Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämä 40 vuotiaana TYLSÄÄ. Lapset omatoimisia. Netflixiä lähinnä katson. Harrastus vinkkejä?

Vierailija
27.05.2026 |

Töissä olen. Nuorena harrastin lähinnä bilettämistä. Nyt kerään meikkeijä ja testailen niitä. Into kyllä hiipunut, kun naama jo vanha.

Vauvakuumettakin pukkaa, nuorin lapsi 11v

Ikäkriisi?

Mitä Sinä keski-ikäinen harrastat?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 50v ja kotona vielä nuorin lapsi. Treenaan salilla 4krt/vko, kesällä lisänä golf, talvella laskettelu. Ympäri vuoden kävelylenkkejä, pieniä vaelluksia, leivon ja kokkailen. Kyllä mulla tekemistä löytyy, välillä työt haittaa harrastuksia

Vierailija
42/57 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin on erilaisia ongelmat, mulla ei ole taas vapaa-aikaa koskaan eikä oikeastaan ikinä tylsää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tosin kuuskymppinen, harrastan liikuntaa, lähinnä lenkkeilyä ja pitkän matkan patikointeja. Aloitin sen aktiivisesti nelikymppisenä mutta nyt kun kaikki lapset on aikuistuneet voin vapaasti lähteä kauemmas kotoa ja viettää koko vapaapäivän patikointiin. Tykkään patikoida luonnossa ja tavoitteena tutustua kaikkiin Suomen luontokohteisiin ja ulkoilureitteihin. Ulkomailla matkustaessa sama harrastus.

Vierailija
44/57 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloitin ihan uuden ja melko rankan harrastuksen kylmiltään nyt viime syksynä ja aion jatkaa sitä myös ensi kaudella.  En ole siinä kauhean hyvä ja kehitys on todella hidasta tässä iässä, mutta se tunne, kun jotain opit lopulta, on ihan mahtava. Kiva haastaa itseään näin aikuisena lajissa, josta ei ole mitään aiempaa kokemusta. 

Vierailija
45/57 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana aloitus ap ! <3 

Mulla vähän samaa ongelmaa ilmassa. Kriisi kun lapset kasvaa. Pitäisi löytää vähän kuin uusi rooli itselle. 

Vierailija
46/57 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tylsää? Miten voi olla tylsää? Itsellä on enemmän tekemistä kuin aikaa. Harrastan lenkkeilyä, telttailua, vaeltamista, kuntosalia, leivontaa, videopelejä ja välillä jotain ystävien kesken. 40v paikkeilla tuo liikunta on naisille etenkin tosi tärkeää osteoporoosin kohonneen riskin takia (jos et tiedä käytä Googlea).  Siinä nyt muutama ehdotus

Teen pakolliset kävelyt ja kotona kahvakuulalla jumppaan lihaskuntoa,  youtu.besta löytyy paljon ohjeita. Vihaan liikuntaa, eli salille tai uimaan minua ei saa. Pyrin liikkumaan suositusten mukaan. Joka viikko ei kyllä tule tarpeeksi liikuttua .

Telttailu, ei kiitos! Rentoutuminen on mulle kylpylä, puhtaat lakanat ja huonesiivous

Ap

Vierailija
47/57 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistu sieltä netflixin ääreltä ihan ensimmäiseksi. Ihan oudoksi on mennyt tämä nykymaailma, kaikki vauvasta vaariin vaan tuijottaa ruutua. 

Maailma on tekemistä täynnä, todella erikoista jos nelikymppinen ei keksi mitään mielekästä puuhaa. Tuossa iässä pitäisi vielä olla täydessä sielun ja ruumiin voimissa. 

Vierailija
48/57 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 10 vuotta vanhempi eli 51 v. En välitä enää harrastaa mitään. Mutta ei ole tylsää. Olen oppinut nauttimaan arjen pienenpienistä hetkistä ihan valtavasti. Vaikka ruoan mausta, kahvin tuoksusta, auringon lämmöstä iholla, linnuista lintulaudalla. Ei ole enää semmoista levottomuutta että täytyisi mennä ja tehdä. Pelkkä oleminen on onnea.

Vierailija
49/57 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tylsää? Miten voi olla tylsää? Itsellä on enemmän tekemistä kuin aikaa. Harrastan lenkkeilyä, telttailua, vaeltamista, kuntosalia, leivontaa, videopelejä ja välillä jotain ystävien kesken. 40v paikkeilla tuo liikunta on naisille etenkin tosi tärkeää osteoporoosin kohonneen riskin takia (jos et tiedä käytä Googlea).  Siinä nyt muutama ehdotus

Teen pakolliset kävelyt ja kotona kahvakuulalla jumppaan lihaskuntoa,  youtu.besta löytyy paljon ohjeita. Vihaan liikuntaa, eli salille tai uimaan minua ei saa. Pyrin liikkumaan suositusten mukaan. Joka viikko ei kyllä tule tarpeeksi liikuttua .

Telttailu, ei kiitos! Rentoutuminen on mulle kylpylä, puhtaat lakanat ja huonesiivous

Ap

Kuulostat perus laiskamadolta. Mariset että on tylsää, mutta et ole valmis laittamaan tikkua ristiin etkä halua kokeilla mitään uutta. Ehkä on sitten vaan parempi makoilla siellä sohvalla. 

Vierailija
50/57 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ristus näitä juttuja. Irtisano nyt ihan ensin se Netflix että saat oman elämäsi takaisin. Itsellä täällä lapset teinejä ja tekemistä riittää, vaikka eläkkeelle jäisi. Piha, talo, mökki, ruoka, pyykkihuolto, ikääntyvät vanhemmat, ja kun näiltä ehtii niin ystävät, käsityöt, sisustusprojektit, lukeminen, kulttuuri, työläämmät ruoka- tai leivontaprojektit, you name it. Liikunnasta en tykkää yhtään, mutta sitäkin on pakko yrittää harrastaa 😫 Suoratoistopalveluista maksan myös mutta en kerkeä kyllä näitä juuri tuijottaa. 

Vierailija
51/57 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ap ole niitä ihmisiä jotka ovat aina perustyytymättömiä elämäänsä ja odottavat että joskus helpottaa. Mun äitikin oli tuollainen, valitti koko ajan että kaikki on päin helvettiä: me lapset olimme pelkkä rasitus, työ oli paskaa, aviomies huono, rahaa liian vähän. Odotti aina vain että tulisi ilta ja viikonloppu ja loma. Ja että pääsisi varhaiseläkkeelle. Sitten hän olisi onnellinen.

Nyt hän on ollut eläkkeellä yli 30 vuotta vuotta, ja hän valittaa että hänellä on tylsää. Lapset kasvoivat aikuisiksi, lastenlapsista ei ollut kiinnostunut, mies kuoli, aikaa on eikä rahastakaan ole puutetta, mutta valitus ei valittamalla lopu.

Olen päätellyt että kaikki tämä vitutus johtuu hänen omasta sisäisestä tyhjyydestään. Sitä ei pakonomaisella harrastamisella täytetä, eikä lastenkaan velvollisuus ole tuottaa vanhemmilleen elämänsisältöä.

Vierailija
52/57 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kuulostat perus laiskamadolta. Mariset että on tylsää, mutta et ole valmis laittamaan tikkua ristiin etkä halua kokeilla mitään uutta. Ehkä on sitten vaan parempi makoilla siellä sohvalla. 

Haen mukavia harrastuksia, en halua mennä epämukavuusalueella. Koko elämä on epämukavaa, niin harrastuksen tulee olla kivaa.

Ap

Vierailija
53/57 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Haen mukavia harrastuksia, en halua mennä epämukavuusalueella. Koko elämä on epämukavaa, niin harrastuksen tulee olla kivaa.

Ap

Niinpä. Harrastusten ja vapaa-ajan pitäisi olla ilo ja palautumista. Jos on kuormittunut jo töistä ja pakollisista muista hommista, niin ei mitään järkeä hakea haasteita ja epämukavuusaluetta harrastuksista. Kyse on tasapainosta, jos työ ja arki on pikemminkin vähän tylsää eikä ole haasteita siinä, niin niitä voi olla ihan hyvä etsiä harrastuksista. Mutta jo kuormittunut ihminen ei tosiaan tarvi lisää haasteita.

Vierailija
54/57 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ap ole niitä ihmisiä jotka ovat aina perustyytymättömiä elämäänsä ja odottavat että joskus helpottaa. Mun äitikin oli tuollainen, valitti koko ajan että kaikki on päin helvettiä: me lapset olimme pelkkä rasitus, työ oli paskaa, aviomies huono, rahaa liian vähän. Odotti aina vain että tulisi ilta ja viikonloppu ja loma. Ja että pääsisi varhaiseläkkeelle. Sitten hän olisi onnellinen.

Nyt hän on ollut eläkkeellä yli 30 vuotta vuotta, ja hän valittaa että hänellä on tylsää. Lapset kasvoivat aikuisiksi, lastenlapsista ei ollut kiinnostunut, mies kuoli, aikaa on eikä rahastakaan ole puutetta, mutta valitus ei valittamalla lopu.

Olen päätellyt että kaikki tämä vitutus johtuu hänen omasta sisäisestä tyhjyydestään. Sitä ei pakonomaisella harrastamisella täytetä, eikä lastenkaan velvollisuus ole tuottaa vanhemmilleen elämänsisältöä.

Nyt on aika ankara "tuomio" hetkellisen tuntemuksen takia. Ethän sinä yhtään tiedä, onko ap:lla ollut koko iän tällaistsa, vai onko tämä uutta. 

Ja tällainen on valtavan tavallista keski-iässä, kun lapsiperhe-elämän antama elämänsisältö ja pakollinen tekeminen alkaa vähentyä, ja yhtäkkiä on vapaana aikaa ja energiaa. Tutkimustenkin mukaana 40-50 on ihmisellä yleensä tyytymättömin ikäkausi, ja sen jälkeen alkaa taas tyytyväisyys nousta. Tässä on myös jungilainen pointti, jonka olen huomannut omassa elämässä todeksi, eli keski-iässä huomio alkaa siirtyä osin ulkomaailmasta ja siinä touhuamisesta sisäänpäin, ja se siirtymävaihe on usein vähän kivulias, sitä yrittää pakottaa sitä nuoruuden moodia ja huolestuu kun ei enää huvita mikään - vaikka se on oikeasti hyvä prosessi, joka johtaa suurempaan onnellisuuteen jos sen hyväksyy. Eli ei tämä tarkoita että ap olisi kroonisesti tyytymätön aina ollut ja tulee aina olemaan, saati sisäisesti tyhjä ihminen.

Tällaiset asenteet on myös yksi syy, miksi usein itse juttelen omista asioistani tekoälyn kanssa kuin vaikka nettipalstoilla. Tekoäly ei lähde tekemään tällaisia arvauksia, että kun mun tuntema henkilö x oli tällainen, niin etköhän sinäkin, ja lopuksi, ei mitään konkreettista ehdotusta edes vaan vain leimaaminen sisäisesti tyhjäksi ihmiseksi. 

Vierailija
55/57 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko meikkien keräileminen järkevää? Eikö lähes kaikki meikit ole sellaisia, että ne menee pilalle vanhentuessaan?

No onko minkään keräileminen järkevää? En säilö vanhoja meikkejä, vaan kun loppuu niin roskiin. 

Mukava testailla erilaisia meikkejä. Ja eivätkä jää nurkkiin pyöriin kuten esim. Muumi mukit :D

Ap

No, ei se keräilyä sitten ole, jos ne menee käyttöön ja roskikseen, kun loppuvat. Ehkä paremmin kuvaava, että harrasta meikkausta ja sinulla on iso meikkivalikoima.

Vierailija
56/57 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ahdistaa,kun työpaikan "ihastus" kattelee näitä kesätyttöjä.

Inhottaa olla se kateellinen vanha täti töissä! Muistaa itse,kun nuorena säälitti keski-ikäiset ja nyt itse olen tässä se "vastenmielinen "!

Ap

Mitäs oma miehesi puuhailee? Onko teillä mitään yhteistä harrastusta sen Netflixin katsomisen lisäksi vai katsotko yksin?

Vierailija
57/57 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on vielä pienet lapset ja jos olisi aikaa, niin menisin maalaus- ja savityökursseille. Kiinnostaisi myös jooga, etenkin ilmajooga ja hot jooga mutta ne ovat todella kalliita. Barrea voisi kokeilla, kunhan vauva syntyy. Leipominen ja ruoanlaitto laitto on myös mukavaa puuhaa.

Lukemisen löysin vähän aikaa sitten uudestaan ja nyt tulee luettua vapaa-ajalla. Ystäviä näen teatterissa ja museoissa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän