~*~ KESÄkuisten alkuviikko ma-ke ~*~
Kommentit (61)
Joko teille muille on alkanut tulla hyvää tarkoittavilta sukulaisilta ja tutuilta puhelinsoittoja ja tekstiviestejä tyylin kuinkas voit ja et ole vielä synnyttämässä?
Täällä puhelin soi aika tiheään ja varsinkin anoppi on välillä ihan riesa. La oli yrittänyt soittaa minulle monta kertaa peräkkäin, kun oltiin tytön kanssa päikkäreillä ja sitten, kun ei saanut minua kiinni niin oli aloittanut muiden sukulaisten kanssa puhelin rumban, että jokohan ollaan synnyttämässä. Sitten, kun sai minut kiinni niin ensimmäisenä kysyi puhelimeen siis ei mitään hei ja esittäytymisiä vaan ihan ensimmäinen kysymys oli..Supistaako?? Ja ihan tietoisesti olen pyrkinyt olemaan mahdollisimman vähä puheinen sinne suuntaan vaivoistani ja supistuksistani, kun tiedän, että anoppi ei pysy muutenkaan pöksyissään..Hyvä ja suloinen tyyppi kyllä muuten ja kyllähän minä sen ymmärrän, että hyvää vain tarkoittaa,mutta pelottaa, että jos se on jo näillä viikoilla tälläistä niin entäs lähempänä laskettua aikaa..Hoh hoijakkaa.:D
Sitten toinen juttu, että mulla on alkanut tulla rinnoista ihan kunnolla maitoa. Kumma juttu sikäli, kun esikoiselta nousi vasta 4. päivä synnytyksestä. Pitkän aikaa on tullut silleen tippoina muutama, mutta eilen suihkussa toisesta rinnasta valui maitoa ihan kunnolla ja nyttenkin on liivit maidossa. Pitänee ottaa liivinsuojat kohta käyttöön. Pesin eilen muuten imetysliivini ja voi hirvitys kylläpä tuli tuskainen olo niitä katsellessa. Esikoiselta käytännössä 11kk käytin liivejä yötä päivää ja parhaimmillaan kummassakin liivissä oli tupla liivinsuojat, että ei fuskannut läpi. Imetys oli kyllä ihanaa, mutta niiden liivien ja suojien kanssa pelaamisesta en tykännyt yhtään. Kauheaa oli nukkua liivit päällä kesä kuumallakin, kun on tottunut nukkumaan ilman rihman kiertämää vaan jos ei liivejä olisi käyttänyt niin kyllähän olisi sänky lainehtinut maidosta.
Tuuli@ taas.
... mä mitään synnyttämässä ole... en sielläpäinkään... :)
(voi kun olisinkin...)
Mulla on käynyt just se, mitä eniten pelkäsin, eli kovia suppareita ei jotain viikkoon ole kuulunut lainkaan. Pöh! Ja juuri kun tuo maaginen 37 viikkoa tuli täyteen, olo on suppareiden puolesta ollut kovinkin auvoinen. Muuten toki olo on kamala. Siksi en oikein ole jaksanut edes kirjoitella täällä, kun mikään ei oikein jaksa innostaa ja valittamiseksi menee nytkin. Selkä on nyt lopullisesti sanonut yhteistyösopimuksensa irti. Aivan sairaan kipeä kaikissa asennoissa. Liitoskivut ovat palanneet, samoin pahoinvointi. Viime yönä närästi niin järkyttävän paljon, et koko ajan tuntui, et oksennus oli kurkussa. Ja ainut mikä auttaa on samarin- noin 15min ajan nauttimisesta. En tiedä miten sallittua se edes on, mut ainakaan mulla ei ole ongelmaa korkean verenpaineen kanssa, joten tuskin se hedelmäsuola mulle(tai Millille) mitään haittaakaan tekee. Milli painaa päätänsä alaspäin voimalla, joten mielenkiintoisia puukkoja on pystyssä välillä alapäässä. Mitäs vielä... niin, KUUMETTAlle piti kommentoida, että kyyyyylllä myös mä käyn n. 7 x yössä pissalla. :)
Eli kaikenkaikkiaan olisin niin valmis jo synnytyspuuhiin, mutta myös mä epäilen, että täällä roikutaan vielä jussinakin(la 2.6).
No, tänään ajattelin, et jos ei suppareita tule, niitä laitetaan tulemaan vaikka väkisin. Lähdin kaupungille. 3h kävelin ympäri keskustaa ja tuloksena oli vain kolme vaivaista mietoa supparia. V***tu! Bussissa takaisintullessa sitten vasta tuli yksi isompi. Mutta siihen sekin sitten jäi. Huokaus!
Ja aamukin meni aivan persiilleen. Kävin isolla hädällä(sori eritekeskustelu) ja meinasin vetää vessan. Mitään ei tapahtunut. Ihmettelin siinä aikani ja meinasin pestä kädet. Eipä tullut vettä ei. Onneksi mulla oli muutama kosteuspyyhe sentään kotona, et sai vähän jotain tehtyä... mut kiva oli meikata silleen likaista naamaa ja geeliäkään en viitsinyt tukkaan laittaa, kun jää sitten käsiin. Mitään juotavaakaan ei ollut jääkaapissa varuilta, eli onneksi yöpöydällä oli lasissa vielä vähän viimeöistä vettä. Eli huonolla päällä olin heti aamusta ja päivä jatkuu samoissa merkeissä. (Äsken avasin muuten hanan, ja sain pyrskähtäen päälleni sellaista ruskeaa paskavettä, eli vesi kulkee kyllä taas).
Mutta mutta... SUURET ONNITTELUT LARUSKALLE TYTTÖVAUVASTA!!!
Ihanaa, että jotkut meistä edes ovat jo päässeet tositoimiin. Tästä se varmaan lähtee. Kohta alkaa kesäkuisia vauvoja ilmestymään kuin sieniä sateella. (Toivonmukaan itsekin siinä porukassa vielä joskus...)
Huomenna tas neuvola... Painoakin varmaan taas tullut kilokaupalla kun makea on maistunut ihan mukavasti. Pitäisköhän sitä ostaa kromia apteekista ja alkaa sitä vääntämään karkin sijaan..?
No, tässä tämä valitusvirsi tältäpäivältä. Toivottavasti teillä muilla on parempi päivä. :)
Odessa ja Miltsi 37+2
Onnea Lauruskalle kovasti! Hyvä että kaikki on hyvin pienellä tulokkaalla :-)
Kysymys: Mistä se kesäkuisten lista löytyy? (yritin etsiä, mutten kyllä löytänyt) ja Yahoon osoite? Kuulutteko kaikki siis myös tuohon Yahooseen?
Toivottavasti Marikin tulokset ok.
Ennakoivista supistuksista: Ei kai ne välttämättä tarkoita mitään, siis että vaikka niitä olisikin, ne ei läheskään aina edistä synnytyksen tuloa (ei mulla ainakaan olleet vaikuttaneet yhtään mitään, vaan täysin epäkypsä tilanne) tai sitten vaikkei niitä suppareita olisikaan etukäteen, voi synnytys alkaa aikaisin nopeastikin. Vai oonko käsittänyt väärin?
rouvaii On kamala jano kans, jatkuvasti käyn vesihörpyllä :-) Ja sitten kun joutuu syömään Rennietä, tuntuu et ne janottaa vielä lisää..
Tuuli@ Kyllä musta kuvaamasi oireet on supistuksia, mulla tulee niin että kävellessä " vatsa kovettuu" tyyppisiä ja sitten kun pysähtyy tai käy lepäämään niin enemmän tollasia.
Meillä ei tuu kyselyjä nyt kun on päivämäärä tiedossa..varmasti rasittavaa jos saa koko ajan vastailla, kun itsekin haluais tietää sen vastauksen.
Eipä täällä isompia, olis vielä ostettavaa ja hoidettavaa ennen leikkauspäivää, mutten ole jaksanut tehdä tänään mitään, jotenkin raihnainen päivä. Toivottavasti huomenna saisin jotain aikaankin.
saliisa rv 37+3
Aloin miettiä kanssa että eikai sokerit nouse kun janottaa kamalasti , mutta tuskin... ehkä se kuuluu tähän loppuun..
Tänään siivosin kotia ja heiluin kun hullun muna koko päivän.. ja sen sit kyllä tuntee nahoissaan..
Supistaa ja selkä sökönä!!! Koko raskauden oon saanu olla ilman näitä selkäsärkyjä, mutta nyt sitten alkoi... ja ei oo kivaa!
Mutta pakko tehä jos meinaa.. nyt on 3 huoneessa tehty suursiivous tähän mennessä eli ikkunat pesty ja paikat koluttu rätillä.. enään olis isoin jäljellä eli keittiö ja olohuone...
Musta tuntuu etten kyllä pysty huomenna laittaan tikkua ristiin, kun paikkoja varmaan särkee... josko sitä sit kävis " lenkillä" liikunnan ja urheilun kannalta.. pakko jotain joka päivälle saada että niitä " jotain aikaan saavia supistuksia" tulis.
Eksyneet lampaat on näköjään löydetty ja vielä kokonaisena..
Mutta eikös se niin mee että pakko levossa melkein supistusten takia tonne 34-37 viikolle ja kun lupa liikkua niin ei mitään... yli menee.. *en kuitenkaan sitä kellekkään meille toivo*
Mut nyt suihkuun, kun kuulostaa siltä että pojat on nukahtanu ja mieskin lähti yöks töihin...
Takaisin pääkaupunkiseudun hulinasta...
Oltii esikoisen kanssa korkeasaaressa, jossa hän koki suuria elämyksiä nähdessään ... ... ... lokkeja. Kyllä ne muutkin eläimet kiinnosti, mutta lokit aiheuttivat suurimmat riemun kiljahdukset. Äitienpäiväksi sain lahjakortin kampaajalle, ihanan aamupalan ja pitkät aamuunet. Täytyy sanoa että isukki ylitti itsensä. =)
Janottaa täälläkin. Tuntuu siltä että vettä vois kaataa kurkusta alas jatkuvalla syötöllä. Lisäks on iskeny ihan kamala makeanhimo. Turvottaa, tulee huono omatunto kun herkuttelee, vaatteet kiristää, valivalivali. AAAARGGH! Mulla on ihan valas olo. Tai ehkä joku norppa. Kroppa täynnä nestettä. Haluun päästä taas oman kroppani herraksi!!! Painoa en halua yhtään lisää. Kilon verran voin sallia niin tilanteeksi jää plusmiinusnolla! (Katselin tossa edellisen raskauden neuvolakorttia ja neljän viimeisen viikon aikana olinkin saanu 5 kg lisää, joten täytyy varmaa alkaa nälkäkuurille! ;))
Niistä lääkäri/neuvolakäynneistä: Mä olen ollu tän toisen raskauden aikana 8 kertaa nauvolassa ja 5 kertaa KOKSilla (äitiyspolilla) lääkärillä. Ke on vielä neuvolalääkäri. Siis tosi paljon. Mä veikkaan että noita lääkärikäyntejä on noin paljon mun perussairauden (reuman) takia. Enhän edes ollu esikoisen kanssa noin monella lääkärikäynnillä. Joka kerta on ultrattu.
Joku puheli siitä esikoisen hoitoon viemisestä vaikka itse on kotona. Mun mielestä siihen ei ole oikeaa tai väärää ratkaisua. Jos esim lapsi on jo niin vanha että kaipaa virikkeitä ja kavereita niin miksei vois olla pari/muutaman tunnin hoidossa. Myös äidin jaksaminen on tärkeää, jos hoitoapua kaipaa niin sitä voi hyvällä omallatunnolla hankkia. Tärkeintä on kai että on sinut ratkaisunsa kanssa, eikä välitä siitä mitä muut ajattelee!!! Meillä ukkeli ei mene hoitoon, suvussa on runsaasti innokkaita hoitajia (suvun ensimmäinen tätä polvea), joten apua löytyy aina kun sitä tarvitsee.
Toi lapsivedenmäärä on mietityttäny myös mua. Välillä lapsi tuntuu niin selvästi vatsan läpi että pelottaa. Tänää taas tuntuu että maha on ihan täynnä vettä... Ultrassa sanoivat että vettä on runsaasti, mutta voiko tilanne muuttua hetkittäin? Mua jäi häiritsemään ensimmäisestä synnytyksestä minne se lapsivesi oikein katosi. Mullahan sitä ei ollu enään siinä vaiheessa kun niitä ois alettu puhkomaa, oon ajatellu että ne meni suihkussa kun olin ihan ilokaasupöllyssä...
Sukupuolesta: Mun täytyy sanoa että toivon salaa tyttöä, mutta olen asennoitunu poikaan! Mulla on sellainen sunnitelma että jos saan kolme poikaa ja vielä neljännen yrityksen jälkeen pojan niin voisin ihan vakavissani adoptoida tyttären. ;) Mulla on aina ollu tosi läheiset välit äitiini, me ollaa oikeesti bestiksiä, joten mä haluaisin myös itselleni tyttären, jonka kanssa voisi puhua ihan mistä vaan! Jotkuu kamalat naikkoset tulle kuitenkin viemää mun ihanatkultamussukkapojat... Mutta pettymystä ei siis tule vaikka poika syntyisikin! Olen niin rakastunu tohon esikoiseen että jos poikavauvat ovat tuollaisia niin lisää mulle kiitos!!! Mutta tätä seuraava haikara saisikin sitte tuoda sen tytön!
Mitäs muuta... Joitakin säälittävän pieniä supistuksia löytyy.
Rouvaii: Muistan miten turhauttavaa se oli kun ei ollu ennakoivia supistuksia ja kokoajan joka paikassa puhuttiin supistuksista ja niiden kovuudesta/kestosta. Joka ilta mietti pienenkin säryn tai nipistyksen tuntiessa " onkohan tää nyt sitä" .
Vitsi että odotan jännitysellä synnytyskertomuksia! Kohta niitä alkaa putkahtelemaan!!!
Öitä
Terv.
Onks tääl kuuma vai oonks se vain mä?!?
Sain eilen pestyä ikkunoita ja miehen kanssa puunattiin osa lattioista ja pestyt matotkin laitettin niihin. Mä tosin sit heti kaadoin jaffat yhteen mattoon... Mut on tosi hyvä fiilis, kun siivous etenee, vaikka ei mulla oo mitään tavoitetta, että täällä pitäis joka paikan kiiltää kun vauva tulee.
Saliisa: groups.yahoo.com/group/kesakuunkullanmurut2007
Meillä on nykyään läppäri ja maha antaa myöten olla vaan tällaisessa puoli-istuvassa asennossa jos kirjoittelee ja mulle ei nää asennot sovi yhtään. Nytkin jo paha olo. Mut lukemaan pääsen sit makuuasennossa imettäessäkin kunhan tästä tää maha kutistuu. :D
EbbaW: MUlla ainakin ajoittain lapsivettä on enemmän ja ajoittain tosi vähän. Ja siis ei mulla mitään vuoda ulos, sitä ei vaan tuu sinne säännöllisesti lisää, niin kuin pitäis. Ja näin ilmeisesti oli viimekskin, kun toka syntyi lopulta ilman vesiä.
Tuuli@: Sä kyselit vissiin niistä suppareista, että voiko ne tuntua silleen tuolla alhaalla lähinnä. Tai miten se nyt menikään... Mut mulla on ollu kaks päivää just sun kuvailemas kaltaisia supistuksia. Silloin kielletyillä viikoilla ne oli voimakkaampia jolloin tuntui siis ylävatsallakin. Mut supistuksina mä niitä pidän vaikkei ne ylös asti nousekaan. MUlla ei kovin pitkäkestoisiks oo noi nykyiset enää yltyny, joten tokkopa ees tekee tuolla alhaalla mitään. :( Rienaavat vaan henkihieveriin...
Nyt jos pukis ja sais jotain siivottua taas. Aion tänään aloittaa varovasti lenkkeilytkin, kun niillehän ei enää pitäis olla estettä ja tota painoa on kertyny levon takia. (No siis syömisen takia tietty, mut...)
Hulda 35+5
Pitikin eilen mennä manaamaan, ettei mitään tapahtunut kovasta kävelyurakasta huolimatta. Illalla meinaan tosiaan tapahtui. Selkä oli kipeä potenssiin 10 aikaisempaan verrattuna. Liitoskivut estivät liikkumisen täysin ja suppareita tuli niin että tiesi olleensa liikkeellä päivällä. En ryhtynyt niitä sen suuremmin kellottamaan, mutta varmaan alle 10min oli väli monta tuntia... Puoli yötä meni aivan hirveessä tuskassa. Välillä kuitenkin nukahtelin ja heräilin omaan voihkintaani. Milli oli koko ajan lisäksi ihan älyttömän aktiivinen, jotta nyt on sitten mahanahkakin ihan kosketusarka. BLÄÄH!!!
Tänään olisi taas neuvola ja äsken kävin puntarilla ja totesin kilojakin tulleen varmaan kaksi viime viikkoiseen verrattuna. No, tälläkertaa ajattelin ihan oikeesti valittaa sille terkkarille kaikesta. Alkaa tuo henkinen kantti pikkuhiljaa pettämään. Mistähän sitä saisi pummittua muutaman cytotecin, et sais synnytyksen alkuun? :)
Antakaa anteksi tämä iänkaikkinen valitus ja pessimistisyys. En vain kertakaikkiaan pysty kovin positiivisiin suorituksiin.
Neuvolakuulumiset tulen antamaan myöhemmin päivällä...
Odessa79 ja Milli 37+3
Meikäläistä on alkanut vaivata armoton väsymys :( hemppa oli perjantaina 120 ja neuvolantäti sanoi et vois ruveta rautaa syömään vaikka joka toinen päivä, auttaiskohan se sit väsymykseen?? Edellisellä mittauskerralla hemppa oli vielä yli 130 (tosin siitä on jo 2 kk) ja normaalisti yli 140. Vois kai sitä kokeilla..
Ai niin, Lauruskalle onnittelut vauvasta! Ihanaa, et siellä on päästy jo kotiin opettelemaan uutta arkea :)
Omaan napaan ei sen ihmeempiä, edelleenkään. Vauva vaan tuntuu heittäytyneen varsin aktiiviseksi - heiluu koko ajan, ja välillä oikein tuntuu pistävä kipu tuolla alapäässä. Toisinaan oikein tuntuukin, että kohta se työntää itsensä läpi :) Supistuksia ei kuitenkaan ole, mutta toisaalta mulle riittää, et niitä tulee sit kun tarvitaan eli vauva syntyy :) mä kanssa juon koko ajan. Paitsi mä en kyllä juo kun novellen suolatonta, tavallinen vesi ei oo koskaan maistunu ja limppareiden/mehujen jatkuva juominenkaan ei tapoihin kuulu. Ja makeanhimo oli kauhea mullakin jossain vaiheessa, siis vielä ihan viikko sitten, mutta nyt taas helpottanut :) Kaikki mikä viittaskaan sokeriin oli tervetullutta, nyt taas tuntuu ettei maistu oikein mikään. Toisaalta varmasti hyväkin ettei tuu aina oltua karkkihyllyillä notkumassa :)
Me lähdetään nyt iltapäivällä reissuun loppuviikoksi, sitten voikin olla maaaahtavat pinot odottamassa. Toivottavasti kuitenkin vauvauutiset antaisivat vielä odotuttaa eli ei kovin moni vielä poksuisi. Paitsi ekathan taitaa alkaa olla jo ihan täysiaikaisia?! No joo, nyt täytyy lähteä pakkaamaan loput tavarat että ruuan jälkeen päästään lähtemään.
Täältäkin taas pitkästä aikaa. Onnea ensikskin Lauruskalle nyytistä! Ja seuraavaksi poksuu...??
Omaan napaan ei mitään niin erikoista. Tänään on MASE-päivä...ahistaa kaikki ja tuntuu vaan mieli olevan maassa. Ja terveiset vaan ODESSALLE, viime yö meni täälläkin kipeiden supistusten kanssa, oikein kunnon napakoita suppareita tuli jonnin aikaa. Sitten loppui ja PISTE. KRAAK, aamulla kauheet silmäpussit ja muutenkin jalkapohjat ja jalat aamulla jo ihan turvonneet.
Särkeekö muilla jalkapohjat? Huomaa, ettei ole tottunut kantamaan tällaista ylimääräistä 10 kiloa, pistelee ja sattuu jalkapohjista. Ootan jo kesää ja lenkkejä, viiimeksi meni 5 viikkoa niin kilot olivat kadonneet.
Huomenna olis neuvola. Ja 37 viikkoa täynnä!! Masukki on kovin aktiivinen, eli tolla saralla kaik OK. Kuuma ja jano myös täälläkin kokoajan =O
Miten muuten teillä, joilla on lapsia, ovatko lapset olleet kiinnostuneet vatsasta? MEillä lähes kaikki on raskaana, jos vähänkin vatsaa löytyy ;) Vieraat saavat kyllä kuulla kunniansa jos ovat syöneet liikaa, heh...
Eipä tälläkertaa muuta, meen lukee kirjaa. Neiti pitkästä aikaa taas tarhassa, mää saan vaan huilia tän päivän.
Jaksuja naiset!!
Alakuloinen Monni ja masukki 36+6
Jos tulis pinoon....
Oltiin just lähdössä tyttöjen kanssa pihalle niin johan alkoi satamaan hullun lailla, no ei sitten menty ja lupasin että katsotaan video....jippii! No, nyt video pyörii ja ulkona paistaa aurinko, voihan prkle!!!!!
Mulla on tänään joku ihme olotila....väsyttää ja on tosi huono olo. Toivottavasti ei mikään vatsatauti iske...ällöttää! Muuten mahassa kaikki okei!
Jospa sitä lähtisi tuonne yhteen kaaoskamariin siivoilemaan kun on rauhallista, kiitos Disneyn ; )
Kuulemisiin....
Tiina 34+6
Moi kaikki!
Nyt meillä toimii netti uudessa kodissa, tänään kävi asentaja, jee jee*
Lähinnä omaanapaa luvassa, voidaan sit vertailal oireita nääs...
Juuri noita Tuuli@:n kuvailemia kipuja myös tällä uudelleen synnyttäjällä. Ja sitten kun kyttää vaan niitä samoja tuntoja, kuin esikosta, nämä saavat ihan ihmetyksen valtaan.
Ristiriitainen olo, kun vauvalle ei vielä valmiina tavarat ja olis kaikin puolin parempi pitää tämä vielä sisällä tuon kolmisen viikkoa käytännönasioiden kannalta. On kuitenkin helpompaa olla kahdestaan 3v:n kanssa, kun vauva masussa, kuin että olis kolmestaan esikon ja tuoreen vauvan kera. Mies töissä toisessa kaupungissa vielä ainakin tämän kuun loppuun. Kesäkuun alussa olis tsäänssit isyyslomaa ja jussista sillä alkaa loma.
Myös muuton jälkipyykkiä riittää vielä muutamaksi viikoksi kepeesti.
Mutta kun tämä vointi on sen verran tuskainen, että toisaalta toivoo ja odottaa synnytystä kuin kuuta nousevaa;)
Noista mun suppareista vielä... Tuntuvat nimenomaan tosi alhaalla ilkeinä vihlaisuina yms. Välillä vihloo nivelet alapäässä ja häpyluu aivan mahdottoman kipeää ja juilii vähän väliä. Toi vaiva ihan uus ja se vähän pelottaa, mahtaako sattua synnytyksessä ja mihin kuntoon jää ponnistuksen jälkeen? AUTS
Mulla on tämä raskaus ollut niin, että viikon 20 jälkeen kaikki liikunta vaan huonontanut oloa ja särkyjä. Kateellisena lueskelen teitä edelleen liikkuvia sekä omaa edellistä raskauspväkirjaa, kun vielä näillä viikoilla kävin vesijumpissa yms. Taitaa olla tuon kuluttavan kullannupun ansiota (tyttö 3v.), ettei äiti hyötyliikunnan lisäksi kykene enää mihinkään;)
Edellisyönä luulin jo lähteväni synnyttelemään, kun valvoin kipujen ja suppareiden kanssa ja yleensä yöt olen nukkunut suhteellisen hyvin, vessakäyntejä lukuunottamatta.
Täällä myös kova ja jano ja nälkä ja makeahimo=)
Mulla saatiin raudalla hemppa nousemaan 109 -> 121 1,5 viikossa ja olo kohentui huomattavasti. Ja mikä PARASTA, mulla rauta laittoi vatsan toimimaan -ei siis ummetusta, jota etukäteen pelkäsin, kun siihen taipumusta. Hyviäkin asioita siis tapahtuu:)
Myös täällä ollut huonovointisuutta ja löysää mahaa. Taitaa kuulua tämäkin loppuraskauteen. Elättelin toiveita, että luonto puhdistaa röörejä ennen synnytystä. Se mikä ei taas puolla synnytystä...masuvauva LIIKKUU JA LIIKKUU, että tämä kaveri ei tod.ole vielä keräämässä niitä voimia synnytystä varten;)
Vointeja, pakko lähteä ruoanlaittopuuhiin, vaikkei millään jaksaisikaan!
Äippä:) Rv 36+6
Galluppia uudelleen synnyttäville kesiksille...
G: Millä viikoilla esikoinen/esikoiset syntyneet?
Mulla rv 40+3, eli ei oikein osaakaan olettaa, että syntyis nytkään sen aikaisemmin.
Ja jos 80 nimimerkin perässä on syntymävuosi, niin ollaan sitten samana vuonna synnyttykin...
Ihanaa että kaikilla muillakin on jano. Vessassa mun ei tarvitse rampata erityisesti, ja koskaan ei ole ollut pissassa mitään, joten otan siis rauhallisesti.
Viime yönä oli tapahtunut ihme, oletin että rintani ovat täysin elottomat, mutta aamulla lakanoilla oli kunnon märkä läntti. Olen kuitenkin ensisynnyttäjä, mutta näköjään alkaapi maitoa tulemaan.
JES, se hiton äitiyspakkaus on vihdoin sapunut postiin, pääsen tänään hiplailemaan kaikkia uusia juttuja!!!!
Viimeistä viikkoa töissä ja täällä alkaa porukalle valkenemaan se asia pikkuhiljaa, vaikka kuinka olen yrittänyt toitottaa että äippäloma on jo oikeasti alkanut ajat sitten ja perjantaina on vihon viimeinen päivä... Huoh, tiedän että töitä jää kotikoneelle reippaasti.
Onko kellään painon nousu tyssännyt kokonaan? Kävin aamulla puntarilla ja katsoin neuvolakortista (viimeinen käynti ollut 23.4) että paino ei ole noussut grammaakaan, enkä ole kyllä mitenkään tuota mässytystä vähentänyt ;)
Semmostakivaa nyt taas töihin, Rouvaii
Varoitus, jälleen omaa napaa...
Mulla oli tänään sitten neuvolalääkäri. Hieman aikaisessa vaiheessa kun viikkoja tänään vasta 35 mutta viime viikolla epäiltiin perätilaa niin asia piti tarkistaa lääkärillä. Lääkäri tutki ensin kohdunsuun tilanteen. Pehmennyt on mutta kiinni ja kaula lyhentynyt hieman. Eli eipä mitään ratkaisevaa ole tapahtunut mutta eihän mulla vielä viikkojakaan ole paljoa. Esikoisesta kävin lekurilla rv 36+4 ja silloin oli kohdunsuu kiinteä, kiinni ja täysimittainen eli aiemmin on nyt lähtenyt pehmenemään ja lyhentymään. Toivottavasti olis hyvä merkki.
Lääkäri oli 90%:sti sitä mieltä et vauva olis raivotarjonnassa ja tulis olemaan samankokoinen kuin esikkokin jos syntyy samoihin aikoihin (esikko syntyi 39+3). Mutta sitten otti mittanauhan käteen ja mittas sen sf-mitan ja sai 3 cm PIENEMMÄN mitan mitä on ollut viime viikolla!
Tietty on eri mittaaja kyseessä mutta muistan kaksi vuotta sitten, että tää samainen lääkäri sai paljon isomman mitan kuin mun kätilö ja nyt siis 3 cm pienemmän ja olishan sen pitänyt edes hitusen kasvaa viikossa. Hän sit vaan sanoi, että älä huolestu mutta kyllä tää pitää selvittää. Miten voin olla huolestumatta???? Laittoi mut neuvolan kätilölle ultraan kun lääkärillä ei ollut aikoja. Menen heti huomenna aamulla. Voisiko olla niin, että lapsivesi olisi vähentynyt reilusti tai sitä ei ole enää lainkaan? Mitä sitten tapahtuu????? Kauanko vauva pärjää ilman lapsivettä?
Paino ei ollut noussut viikon aikana grammaakaan vaikka olen herkutellut päivittäin ja paljon. Ja tosiaan edellisten käyntien välillä paino oli tippunut kilon. Mietin vain, et voisko se johtua siitä lapsiveden vähentymisestä? Nyt painoa tullut yhteensä 7 kg, joka sinänsä on ihan ok.
No, yritän ajatella välillä jotain muuta. Helppoa se ei ole.
Huolestunut kalamami rv 35
Jos sun vauva on nyt just kääntynyt RT:hen niin se voi olla syy Sf mitan pienemiseen. Mullahan nyt viimeksi viime viikolla terkka oli ekan kerran sitä mieltä että ei olisi enään perätilassa, mutta laittoi kysymysmerkin kuitenkin neuvolakorttiin koska sf mitta oli kasvanut. Koska kuulemma silloin kun vauva on perätilassa on sf mitta isompi koska pää on tossa ylhäällä ja mitta pienenee jos vauva kääntyy ympäri ja pää asettu tonne lantioon. Ja jos sulla on tähän asti ollut perätilassa ja nyt ois kääntynyt niin toi vois olla ihan käypä selitys!
Iiran
Heti ensin
G:Meillä esikoinen syntyi viikolla 41+1...joten veikkaisin ettei tämäkään täältä ennen sitä tule ulos. Kaikesta huolimatta vaikka paikat onkin kypsät ja supistelee. Niin se supisteli esikoiseltakin 35 viikolta loppuun asti lähes, joka ilta säännöllisesti. Ja kas aamulla heräsin eikä supistuksen supistusta.
Painoa on tullut, mutta nyt näyttää senkin nuosu taittuneen parilla viimekerralla. Tosin on sitä silti tullut. :) Ja täällä herkut kyllä maittaa. Karkkia, suklaata, jäätelöä, piirakkaa...Ihan hirveä makean himo kokoajan.
Inhaa menkkakipua täältä löytyy...liekö nämäkin niitä uudelleen synnyttäjän vaivoja...Supistuksiksi niitä en kyllä tunnusta, koska ne ei koveta vatsaa. Kaikenlaisia muitakin ihmeellisiä kipuja, joista ei kyllä ykkösen kanssa ollut hajuakaan.
Jahas. Pitääpä mennä ruuan laittoon...Alkaa maha taas ilmoitella, että tarvis täytettä.
Marikki ja Nuppunen 35+3
Mä toivon, et asiaan olis noin luonnollinen selitys. Viimeksi vaan kätilön mielestä oli jo tosi alhaalla. Nyt lääkäri sanoi sisätutkimusta tehdessä, et ei tunne kuitenkaan vauvan päätä ja siksi tää asento ym. nyt tarkistetaan ultralla. Jotenkin sitä vaan huolestui niin kovasti. Ei kai se ihme ole kun omasta vauvasta on kyse : )
Kalamami
Tää kyllä lukee jo tuolla mun viestissäkin mut esikoinen syntyi
rv 39+3 ja ihan supistuksilla lähti synnytys käyntiin. Lapsivesi meni vasta kun kalvot puhkaistiin juuri ennen kuin aloin ponnistaa.
Lääkäri ja neuvolan kätilö on nyt molemmat veikanneet, et tää syntyis samoihin aikoihin kuin esikoinen. Siihen ei sit enää olis kuin 4 viikkoa, joka kyllä tuntuu ikuisuudelta...
Kalamami taas
Onnittelut Laruskalle ja isukille vauvelista. Onneksi kaikki on hyvin ja olette jo päässeet koriin viettämään vauva-arkea.
Neuvolasta kotiuduttiin juuri äsken. Painoa oli tullut kilo viikossa (viimeksi ei paino ollutkaan noussut yhtään) (ja kokonaissaldo on siis jo +12,5 kg). Pissi oli ekan kerran heikolla plussalla (neuvolatäti oli sitä mieltä, ettei sitä ohjeiden mukaan pitäisi edes kirjata, mutta menen varoiksi käymään uudelleen perjantaina antamaan pissi näytteen ja verenpainemittaukseen). Turvotusta löytyy yhden plussan verran ja paineet 130/90. Sf mitta oli " kasvanut" viime viikosta tai siis vajaasta viikosta 3 cm (viimeksi mittasi lääkäri ja se sai tulokseksi 2,5 cm vähemmän kuin terkka). Ja tämä yksi heitto käyrillä sallitaan, joten se ei aiheuta toimenpiteitä. Vauveli edelleen raivotarjonnassa ja syke 145. Liikkeet ++.
Kalamamillako se oli sf mitta pienentynyt. Näin " maalaisjärjellä" ajateltuna voisin veikata sen johtuvan siitä, että jos vauva on ennen ollut perätilassa ja nyt kääntynyt raivotarjontaan, on mitta pienentynyt. Ja lisäksi kun oli eri mittaaja niin mitta voi heittää. Joten koita rauhoittua (helpommin sanottu kuin tehty).
Fay 37+4
Juups täällä tosiaan istun suu pielet suklaassa..iski joku ihan hillitön ja ennen kuulumattoman kova himo suklaaseen kaupassa ja piti oikein ostaa suklaakakku, levy ja vielä patukkakin, että ei varmasti lopu kesken.:) Huvittaa ja kummastuttaa itseäänkin tämä tämmöinen meininki, kun en yleensä ole kovin perso suklaalle tai karkeille. Vaan ihan hyvällä omalla tunnolla pistelen nuo herkut poskeeni, kun paino on pysynyt niin kurissa koko raskauden ajan ja sokereiden kanssakaan ei ole ollut hämminkiä.
Pitänee vaan kohta varmaan kruunata tämä herkuttelu Renniellä.
Hei muut uudelleen synnyttäjät! Kertokaas tälle tietämättömälle uudelleen synnyttäjälle, että voiko supistukset tuntua alavatsalla ja alapäässä sellaisena aaltomaisena vihlovana pistävänä kipuna???? Kun eilisen illan oli sellaista touhua aika säännöllisesti, kunnes menin suihkuun ja taas tänään on ollut samanlaista meininkiä.. Vai oliskos tämä jotain ihan muuta kipuilua kenties?? Kun ei ole kokemusta, kun siitä yhdestä käynnistetystä synnytyksestä niin ihan on sellainen olo, kun olisi ekaa kertaa asialla. Lisänä tulee noita aika pitkiä ja voimakkaita kovettavia supistuksia.
Moni täällä toivoo näitä supistuksia,mutta ei näiden kanssa kyllä ole kovin kiva painia, kun ovat ihan oikeasti riesana ja kipeitä. Voisin siis lähettää näitä jolle kulle halukkaalle ilo mielin. Kuka tarjoaa eniten?;) Ja katsotaan vaan, että kun turvalliset viikot on täynnä niin ei tule supistuksen supistusta ja kökin täällä vielä jussina mahani kanssa.(la 9.6)
Minulla on myös koko ajan kauhea jano. Vettä menee litra tolkulla päivässä. Eli kaiketi kuuluu asiaan.
Mun nyt ihan pakko lähteä hakemaan Rennie..ahneella on kakkainen loppu jne.;)
Tuuli@ 36+2