Nyt loppuu lihansyönti - tulkaa muut mukaan!
Hesarin siloiteltu juttu karjankasvattajasta. Todella ärsyttävää viherpesua; mustaa valkoiseksi. Eläinten kärsimyksen oikeuttamista.
Kommentit (298)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetin juuri 15 vuoden kasvissyönnin, koska se on liian epäterveellinen elämäntapa.
Kasvit osaavat nykytutkimusten mukaan viestiä, ja varmaan tuntevatkin. Kasvien syönti ja vaikka rikkaruohojen leikkaaminen on siten hyvinkin epäeettistä.
Kaikessa uinuu tietoisuus. Jos voisin syöda soraa tekisin sen, mutta jollain ravinnolla tämäkin elämä pitää suorittaa mahdollisimman haitattomalla tavalla.
Isäni oli kasvanut maatilalla. Kysyin häneltä kerran, mitä lehmät tilanteestaan tajuavat. Vastaus: "Kyllä tajuavat sen minkä niiden kuuluu tajuta - ja vielä vähän sen päälle."
Vierailija kirjoitti:
Olen nelikymppinen äijä. Olen vuosia tiedostanut lihansyönnin epäeettisyyden ja tänä keväänä lopulta liha alkoi ylipäätään maistua jotenkin "sairaalta" enkä ole enää sitä pystynyt syödä. Kalaa menee, enkä kanaa ole lopettanut vaikka en sitäkään ole viikkoihin syönyt.
Teen paljon kasvissapuskaa, mäkkärin ja hesen (joissa harvoin käyn) purilaiset ovat vegejä, enkä oikein huomaa mitään eroa, tuotekehittely on mennyt paljon eteenpäin.
Proteiinijauhoa vetelen vielä saliharrastuksen johdosta ja hyvin tuo rauta nousee.
En jaksa liiemmin moralisoida ketään, itselle nyt vain ajatuskin nykyisin syödä jonkun elävän eläimen persiettä on niin etovaa että en ymmärrä miten olen sitä voinut syödä.
Syömishäiriöt on yleisiä nykyään.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa pelkällä kasvisruoalla. Veriarvot lähtee laskuun ym. Ja ne pavut... voi hyvä tavaton sitä peräpään paukkumista, kun niitä on syönyt. Lisäksi monet kasvikset ovat liian kalliita, että niistä voisi koostaa monipuolisen ruoan. Pyrin siihen, että edes joskus söisin kasviruokaa. Se riittää minulle. Vähän väliä haen uusia kasvisruokareseptejä, jotka itsellekin maistuisivat. Aika paljon on pettymyksiä tullut tällä hakumatkalla.
Samoin. Olen välillä yrittänyt kasvissyöntiä, mutta minulle se ei (pelkästään) sovi, rauta-arvot heikkenee. Ja ei, purkkirauta ei auta samalla tavalla, vaikka sitäkin syön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nelikymppinen äijä. Olen vuosia tiedostanut lihansyönnin epäeettisyyden ja tänä keväänä lopulta liha alkoi ylipäätään maistua jotenkin "sairaalta" enkä ole enää sitä pystynyt syödä. Kalaa menee, enkä kanaa ole lopettanut vaikka en sitäkään ole viikkoihin syönyt.
Teen paljon kasvissapuskaa, mäkkärin ja hesen (joissa harvoin käyn) purilaiset ovat vegejä, enkä oikein huomaa mitään eroa, tuotekehittely on mennyt paljon eteenpäin.
Proteiinijauhoa vetelen vielä saliharrastuksen johdosta ja hyvin tuo rauta nousee.
En jaksa liiemmin moralisoida ketään, itselle nyt vain ajatuskin nykyisin syödä jonkun elävän eläimen persiettä on niin etovaa että en ymmärrä miten olen sitä voinut syödä.
Syömishäiriöt on yleisiä nykyään.
Ravitsemussuositukset vielä ruokkivat näitä häiriöitä. Kaikki oikea ravinto on pahis ja ruoka pitää korvata keinotekoisilla aineksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniruokavaliosta tulee IBS.
Kannattaa vältellä noita kaikkia jäljitelmäruokia. Soijakaan ei ole edes terveellistä.
Punainen liha sairastuttaa suoliston, ja se on tutkimuksissa yhdistetty lisääntyneisiin paksu- ja peräsuolen syöpiin. Näitä syöpiä myös tavataan yhä nuoremmilla. Lisäksi punainen liha on riskitekijänä mm sydän- ja verisuonitauteihin ja diabetekseen.
Tutkimuksissa kasvisruokavalion on todettu terveellisemmäksi kuin sekaruokavalio.
Virheellistä tietoa. Juuri sekaruokavalio on terveellisin.
Punainen liha kohtuullisessa määrin nautittuna on hyväksi mielenterveydelle.
Lihasta luopuminen ei välttämättä tarkoita fanaattista veganismia. Itse olen lakto-ovo-vegetariaani. Syön siis lähinnä kasviksia, juureksia ja kokojyväviljaa, mutta en kaihda jogurttia, hunajaa, tai kananmuniakaan. Näillä on menty kymmeniä vuosia ilman ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tässä haasteessa mukana myös lihaasyövien lemmikkien määrän vähentäminen? Eli ettei otettaisikaan uutta kissaa tai koiraa?
Ei ne ole sekasyöjiä. Kun lihan tuotanto ihmistä varten loppuu, loppuu varmasti noiden lemmikkien pitokin. Jotain tuotannon ylijäämää ne nytkin syö.
Höpö höpö. Cityvihreän puudelille jatketaan kyllä nautojen ja kanojen teurastusta.
#eriasia
#oohiljaa
#persupersupersu
#ensiedätodellisuutta
Vierailija kirjoitti:
Lihasta luopuminen ei välttämättä tarkoita fanaattista veganismia. Itse olen lakto-ovo-vegetariaani. Syön siis lähinnä kasviksia, juureksia ja kokojyväviljaa, mutta en kaihda jogurttia, hunajaa, tai kananmuniakaan. Näillä on menty kymmeniä vuosia ilman ongelmia.
Otatko lisäravinteena rautaa ja B-vitamiineja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa vitamiini jota kasvisravinto ei kyllin tarjoa on B12. En ole ollut huolissani tästä. Yksi monivitamiinitabletti silloin tällöin täyttää tarpeen. Raudan puutetta en ole huomannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä suomessa kasvisruuan kannatus nouse kun vegaanit eivä itsekään kannata kotimaisia kasviksia tai kasviproteiinia.
Tofua, avokadoja ja linssejä vaan ehdotellaan muille ruuaksi.
Sen sijaan oman maan kotieläintuotantoa kannattavat sekasyöjät ovat todella usein tarkkoja ruuan kotimaisuudesta ja johon kuuluu myös kotimaisen kasviksien suosiminen.
Kyllähän. Sinä et vain tiedä sitä, koska et il.eisesti itse ole ottanut asioista selvää tai keskustele vegaaninen. Suomessa on monia yrityksiä ja tiloja, jotka ttuottavat vegaanisia tuotteita ja ne ovat suosittuja. Sen kertoo jo sekin, että määrä on lisääntynyt huimasti eli kysyntää on ja olisi enemmänkin.
Suomessa on vielä verrattain vähän esim Papu kasvatusta, mutta tässäkin pitää huomioida se, että viljanviljely ja eläintuotanto rohmuaa valtavasti tukia valtiolta eli meiltä veronmaksajilta. Vaikka se toiminta ei olisi muuten mitenkään kannattaa. Nämä tuetristävät kilpailuasetelmaa. Mutta papujen ym kasvatus on lisääntynyt Suomessakin ja tulee lisääntymään vastaisuudessa. Näin on tapahtunut jo esim Ruotsissa.
Ei kaikki vegaanit ahmi jotain avokado tms kaukomailta tuotua (noita syö sekasyöjät eniten!). Tofun soija on pääasiassa aina kasvatettu Euroopassa, joten ei sitäkään mistään kaukomailta Suomeen rahdata. Toisin on eläinten rehuksi tarkoitettu soija, se tuodaan pääasiassa rapakon takaa kuten Amerikasta ja Brasiliasta.
Suomessa ei voida koko peltoalalla tuotta jatkuvasti ihmiselle sopivaa kasviravintoa, kuten viljoja tai palkokasveja. Sen sijaan nurmea voidaan tuottaa joka vuosi, ja eläimet voivat syödä tuon nurmen. Siksi ei voida suoraan sanoa, että eläintuotanto rohmuaisi peltoalan papuviljelmiltä.
Eläimet tarvitsevat paljon enemmän viljaa ym kasvaakseen kuin mitä suoraan ihmisruoaksi viljelemiseen tarvitsisi. Eli selvästi pienemmällä peltoalalla saataisiin ruokittua ihan sama määrä ihmisiä.
Voi yhden kerran, ei Suomessa kasva ihmisille ravintoa maassa. Vegaanitko viisaita??
Voi pyhä Sylvi... Tämä kommentti oli varmaan koko ketjun typerin 😂😂😂
Onneksi olkoon, olet voittanut Ketjun Hölmöin -palkinnon! 🥳
Tottahan tuo viesti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa vitamiini jota kasvisravinto ei kyllin tarjoa on B12. En ole ollut huolissani tästä. Yksi monivitamiinitabletti silloin tällöin täyttää tarpeen. Raudan puutetta en ole huomannut.
Aivoille tärkeää K2-vitamiinia et myöskään saa kasviksista.
Kanalan takana tulisi olla kettuaitaus jonne munintansa lopettaneet kanat laitettaisiin raadeltaviksi, niin kanat saisivat luonnollisen lopun. Ja lampolan takana tietenkin susiaitaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivoille tärkeää K2-vitamiinia et myöskään saa kasviksista.
No, sehän paljastaa koko homman typeryyden, vai mitä? - Tosin K-Marketin myymissä monivitamiineissa on myös K2, eli menee saman tien sulatteluun.
Kävin tänään iltapäivällä Aleksanterinkadun liharavintolassa. 18 erilaista varrasta, joista yksi ananasta ja toinen katkarapua sekä salaattipöytä. Muut erilaisia lihoja. Niin paljon kuin jaksoi tuotiin pöytään. Koitin koko rahalla syödä tietty. En syönyt aamiaista, eikä ole vieläkään nälkä. Koko päivä siis yhdellä aterialla, toki 1,5-2 tunnin sellaisella. Ei olisi mahdollista hiilarihötöllä.