Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei voi kuin ihmetellä hammasväliharjojen suosiota!

Vierailija
23.05.2026 |

Eihän ne puhdista kuin murto-osan hammasvälin pituudesta. Vai onko kaikilla niin harvat hampaat, ettei hampaiden väliin kiilaudu mitään ruoanjämiä?

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hahmota, mitä tarkoitat. Mä puhdistan hammasvälit ensin langalla (suurin osa on ahtaita) ja sitten isommat välit vielä harjalla. Isoimmissa väleissä se mahtuu kyllä koko pituudelta alas.

Vierailija
2/65 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En hahmota, mitä tarkoitat. Mä puhdistan hammasvälit ensin langalla (suurin osa on ahtaita) ja sitten isommat välit vielä harjalla. Isoimmissa väleissä se mahtuu kyllä koko pituudelta alas.

Sitä, että ei käytetä erikseen hammaslankaa vaan tökitään pelkästään näillä harjoilla/tikuilla.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaat puhdistetaan harjalla, langalla ja hammasväliharjalla.

Vierailija
4/65 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan tarvita kolmea eri välinettä. Hyvä hammaslanka riittää kyllä.

Ap

Vierailija
5/65 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei ainakaan minulla riitä, mutta jokainen päättää miten hampaansa huoltaa.

Vierailija
6/65 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lankaa ja väliharjaa kuuluu liikuttaa hampaan sivuja pitkin edestakaisin alhaalta ylös asti koko hampaan korkeudelta. Tarkoitus on siis hinkata se piilossa oleva hampaan sivu puhtaaksi joko langalla tai harjalla, eikä ainoastaan tökkiä niillä ylimpiä mössöjä ulos hammasväleistä.

Vierailija
7/65 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua käskettiin käyttää väliharjaa. 

Onko ap. hammaslääkäri? Onko sinulla kokemusta kuinka pitkältä ajalta?

Vierailija
8/65 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mulle ei riitä hyvä hammaslanka. Sain ihan hammaslääkäriltäkin neuvon käyttää isoihin hammasväleihin lisäksi hammasväliharjoja. Otan mieluummin neuvot hammaslääkäriltä, joka on nähnyt hampaani kuin joltakulta vauvapalstalla.

vastaaja nro 1

Vierailija
9/65 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

takahampaat on tiiviisti yhessä ja tulee ientulehus jos ei puhist väliä, paras siihen on hammasväliharja vaikka kalliitahan ne on kun joutuu koko ajan käyttämään. 

Vierailija
10/65 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

hammasväliharjat riittää hyvin ja ne pienet silikoni (oletan, että ovat silikonia) piikit sitten menevät ikenen alle. Itsellä ahtaat hammasvälit ja olin vähän kauhuissani, kun hammaslääkäri suositteli langasta luopumista sanoen ettei niitä oikein suositella nykyisin ja siirtymistä harjoihin. Onneksi oli saatavilla ahtaillekin hammasväleille tehtyjä hammasväliharjoja, olisi ollut aika vaikea mahduttaa isompia omiin hammasväleihin. Sain samala opetella oiken puhdistustekniikan noille, mikä on kyllä oikeadi tärkeää, muuten ei tule mitään puhdistavaa vaikutusta.  En luopuisi noista enää mistään hinnasta. Kahdessa viimeisessä tarkastuksessa huomattiin, että hammaskiveä on paljon vähemmän ja ikenien terveys parantunut, joten toimii ainakin minulle. 

Vierailija
11/65 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harja on sen verran isompi, että sillä yleensä osuu niihin hampaisiinkin. Moni käyttää lankaa niin, että vain pujottaa sen sinne hammasväliin, mutta ei hinkuta sillä lainkaan hampaiden sivuja, vaikka pitäisi.

Vierailija
12/65 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lankaa ja väliharjaa kuuluu liikuttaa hampaan sivuja pitkin edestakaisin alhaalta ylös asti koko hampaan korkeudelta. Tarkoitus on siis hinkata se piilossa oleva hampaan sivu puhtaaksi joko langalla tai harjalla, eikä ainoastaan tökkiä niillä ylimpiä mössöjä ulos hammasväleistä.

Eli on niin harvat hampaat, että harja mahtuu liikkumaan koko hammasvälin matkan ylhäältä alas. Mulla ilmeisesti on todella ahtaat hammasvälit. (Ja ei. Ei ole hammaskiveä enkä edes tiedä mitä se on)

Ap

Vierailija
13/65 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän hmmasväliharjaa joka ilta ennen harjausta. Tähän kehotti  painokkaasti hammaslääkärini, minulle tulee muuten herkästi ientulehdus.  Sellaista en  enää halua, olen joutunut maksamaan useita tuhansia euroja hammasremontteihin.  Hampaat harjaan  2-3 kertaa päivässä, lisäksi tuo hammasväliharja iltaisin. 

Vierailija
14/65 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli on niin harvat hampaat, että harja mahtuu liikkumaan koko hammasvälin matkan ylhäältä alas. Mulla ilmeisesti on todella ahtaat hammasvälit. (Ja ei. Ei ole hammaskiveä enkä edes tiedä mitä se on)

Ap

Aika monella nykyihmisellä on ahtaat hammasvälit ja vaikka se hammasväliharja näyttää isolta (niitä on muuten kahdenlaista mallia (en ole ainakaan itse nähnyt muita): niitä mitkä näyttää minikokoisilta vessaharjoilta (en ole kokeillut, joten en sano niistä mitään muuta) ja sitten niitä toisia), niin kyllä ne menee ahtaisinkin väleihin ja hieroo myös mukavasti ikeniä, mikä parantaa ikenien verenkkiertoa. 

Vierailija
15/65 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minulla on ahtaat välit eli joudun käyttämään sekä lankaa että harjaa. 

Vierailija
16/65 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Pelkkä lanka ei ainakaan minulle riitä hammasväleihin. 

Vierailija
17/65 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

"...mahtuu liikkumaan koko hammasvälin matkan ylhäältä alas."

Ei se noin kuulu mennä.

Hammaslangan joutuu vetää ylhäältä alas jotta saa sen hampaiden väliin alas. Ei tikkua tai harjaa.

Vierailija
18/65 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Aika monella nykyihmisellä on ahtaat hammasvälit ja vaikka se hammasväliharja näyttää isolta (niitä on muuten kahdenlaista mallia (en ole ainakaan itse nähnyt muita): niitä mitkä näyttää minikokoisilta vessaharjoilta (en ole kokeillut, joten en sano niistä mitään muuta) ja sitten niitä toisia), niin kyllä ne menee ahtaisinkin väleihin ja hieroo myös mukavasti ikeniä, mikä parantaa ikenien verenkkiertoa. 

Ei todellakaan mene pieninkään harja läpi koko hammasvälin, kun ei mene kaikki hammaslangatkaan.

Ap

Vierailija
19/65 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a. Itse en puhdistanut vuosiin välejä ollenkaan, siksi suussa 2 paikattua reikää. Nykyään käytän lankainta ja saan aina kehuja miten siistit hampaat. Itsellä ahtaat välit, ja näköjään lankain riittää (käytän joka päivä.)

Vierailija
20/65 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä tikulla on tarkoitus puhdistaa ikenen pinta, hajoittaa sieltä sitä peittävä bakteeripeite, ei hinkuttaa hampaiden välipintoja. Ikenen bakteeripeitteen poistaminen on yksi olennaisimmista asioista hampaiden puhdistamisessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi