Miksi jotkut haluavat ostaa käytettyjä vaatteita
Kommentit (56)
Tykkään että minulla on monenlaisia vaatteita, mutta en halua maksaa vaatteista paljoa. Kirpputorilta saa usein oikein hyväkuntoisia vaatteita.
Kuinka joku voi ostaa väärän kokoisia vaatteita?
Hyvä asia, että käytettyjä ostetaan. Turhaa kulutusta on liikaa.
ennen ostin vaatteita kirpputoreilta ja saatoin laittaa jonkun paidan suoraan päälle pesemättä. nykyään ei enää uskalla edes mennä ostamaan ja laittaa päälle edes pestynä, kun nykyään pelkkää Temu ryysyjä ja sitten saa miettiä onko lude koti tai syyhy punkkeja. monesti myös todella rikkinäisiä ja kulahtaneita sekä likaisia ne vaatteet.
ja jotkut luulevat lahjoitus laatikoiden olevan roskiksia.
ennen oli parempaa tavaraa ja paremmat hinnat.
nykyään laatu huonompaa jo uusissa vaatteissa ja pyydetään liikaa.
Tulorajoittsena tavismaisterina, jolta odotetaan, etten sanoisi vaaditaan siistiä pukeutumsita ostan monesti mieluummin laadukkaan käytetyn vaatteen, jos vain sellaisen onnistun löytämään kuin heikkolaatusen jossain hikipajassa ja ihmisoikeuksia poljetun työvoiman turvin valmistetun vaatteen, joka kestää vain pari käyttökertaa.
Tietysti hyvä käyetty vaate voi maksaa välillä enemmän kuin uusi.
En odota että jos tai kun joku on laittanut kiertoon/ tarjolle aikanaan kalliin ja laadukkaan (jioka on monesti muuta kuin tunnettu merkki tai brändi) ja edelleen hyväkuntosien vaatteen, niin minun pitäsi saada se puoli-ilmiaiseksi. - Käytetyn vaatteen "oikean hinnan muodostaminen on taitolaji!
Vahinko. että miehet eivät ole yhtä hyviä kierrättämään kuin naiset, joten pelkästään käytettyjjä vaatteita en hanki, koska tarjonta on sen verran vähäistä omalla kotiseudullani. - Ja jos ja kun suuntaan reissuun, niin kiinnostuksen kohteeni on muualla kuin ensi-sijaisesti hankkia täydennystä vaatekaappiini.
En ymmärrä tätä itsekään. Esim kierrätyskeskusten ja kirpputorien vaatteet haisee kellarilta, vaikka niitä olisi käsitelty. Ja se kellarin haju ei lähde niistä vaatteista mitenkään.
Mä uskon että huono karma siirtyy vaatteesta toiseen ihmiseen!
No ei mitään Tokmannin ja Temun riepuja käytettyinä osteta. Laadukkaat ja hintavat vaatteet kelpaavat second handinakin.
Mun tyyli on vanha, ja pidän laadusta. Mulla on mun vanhempienkin vanhoja vaatteita, ja ne on paljon paremmassa kunnossa kun monet mun uudet vaatteet.
Siis mulla oli yhdet uudet työhousut, jotka meni rikki ekana työpäivänä :D
En ole vuosiin ostanut mitään vaateliikkeestä, pl. alusvaatteet, sukat. Pari kertaa olen käynyt kääntymässä kun tulee ihan paha olo millaista synteettistä kauhtanaa myyvät johonkin 50-70 euron hintaan. Paidat läpikuultavia, tukahduttavaa muovipussimateriaalia, hinnat ihan jostain eri galaksista. Ja ekan pesun jälkeen nyppyyntyy tai saumat kutistuu kieroon. Musta haalistuu likaisenharmaaksi parissa pesussa.
Käytettynä en ole vielä ikinä tehnyt hutiostosta. Vaatteet on aina pysynyt samanvärisinä kuin ostaessa, musta ei haalistu, kankaat ei kutistu jne. Suosikkivintagepaikassani hinnat yleensä 5-15 euroa ja seassa usein hyvää merkkivaatetta. Pari kertaa olen googlannut noita uutena ja samoista räteistä ovat pyytäneet jopa 200 euroa - tuon arvoisia ne ei sitten enää olekaan.
Pysyn vintageshoppailijana jatkossakin :)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Mä ostan vain uusia vaatteita. En voisi käyttää muiden vanhoja. Ajatuskin yököttää.
Mut sit taas toisaalta: kun ne vaatteet ommellaan jossain vinkuintiassa, pakkotahdilla niin onkohan ne uudet vaatteet niin hienoja sittenkään.
Onko muka halpatyöntekijöiden vessoissa hyvät käsienpesu mahdollisuudet? Ja jos heillä on aikaraja määrä xxx saumoja ommeltava ajassa yy, niin kauanko tuhlaavat aikaa saippuointiin. Jos perheen elanto on siitä työstä kiinni, eikä saikkupäiviä sallita, niin töihin tullaan myös pikku ripulissa yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Mä ostan vain uusia vaatteita. En voisi käyttää muiden vanhoja. Ajatuskin yököttää.
Ootko ajatellut hotellien lakanoita 😱😱😱
Otan aina mukaan omat lakanat ja pyyheliinat.
Johan selvisi, miksi luteet siirtyvät hotelleista koteihin.
Eikö käy mielessä, että ne hotellin patjat ei järin puhtaita ole? Ja että mitä enempi tekstiilejään levittelee hotellihuoneessa, sitä suurempi todennäköisyys on tuoda mukanaan kotiin ei-toivottuja asioita?
Ne vaihdetaan ja pestään kuumassa käytön jälkeen ja ovat hygieenisisä. Patjat, sohvat, verhot ym. tekstiilit huoneessa sen sijaan ovat usein pesemättömiä pitkänkin aikaa.
Joku ostaa uusia vaatteita, jotka on tehty ja laivattu kontissa Kauko-Idässä. Kontit puhalletaan täyteen homemyrkkykaasua, jotta kondensoituva vesi ei pilaa tavaraa. Rotterdamin kaltaisessa isossa satamassa myrkky imetään pois. Sitten ne vaatteet tulee tänne myyntiin. Kaikki uudet vaatteet täytyy pestä kunnolla ennen käyttöä. Kirpparilla myrkkykaasut on jo haihtuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata ajatella. Työskentelin vähän aikaa hotellisiivoojana, enkä pystyisi kyllä enää nukkumaan hotellisängyssä.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti et joudu sairaalaan. Siellä vaatteet eivät ole ainoastaan toisten ihmisten käyttämiä vaan toisten SAIRAIDEN ihmisten käyttämiä.
Joo ja asiaan, minä ostan kirppikseltä (vähän) käytettyjä vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi toisten vanhoja vaatteita käyttää. Yök.
Ketään ei kiinnosta mitä sinä haluat 🤮🤮🤮
Vierailija kirjoitti:
Kuinka joku voi ostaa väärän kokoisia vaatteita?
Hyvin voi. Lisäksi sitä voi lihoa tai laihtua.
Ei tulisi mieleenkään mennä ostamaan vaatteita kirpparilta.
Rahan puute, ekologisuus, vintage tms.