Ei voi kuin ihmetellä hammasväliharjojen suosiota!
Eihän ne puhdista kuin murto-osan hammasvälin pituudesta. Vai onko kaikilla niin harvat hampaat, ettei hampaiden väliin kiilaudu mitään ruoanjämiä?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätän tän vaan tähän. Eikä muuten ole edes ainoa juttu aiheesta.
"Suomalaisille on opetettu jo pitkään, että hammasvälit tulisi puhdistaa kerran päivässä hammaslangalla. Oppi kaipaa kuitenkin päivitystä, sanoo parodontologian professori Eija Könönen Turun yliopistosta.
”Hammaslanka kannattaisi vaihtaa hammasväliharjaan.”
Hammasväliharja on pikkuriikkiseltä pulloharjalta näyttävä kapistus. Sen puhdistusteho on bakteeripeitteiden poistamisessa selvästi parempi kuin hammaslangalla, Könönen kertoo.
Hammasväliharjan harjakset puhdistavat nimittäin koko alueen hampaan ympäriltä.
”Harjakset ylettyvät hyvin hampaan kulman taakse. Tämä on vaikeampaa toteuttaa hammaslangalla.”
Hammaslangan ongelmana on myös se, että lankaaminen vaatii sorminäppäryyttä etenkin takahampaiden kohdalla. Jos langan tökkää hampaiden väliin yhtään liian kovaa, ikeniin tulee verta vuotava haava.
”Se ei luonnollisesti ole ikenille hyvä asia”, Könönen sanoo.
Eurooppalaisten parodontologiyhdistysten liitto EFP suositteli jo vuosia sitten, että hammasvälit puhdistettaisiin langan sijasta väliharjalla."
Eli jos et osaa käyttää hammaslankaa, niin hammasväliharja on parempi. Kaikki eivät ole noin kädettömiä, että tökkivät langalla ikenet verille :D
Luulen, että noita markkinoidaan siksi, että ihmiset puhdistaisivat hammasvälinsä edes jollain, ja ilmeisesti hammaslanka on monelle liian vaikeakäyttöinen.
Ap
Taisit lukea aika valikoivasti.
"Harjakset ylettyvät hyvin hampaan kulman taakse. Tämä on vaikeampaa toteuttaa hammaslangalla"
Olen tästä kyllä täysin eri mieltä. Hammaslangalla pääsee paljon syvemmälle ikenen alle.
Miten hammaslangalla pääsee ikenen alle? Eikö hammaslanka pysähdy kun tulee ien vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
takahampaat on tiiviisti yhessä ja tulee ientulehus jos ei puhist väliä, paras siihen on hammasväliharja vaikka kalliitahan ne on kun joutuu koko ajan käyttämään.
Samaa hammasväliharjaa, sellaista silikonista, voi käyttää monen monta kertaa.
Minusta se harja tuntuu aika likaiselta jo yhden käytön jälkeen. Siihen tulee sylkeä ja välillä ruoanmurujakin. Riittääkö hammasväliharjan puhdistukseksi pelkkä huuhtelu ja miten se kuuluu kuivata käytön välillä? Erityiseen pyyhkeeseenkö? Pitääkö hammasväliharja pestä esim. tahnalla käyttökertojen välillä?
Ihan samalla tavalla sen kanssa toimitaan kuin hammasharjankin. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
takahampaat on tiiviisti yhessä ja tulee ientulehus jos ei puhist väliä, paras siihen on hammasväliharja vaikka kalliitahan ne on kun joutuu koko ajan käyttämään.
Minusta se harja tuntuu aika likaiselta jo yhden käytön jälkeen. Siihen tulee sylkeä ja välillä ruoanmurujakin. Riittääkö hammasväliharjan puhdistukseksi pelkkä huuhtelu ja miten se kuuluu kuivata käytön välillä? Erityiseen pyyhkeeseenkö? Pitääkö hammasväliharja pestä esim. tahnalla käyttökertojen välillä?
Siis ei pestä sitä erikseen vaan laitetaan kåytön jälkeen hammasmukiin?
Hammasharjaan laitetaan tahnaa joten se pysyy puhtaana siksi.
Pitäisikö hammasväliharjaankin siis laittaa tahnaa ennen kuin sitä käytetään?
Mun pitäisi ilmeisesti kysyä nämä asiat hammaslääkäriltäni. Hän on tosiaan jo vuosia suositellut hammasväliharjan käyttöä.
Itse käytän hammaslankainta. Paljon kätevämpi kuin pelkkä hammaslanka.
Vierailija kirjoitti:
En hahmota, mitä tarkoitat. Mä puhdistan hammasvälit ensin langalla (suurin osa on ahtaita) ja sitten isommat välit vielä harjalla. Isoimmissa väleissä se mahtuu kyllä koko pituudelta alas.
Mitkä isommat välit? Täpärästi onnistuu edes hammaslangalla.
Ihmettelen muös noita, jotja kirjoittavqt, että puhdistetaan ikenen alta. Se tarkoittanee siis ientaskujen puhdistamista. Ikenet ovat vetäytyneet niin että hampaan ja ikenen väliin jää tasku. Itse en saa sinne muuta kuin hammastikun.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen muös noita, jotja kirjoittavqt, että puhdistetaan ikenen alta. Se tarkoittanee siis ientaskujen puhdistamista. Ikenet ovat vetäytyneet niin että hampaan ja ikenen väliin jää tasku. Itse en saa sinne muuta kuin hammastikun.
Hammaslanka viedään ikenen alle noin 1–2 millimetriä puhdistamaan ientasku.
Jos et saa hammaslankaa yhtään vietyä ikenen alle, niin sulla on hammaskiveä siellä tukkimassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et saa hammaslankaa yhtään vietyä ikenen alle, niin sulla on hammaskiveä siellä tukkimassa.
Sehän kuulostaa melkein samalta kuin puhdistaisi esiliinan taskua hammaslangalla? En vieläkåän tajua miten se onnistuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ientasku on hampaan etuosassa alhaalla ikenen alla niin miten viet sinne hammaslangan?
Ei voi kuin ihmetellä ap:n pätemisen tarvetta, semminkin kun hän jossain viestissään totesi, että ei edes tiedä, mitä hammaskivi on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän kuulostaa melkein samalta kuin puhdistaisi esiliinan taskua hammaslangalla? En vieläkåän tajua miten se onnistuu?
https://www.tiktok.com/@laakariliiga/video/7463477540858957078
Mulla ei ole hampaissa ollut koskaan reikiä, mutta ientulehdusta oli vaivana kunnes aloin käyttää hammasväliharjaa. Nyt ei ole keski-ikäisenä enää mitään suunterveyden ongelmia. Omilla vanhemmillakin on vielä nyt liki 80-vuotiaina omat hampaat, eli lienee hyvän hoidon lisäksi geneettistä, syljen koostumus kuulemma vaikuttaa tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ei pestä sitä erikseen vaan laitetaan kåytön jälkeen hammasmukiin?
Hammasharjaan laitetaan tahnaa joten se pysyy puhtaana siksi.
Pitäisikö hammasväliharjaankin siis laittaa tahnaa ennen kuin sitä käytetään?
Mun pitäisi ilmeisesti kysyä nämä asiat hammaslääkäriltäni. Hän on tosiaan jo vuosia suositellut hammasväliharjan käyttöä.
Tämä voi kuulostaa trollilta, mutta oikeasti nämä ovat niitä käytännön asioita, joista ei yleensä puhuta, jostain syystä.
Olen kyllä käyttänyt hammasväliharjoja, koska hammaslääkäri ja -hoitaja ovat niin neuvoneet, mutta tuosta syystä en yleensä käytä samaa hammasväliharjaa monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käytä tiktokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lankaa ja väliharjaa kuuluu liikuttaa hampaan sivuja pitkin edestakaisin alhaalta ylös asti koko hampaan korkeudelta. Tarkoitus on siis hinkata se piilossa oleva hampaan sivu puhtaaksi joko langalla tai harjalla, eikä ainoastaan tökkiä niillä ylimpiä mössöjä ulos hammasväleistä.
Eli on niin harvat hampaat, että harja mahtuu liikkumaan koko hammasvälin matkan ylhäältä alas. Mulla ilmeisesti on todella ahtaat hammasvälit. (Ja ei. Ei ole hammaskiveä enkä edes tiedä mitä se on)
Ap
Hammaskiven muodostuminen on yksilöllistä, ja muodostumistaipumukseen vaikuttaa muun muassa syljen suuri kalsiumpitoisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käytä tiktokia.
Aha, käytä nyt kuitenkin sitä hammaslankaa.
Vierailija kirjoitti:
Hammaslanka viedään ienrajan alle eli myös ikenen ja hampaan väliin. Se osa jää hammasväliharjalla puhdistamatta.
ei jää puhdistamatta
Minulla ahtaat hammasvälit, asian on todennut jokainen hammaslääkäri, joka hampaani on tutkinut (ja mysö suuhygienistit toisinaan) ja silti voin käyttää helposti hammasväliharjoja. Niillä tulee parempaa jälkeä kuin hammaslangalla. Kukin tehköön näissä asioissa miten hammaslääkäri suosittaa, nykylinja on kuitenkin, että hammasväliharja pääsääntöisesti lankaa parempi
Turhautunut hammaslääkäri -nimimerkillä Helsingin Sanomiin mielipidekirjoituksen kirjoittanut hammaslääkäri sanoi olevansa vihainen, koska 30 prosenttia vastaa nottokeskuksista tuleville turva paikanhakijoille varatuista ajoista jää käyttämättä, kun asiakkaat eivät tule paikalle.
kulttuuriset syyt =D
vaikeus löytää perille =D