Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt loppuu lihansyönti - tulkaa muut mukaan!

Vierailija
23.05.2026 |

Hesarin siloiteltu juttu karjankasvattajasta. Todella ärsyttävää viherpesua; mustaa valkoiseksi. Eläinten kärsimyksen oikeuttamista.

Kommentit (417)

Vierailija
321/417 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lähes kaikki pierettää, todennäköisesti suoliston mikrobiomi on ihan vinksallaan. Yksi antbioottikuuri voi pilata sen jopa kahdeksaksi vuodeksi. 

Ja silloin kasvisruoka on ehdottomasti no no.

Oman surkean suolistonsa voi saada parempaan kuntoon ajan myötä, niin lopulta sietää kasviksiakin. Tähän löytyy ohjeita.

Vierailija
322/417 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukekaa ja katsokaa miten eläimet teurastetaan. Vaikka kasvatus näyttäisi eettiseltä, niin viimeistään aina matka teurastamolle ja se mitä siellä niille eläimille tehdään ja mitä ne joutuvat kokemaan, tekevät kaikesta lihasta ja rläinperäisistä tuotteista epäeettisiä. Ja tämä on ihan Suomesta, ei mistään ulkomailta, vaan meiltä kotiSuomesta:

https://www.instagram.com/reel/DXBp2TWAO-M/

Onko itkuinen ja paha olo? Ahistaa, kipuilet ja oireilet, et pysty nukkumaan? Mene terapiaan. 

Etkö kestänyt katsoa totuutta vai mikä tuo tuollainen kommentti on olevinaan? Kommentoi aiheesta, jos jotain haluat sanoa, muuten voit olla hiljaa. 

Sinun kannattaisi vaihtaa jo psykiatria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/417 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihasta luopuminen ei välttämättä tarkoita fanaattista veganismia. Itse olen lakto-ovo-vegetariaani. Syön siis lähinnä kasviksia, juureksia ja kokojyväviljaa, mutta en kaihda jogurttia, hunajaa, tai kananmuniakaan. Näillä on menty kymmeniä vuosia ilman ongelmia.

Otatko lisäravinteena rautaa ja B-vitamiineja? 

Ainoa vitamiini jota kasvisravinto ei kyllin tarjoa on B12. En ole ollut huolissani tästä. Yksi monivitamiinitabletti silloin tällöin täyttää tarpeen. Raudan puutetta en ole huomannut.

Aivoille tärkeää K2-vitamiinia et myöskään saa kasviksista.

Mitä K2-vitamiineista? MK-4 vai MK-7...? Ensimmäistä tulee eläinperäisistä tuotteista, mutta sen hyötyosuus on heikko, kun sitä saadaan tavanomaisia määriä eli ruuasta.

K2-vitamiinia saa juustosta. Juusto on eläinperäistä.

K2-vitamiinia on eri muotoja.

Vierailija
324/417 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän sovita, että jokainen pistää lautaselleen mitä haluaa? 

Tämä ei ole makukysymys vaan tämä on eläinoikeuskysymys. Kyse ei ole vain siitä tykkääkö tai haluaako syödä jotain, vaan kyse on elävistä, tietoisista ja tuntevista eläimistä. Eläimistä joilla on ihan yhtä tarpeita kuin ihmisellä (mm sosiaalisuuteen, käyttäytymiseen, liikkumiseen, sopivaan ravintoon, ympäristöön liittyvät) ja jotka kykenevät tuntemaan kipua ihan yhtä lailla kuin ihminenkin. Jotka voivat jopa masentua aivan kuten ihminenkin, jos ja kun vallitsevat olot eivät kohtaa niitä luonnollisia tarpeita. 

Sinulle se on vartin tai puolen tunnin ateria, sille eläimelle se on koko sen elämä. Ja näitä eläimiä on kymmeniä ja kymmeniä miljoonia vuosittain Suomessa. Iso osa myös kuolee ennen kuin päätyy teurastamoonkaan tai todetaan liian sairaaksi ihmisravinnoksi. Eli kaikki on ollut aivan turhaa näiden eläinten kohdalla.

Näissä luvuissa ei siis ole niitä ennen aikaisesti huonoista oloista ja ylijalostuksesta johtuen kuolleita eläimiä. Nämä on aivan järkyttävän suuria määriä: 

Suomalainen syö lihaa keskimäärin noin 76–78 kiloa vuodessa.. Tilastokeskuksen ja Ruokaviraston teurastustilastojen mukaan suomalaisissa teurastamoissa teurastetaan vuosittain yhteensä noin 85 miljoonaa tuotantoeläintä. 

Niitä pilalle jalostettuja rakkeja harvemmin syödään. 

Vierailija
325/417 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketään ei kiinnosta, jos olet vegaani ennen kuin alat pakottamaan muita mukaan kulttiin. Vaadit syntymäpäiväjuhlilla erityiskohtelua, osaat keskustella lähinnä siitä, että olet vegaani ja pidät huolen, että kaikki tietävät sen. Työpaikoilla alat puuhailla lounasravintolan muuttamista vegaaniseksi.  Voisitko vain jättää meidät muut rauhaan.

Miksi sitten itse haluat pakottaa ihmiset syömään lihaa ja eläinperäisiä tuotteita? On kaksinaismoralistista ja vinoutunutta pitää niitä pakollisena kaikille ja oletusarvona jokaiselle. 

Ymmärrätkö   aloituksen  joka tehty  juttuun. Tässä se lukee:"Nyt loppuu lihansyönti - tulkaa muut mukaan!"

Ymmärsin kyllä. Ei siinä ketään pakoteta mikään. Miksi heti haluat tulkita kaiken pakottamiseksi? Kannattaa miettiä mistä se kumpuaa? Huonosta omastatunnosta, syyllisyydestä kenties?

Ymmärrätkösinää, että mitä vastasin tuohon lainaamaani kommenttiin? 

Täällä nähdään kaikki vinkit, kehottamiset, ehdotukset jne. pakottamisena.

Vierailija
326/417 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lähes kaikki pierettää, todennäköisesti suoliston mikrobiomi on ihan vinksallaan. Yksi antbioottikuuri voi pilata sen jopa kahdeksaksi vuodeksi. 

Oman surkean suolistonsa voi saada parempaan kuntoon ajan myötä, niin lopulta sietää kasviksiakin. Tähän löytyy ohjeita.

Jos sen suolistonsa saa korjattua sekaruualla, niin todella typerää on lähteä enää mihinkään kasvisruokasekoiluun.

Vierailija
327/417 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nykyisin kasvispainotteinen sekasyöjä. Koska en pysty metsästämään/kalastamaan, niin olen siirtynyt eettisimpiin, kohtuullisella vaivalla hankittavaan eläinproteiiniin. Käytännössä tämä tarkoittaa luomumunia ja luomunautaa, joskus lammasta suoraan tuottajilta Rekosta. Marketin tiskistä ostan muikkuja tai muuta kotimaista kalaa. Hivenen on hintavampaa, mutta saa hyvää ja laadukasta, enkä käytä niin paljon kuin ennen. Lihaa haluan edelleen syödä, jotta rauta-arvot pysyvät kunnossa.

Vierailija
328/417 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihasta luopuminen ei välttämättä tarkoita fanaattista veganismia. Itse olen lakto-ovo-vegetariaani. Syön siis lähinnä kasviksia, juureksia ja kokojyväviljaa, mutta en kaihda jogurttia, hunajaa, tai kananmuniakaan. Näillä on menty kymmeniä vuosia ilman ongelmia.

Ainoa vitamiini jota kasvisravinto ei kyllin tarjoa on B12. En ole ollut huolissani tästä. Yksi monivitamiinitabletti silloin tällöin täyttää tarpeen. Raudan puutetta en ole huomannut.

Mitä K2-vitamiineista? MK-4 vai MK-7...? Ensimmäistä tulee eläinperäisistä tuotteista, mutta sen hyötyosuus on heikko, kun sitä saadaan tavanomaisia määriä eli ruuasta.

Edelleen K2-vitamiinia saa juustosta.

Vierailija
329/417 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisin mieluusti ja syynä juuri lihansyönnin aiheuttamat eettiset syyt.

Ongelmana on se, että olen muutamaan kertaan yrittänyt jättää lihan pois, mutta siitä ei tule mitään.

Jokusen päivän kestää, mutta sitten lihanhimo kasvaa sietämättömäksi ja on pakko saada lihaa. Ilman tätä jotenkin surkastun ja kehoni huutaa lisää ravintoaineita.

Paska juttu. Eläinten kärsimys ahdistaa sitä ajatellessa.

Vierailija
330/417 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen K2-vitamiinia saa juustosta.

Ei välttämättä saa, riippuu minkä muotoista K2-vitamiinia siinä on. Osa noista imeytyy heikosti tavanomaisina annoksina eli ruokavaliosta.

Vierailija
331/417 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaisi kyllä kovasti myös se, että paljonko tuotantoeläimiä päätyy näiden "eettisistä syistä" vegaaneja olevien henkilöiden kissojen ja koirien ruuaksi.

Vierailija
332/417 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Immeinen on sekasyöjä. On se ihmeellistä kun se elukka tapetaan. Elävältäkö se pitäisi syytä?

On eri tapoja tappaa eläin. Varmin on, jos itse tappaa. En metsästysurallani ole nähnyt moista kuin teollisessa tuotannossa. Toinen on ostaa vastuulliselta tilalta.

https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000007282013.html

Elämä on valintoja. Moni vetoaa rahaan. Kun on koyhä, ei voi olla eettinen. On kyse ruuasta taikka omistusoikeudesta.

Vierailija
333/417 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvisruoka tuo oireet esiin, mutta vaikka sitä välttelisi eikä oireita olisi, se mikrobisto on edelleen vinksallaan siellä ja voi vaikuttaa terveyteen negatiivisesti. 

Vierailija
334/417 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetan lihansyönnin ja eläinten kasvatuksen ruuaksi jos vegaani lopettaa lemmikkinsä pidon ja lastaa tarpeettoman LIHAA ahmivan koiransa kuljetettavaksi kiinalaisten ruokapöytään.

Maailman pelastuu!

Mulla ei ole ikinä ollut lemmikkejä ja itseasiassa pidän sitä eettisesti huonona asiana pitää lemmikkejä. Enkä myöskään käytä lentokonetta liikkumiseen. 

T. Vegaani

Vierailija
335/417 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa pelkällä kasvisruoalla. Veriarvot lähtee laskuun ym. Ja ne pavut... voi hyvä tavaton sitä peräpään paukkumista, kun niitä on syönyt. Lisäksi monet kasvikset ovat liian kalliita, että niistä voisi koostaa monipuolisen ruoan. Pyrin siihen, että edes joskus söisin kasviruokaa. Se riittää minulle. Vähän väliä haen uusia kasvisruokareseptejä, jotka itsellekin maistuisivat. Aika paljon on pettymyksiä tullut tällä hakumatkalla.

Kasvisruoka on kaikkein edullisinta. Katso reseptejä vegaanihaasteesta ja proteiinin lähteistä. Nälkää tai jaksamattomuutta et joudu kokemaan! Papuja kannattaa aloittaa vähitellen, koska useimpia sekasyöjien kuidun saanti on ollut liian vähäistä, ja kuidun lisääntynyt saanti pavuista äkisti voi aiheuttaa vatsaoireita.  

Mulle jaksamattomuus tulee liiasta hiilihydraattien syömisestä. Siltä ei voi välttyä, jos saa lähes kaiken proteiininsa palkokasveista. Soijassa sitä on vähän, joten se sopii. Itse olen allerginen sienille ja pähkinöille, joten niitäkään en voi syödä. Käytännössä siis jotta pysyisin terveenä, joutuisin elämään soijalla kasvissyöjänä. Saattaisin allergisoitua sille ennen pitkää, joten ei sekään ole vaihtoehto.

Hienoa, jos jollekin kasvisruoka sopii. Onpa edes vähän vähemmän tuotantoeläimiä.

Tässä on listattuna paljon kaikenlaisia lähteitä:

https://vegaanihaaste.fi/vegaanisia-proteiininlahteita/

Esim ne Hernikset on todella proteiinipitoisia ja hiilarit pyöreä 0g. Muitakin tällaisia vastaavia on. Soija kyllä on sekin aivan loistava ja monipuolinen. Siemeniä on monenlaisia jne. Raskaimpia hiilarit on viljoissa, joten ei tarvitse syödä esim mitään pastaa, joka on tosi raskasta. Valkoisista viljoista kannattaa luopua monestakin terveydellisestä syystä, samoin lisätystä sokerista. Varsinaiset kasvikset eivät itsessään ole raskaita hiilareiden suhteen vaan päinvastoin keveitä. Oletko kokeillut esim linssejä? Niissä on proteiinia yhtä paljon kuin lihassa ja ne ovat helppoja ja nopeita valmistaa. Kuitu on kuitenkin tärkeä suoliston hyvinvoinnille, mutta jos se ei ole tottunut siihen, se voi aiheuttaa raskautta. 

Miksi jättäisit soijan kokonaan syömättä vaikka nyt lihaa syötkin? Jo se, että vähentää lihaa ja korvaa sitä kasviperäisillä proteiinin lähteillä on paljon. Samalla terveys tykkää. Ei voi myöskään etukäteen tietää, että tulisi allergiseksi, joten miksi pelkäät sellaista tai pidät sitä validina syynä olla tällä hetkellä syömättä sitä? 

Miehenä en suosi soijapapuja sproteiinilähteenä, paitsi fermentoituna, esim. miso. Hormonaalinen vaikutus on estrogeenin tapainen, eli manboobseja kasvattava.

Olen kasvisruokailija, enkä ole edes ikinä huomannut, että kaupassa myytäisiin erikseen soijapapuja. Joo, soijasta kyllä tehdään esim. tofua, soijarouhetta ja soijakastiketta.

Vierailija
336/417 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppui jo 30 vuotta sitten.

Vierailija
337/417 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nykyisin kasvispainotteinen sekasyöjä. Koska en pysty metsästämään/kalastamaan, niin olen siirtynyt eettisimpiin, kohtuullisella vaivalla hankittavaan eläinproteiiniin. Käytännössä tämä tarkoittaa luomumunia ja luomunautaa, joskus lammasta suoraan tuottajilta Rekosta. Marketin tiskistä ostan muikkuja tai muuta kotimaista kalaa. Hivenen on hintavampaa, mutta saa hyvää ja laadukasta, enkä käytä niin paljon kuin ennen. Lihaa haluan edelleen syödä, jotta rauta-arvot pysyvät kunnossa.

Miten paljon ja usein syöt lihaa rauta-arvojen pitämiseksi kunnossa? 

Vierailija
338/417 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku luomunauta on muka eettisintä lihaa mitä pystyt löytämään? 😀 Syö nyt edes riistaa jos on pakko mussuttaa eläinproteiinia. PS. rauta-arvot pysyy oikein hyvänä myös kasvisruokavaliolla.

Vierailija
339/417 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän johtuu, että nimenomaan pelkästään kasviksia syövät ovat päsmäämässä muiden syömisiä?

Veikkaan että kyse on enemmänkin vasemmistolaisuudesta, siihen kuuluu aina vahvasti pakottaminen.

Oikeisto pakottaa samalla tavalla. Vasemmisto tekee sen esimerkiksi eläinten puolesta, oikeisto rahan taikka uskonnon.

Vierailija
340/417 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä! Tuttu vegaani on hankkinut mopsin. Mopsi ei ole vegaani. Ja aika paljon käyttänyt eläinlääkäripalveluja silmäongelmien takia. Eikä sen mopsin hengityskään ihan terveeltä kuulosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä