Nyt loppuu lihansyönti - tulkaa muut mukaan!
Hesarin siloiteltu juttu karjankasvattajasta. Todella ärsyttävää viherpesua; mustaa valkoiseksi. Eläinten kärsimyksen oikeuttamista.
Kommentit (147)
Jos mä lopetan lihan syönnin, niin kohdellaako niitä elukoita sitten paremmin?
Vierailija kirjoitti:
No johan pomppas. Käyn jopa itse mestsästämässä riistaa. Sekin täytyy käsitellä ennenkuin on lautasella. Ja olen naisihminen. Kaikenlaista vouhotusta. Taitaapa tofun ym. valmistamisessa olla paljon enemmän prosessointia ja riistoa kun siinä että käyn posauttamassa jäniksen ja teen siitä ruokaa perheelleni. Viljellen myös itse porkkanat, perunat ja sipulin.
Metsästys on itseasiassa ihan eri asia kuin nämä tehotuotetut ylijalostetut teurastamolle kiikutetut kidetetut ja lopuksi vakuumipakatut eläimet siellä kaupan hyllyllä. Luulisi sinun metsästäjänä sen tietävän.
Tofua voi ihan itsekin kotona. Et taida edes tietää mitä tofu on? Se on helppoa tehdä itsekin ja se tehdään kokonaan soijapavuista. Ketään tappamatta, kiduttamatta tms. Olet aika lapsellinen noin kommentteinesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä saa vaihtoehdoista tietoa ja hyviä reseptejä. Ei velvoita mihinkään ja on täysin ilmaista:
Suosittelen kaikille kokeilemaan!
Katsoin noita teseptejä avoimin mielin, mutta useimmissa joko 1) tofua tai 2) jotain lihankorviketta eli "feikkilihaa" tai sitten 3) papuja. Jos ei halua syödä mitään näistä kolmesta, niin vähiin jää kasvisruokavaihtoehdot. Eikä pelkillä kasvissosekeitoilla elä... ainakaan kovin terveellisesti.
Öinssit on helppoja aloittaa, samoin kikherneet. Miksi et halua syödä noita? Ennakkoluuloja? Miksi puhut "feikkilihasta" tai lihankorvikkeesta? Ihan yhtälailla ne kasvipohjaiset tuotteet ovat valideja aineksia. Ihmisten onusein vvaikeakeksiä miten kasvipohjaisia tuotteita valita ja käyttää, jos ei kerrota millä mitäkin lihaa tai eläintuotetta voi korvata. Ei se tee niistä mitään "feikkiä".
Syön kyllä linssejä ja kikherneitä lisukkeena, mutta ei ne mielestäni korvaa lihaa. Ja feikkiliha nyt on feikkilihaa. Jos kerran haluaa lihamaista tuotetta niin käyttäisi sitä aitoa lihaa sitten. Syö vaikka vähän harvemmin, jos se lihan syönti muka on niin hirveää.
Joka tapauksessa itse en tule koskaan lopettamaan lihansyöntiä kokonaan. Varsinkin näin nelikymppisenä proteiinin saanti tärkeää. Ja se ajatus, ettei voisi koskaan enää syödä vaikka ilmakuivattua kinkkua tai kunnon pekonipastaa tai pippuripihviä... Ei! Elämä on lyhyt, nautitaan siitä.
Syötäväksi kasvatetun tuotantoeläimen elämä se vasta lyhyt onkin eikä siihen juuri nautintoa kuulu. Onko tämä mielestäsi oikein?
Proteiinia saa muualtakin kuin lihasta ja maidosta.
Toki, esim. kananmunista.
🙄 hohhoijjaa...
Tottahan tuo on. Mitä siinä huokailet.
Koska on monia monia monia muitakin, mutta sinä onneton et näytä tietävän edes perusasioita. Tai sitten heittäydyt jostain lapsellisesta syystä tyhmäksi. Lue vaikka täältä:
Taitavat vegaanit olla niitä, joilla se perustieto puuttuu. Kasviksissa voi ollakin proteiinia jopa enemmän kuin eläinperäisessä, mutta ihmisen elimistö hyödyntää huonosti kasvisproteiinia.
Ei ole totta. Kasviperäinen proteiini ei imeydy aina yhtä tehokkaasti kuin eläinperäinen, mutta se että se imeytyisi huonosti, on valhetta. Älä usko usko kaikkia väitteitä mitä somessa kuulet. Näistä asioista on ihan tutkittua tietoa. Kasvipohjaisista tuotteista saa kaiken tarvitsemansa proteiinin ja ihan riittävästi. Toki se vaatii sitä, että ruokavalio on koostettu terveelliseksi, mutta ihan sama juttu se on kaikilla sekasyöjilläkin. Terveellisen ja monipuolisen kasvisruokavalion toteuttaminen ei ole mitään rakettitiedettä tai vaikeaa.
Suurin osa sekasyöjistä muutenkin syö nykyään ihan liikaa lihaa ja proteiinia, ja se on terveydelle haitaksi. Ei se keho määräänsä enempää proteiinia hyödynnä. Se mm rasittaa munuaisia ja on tutkimuksissa yhdistetty moniin sairauksiin riskitekijäksi.
Kysehän ei ollut proteiinin määrästä, vaan siitä, että ihmisen elimistö ei pysty hyödyntämään kasvisproteiinia.
Mikä ihmeen käsitys sulla on, että lihaa syövät ahtavat itseensä liikaa proteiinia? Ei sekaruokailuun kuulu kohtuuttomuus.
Minähän vastasin jo siihen proteiinin imeitymiseen. Ei se ole huonoa. Se ei imeydy aina yhtä tehokkaasti kuin eläinproteiini, mutta se että sanoo sen imeytyvät huonosti on väärää luuloa, tiedon puutetta. Ihminen saa kaiken tarvitsemansa proteiinin kasvikunnan tuotteista ihan hyvin.
Ja proteiinin lisääntynyt syöminen ja se että sitä moni syö liika, ei ole vain jokin minun käsitys. Se on noussut tutkimuksissa esiin ja siitä on uutisoitu ja ollut eri lähteissä. Kannattaa seurata muutakin kuin vaan somejuttuja.
Sun kannattais lukea niitä tutkimuksia lehtiartikkeleiden sijaan.
Kautta aikojen ihminen on ollut sekasyöjä.
Niin minäkin. Kala on hyvää ja kevyttä syötävää, harvemmin lihaa mutta onhan pitkään haudutettu lihapata herkkua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No johan pomppas. Käyn jopa itse mestsästämässä riistaa. Sekin täytyy käsitellä ennenkuin on lautasella. Ja olen naisihminen. Kaikenlaista vouhotusta. Taitaapa tofun ym. valmistamisessa olla paljon enemmän prosessointia ja riistoa kun siinä että käyn posauttamassa jäniksen ja teen siitä ruokaa perheelleni. Viljellen myös itse porkkanat, perunat ja sipulin.
Metsästys on itseasiassa ihan eri asia kuin nämä tehotuotetut ylijalostetut teurastamolle kiikutetut kidetetut ja lopuksi vakuumipakatut eläimet siellä kaupan hyllyllä. Luulisi sinun metsästäjänä sen tietävän.
Tofua voi ihan itsekin kotona. Et taida edes tietää mitä tofu on? Se on helppoa tehdä itsekin ja se tehdään kokonaan soijapavuista. Ketään tappamatta, kiduttamatta tms. Olet aika lapsellinen noin kommentteinesi.
Kiitos kohteliaisuudesta, olen mielelläni lapsellinen, niitä on 6. Montako itselläsi.
Kyllä se eläin on viisasta tappaa ennen syömistä, nykyiset pullamössöt ei ymmärrä luonnon systeemistä mitään.
Ihminen on kyllä keksinyt tappamiseen vähän paremman keinon ettei elävänä revi hengiltä niinkuin eläimet tekee toisilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se "kiduttaminen" siirretään syöjään :)
Juljus kirjoitti:
Ainakin harvempi eläin säästyy siltä kohtelulta ja sairaana ja kivuissa elämiseltä. Jokainen ostamatta ja syömättä jätetty liha ja eläinperäinen tuote (kanamuna, maito ym) on pois kulutuksesta ja kysynnästä. Kun kulutus ja kysyntä vähenee, vähenee samalla niiden eläinten määrä, jotka sen tehotuotannon kohteeksi joutuu. Vähemmän lihaa on vähemmän koituvia eläimiä.
Kasvipohjaisten tuotteiden lisääntynyt käyttö ja eläinten olojen nostaminen julkisuuteen aiheuttaa myös painetta lihataloille ja tuottajille panostaa enemmän eettisiin asioihin. Se ennen kaikkea aiheuttaa painetta niihin päättäjiin, jotka tekevät ne päätökset vähimmäisvaatimuksista eläinten kohtelun suhteen. Joten kyllä, lihan syönnin lopettaminen auttaa sitä kautta.
ja jos ja kun haluaa olla mukana parantamassa tehotuotettujen eläinten oloja tai hyvinvointia kannattaa tukea eläinten oikeuksia ja hyvinvointia ajavia järjestöjä. Voi osallistua vaikka postituslistalle, niin saa tiedon erilaisista vetoomuksista, jotka voi allekirjoittaa. Se ei maksa mitään eikä velvoita mihinkään. Tässä pari hyvää vaihtoehtoa:
Ei lopu,syön jatkossakin riistalihaa.
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
Ainakin harvempi eläin säästyy siltä kohtelulta ja sairaana ja kivuissa elämiseltä. Jokainen ostamatta ja syömättä jätetty liha ja eläinperäinen tuote (kanamuna, maito ym) on pois kulutuksesta ja kysynnästä. Kun kulutus ja kysyntä vähenee, vähenee samalla niiden eläinten määrä, jotka sen tehotuotannon kohteeksi joutuu. Vähemmän lihaa on vähemmän koituvia eläimiä.
Kasvipohjaisten tuotteiden lisääntynyt käyttö ja eläinten olojen nostaminen julkisuuteen aiheuttaa myös painetta lihataloille ja tuottajille panostaa enemmän eettisiin asioihin. Se ennen kaikkea aiheuttaa painetta niihin päättäjiin, jotka tekevät ne päätökset vähimmäisvaatimuksista eläinten kohtelun suhteen. Joten kyllä, lihan syönnin lopettaminen auttaa sitä kautta.
ja jos ja kun haluaa olla mukana parantamassa tehotuotettujen eläinten oloja tai hyvinvointia kannattaa tukea eläinten oikeuksia ja hyvinvointia ajavia järjestöjä. Voi osallistua vaikka postituslistalle, niin saa tiedon erilaisista vetoomuksista, jotka voi allekirjoittaa. Se ei maksa mitään eikä velvoita mihinkään. Tässä pari hyvää vaihtoehtoa:
Nämä ylle linkatut ovat myös niitä tahoja, jotka oikeasti ihan käytännössä ovat vaikuttamassa eläinten hyvinvointia ja kohtelua koskevissa asioissa. He ovat ottaneet tehtäväkseen ajaa asioita ja vaikuttaa niin, että eläinten olot paranevat. Tukemalla heitä ja/tai muita vastaavia, niin autat konkreettisesti eläimiä tehotuotannosta. On mahdollista tukea myös muulla tavoin kuin rahallisesti, esim toiminnan kautta tai nimenomaan erilaisten vetoomusten tai aloitteiden allekirjoittamisella. Tai somessa jakaa tietoa ja kampanjoita muille ihmisille. Mitä useampi on tietoinen näistä asioista, niin sitä useampi voi oikeasti tehdä tietoon ja omiin arvoihin sopivia valintoja. Ilman riittävää tietoa se ei ole mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se "kiduttaminen" siirretään syöjään :)
Miksi sinä kidutat itseäsi? Itsensä vahingoittaminen on harmillisen yleistä varsinkin nuorilla, mutta siihenkin on saatavilla apua. Ole ystävällinen itsellesi ja muille, myös eläimille.
HuumoriaPeliin
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se eläin on viisasta tappaa ennen syömistä, nykyiset pullamössöt ei ymmärrä luonnon systeemistä mitään.
Ihminen on kyllä keksinyt tappamiseen vähän paremman keinon ettei elävänä revi hengiltä niinkuin eläimet tekee toisilleen.
Kuten on jo monesti tuotu esille...
Tehotuotannolla, ylihalostamisella ja teurastamojen toimintatavoille ei ole mitään tekemistä luonnon tai luonnollisuuden kanssa. Tämä on yksinkertainen tosiasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehotuotannolla, ylihalostamisella ja teurastamojen toimintatavoille ei ole mitään tekemistä luonnon tai luonnollisuuden kanssa. Tämä on yksinkertainen tosiasia.
Tottakai on, kyllä ihminen osa luontoa on.
Vierailija kirjoitti:
Jos siat ja kanat saisi valita, niin varmasti valitsisivat ennemmin sen luonnon tavan. Eli saisivat elää luonnossa lajityypillistä ja tarpeet täyttävää elämää. Ja sitten kun se loppu koittaa eli tulee joku petoeläin joka tappaa, niin se on usein kuitenkin inhimillisempi ja nopeampi kuolema kuin esim minuuttien kidutus ja tukehtuminen, henkitorvien "palaminen" kaasuhississä tai -laatikossa.
Ja jos ne saisivat olla luonnollisessa olotilassaan, ei niillä olisi niitä sairauksia ja kipuja, jotka ihminen niille ylijalostamisellaan aiheuttanut.
Lehmät viettävät suuren osan elämästään paikalleen sidottuna lyhyeen ketjuun, samoin emakot eivät pääse liikkumaan suurimman osan elämästään. Lihaksi joutuneet poikalehmät eivät pääse ikinä ulos, elävät ahtaasti kovalla lattialla, jotka aiheuttaa jalkakipuja ja antibioottihoitoja vaativia sairauksia.
Matka teurastamolle on äärimmäisen stressaavaa. Siellä haistaa, nähdä ja kuulla lajitovereiden hädän ja kuolema. Lähes joka 3. Pulttipyssyteurastus (yleisimin käytetty lehmillä) epäonnistuu ensimmäisellä kerralla. Kyllä se eläin ennemmin valitsisi luonnollisen tarpeet täyttävän elämän ja luonnollisen kuoleman siellä omassa luonnollisessa ympäristössä.
Älä siis vertaa nykyteurastuksia luontoon tai väitä luonnolliseksi. Koska sitä se ei ole. Vakuumipakattu liha kaupan hyllyllä ei ole luonnollista eikä se ole sinne luonnollisesti tullut. Älä petä itseäsi ja valehtele itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taviskuluttaja on vieraantunut lihatuotannon prosesseista. En itsekään tunne teurastamoiden toimintaa tarkemmin, mutta sen olen huomannut, että ammattikouluissa on lihanjalostuspuolelle ollut vaikea saada oppilaita. Ei tuo teurastajan ammatti varmaankaan ole kovin mukavaa hommaa päivästä toiseen. Voisin kuvitella, että myös työntekijäpuoli toivoisi teurastamoihin paremmat olosuhteet. Itse olen sitä mieltä, ettei eläinten oloja saada parannettua ellei samalla arvosteta tuota työtä. Jos halutaan kuluttaa maitotuotteita, on myös se lehmän ruho myöhemmin hyödynnettävä. Liha on kuitenkin tärkeimpiä proteiinin ja raudan lähteitä. Maitotuotteet ja juustot kalsiumin lähteitä.
Tofu on erinomainen kalsiumin lähde! Ja siitä saa myös kaikki välttämättömät aminohapot.
Suomalaiset on Valion taholta aivopesty käyttämään ja juomaan maitoa aivan luonnottoman paljon. Missään muualla maailmassa ei suositella aikuisille maitoa ruokajuomaksi. Ei edes länsimaissa. Missään muualla ei ole edes normaalia, että aikuinen ihminen joisi maitoa. Se on täysin tarpeetonta ja luonnotonta.
Suomessa suositellaan ruokajuomaksi rasvatonta maitoa. Se mitään maitoa ole!
Muualla maailmassa maito käytetään rasvoineen päivineen eikä tietenkään ruokajuomana, vaan muuten hyvänä ravintona.
En ole enää syönyt muutamiin vuosiin punaista lihaa. Tofua olen muutaman kerran laittanut, mutta en tykästynyt siihen enkä saanut siitä sellaista rapeapintaista kuin olisin halunnut. Syön harvakseltaan kanaa, kalaa syön paljon ja muuten kasvisruokaa. Olen nykyisellä ruokavaliollani pudottanut ylimääräiset kilot pois, selättänyt ilman lääkkeitä 2-tyypin diabeteksen ja saanut myös kolestroliarvot ja verenpainelukemat hyvälle tasolle ja moni muukin pystyisi varmasti samaan jos vain ryhtyisi tuumasta toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai on, kyllä ihminen osa luontoa on.
Ihminen tuhoaa luontoa. Ja on eristänyt itseään luonnosta mahdollisimman tehokkaasti. Ihmiset ovat vieraantuneet luonnosta.
Mulla eioo mitään sitä vastaan, että yritetään parantaa tuotantoeläimien oloja. Luulisin kuitenkin, että eläinten hyvinvointi on tuottajankin etu. Mutta lihan syönnin lopettaminen ei ole mun mielestä vaihtoehto, vaikka ajatuksena se on hyvä, mutta käytännössä mahdoton toteuttaa. Itse ostan lihani ilta-alesta 60% alennuksesta. Siinä säästän rahaa, mutta se on myös pois ruokahävikistä.
Suomessa suositellaan ruokajuomaksi rasvatonta maitoa. Se mitään maitoa ole!
Muualla maailmassa maito käytetään rasvoineen päivineen eikä tietenkään ruokajuomana, vaan muuten hyvänä ravintona.