Kaveri luisumassa alkoholiongelmaan, kuinka pitkään jaksaisit seurata vai milloin päättäisit ystävyyden?
Kyseessä siis vuosikymmenten kaveruus johon mahtuu paljon hyviäkin hetkiä, bailaamista jne mutta...
- tämä toinen ottaa joka paikkaan kaljatölkkejä mukaan (ihan vaikka rannalle, frisbeegolfin peluuseen, mustikkametsään, markkinoille) ja alkoholi näyttää suurta osaa omassa arjessakin (Alkon kanta-asiakas, joka kauppareissulla vähintään mäyräkoira ostoskärryssä)
- itse et ole näissä aina mukana eikä näillä niinkään ole vaikutusta sinuun mutta tuo alkoholin määrä ja kaiken pyöriminen sen ympärillä vie huomion kyllä siihen että sitä kuluu ja paljon
- sitten jos olet mukana, silloin tämä henkilö ei rupea aggressiiviseksi tai muutakaan, mutta suodatus puheesta on kadonnut kokonaan, kertoilee paikallaolijoiden henkilökohtaisia asioita kaikille, nolojakin juttuja ja traumaattisia kokemuksia vuosien takaa kun kyseessä kuitenkin on ollut pitkä tuttavuus
- ei siis hahmota mitä on sopivaa puhua isossa seurueessa ja mitä ei, paikalla usein omia lapsiaankin
- harvoin käy ravintoloissa vaan enemmän tykkää juoda kotona perheen ollessa paikalla
- sitten humalassa saattaa lähteä hakemaan lisää alkoholia jostain kaveriltaan, autolla!!! Kertoo näistä jälkikäteen ns. hauskana juttuna kun et ollut paikalla
- kerran olen todistanut paikalla ollenkin kun hyppää humalassa auton rattiin
Ihmisellä selkeästi on alkoholiongelma mutta minkä verran kaverin kuuluisi hyväksyä?
Kommentit (28)
Surullista. Tosi surullista ja ihan niiden lastenkin takia
Mutta mitä se joku huoli-ilmoitus auttaa? Ainakin yhden tapauksen tiedän, jossa tehtiin huoli-ilmoitus, mutta mitään ei tapahtunut eikä kukaan puuttunut. Mutta tietysti käytäntö voi vaihdella eri tapauksissa.
Kaverina voisi tietysti yrittää toppuutella. Ihan vaan tuoda esille, että otat aika paljon, voisitko ajatella vähentää?
Ja sitten vaan jättää hänet seurasta ulkopuolelle ja jos kysyy siitä, niin sanoa suoraan, että halutaan tehdä näitä asioita ilman kaljoja ja viinoja.
Se voi tietysti johtaa loukkaantumiseen ja välien poikki menemiseen, mikä nimenomaan ei olisi suotavaa. Mutta toisesta vain sitten tuntuu siltä, että hänen käyttäytymistään kontrolloidaan
ja parempi sitten lopettaa yhteys kokonaan. Juominen ei välttämättä lopu, vaan voi vaikka lisääntyä, mutta aina on se toinenkin mahdollisuus. Eli että hän todella itsekin herää huomaamaan, että juo liikaa.
Mutta miten herättää se "huomio" muutenkaan?
Nämä on vaikeita asioita. Yksi keino on sitten sanoa asia todella suoraan ja napakasti. Että tuo sun kaljojen sun muiden jatkuva kittaaminen ei käy ja se on loputtava nyt tai ei olla sun kanssa enää. Sulla on lapsetkin, etkö tajua?
On sitten ainakin sanottu, eikä vaan ikään kuin hiljaisesti hyväksytty.
Pelkästä otsikosta jo arvasi, ettei kaveri ole "luisumassa alkoholiongelmaan" vaan on jo pesunkestävä alkoholisti. Puoliso on yleensä ainut, joka sen luisumisvaiheen huomaa. Kaikista ei koskaan tule rapajuoppoja, mutta usko pois, riippuvuus on tuossa kohtaa jo vakava eikä toivoa juomisen hallitsemisesta ilman ulkopuolista ammattiapua käytännössä ole. Tehkää tällä tiedolla itse kukin mitä haluatte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sano kahden kesken, että et voi enää hyväksyä hänen alkon käyttöään. perustele se auton kännissä ajamisella. useimpien moraali on sellainen, siis jopa juoppojen, että ymmärtävät, että tuo on pätevä syy. Jos ystäväsi tässä vaiheessa herää ja tajuaa että on jo liian juoppo ja pyytää anteeksi ja lupaa muuttua, älä hylkää häntä. todeennäköisesti hän kuitenkin loukkaantuu ja suuttuu ja välit menivät siinä. mutta pointti on, että ne olisivat menneet joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin. tällä tavalla saat ainakin itse ajatella, että annoit ystävälle mahdollisuuden ja myös voit ajatella, ettet ainakaan ollut sellainen k.pää ghoustaaja joita ihmiset nykyään ovat. eikö täälläkin joku jo ehdottanut sinulle että vähennät yhteydenottoja ja häivyt pikkuhiljaa hänen elämästään. älä ole sellainen
Ihminen on nyt tehnyt tuon kännissä rattiin hyppäämisen jo usein ja kertoo siitä jälkikäteen minulle hauskana juttuja joka en ollut edes paikalla, niin ei hänellä mitään moraalia ole sen asian suhteen lainkaan.
No missä on oma moraalisi, kun et saman tien sano, että tuossa ei ole mitään hauskaa. Kertomuksistasi paistaa läpi, että olet umpiraukkis ihminen, joka ei uskalla yhtään mitään, siis yhtään mitään. Kärsi sitten kohtalostasi.
Tosi aikuinen sanoisi noissa tilanteissa, että tässä menee raja. Koita nyt ottaa itseäsi niskasta kiinni. SInua ilmiselvästi v...ittaa tuttusi käytös ja tolkuton elämä. Voit sanoa sen hänelle suoraan. Sen sijaan moralisoit häntä selän takana ja inhoat häntä mutta seurauksien pelossa et pysty tekemään suoraselkäistä päätöstä lopettaa ystävyys. Voisit tässä samalla katsoa vähän myös omaa käytöstäsi peiliin.
Juu minun vikanihan se hänen alkoholisminsa on, kuinkas sattuikaan.
Älä välitä. Besserwisserit meillä on aina joukossamme.
Kerrotpa tai kysytpä täällä mitä vaan, aina saat haukut ja ryöpyt naamallesi, aina olet jotenkin itse syyllinen.
Jopa jonkun kaverin juomiseen ja siihen, että et saa sitä loppumaan vaan kirjoittelet tänne ja kyselet mitä tehdä.
Eikös tällaiset palstat ole ihan sitä vartenkin, että täältä voisi saada neuvoja muilta ja tietoa, miten alkaa asiaa käsitellä, ettei päinvastoin pahentaisi tilannetta?
Ei, besserwisser on aina sormi ojossa!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sano kahden kesken, että et voi enää hyväksyä hänen alkon käyttöään. perustele se auton kännissä ajamisella. useimpien moraali on sellainen, siis jopa juoppojen, että ymmärtävät, että tuo on pätevä syy. Jos ystäväsi tässä vaiheessa herää ja tajuaa että on jo liian juoppo ja pyytää anteeksi ja lupaa muuttua, älä hylkää häntä. todeennäköisesti hän kuitenkin loukkaantuu ja suuttuu ja välit menivät siinä. mutta pointti on, että ne olisivat menneet joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin. tällä tavalla saat ainakin itse ajatella, että annoit ystävälle mahdollisuuden ja myös voit ajatella, ettet ainakaan ollut sellainen k.pää ghoustaaja joita ihmiset nykyään ovat. eikö täälläkin joku jo ehdottanut sinulle että vähennät yhteydenottoja ja häivyt pikkuhiljaa hänen elämästään. älä ole sellainen
Ihminen on nyt tehnyt tuon kännissä rattiin hyppäämisen jo usein ja kertoo siitä jälkikäteen minulle hauskana juttuja joka en ollut edes paikalla, niin ei hänellä mitään moraalia ole sen asian suhteen lainkaan.
No missä on oma moraalisi, kun et saman tien sano, että tuossa ei ole mitään hauskaa. Kertomuksistasi paistaa läpi, että olet umpiraukkis ihminen, joka ei uskalla yhtään mitään, siis yhtään mitään. Kärsi sitten kohtalostasi.
Tosi aikuinen sanoisi noissa tilanteissa, että tässä menee raja. Koita nyt ottaa itseäsi niskasta kiinni. SInua ilmiselvästi v...ittaa tuttusi käytös ja tolkuton elämä. Voit sanoa sen hänelle suoraan. Sen sijaan moralisoit häntä selän takana ja inhoat häntä mutta seurauksien pelossa et pysty tekemään suoraselkäistä päätöstä lopettaa ystävyys. Voisit tässä samalla katsoa vähän myös omaa käytöstäsi peiliin.
Jos tiedät kaverisi ajelevan humalassa, niin pitäähän sinun ilmoittaa asiasta.
Jos kuulet jälkikäteen, niin soita vaikka poliisin neuvontaan ja kysy mitä kautta saat asian parhaiten ilmoitettua.
Jos tiedät humalassa ajelun tapahtuvan sillä hetkellä, niin soita asiasta hätänumeroon.
Voi olla, että noilla toimilla pelastat jonkun hengen.
Vierailija kirjoitti:
Sinun on hyvin vaikea saada muutosta hänen juomiseensa, todennäköisesti mahdotonta.
Todennäköisesti käytös menee enenevässä määrin sellaiseksi, että et halua olla osa hänen elämäänsä.
Toki on poikkeuksia. Itse en haluaisi olla jonkun selkeästi alko-ongelmaisen kaveri.
Tämä! Ulkopuolinen ei pysty vaikuttamaan tilanteeseen, jos kohde itse ei näe mitään ongelmaa.
Minä olen ottanut etäisyyden ihmisiin, joilla on jäänyt päälle nuoruuden juhliminen ja alkoholin käyttö. Voisi ehkä sanoa heillä olevan jonkin sortin alkoholiongelma, koska mitään ei osata tehdä ilman alkoholia. Eikä heitä edes kiinnosta tehdä mitään mihin ei voi yhdistää alkoholia. Esimerkiksi heitä on turha kysyä "tylsälle" kävelylenkille, mutta minigolf onnistuu, koska siinä voi samalla ottaa. Kyse on yli 40v ihmisistä, niin ihmettelen kuinka elimistö kestää tuota rasitusta. Esimerkiksi viikon talvilomasta saatetaan tissutella se kuusi päivää.
40v -> alkaa jo ulkonäössäkin huomaamaan runsaan alkoholin käytön. Ja monelle naiselle tulee pyöreä pallomainen keskivartalo.
Ja ihmettelen juurikin sitä naureskelua omalle humalakäyttäytymiselle. Kuten baarin vessaan sammuminen on naureskelun arvoinen asia. Tuo ei ole mitään muuta kuin noloa ja pitäisi toimia herätyksenä omalle alkoholin käytölle.
Eli helpommalla pääsee, kun ottaa etäisyyden, ja hyväksyy sen, että kaikki ihmissuhteet ei vain kestä ihmisten erilaisuuden takia.
Olen hyväksynyt sen, että me emme enää mahdu toistemme elämään. Olemme jossain kohtaa elämässä valinneet eri polut. Välitän edelleenkin, mutta en enää halua elämääni alkoholiongelmaisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyit asiasta av:lla, joten saat asiasta vastauksia. Ja nyt se on ongelma ja alat puolustella itseäsi? Lopeta se suhde. Näin yksinkertaista. Tai katso peiliin ja hyväksy se, ettet kykene siihen. Jolloin ongelma on ihan itsessäsi. Ei hänen alko-ongelmansa vaan oma kyvyttömyytesi toimia kuin aikuinen tuon lapsiaikuisen kanssa. Teitä on oikeastaan kaksi. Miten voi olla aikuinen, joka ei saa itsestään edes sitä irti, että joko asettaa rajat alkoholistille tai sitten kataisee ystävyyden. Sen sijaan vääntelee käsiään keskustelupalstalla ja uhriutuu.
Laita rehellisesti välit poikki ja sano, että syynä on alkoholismi ja siitä seurannut käytös. Voit toki jättää oven auki, jos haluat, jos joskus mahdollisesti raitistuu. Mutta tuskin hän niin tekee vielä pitkään aikaan, jos vaimokin vielä pitämässä kulisseja yllä lasten kustannuksella. Pohjaa odotellessa... Mutta muiden ei tarvitse siinä olla mukana.