Jos mustarastas tekee pesän sinun terassille niin jätätkö terassin käyttämättä vai heivaatko pesän huitsin Nevadaan kenenkään huomaamatta?
Kommentit (54)
Meillä juuri tällainen tilanne menossa, lintu tehnyt pesän kukkalaatikkoon saunan terassille. Aivan selvää on että hän saa pesiä rauhassa ja vältämme pesän lähistöllä liikkumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, luin äkkipäätä muistisairas.
Asia pinnalla, kun äidille tuli tänään virallinen edunvalvonta.
Mutta kysymykseen. Ilman muuta antaisin rastaan pesiä. En kuitenkaan muuttaisi rutiineita.
Tuohan tarkoittaa ettet antaisi pesiä, lintuemo kokee härintänä jos kuljet pesän lähellä. Joko kuljet tai et kulje.
Toisaalta kun yritin nukuttaa omaa vauvaani terassilla ja västäräkki tuli siihen hyökkäilemään, niin kyllä itsekin halusin puolustaa omaa poikastani. Vai meneekö linnunpoikaset aina edelle?
Västäräkki hyökkäilee? Onko ihmiset ihan kujalla. Toiset on niin hermostuneita etteivät kestä linnun lauluakaan. Ja västäräkki tappaa mut!
Muistan kun Variksen poikaset oli pesästä just lähteneet, eivätkä vielä lentäneet. Mentiin koiran kanssa tuttua metsäpolkua, yhtäkkiä alkoi kaksi varista rääkymään ja keskellä polkua oli poikanen, lähti siitä juoksemaan ja koira perään, haisteli poikasen ja jatkettiin matkaa. No varikset lensi sitten koko ajan lähemmäs rääkyen isoon ääneen, kun käännyin katsomaan olivat kuin eivät olisikaan. Lopulta kun ei loppua tullut, käännyin ja sanoin että jos tuo nyt ei lopu me haetaan se poikanen ja viedään kotiin. Aivan kuin olisivat ymmärtäneet ja se loppui. Itse toki tiesin jo ennestään ettei koira välitä variksista. Pari vuotta aiemmin metsä polulla hyppäsi eteen poikanen jonka koira haisteli ja päästi menemään. Oli kiva sen jälkeen käydä lenkillä, kun emo seurasi poikasia puusta ihan hiljaa, eikä poikaset pelänneet meitä, siinä sitten sain seurata niiden kasvua.
Luin, että muistisairas... Melko lailla pyörittelin silmiäni O.o
Vierailija kirjoitti:
Rastaalla on monia paikkoja mihin rakentaa pesänsä, mulla vain yksi terassi. Siksi heivaan
Mä olisin iloinen ja ylpeä jos rastas on päättänyt valita kaikista mahdollisista paikoista kodikseen terassini 🐦🏡
Vierailija kirjoitti:
Luin, että muistisairas... Melko lailla pyörittelin silmiäni O.o
No kenties ne mustarastaatkin voivat olla muistisairaita.
Olen häätänyt jo pesäntekovaiheessa pois eli kun terassille lennetään pesätarpeet nokassa, niin olen vienyt sinne täytetyn pöllön. Hyvin tehokas tapa ja lainmukainen, koska pöllökin on osa luontoa.
Luin että jos muistisairas tekee pesän terassille :D
Annan tietenkin pesiä siinä. Ovat aika kesyjä, joten, jos ne jättää rauhaan, siis kunnon hajuraon, niin eivät välttämättä edes hermostu, jos itse istuu mahdollisimman kaukana niistä ja näin saa molemmat nauttia terassista.
Miksi mustarastas pyrkisi terassille, kun lintubongareiden mielestä se on ikimetsien asukki, ei siedä lainkaan asutusta ja ihmisiä?
Lintu hautoo muutaman viikon. Heivaa pesä sitten kun poikaset lähteneet pesästä.
Olen antanut pesiä. Vähän hankaluutta oli pari vuotta sitten, kun herhiläispesä syntyi samaan aikaan samalle terassiĺle. Piti oikein suojautua.
Västäräkki hyökkäilee? Onko ihmiset ihan kujalla. Toiset on niin hermostuneita etteivät kestä linnun lauluakaan. Ja västäräkki tappaa mut!