Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joku grillannut parvekkeella. Kerrostalo paloi

Vierailija
24.05.2026 |

Fiksua.

Kommentit (519)

Vierailija
421/519 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on stnan tyhmiä jäädään mölläämään ja videokuvaamaan jotkut jopa tukkii pelastustiet. 

Jäisin itekin kyllä naapurina ennemmin kadun varteen katsomaan, onko se tuli leviämässä oman talon suuntaan, kuin että menisin vaan himaan odottelemaan tuleeko palokunta ajoissa kolkuttelemaan, jos lieskat tarttuvatkin talooni.

Vierailija
422/519 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MINÄ ainakin grillaan rivarin parvekkeella aina ja savustan lohta

 

Andy

itse taas ajattelin aloittaa tervanpolttoharrastuksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/519 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MINÄ ainakin grillaan rivarin parvekkeella aina ja savustan lohta

 

Andy

itse taas ajattelin aloittaa tervanpolttoharrastuksen.

Tervahauta partsille.

Vierailija
424/519 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kyse on KElasataman alueesta totean vain: Netun viikerit!

Vierailija
425/519 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mammuleiden sahramilammas paloi. 

Saattoi olla jopa kotieläintilalta varastettu ja joukkoraiskattu sharialammas.

Vierailija
426/519 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinainen uutinen tuossa on se, kuinka helposti ja nopeasti palo pääsi leviämään monta kerrosta ylös kattorakeinteisiin asti. Talo on ollut hengenvaarallinen jo ennen grillausta ja ikäänkuin paljasti tuon vaarallisen rakenteen. Onko se sitten olkut suunnitteluvirhe, rakennusvirhe vai materiaalivirhe, se selvimnee jatkotutkimuksissa.

Ei oo otettu opiksi.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Palokan_senioritalon_tulipalo

Eihän niitä kukaan ala korjailemaan, olisi kuitenkin hyvä kartoittaa miten paljon näitä on, mutta siihen vaadittaisiin viranomaisen määräys, sillä taloyhtiöt sitä ala omaehtoisesti vaikka tietäisivät. Jos kielletään niin arvo tietysti silloin putoaa. Tämäkin luksuskohde.

Kapitalismi tuhoaa ja pahimmillaan tap p aa. Kodeista on tullut ison rahan bisnestä, ja rakentamisesta on haettu säästöjä tuhoamalla lakeja ja säädöksiä jotka suojelee loppupeleissä sitä asukasta eniten sitten kun jotain sattuu. Kun laadusta säästetään, turvallisuudesta luovutaan ensimmäisenä. Yleensä tämä osuu köyhien nilkkaan jotka joutuvat pakosta asumaan sekundataloissa, mutta tämä uutinen osoittaa että joskus se osuu myös rikkaisiin joilta on nyhdetty valtavasti rahaa "luksuskodista". Enää edes rahalla ei saa laatua ja turvallisuutta. Pistää miettimään oliko se kaiken arvoista.

 

Ps. Kokoomus ajoi läpi rakennuttajille löyhennyksiä ettei kaikkiin isoihin taloihin tarvitse enää rakentaa väestönsuojaa. Heille se on vain turha kuluerä, pois voitoista. Asukkaita kuitenkin kiinnostaa, varsinkin tässä maailmantilanteessa.

Kaikkihan toki tiedämme, että sosialismissa rakennettiin aivan priimaa, ja esim. venäläiset, neuvostoliiton aikaiset kerrostalot ovat laajalti tunnettuja korkeasta laadustaan. Eiku.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
427/519 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olikohan kertakäyttögrilli muovipöydällä?

Kaasugrilli. Kyllä on jotain todella kummallista tapahtunut, että kaasugrilli voi sytyttää koko talon.

Luulin, että kerrostaloissa saa käyttää vain kaasugrilliä ja sähköllä taas ei saa kunnon lopputulosta. Aina hajuhaitta. 

Että saa käyttää vain sähköllä toimivaa grilliä. Kun kaasu on tavallaan avotuli. Mutta varmaan sitten taloyhtiö/vuokranantaja päättää erikseen näistä. Tietääkö ihmiset edes näitä sääntöjä. Kun jotkut kehuu silläkin, etteivät lue koskaan käyttöohjeita. 

Ihan kauhea lasku ja tilanne tuo ollut. Ja että heillä voi olla nyt vaan päällä olevat vaatteet, ainakin toistaiseksi. Ehkä rahaa ostaa kaikkea mitä nyt tarvitsevat. 

Kaasu- tai edes hiiligrilli ei ole avotuli. Ei tavallaan eikä mitenkään. Kaikenkarvaisia grillauskieltoja sun muita taloyhtiön sääntöjä ei tarvite noudattaa, niillä ei ole lain silmissä mitään arvoa.

Sähkögrilli ja kaasugrilli eivät ole. Hiiligrilli on avotuli.

Siis vastuiden ja palopykälien ja lainsäädännön näkökulmasta. Semantiikkaväittely ei tätä jakoa muuta miksikään.

Hiiligrilli ei ole avotuli.

Grillaus hiilillä ja kaasulla parvekkeella on yleisesti kielletty, mutta sähkögrillaus sallittu. Sähkögrillillä ei voi saada tulipaloa aikaiseksi, ellei grillin päälle heitetä jotakin syttyvää.

Jokatapauksessa vahingon aiheuttaja on korvausvastuussa, sallittua tai ei.

Vierailija
428/519 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arkkitehdin ja grillin nimi tässä lähinnä kiinnostelee. Jutussa mainitaan, että talo on rakenteensa vuoksi mahdoton sammuttaa palon sattuessa? Arkkitehdin nimi esiin! Plus jos kyseessä vanhukset, mikähän grillihiilisysteemi siellä on ollut

Palokonsultti yleensä suunnittelee palokatkot ja vastaavat ja käy läpi rakenteiden ja osien palonkeston. Palonkesto ei ole varsinaisesti arkkitehdin vastuulla, ellei sitten pääsuunnittelijan vastuu johda arkkitehdin vastuuseen. Ainahan suunniteltuja rakenteita ei ole oikein toteutettu tai on jätetty kokonaan tekemättä esim. palokatkot. Odotellaan nyt ihan rauhassa mitä tutkinnassa selviää.

Arkkitehti on rakennussuunnittelija, asuntokohteissa myös pääsuunnittelija. Ja rakennussuunnittelija on vastuussa pääpiirustusten oikeellisuudesta. Palokonsultti, jos sellainen on hankkeeseen edes nimetty, ei vastaa muusta kuin suunnitelmiensa oikeellisuudesta. Jos oikeuteen mennään, rakennuksen suunnittelijat vastaavat toteutussuunnitelmista. Kaikki oleellisesti turvallisuuteen liittyvät seikat esitetään rakennussuunnittelijan ja erityissuunnittelijoiden (rakenne- ja LVI-sekä sähkö- ja mahdollisesti sammutuslaitteistosuunnittelijan) asiakirjoissa. Palokonsultin asiakirjat ovat näille apuna, mutta viime kädessä hän ei vastaa siitä mitä toteutussuunnitelmissa on esitetty, ja vielä vähemmän siitä, mitä toteutetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
429/519 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikääs että jos tämä katto oli hankala rakenne raivata palon sammuttamiseksi, niin millaisia nyt havainnekuvissa olevat viherkatot puine ja pensaikkoineen sitten ovat?

Vierailija
430/519 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olikohan kertakäyttögrilli muovipöydällä?

Kaasugrilli. Kyllä on jotain todella kummallista tapahtunut, että kaasugrilli voi sytyttää koko talon.

Luulin, että kerrostaloissa saa käyttää vain kaasugrilliä ja sähköllä taas ei saa kunnon lopputulosta. Aina hajuhaitta. 

Että saa käyttää vain sähköllä toimivaa grilliä. Kun kaasu on tavallaan avotuli. Mutta varmaan sitten taloyhtiö/vuokranantaja päättää erikseen näistä. Tietääkö ihmiset edes näitä sääntöjä. Kun jotkut kehuu silläkin, etteivät lue koskaan käyttöohjeita. 

Ihan kauhea lasku ja tilanne tuo ollut. Ja että heillä voi olla nyt vaan päällä olevat vaatteet, ainakin toistaiseksi. Ehkä rahaa ostaa kaikkea mitä nyt tarvitsevat. 

Kaasu- tai edes hiiligrilli ei ole avotuli. Ei tavallaan eikä mitenkään. Kaikenkarvaisia grillauskieltoja sun muita taloyhtiön sääntöjä ei tarvite noudattaa, niillä ei ole lain silmissä mitään arvoa.

Sähkögrilli ja kaasugrilli eivät ole. Hiiligrilli on avotuli.

Siis vastuiden ja palopykälien ja lainsäädännön näkökulmasta. Semantiikkaväittely ei tätä jakoa muuta miksikään.

Hiiligrilli ei ole avotuli.

Grillaus hiilillä ja kaasulla parvekkeella on yleisesti kielletty, mutta sähkögrillaus sallittu. Sähkögrillillä ei voi saada tulipaloa aikaiseksi, ellei grillin päälle heitetä jotakin syttyvää.

Jokatapauksessa vahingon aiheuttaja on korvausvastuussa, sallittua tai ei.

Olet harvinaisen kovapäinen omasta päästä säveltäjä. Kaasugrilli parvekkeella on lain silmissä sallittu, koska ei ole LAIN MÄÄRITTÄMÄLLÄ TAVALLA avotuli.

 

Pelastuslaki määrittää mikä on:

Pelastuslaki 6 (Avotulen teko)

"Avotulella tarkoitetaan nuotiota tai muuta vastaavaa tulen käyttöä, josta tulen on mahdollista päästä irti maapohjan kautta tai kipinöinnin vuoksi."

 

Oleellinen asia on KIPINÖINTI. Hiiligrilli on kielletty tästä syystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
431/519 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna näihin aloihin paloi Oulun Hiirosessa 00-luvun luhtitalo. Palo oli tahallaan sytytetty, mutta levisi kulovalkean tavoin kattorakenteisiin ja jopa alemman kerroksen asuntoihin. Nyt sitä taloa yritetään korjata ja on edelleen huputettuna.

Esim. Vantaan Pähkinärinteen palo ei levinnyt asuntoa pidemmälle, talo rakennettu 80-luvulla.

Jotain mätää tässä 2000-luvun rakentamisessa on. En ikinä uskaltaisi ostaa asuntoa näistä.

Vierailija
432/519 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä.

 

Eihän parvekkeilla saa nykyisin grillata eikä tupakoida.

Saa grillata ja tupakoida - jossei ole kielletty taloyhtiön säännöissä.

Onko semmoisia murjuja vielä?

 

Eikös vuokrasopimukset ole nykyisin muutettu. Tietääkseni on.

 

En yhtäkään kerrostaloa enkä kuullut, missä saisi polttaa tai grillata.

 

Missä niitä on Helsingissä?

esimerkiksi Kokkolassa erään taloyhtön  Kämpissä osa saa polttaa sisälläkin ja parvekkeilla tupakointia ei ole kielletty.

kaasu grilleillä saa grillata, muttei hiiligrillillä. 

uusissa soppareisssa kielletään sentään sisällä polttaminen, mutta se ei paljon auta kun muualla kielletään koirat ja tupakointi, niin ne kaikki hurtan omistaja korsteenit muuttaa sitten kaikki samaan paikkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
433/519 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lemminkäiselle vaan laskua. Palokatkot tekemättä. Oli se kiire.

Ei niitä noin vain tekemättä jätetä, kun kaikki palokatkot täytyy dokumentoida. Parvekkeissa harvoin palokatkoja tarvitsee tehdä. 

Terävällä kynällä on helppo tehdä dokumentteja.

Ei ole. Et selkeästi ole tehnyt ikinä palokatkoja. Niistä täytyy ottaa kuvat ennen työn aloitusta, työn aikaiset vaiheet ja kuva valmiista katkosta + merkitä pohjapiirrokseen missä kohtaa palokatko on ja mitä materiaalia on käytetty. Ne laitetaan sovellukseen palokatkon tekijän toimesta. Ehkä niitä kuvia voi tänäpäivänä feikata tekoälyllä, mutta aikamoinen riski se olisi. 

 

Edelleen, harvoin parvekkeissa on palokatkoja. Uusissa taloissa voi ollakin, mutta vanhemmissa ei. 

Totta, parvekkeissa on harvoin palokatkoja. Ihmettelen itse tätä talon suunnittelijoiden syyllistämistä, koska minun näkemykseni mukaan tuossa tilanteessa palokatkot ovat toimineet kuin pitääkin. Tuossahan ilmeisesti kärsi vain katto.

Sammutusvedestä ja savusta taisi kärsiä pari asuntoa.

Pari  ? 🙄 Älä höpsi, puoli taloa kastui. katsos kun  vesi valuu alaspäin

Siellä kadun puolella näyttää olevan käynti parkkitaloon, missä voi myös olla tulvaa.

Vierailija
434/519 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikääs että jos tämä katto oli hankala rakenne raivata palon sammuttamiseksi, niin millaisia nyt havainnekuvissa olevat viherkatot puine ja pensaikkoineen sitten ovat?

Metsä- ja pensaspalo asuinkerrostalon katolla. Jee...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
435/519 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arkkitehdin ja grillin nimi tässä lähinnä kiinnostelee. Jutussa mainitaan, että talo on rakenteensa vuoksi mahdoton sammuttaa palon sattuessa? Arkkitehdin nimi esiin! Plus jos kyseessä vanhukset, mikähän grillihiilisysteemi siellä on ollut

Palokonsultti yleensä suunnittelee palokatkot ja vastaavat ja käy läpi rakenteiden ja osien palonkeston. Palonkesto ei ole varsinaisesti arkkitehdin vastuulla, ellei sitten pääsuunnittelijan vastuu johda arkkitehdin vastuuseen. Ainahan suunniteltuja rakenteita ei ole oikein toteutettu tai on jätetty kokonaan tekemättä esim. palokatkot. Odotellaan nyt ihan rauhassa mitä tutkinnassa selviää.

Arkkitehti on rakennussuunnittelija, asuntokohteissa myös pääsuunnittelija. Ja rakennussuunnittelija on vastuussa pääpiirustusten oikeellisuudesta. Palokonsultti, jos sellainen on hankkeeseen edes nimetty, ei vastaa muusta kuin suunnitelmiensa oikeellisuudesta. Jos oikeuteen mennään, rakennuksen suunnittelijat vastaavat toteutussuunnitelmista. Kaikki oleellisesti turvallisuuteen liittyvät seikat esitetään rakennussuunnittelijan ja erityissuunnittelijoiden (rakenne- ja LVI-sekä sähkö- ja mahdollisesti sammutuslaitteistosuunnittelijan) asiakirjoissa. Palokonsultin asiakirjat ovat näille apuna, mutta viime kädessä hän ei vastaa siitä mitä toteutussuunnitelmissa on esitetty, ja vielä vähemmän siitä, mitä toteutetaan.

Arkkitehdin koulutus ei riitä alkuunkaan rakennussuunnitteluun. Ne hoitaa aina DI tai RI, arkkitehti huolehtii vain, miltä tämä talo näyttää.

Vierailija
436/519 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kävikään että kaiken takana oli iäkäs pariskunta. Ikärajat asuntoihin.

Vierailija
437/519 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arkkitehdin ja grillin nimi tässä lähinnä kiinnostelee. Jutussa mainitaan, että talo on rakenteensa vuoksi mahdoton sammuttaa palon sattuessa? Arkkitehdin nimi esiin! Plus jos kyseessä vanhukset, mikähän grillihiilisysteemi siellä on ollut

Palokonsultti yleensä suunnittelee palokatkot ja vastaavat ja käy läpi rakenteiden ja osien palonkeston. Palonkesto ei ole varsinaisesti arkkitehdin vastuulla, ellei sitten pääsuunnittelijan vastuu johda arkkitehdin vastuuseen. Ainahan suunniteltuja rakenteita ei ole oikein toteutettu tai on jätetty kokonaan tekemättä esim. palokatkot. Odotellaan nyt ihan rauhassa mitä tutkinnassa selviää.

Arkkitehti on rakennussuunnittelija, asuntokohteissa myös pääsuunnittelija. Ja rakennussuunnittelija on vastuussa pääpiirustusten oikeellisuudesta. Palokonsultti, jos sellainen on hankkeeseen edes nimetty, ei vastaa muusta kuin suunnitelmiensa oikeellisuudesta. Jos oikeuteen mennään, rakennuksen suunnittelijat vastaavat toteutussuunnitelmista. Kaikki oleellisesti turvallisuuteen liittyvät seikat esitetään rakennussuunnittelijan ja erityissuunnittelijoiden (rakenne- ja LVI-sekä sähkö- ja mahdollisesti sammutuslaitteistosuunnittelijan) asiakirjoissa. Palokonsultin asiakirjat ovat näille apuna, mutta viime kädessä hän ei vastaa siitä mitä toteutussuunnitelmissa on esitetty, ja vielä vähemmän siitä, mitä toteutetaan.

Arkkitehdin koulutus ei riitä alkuunkaan rakennussuunnitteluun. Ne hoitaa aina DI tai RI, arkkitehti huolehtii vain, miltä tämä talo näyttää.

Et ymmärrä asiaa alkuunkaan. Rakennesuunnittelija, joka on insinööri, suunnittelee rakenteet. Arkkitehti on rakennussuunnittelija, joka suunnittelee talon tilat tilaajan ja käyttäjien tarpeiden mukaan, sekä tilavaraukset muille suunnittelijoille. Pääsuunnittelija on yleensä arkkitehti. Poikkeuksia voi olla, esim. jossain teollisuuden rakennuksissa joissa prosessin toiminta voi olla määräävintä, arkkitehdin rooliin voi kuulua lähinnä kuorien suunnittelu toiminnalle, pääsuunnittelijana voi toimia joku erityissuunnittelijakin. Asuinrakennusten suunnittelussa, kaiken kokoisissa rakennuksissa, rakennussuunnittelija, siis arkkitehti tekee todella suuren ja olennaisimman osan suunnittelusta ennen kuin insinöörisuunnittelijat ovat edes tehneet muuta kuin oman alansa 0-asiakirjat.

Vierailija
438/519 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karma. Lumo on surkea. Tämä oli hyvä uutinen. 

Vierailija
439/519 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalon parvekkeilla pitäisi olla ehdoton grillauskielto! Luulin sellaisen olevan.  Ihmiset eivät edes pidä sammuttimia lähellä.

Vierailija
440/519 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettikääs että jos tämä katto oli hankala rakenne raivata palon sammuttamiseksi, niin millaisia nyt havainnekuvissa olevat viherkatot puine ja pensaikkoineen sitten ovat?

Metsä- ja pensaspalo asuinkerrostalon katolla. Jee...

Sitten vaan kaadetaan ensin puut ja lapparoidan maakerrokset auki ennen kuin päästään sahalla palaviin kattorakenteisiin käsiksi. Kätevää ja nopeaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi