Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko sinulla lapsena mummolaa maalla? Oliko se sellainen onnela, kuin saduissa? Minulla oli häijy mummo.

Vierailija
26.05.2026 |

Mummoni ja pappani asuivat maalla, oli eläimiä, peltoja, metsää, tilukset ja taloja, mutta käytös oli töykeää. Vietin joitain kesäpäiviä mummolassa alaikäisenä. Eläimet ja merenranta olivat ihania, mutta pappa oli kauhean sairas ja mummo terve, mutta paha suustaan. Hän alkoi heti haukkua, kun vanhempani lähtivät kaupunkiin, ettei olisi halunnut minua riesakseen. Tein kaiken väärin, olin mukamas ruma ja "isoperseinen". Serkustani (poika) mummo piti kauheasti, vaikka tämä rikkoi aina jotain. Serkkupoika sai viikkorahaakin mummolta kauppa-autolle, minä sain kotitöitä, koska olin arvoton tyttö. Vanhempani hiukan ihmettelivät, kun en halunnut olla maalla mummolassa kuin enintään yhteensä 7pv/ kesä...  Jouduinkin sitten kunnan kesäsiirtoloihin, joissa lusittiin 70-luvulla jopa kuukauden päivät kerrallaan.  Poikaserkkuni sai tuoda seurakseen kavereita kaupungista mummolaan, kun minä olin siirtolassa.

Onko muilla tylyjä mummolamuistoja?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin vauva, molemmat mummolat olivat maalla, mutta lehmiä oli vain naapurin laitumella. Sinä aikana, minkä muistan, molemmat mummolat olivat kerrostalossa kaupungissa, ja viimeiset muistot jokaisesta ovat hoitokodista tai vastaavasta.

Vierailija
22/34 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mummoni asui Tampereen keskustassa. Olin usein hoidossa hänen luonaan. Mummoni joi Koskenkorvaa ja minulle hän antoi kaakaolikööriä. Usein kulkiessamme Tampereen keskustassa ihmiset tulivat valittaen sanomaan kuinka ikävää, että lapsi on noin vammainen. Mummoni sanoi vain, että lapsihan on kännissä. Meni lapsuus juopotellessa Mummoni kanssa. Hän oli hyvä mummo.

Olisipa minun mummoni ollut samanlainen. 👍.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 60-luvun lapsi ja molemmat mummolani sijaitsivat kaupungissa.

Jatkan vielä: toinen isoäideistäni ei voinut sietää pikkusiskoani jolla oli ruoka-aineallergioita ja niistä johtuva syömishäiriö (joka ei tietenkään parantunut kun pakotettiin aina syömään lautanen tyhjäksi). Mummo oli aina kuin perseelle ammuttu karhu, ja sairas isoisä sai tuon tuostakin sydänkohtauksia.

Toinen isoäiti rakasti ja hemmotteli meitä lastenlapsiaan, mutta isoisä pyrki iholle, jos ymmärrätte mitä tarkoitan.

Siis ei hyviä lapsuusmuistoja kaupunkimummoloista. 

(Omat lapseni eivät olleet mummolassa juuri koskaan; toiset isovanhemmat olivat liian vanhoja ja toiset liian kiireisiä.)

Vierailija
24/34 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla, että muillakin ollut vähän samaa..

Vierailija
25/34 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään siteitä maaseutuun. Molemmat mummot oli kaupunkilaisia.

Vierailija
26/34 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoäiti (k.) pahoinpiteli ja jopa käytti hyväksi. Selvitelköön nyt sitä karmaansa, missä onkin.

Vierailija
27/34 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummolassa oli omat tuoksunsa. Saimaa- ja Klubi 22-tupakkasavu, suolasilli, likasanko, hiirivainajat, hellansavu, soosiperunat, hellalle kiehunut kahvi, kusi, varvasvälit ja käärmesalva.

Kovin oli kotoista :D Sudetkaan eivät ulvoneet...

Mutta tyätä tehtiin, eikä valitettu. Eikä lääkärihin menty vaikka olis ollu kirves sisuksis ! Tai kerittimet silimäs.

Vierailija
28/34 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut mummolaa maaseudulla. Vaan oli tätilä. Täti piti taloa pystyssä. Ja siellä kesäisin kävin. Paljon hyviä muistoja tädin talosta. 

Vierailija
29/34 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalle lähetettiin 70 luvulla ja yhdellä oli aina vaikeuksia käsittää että töitäkin olisi hyvä tehdä sitten hervottoman syömisen eteen heinäpellolla.

Vierailija
30/34 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut mummolaa maaseudulla. Vaan oli tätilä. Täti piti taloa pystyssä. Ja siellä kesäisin kävin. Paljon hyviä muistoja tädin talosta. 

Miksi talo oli niin huonokuntoinen, että tädin oli sitä pidettävä pystyssä? Olisi antanut romahtaa. 

Vierailija
31/34 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mummoni leipoi pullaa ja usein söin pullamössöä mummoni luona. Oli tosi hyvää. Vieläkin tekisi mieli, mutta aikuisena ei sellaista kehtaa tehdä eikä syödä.

Vierailija
32/34 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mummoni leipoi pullaa ja usein söin pullamössöä mummoni luona. Oli tosi hyvää. Vieläkin tekisi mieli, mutta aikuisena ei sellaista kehtaa tehdä eikä syödä.

Eikö edes yksin ollessa? Outoa..

Vierailija
33/34 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummolassa oli omat tuoksunsa. Saimaa- ja Klubi 22-tupakkasavu, suolasilli, likasanko, hiirivainajat, hellansavu, soosiperunat, hellalle kiehunut kahvi, kusi, varvasvälit ja käärmesalva.

Kovin oli kotoista :D Sudetkaan eivät ulvoneet...

Mutta tyätä tehtiin, eikä valitettu. Eikä lääkärihin menty vaikka olis ollu kirves sisuksis ! Tai kerittimet silimäs.

🤣🤣🤣On sulla tuoksumuistot.

Vierailija
34/34 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun molemmat mummoni olivat ihan ok.

Ei mua kohtaan oltu ainakaan ilkeitä, vaikken mikään lempilapsenlapsi ollut kummallekaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan