Ei voi kuin ihmetellä hammasväliharjojen suosiota!
Eihän ne puhdista kuin murto-osan hammasvälin pituudesta. Vai onko kaikilla niin harvat hampaat, ettei hampaiden väliin kiilaudu mitään ruoanjämiä?
Kommentit (66)
Hammaslääkäri kypsyi verorahojen tuhlaukseen – "Onko heille kerrottu, ettei kantaväestö saa ilmaista hoitoa?"
Vierailija kirjoitti:
Turhautunut hammaslääkäri -nimimerkillä Helsingin Sanomiin mielipidekirjoituksen kirjoittanut hammaslääkäri sanoi olevansa vihainen, koska 30 prosenttia vastaa nottokeskuksista tuleville turva paikanhakijoille varatuista ajoista jää käyttämättä, kun asiakkaat eivät tule paikalle.
kulttuuriset syyt =D
vaikeus löytää perille =D
On siis syytä parantaa heille anettua ohjausta siitä miten tässä yhteiskunnassa sovituille ajoille mennään ajoissa ja jos perutaan, nin sekin tehdään ajoissa. Monessakaan paikassa maailmassa ei olla näin täsmällishakuisia kuin suomessa, joten siellä voi olla normaalia myöhästyä. Siellä ehkä myös järjestelmät toimii siten, että jos joku asiakas ei tule, niin jonosta saa seuraavan asiakkaan nopeasti peruttamattoman ajan tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ahtaat hammasvälit, asian on todennut jokainen hammaslääkäri, joka hampaani on tutkinut (ja mysö suuhygienistit toisinaan) ja silti voin käyttää helposti hammasväliharjoja. Niillä tulee parempaa jälkeä kuin hammaslangalla. Kukin tehköön näissä asioissa miten hammaslääkäri suosittaa, nykylinja on kuitenkin, että hammasväliharja pääsääntöisesti lankaa parempi
Siis saatko sen harjan menemään koko välin ylhäältä alas ? Kun itse saan kapeimmissa paikoissa juuri ja juuri menemään hammaslangan siitä välistä, niin olen luullut, ettei siitä mikään harja mahdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätän tän vaan tähän. Eikä muuten ole edes ainoa juttu aiheesta.
"Suomalaisille on opetettu jo pitkään, että hammasvälit tulisi puhdistaa kerran päivässä hammaslangalla. Oppi kaipaa kuitenkin päivitystä, sanoo parodontologian professori Eija Könönen Turun yliopistosta.
”Hammaslanka kannattaisi vaihtaa hammasväliharjaan.”
Hammasväliharja on pikkuriikkiseltä pulloharjalta näyttävä kapistus. Sen puhdistusteho on bakteeripeitteiden poistamisessa selvästi parempi kuin hammaslangalla, Könönen kertoo.
Hammasväliharjan harjakset puhdistavat nimittäin koko alueen hampaan ympäriltä.
”Harjakset ylettyvät hyvin hampaan kulman taakse. Tämä on vaikeampaa toteuttaa hammaslangalla.”
Hammaslangan ongelmana on myös se, että lankaaminen vaatii sorminäppäryyttä etenkin takahampaiden kohdalla. Jos langan tökkää hampaiden väliin yhtään liian kovaa, ikeniin tulee verta vuotava haava.
”Se ei luonnollisesti ole ikenille hyvä asia”, Könönen sanoo.
Eurooppalaisten parodontologiyhdistysten liitto EFP suositteli jo vuosia sitten, että hammasvälit puhdistettaisiin langan sijasta väliharjalla."
Eli jos et osaa käyttää hammaslankaa, niin hammasväliharja on parempi. Kaikki eivät ole noin kädettömiä, että tökkivät langalla ikenet verille :D
Luulen, että noita markkinoidaan siksi, että ihmiset puhdistaisivat hammasvälinsä edes jollain, ja ilmeisesti hammaslanka on monelle liian vaikeakäyttöinen.
Ap
Taisit lukea aika valikoivasti.
"Harjakset ylettyvät hyvin hampaan kulman taakse. Tämä on vaikeampaa toteuttaa hammaslangalla"
Olen tästä kyllä täysin eri mieltä. Hammaslangalla pääsee paljon syvemmälle ikenen alle.
Miten hammaslangalla pääsee ikenen alle? Eikö hammaslanka pysähdy kun tulee ien vastaan?
https://www.oralb.fi/fi-fi/suun-terveys/miksi-valita-oral-b/miksi-valit…
"Luisuta hammaslankaa ylös ja alas hampaan pintaa vasten ja ienrajan alle"
"Muista puhdistaa hammaslangalla myös ienrajan alta"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätän tän vaan tähän. Eikä muuten ole edes ainoa juttu aiheesta.
"Suomalaisille on opetettu jo pitkään, että hammasvälit tulisi puhdistaa kerran päivässä hammaslangalla. Oppi kaipaa kuitenkin päivitystä, sanoo parodontologian professori Eija Könönen Turun yliopistosta.
”Hammaslanka kannattaisi vaihtaa hammasväliharjaan.”
Hammasväliharja on pikkuriikkiseltä pulloharjalta näyttävä kapistus. Sen puhdistusteho on bakteeripeitteiden poistamisessa selvästi parempi kuin hammaslangalla, Könönen kertoo.
Hammasväliharjan harjakset puhdistavat nimittäin koko alueen hampaan ympäriltä.
”Harjakset ylettyvät hyvin hampaan kulman taakse. Tämä on vaikeampaa toteuttaa hammaslangalla.”
Hammaslangan ongelmana on myös se, että lankaaminen vaatii sorminäppäryyttä etenkin takahampaiden kohdalla. Jos langan tökkää hampaiden väliin yhtään liian kovaa, ikeniin tulee verta vuotava haava.
”Se ei luonnollisesti ole ikenille hyvä asia”, Könönen sanoo.
Eurooppalaisten parodontologiyhdistysten liitto EFP suositteli jo vuosia sitten, että hammasvälit puhdistettaisiin langan sijasta väliharjalla."
Eli jos et osaa käyttää hammaslankaa, niin hammasväliharja on parempi. Kaikki eivät ole noin kädettömiä, että tökkivät langalla ikenet verille :D
Luulen, että noita markkinoidaan siksi, että ihmiset puhdistaisivat hammasvälinsä edes jollain, ja ilmeisesti hammaslanka on monelle liian vaikeakäyttöinen.
Ap
Taisit lukea aika valikoivasti.
"Harjakset ylettyvät hyvin hampaan kulman taakse. Tämä on vaikeampaa toteuttaa hammaslangalla"
Olen tästä kyllä täysin eri mieltä. Hammaslangalla pääsee paljon syvemmälle ikenen alle.
Miten hammaslangalla pääsee ikenen alle? Eikö hammaslanka pysähdy kun tulee ien vastaan?
Hammas ei ole neliön mallinen laatikko, joka päättyy ikeneen.
Syljen koostumus todellakin vaikuttaa. Mulla on ollut sylkirauhaset sädehoitoalueella ja syljen koostumus muuttunut sitkeämmäksi ja suu kuivaa helpommin. Ei ole hampaat niin hyvin suojassa ja tämän on sanonut hammaslääkäri. Mulla on hampaat rapistuneet ja useampi poskihammas poistettu.