Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onnistuuko jäätelön teko ilman mitään erikoisvälineitä?

Vierailija
24.05.2026 |

En viitsisi muutaman kokeilun taki ostella mitään erikoisvermeitä. Varmaankin jotenkin onnistuu, mutta tuleeko hyvä rakenne myös?

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tehnyt tällä ohjeella:

4 dl kuohukermaa

1 prk kondensoitua maitoa

0,5 dl glukoosisiirappia

Kerma vaahdotetaan, joukkoon lisätään kondensoitumaito ja glukoosisiirappi. Vatkataan seos kuohkeaksi. Joukkoon sekoitetaan mahdolliset makuaineet. Itse olen tehnyt biscoff-tahnalla, marjoilla ja lakritsikastikkeella. 

Massa pakastuksen kestävään rasiaan ja pakastimeen. 

Eikö tätä tarvitse sekoitella jäiden seassa?

Vierailija
42/48 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kokeilin tehdä kermasta ja kondensoidusta maidosta jäätelöä. Ohjeessa sanottiin että ei tarvitse sekoittaa jäätymisen aikana vaan tulee pehmeää kermaista jäätelöä. Paskat tuli! Hileistä kivikovaa jankkia joka ei meinannut sulaa ollenkaan, suli nesteeksi eikä pehmentynyt ollenkaan lusikoitavaksi vaan hilettä sai raapia köntin pinnasta lusikalla tai lipittää nesteenä. Ei ikinä enää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kokeilin tehdä kermasta ja kondensoidusta maidosta jäätelöä. Ohjeessa sanottiin että ei tarvitse sekoittaa jäätymisen aikana vaan tulee pehmeää kermaista jäätelöä. Paskat tuli! Hileistä kivikovaa jankkia joka ei meinannut sulaa ollenkaan, suli nesteeksi eikä pehmentynyt ollenkaan lusikoitavaksi vaan hilettä sai raapia köntin pinnasta lusikalla tai lipittää nesteenä. Ei ikinä enää!

Totuus on ettei ilman kunnon konetta saa muuta kuin kiteistä paskaa. Saahan sitä itseään pettää jos niin haluaa, mutta ei niitä koneita ole huvikseen kehitetty. Toki palstamamman mielestä parasta jäätelöä on DDR-tiiliskivi jollaista saa aikaan laittamalla maitotölkin suoraan pakkaseen ja jäädyttämällä sen kivikovaksi.

Vierailija
44/48 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman erikoislaitteita paras tapa on nestemäinen typpi jolla jäätelömassan saa nopeasti jäähdytettyä.

Vierailija
45/48 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kondensoitua maitoa + kreikkalaista jugurttia + kinuskikastiketta. Tällä kombolla mä tein kerran ihan jäätävän hyvää jäätelöä itse. Toki tuohon voisi vielä sekoittaa puolukoita, niin saisi vielä astetta parempaa.

Voisi testata myös muita makuja kuin tuota kinuskia, mutta siis kond.maito + kreikk.jugu toimi hyvin yhdessä.

Ja siis ei tarvitse jäätelökonetta tosiaan,

Vierailija
46/48 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt itse hyvää jäätelöä ihan sekoittamalla ne perustarpeet keskenään ja laittanut makuaineita mitä milloinkin. Ei sitä ennenkään ole ollut mitään jäätelö koneita eikä riisinkeittimiä, ne on täysin turhia. Ainekset vaan sekaisin ohjeen mukaan ja pakastimeen. Mitä useammin tekee niin oppii aina paremmaksi. Tein viimeksi lakritsijäätelöä ja hyvää oli. 

Minä myös tein ihan perusruokatarvikkeilla ja kolmea eri makua kokeilin. Yhtenä juuri tuo lakritsi. Ja oikein hyvää tuli. Ei vaadi mitään kummallisuuksia. 

Vierailija
47/48 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäisillä hedelmillä/marjoilla sekä kookosmaidolla saa hyvää jädeä. Ohjeita löytyy googlettamqlla.

Tarvitaan pakastin ja tehosekoitin.

Vierailija
48/48 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konsentroitu maito, vispikerma ja sähkövatkain hyvää jäätelöä ilman munaa ja laktoosia. 

Qinekset saa laktoosittomana. Meillä lapsikin osaa netistä ohje.

Googlaa. Konsentroidusta maidosta helppo jäätelö tms.