Joku grillannut parvekkeella. Kerrostalo paloi
Kommentit (519)
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/a/3-11892269
Otkesin tutkintaselostuksen mukaan palo levisi laajalle sen vuoksi, että palavaa materiaali pääsi putoamaan julkisivun takana olleissa pystyonteloissa alempien kattojen tasalle, mistä tuli pääsi puutteellisten palo-osastontien vuoksi leviämään katto-onteloihin.Pystyontelot kulkivat koko talon korkeudelta ilman palokatkoja, ja niissä oli käytetty palonarkoja materiaaleja.
...
Selostuksen mukaan ongelmalliset rakenteet olivat syntyneet useampien puutteiden seurauksena. Puutteita löytyi suunnitelmista, rakentamisen hallinnasta, valvonnasta ja viranomaisviestinnästä.Rakennetta ei ollut suunniteltu kokonaisuutena, eikä sen eri osien toteuttajilla kellään ollut vastuuta kokonaisuudesta. Ongelmakohdat jäivät piiloon rakenteiden taakse, eikä kuittauksiin perustuva valvonta voinut havaita ongelmia.
Rakentamismääräysten ja piirustusten mukaan parvekkeiden pystyonteloissa piti olla palokatkot, mutta työn aikaisista yksityiskohtaisemmissa suunnitelmissa katkoja ei ole, eikä niitä ollut myöskään tehty.
– Sinne pääsee palon aikana putoamaan tavaraa koko korkeudelta. Vaarallinen rakenne, jollaista ei saisi olla eikä syntyä. Kun palo oli onteloissa, sen sammuttaminen oli erittäin vaikeaa, osittain käytännössä mahdotonta, Valonen sanoo.
Rakennuksen osien välisistä osastoinneista ei ollut tehty yksityiskohtaista suunnitelmaa, ja ne oli toteutettu riittämättömillä levyillä.
...jne
Rakentajat eivät joudu rikosvastuuseen Palokan suurpalosta – kynttilän sytyttäjän osalta tapaus etenee syyteharkintaan
https://www.ksml.fi/paikalliset/4116662
Rakentajat eivät joudu rikosvastuuseen Palokan suurpalosta – kynttilän sytyttäjän osalta tapaus etenee syyteharkintaanVakuutusyhtiö saattaa hakea rakentajilta takaisinmaksua virheistä. Mahdolliset korvausoikeudenkäynnit ovat vakuutusyhtiöiden ja rakentajien välinen asia
...
Rakentamisrikkomus vanhenee kahdessa vuodessa. Rikoskomisario Markku Latvalan mukaan poliisi ja syyttäjä ovat yhdessä selvittäneet rakentamisen rikosepäilyä, mutta lain mukaan poliisi ei saa tutkia vanhentunutta rikosta.
Viimeisenkin talon valmistumisesta on vierähtänyt yli kaksi vuotta.
Näyttääkin ihan samanalaiselta palolta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama, jos joku grillaa omakotitalonsa pihalla tai terassilla ja saa aikaan tulipalon.
Pikkusen eri asia tehdä tuo kerrostalossa, jossa on useamman ulkopuolisen ihmisen henki ja omaisuus vaarassa.
Järjetöntä, että tuota sallitaan missään. Samoin tupakointi pitäisi kieltää. Kuinkahan monen tupakasta on lähtenyt tulipalot, kun on joko nukahdettu tupakka kädessä tai muuten sammutettu huolimattomasti..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olikohan kertakäyttögrilli muovipöydällä?
Kaasugrilli. Kyllä on jotain todella kummallista tapahtunut, että kaasugrilli voi sytyttää koko talon.
Luulin, että kerrostaloissa saa käyttää vain kaasugrilliä ja sähköllä taas ei saa kunnon lopputulosta. Aina hajuhaitta.
Että saa käyttää vain sähköllä toimivaa grilliä. Kun kaasu on tavallaan avotuli. Mutta varmaan sitten taloyhtiö/vuokranantaja päättää erikseen näistä. Tietääkö ihmiset edes näitä sääntöjä. Kun jotkut kehuu silläkin, etteivät lue koskaan käyttöohjeita.
Ihan kauhea lasku ja tilanne tuo ollut. Ja että heillä voi olla nyt vaan päällä olevat vaatteet, ainakin toistaiseksi. Ehkä rahaa ostaa kaikkea mitä nyt tarvitsevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskinta näissä on se että sammutusvesi menee aina jokaiseen asuntoon, jotta varmistetaan täystuho. Pelastuslaitoksella on kiire pilata koko rakennus sen sijaan että antaisi palon hiipua itsestään niin että vahinko rajautuisi vain kattoon ja ylimpiin huoneistoihin.
En ymmärrä miksi palokunta ei tukahduttanut paloa sammutuspeitolla siellä katolla. Ei olisi tarvinnut roiskia vettä hullun lailla ja tuhota kaikkia asuntoja.
Luulisi jonkin vaahdonkin toimivan jos tukahduttaminen riittäisi. No, ehkä palomiesten doktriiniin kuuluu kastella samalla huonekasvit talon kaikissa huoneistoissa.
Voisivat tilata Saharasta hiekkaa ja tukahduttaa tulet hiekkasuihkuilla.
Vierailija kirjoitti:
No varmaan siksi että palo eteni rakenteiden sisällä eikä sammutuspeittoa saa sinne rakenteiden onkaloihin
Tikuilla voi tökkiä raoista peittoa sinne.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama, jos joku grillaa omakotitalonsa pihalla tai terassilla ja saa aikaan tulipalon.
Pikkusen eri asia tehdä tuo kerrostalossa, jossa on useamman ulkopuolisen ihmisen henki ja omaisuus vaarassa.
Järjetöntä, että tuota sallitaan missään. Samoin tupakointi pitäisi kieltää. Kuinkahan monen tupakasta on lähtenyt tulipalot, kun on joko nukahdettu tupakka kädessä tai muuten sammutettu huolimattomasti..
Sankarit heittelee palavia tupakoita auton ikkunoista ulos, kun maasto on ihan kuiva ja on metsäpalovaara.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmaan siksi että palo eteni rakenteiden sisällä eikä sammutuspeittoa saa sinne rakenteiden onkaloihin
Tikuilla voi tökkiä raoista peittoa sinne.
Nukahtiko pappa torkkupeiton alle ja grilli jäi yksin parvekkeelle tohottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on täytynyt olla rakenteissa onkalo johon on syntynyt piippuveto. Muutenhan palo ei leviä noin nopeasti.
Pervekelinjojen läpi menee sadevesitorvi, joka parvekkeella taas on kaivo, johon tuo yhdistyy. Parhaassa tapauksessa putki jatkuu jonnekin vintille/katolle asti viemärin tuuletusputkena.
Putkisuunnittelijana voin sanoa ettei varmasti jatku.
Mutta ehkä voisi jatkua vesikaton alla olevaan ryömintätilaan, jotta jos ulkokatosta tulee vedet läpi, niillä on joku reitti pois?
Vierailija kirjoitti:
Poistin juuri omalta parvekkeelta lasisen lyhdyn...
Miksi ?
Vierailija kirjoitti:
Linkkiä tulemaan, kiitos.
Parveketupakointi voi myös aiheuttaa ison tulipalon kerrostalossa kuten kävi vuonna 2016.
https://yle.fi/a/3-8890084
Poliisin tekemien teknisten tutkimusten perusteella näyttää siltä, että palo alkoi parvekkeelta huolimattomasti sammutetusta venäläissavukkeesta. Kytevä tupakka näyttää sytyttäneen palavaa materiaalia kolmannen kerroksen parvekkeella. Sunnuntaina alueella puhaltanut kova tuuli todennäköisesti edesauttoi palon leviämistä. Suomessa tuli vuonna 2010 voimaan koko EU-aluetta koskeva laki, joka edellyttää tupakan sammuvan itsekseen. Venäjällä turvallisuusvaatimukset ovat erilaiset, sieltä tuodut tupakat eivät sammu samalla tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lemminkäiselle vaan laskua. Palokatkot tekemättä. Oli se kiire.
Ei niitä noin vain tekemättä jätetä, kun kaikki palokatkot täytyy dokumentoida. Parvekkeissa harvoin palokatkoja tarvitsee tehdä.
Terävällä kynällä on helppo tehdä dokumentteja.
Ei ole. Et selkeästi ole tehnyt ikinä palokatkoja. Niistä täytyy ottaa kuvat ennen työn aloitusta, työn aikaiset vaiheet ja kuva valmiista katkosta + merkitä pohjapiirrokseen missä kohtaa palokatko on ja mitä materiaalia on käytetty. Ne laitetaan sovellukseen palokatkon tekijän toimesta. Ehkä niitä kuvia voi tänäpäivänä feikata tekoälyllä, mutta aikamoinen riski se olisi.
Edelleen, harvoin parvekkeissa on palokatkoja. Uusissa taloissa voi ollakin, mutta vanhemmissa ei.
Totta, parvekkeissa on harvoin palokatkoja. Ihmettelen itse tätä talon suunnittelijoiden syyllistämistä, koska minun näkemykseni mukaan tuossa tilanteessa palokatkot ovat toimineet kuin pitääkin. Tuossahan ilmeisesti kärsi vain katto.
Sammutusvedestä ja savusta taisi kärsiä pari asuntoa.
Pari ? 🙄 Älä höpsi, puoli taloa kastui. katsos kun vesi valuu alaspäin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olikohan kertakäyttögrilli muovipöydällä?
Kaasugrilli. Kyllä on jotain todella kummallista tapahtunut, että kaasugrilli voi sytyttää koko talon.
Luulin, että kerrostaloissa saa käyttää vain kaasugrilliä ja sähköllä taas ei saa kunnon lopputulosta. Aina hajuhaitta.
Että saa käyttää vain sähköllä toimivaa grilliä. Kun kaasu on tavallaan avotuli. Mutta varmaan sitten taloyhtiö/vuokranantaja päättää erikseen näistä. Tietääkö ihmiset edes näitä sääntöjä. Kun jotkut kehuu silläkin, etteivät lue koskaan käyttöohjeita.
Ihan kauhea lasku ja tilanne tuo ollut. Ja että heillä voi olla nyt vaan päällä olevat vaatteet, ainakin toistaiseksi. Ehkä rahaa ostaa kaikkea mitä nyt tarvitsevat.
Kaasu- tai edes hiiligrilli ei ole avotuli. Ei tavallaan eikä mitenkään. Kaikenkarvaisia grillauskieltoja sun muita taloyhtiön sääntöjä ei tarvite noudattaa, niillä ei ole lain silmissä mitään arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkkiä tulemaan, kiitos.
Parveketupakointi voi myös aiheuttaa ison tulipalon kerrostalossa kuten kävi vuonna 2016.
https://yle.fi/a/3-8890084
Poliisin tekemien teknisten tutkimusten perusteella näyttää siltä, että palo alkoi parvekkeelta huolimattomasti sammutetusta venäläissavukkeesta. Kytevä tupakka näyttää sytyttäneen palavaa materiaalia kolmannen kerroksen parvekkeella. Sunnuntaina alueella puhaltanut kova tuuli todennäköisesti edesauttoi palon leviämistä. Suomessa tuli vuonna 2010 voimaan koko EU-aluetta koskeva laki, joka edellyttää tupakan sammuvan itsekseen. Venäjällä turvallisuusvaatimukset ovat erilaiset, sieltä tuodut tupakat eivät sammu samalla tavoin.
Venäjällä huolimattomasta tupakoinnista johtuvat tulipalot ovatkin nykyään yleisiä. Ei kannata siis polttaa venäläissavukkeita.
Mammuleiden sahramilammas paloi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä grillasi?
Jotakin Lidlin halpaa marinoitua lötköä.
Vierailija kirjoitti:
Kun katsoo Tiktokissa videon jossa näkyy timeline palosta, huomaa, että palo oli levinnyt ylös jo ennen palokunnan tuloa. Ei siinä vaiheessa parvekkeen ja sen lähiympäristön sammuttaminen auttanut enää mitään.
Parvekepalo oli asukkaan vika mutta se että palo levisi katolle, oli rakennuksen suunnitelmat hyväksyneen tahon vika. Kyllä normi kerrostalon tulee kestää tulipalo ilman että se leviää yhdestä kämpästä koko taloon. Ei se asukkaan vika ole, jos talo on suunniteltu niin, että palo leviää myös toisiin kerroksiin.
Videon perusteella tuskin voi varmasti sanoa, onko palo levinnyt ylös vai ei, koska vaikka mitään ei näkyisi ulos, niin siellä voi olla jo katon alaisissa rakenteissa tuli aluillaan.
Tässä vielä jotain näköhavintoja, koska satuin olemaan paikalla. Muutama paloauto oli paikalla, kun vasta parvekkeella loimotti selvät lieskat. Katon rajasssa EI näkynyt tulta eikä savuakaan vielä. Ensimmäinen havainto sammutustyöstä oli se, että palomies oli mennyt rapun kautta asuntoon ja sammutti parvekkeella olevan palon. Samaan aikaan palokunnan nostokorikin oli jo nousemassa tähystämään tilannetta.
Ylen ao. kuvassa parvekkeen sammutus on jo tapahtunut, ko. asunto on alhaalta lukien toinen ja vasemmalta katsoen kolmas parveke kuvassa.
https://img.img-cdn.yle.fi/crop_extract,w_1600,h_900,x_0,y_0/crop_fill,…
Kuten näkyy, niin kuvan hetkellä talon toiselta sivulta tulee jo paljon savua katonrajasta mutta näyttää myös tulevan ylimpien kerrosten ikkunoista jne. mikä saattaa liittyä käynnistettyyn rapun tuuletuspuhallukseen. Itselleni tulee mieleen, että eikö rakennuksessa ole ollut toimivia savunpoistoluukkuja, jonka vuoksi savu on pukannut ulos mistä sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Mammuleiden sahramilammas paloi.
Joo, vartaassa pyöriteltiin kokonaista lammasta...
Vaikka jotakin asiaa ei ole nimenomaisesti kielletty, niin se ei vielä vapauta korvausvastuusta, jos sen seurauksena sattuu jotakin ikävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olikohan kertakäyttögrilli muovipöydällä?
Kaasugrilli. Kyllä on jotain todella kummallista tapahtunut, että kaasugrilli voi sytyttää koko talon.
Luulin, että kerrostaloissa saa käyttää vain kaasugrilliä ja sähköllä taas ei saa kunnon lopputulosta. Aina hajuhaitta.
Että saa käyttää vain sähköllä toimivaa grilliä. Kun kaasu on tavallaan avotuli. Mutta varmaan sitten taloyhtiö/vuokranantaja päättää erikseen näistä. Tietääkö ihmiset edes näitä sääntöjä. Kun jotkut kehuu silläkin, etteivät lue koskaan käyttöohjeita.
Ihan kauhea lasku ja tilanne tuo ollut. Ja että heillä voi olla nyt vaan päällä olevat vaatteet, ainakin toistaiseksi. Ehkä rahaa ostaa kaikkea mitä nyt tarvitsevat.
Kaasu- tai edes hiiligrilli ei ole avotuli. Ei tavallaan eikä mitenkään. Kaikenkarvaisia grillauskieltoja sun muita taloyhtiön sääntöjä ei tarvite noudattaa, niillä ei ole lain silmissä mitään arvoa.
Sähkögrilli ja kaasugrilli eivät ole. Hiiligrilli on avotuli.
Siis vastuiden ja palopykälien ja lainsäädännön näkökulmasta. Semantiikkaväittely ei tätä jakoa muuta miksikään.
Ja katolla.