Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

1 vuotiaalle mitä saa antaa.voiko antaa tavan jugia

30.09.2008 |

kävin pojan 1 vuotis neuvolassa ja siellä sanottiin että voi syödä samaa ruokaa kun vanhemmatkin mutta kun kysyin entäs esim.makkara/nakki keitto tai voiko laittaa kinkkukiusaukseen valmiiksi kaupassa viipaloitua kinkkua niin ei kuulemma saa kun on liian suolaista.entäs jugurtti pitäis olla maustamatonta.en mä ainakaan syö mitään mausteetonta kun ihan ehtaa tavaraa.mitäs te muut annatte lapsillenne ruoaksi ja välipaloiksi?laitatteko liemikuutioita ruokaan annatteko normaali jugurttia/viiliä?mites ne jossa on 0% rasvaa ja lisättyä sokeria niin eikös niitä voisi antaa?entäs joko annatte omenaa ja päärynää ilman että keitätte pehmeiksi?antakaas mulle hyviä esimerkkejä mitä te annatte 1 vuotiaalle ruoaksi ja mitä mäkin voisin tehdä?

kiitos vastanneille!!

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
30.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli normaalia jogurttia, tosin vissiin ihan alussa maustamatonta ja sekaan jotain hedelmäsosetta. Rasva on käsittääkseni sallitumpaa kuin lisätty sokeri.

Ehkä ihan hirmu suolaisia ruokia kannattaa vielä välttää, antaa vaikka purkista, jos haluaa itse syödä suolaisempaa, mutta jos nyt et joka päivä tee makkara/nakki/kinkkuruokia, niin tuskin kerran viikossa haittaa. Liemikuutioita ja suolaa en laittaisi tuon ikäiselle tarjottavaan ruokaan, mutta en kyllä käytä niitä kummemmin muutenkaan.

Hedelmiä voi minusta syöttää jo ihan raakana, jos vaan lapsella on hampaat joilla vähän hienontaa :). Jos ei ole, annoin itse alkuun raakaa omenaa/päärynää raasteena, niin ei haitannut, vaikkei pystynyt itse sitä hienontamaan.

Vierailija
2/4 |
30.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Jugurteista: Meillä neiti söi ehkä 10kk -> A+ maustamatonta jugurttia, lisättiin vähän hedelmäsosetta tai marjoja ja kyllä maistui. Näin siis edelleen. Ei vieläkään oikein anneta sellaisia mihin on lisätty sokeria. Ollaan muutaman kerran annettu A+ purkkijugurttia, mansikkaa tms. Viili + marjat/hedelmäsose on myös oiva vaihtoehto. (Itse tykkään makeutetuista jugurteista ja viileistä tai marjojen jne kera, mutta kun pienestä tottuu suohon maustamattomaan jugurttiin niin helppohan sitä linjaa on jatkaa.)

- Välipalat: em jugurtit ja viilit, hedelmät, marjat, leipää silloin tällöin. Hedelmiä neiti alkoi syödä sormiruokana jo heti kun alkoi totutella soseisiin n.6kk iässä. Ensin päärynää, persikkaa jne vähän pehmeämpää, ei keitelty lainkaan. Nykyään perhepäivähoidossa syövät melkein mitä vaan, välipalalla ovat joskus herkutelleet ihan jäätelölläkin, pannarilla jne.

- Ruoat: mitä on kotona tehty, eivät ole olleet mitenkään hirmu suolaisia / mausteisia. On tehty jauhelihasta esim makaronilaatikkoa, spagettikastiketta tomaattimurskan + 5% ruokakermalorauksen voimin, jauheliharisottoa tomaattimurskalla & pakastevihanneksilla + 5% ruokakermalorauksella höystettynä, samoja ruokia ihan maustamattomasta broilerinfileestä.. Vaihdellen pastan, riisin, suikaleperunan, keitetyn perunan, muusin jne kanssa. Pikkasen käytän suolaa, yrttejä jne mausteita, jos sitten itse haluaa enemmän, voi lisätä jälkikäteen omaan annokseen. Nykyään on käytetty jo lusikallista tai paria creme bonjour-maustekastikettakin maun tuojana.

Näin meillä. Rohkeasti vain kokeilemaan.

Mammis + Oona melkein 1,5v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
30.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"suohon maustamattomaan jugurttiin" oli siis tarkoitus olla "tuohon maustamattomaan jugurttiin".. ;) Alkaa vissiin jo silmissä vähän sirittämään..

Mammis

Vierailija
4/4 |
01.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nlasta sanottiin (1-vuotisnla), että korvasieniä ja ituja ei saisi antaa, ja nakkejakin tarjota vain kork.pari kertaa vkossa (kuka niitä nyt montaa kertaa syökään, heh!). Eli meillä on syöty ihan kaikkea, myös tavan jogurtteja, jo 1-vuotiaasta. Kaikki menee hyvin alas (paitsi pinaattiletut ei tänään kelvanneet..;D), eikä allergioita ole. Suolaakaan ei normaalia enempää ruoanlaitossa käytetä - ei mun mielestä vajaa tl esim. 400g jauhelihaa ole paljon - ja sitä nyt voi aikuiset sitten halutessaan lisätä tosiaan omalle lautaselleen. Mutta en siis ole vältellyt kaupan kinkkusuikaleita tms. Kun on tarpeeksi vaihtelevaa ruokaa, niin eihän se nyt mitään haittaa silloin tällöin tarjota nakkikeittoa tai k.kiusausta.

Jokainen tietysti tyylillään, mutta näin siis meillä =D