisen paljon sydän- ja verisuonitautien riskiä kasvattavia verensokerin heilahteluja[20].
Wikipedia
Vierailija kirjoitti:
Jättäisin ihan periaatteesta kaurajuoman pois pöydästä. Juokoot kahvinsa mustana, tai ottakoot teetä, jos ei laktoositon maito kelpaa.
Mikä ihme periaate tuo on? Ihme juntti.
Todennkäöisempää kyllä, että joku käyttää kauramaitoa kahvissa, kuin että joku käyttäisi kermaa. Itse laittaisin tarjolle vain hylamaitoa ja mahdollisesti kauramaitoa, mutta kerman ja tavallisen maidon voi jättää pois. Tavallinen maito ja hylamaito maistuu kahvissa ihan samalta joten turha ostaa molempia. Kermaa ei käytä kukaan.
Hyla oli Valion tavaramerkki laktoosittomille tuotteille. Nykyään se on Eila.