***NELIAPILAT*** vkot 40-41
Laitoin uuden kaksiviikkoisen pinon kun tuo edellinen tuppas olee jo aika iso =)
Linkki edelliseen ketjuun: http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Kommentit (73)
Pakko märistä omaa napaa teille....Kylläpä oli fantastinen päätös viikonlopulle! On parin päivän ajan tuntunut pientä arkuutta alaleuassa, mutta eilen illalla ku yritin sit viimein käydä nukkumaan, alko ihan tajuton särky!!! Mä sain nukuttua pienissä pätkissä ehkä pari tuntia... Soitin aamulla oman hammaslääkärini ajanvaraukseen ja tarjosivat aikaa iltapäivällä...HUOMENNA! Mä sanoin sille naiselle, että mä en kertakaikkiaan kestä olla, ku käveleminen sattuu ja puhuminen sattuu, kumartua ei voi ollenkaan! Laitto mut nyt sit jonnekin väliin tälle päivälle, että voi sit varautua istumaan siellä koko illan. Mulla ei ole ikinä ollut hammassärkyä, mutta melkein voisin tältä istumalta lähteä synnyttämään ennemmin ku kärsiä tästä! Koskee niin lujaa...
Onneksi mun kulta on tulossa kotiin ja kerkii halimaan mua vähän aikaa ennenku mun pitää lähtee. Kauhee ikävä, ku lähti jo la-aamuna!
-tuskissaan oleva omppu-
Kuukuppia on vain kahta kokoa. Eli voi rohkeasti ottaa vain sen isomman koon kun on jo synnyttänyt... Mä olen nyt laskenut vuotomäärää, ja nyt mennään kp3 ja vuotoa on 36ml. Toisaalta, pitäisi kohta käydä tyhjentämässä aamusen jälkeen, ja taitaa mennä yli 40:n. Mielekiintoista nähdä, mikä se vuotomäärä OIKEASTI on, kun mullakin on runsaat menkat ja jos käyttäisin siteitä, niin paketillinen olisi tähän mennessä jo mennyt. Tuntuu, että valuu desikaupalla... Tamponeja en ole koskaan oikein tykännyt käyttää, mutta kuppi on aivan eri juttu! Yöllä on kyllä mahtavaa kun ei lorahtele... Yks kerta en ollut desinfioinut kuppia, ja jouduin ekana yönä menkkojen alettua käyttämään sidettä. Arvaa, oonko sen jälkeen muistanut desinfioida hyvissä ajoin. Voi jukra sitä yötä! Mä pyörin ja ihmettelin kun KOKO ajan valuu ja heräsin sit siihen! Kai nyt kun en ole kuukausitolkulla joutunut miettimään ohivuotoja. Kuppi kyl tulee NIIN täyteen öisin, että pikkuhousunsuojalla nukun, koska kun nousee, niin ehkä joku 20c kolikon kokoinen läntti helähtää yli. Mut se on pientä se... =)
KILOKERHOLAISET: Eli uskaltauduin vaa'alle ekaa kertaa yli kolmeen kuukauteen. Kiitos teidän! Huh. Eli mulla on painonvartijoiden hyvän olon painotaulukon ylärajalle matkaa 12kg. HUI. Itse haluaisin pudottaa 15kg, niin se olisi mun tavoitepaino. Mä olen pystynyt esikoisen ja kuopuksen jälkeen pudottamaan painon hyvin, mutta kuopuksen jälkeen kilot ovat pysyneet tiukasti. Nyt pitäisi löytää motivaatio, koska mä syön vähän silleen, että "mä olen kuitenkin kohta raskaana" -tyyliin. Plääh. Tai mitä turhaa sitä laihduttamaan, koska "mä olen kuitenkin kohta raskaana". Miten pääsis tästä eroon. Ehkä vain päättämällä, että ei tee neljättä ;o) Jos joka su/ma käydään vaa'alla ja kerrotaan miten on mennyt?
Jokaisesta lapsesta tuli 25-28kg. Ja kuopuksen aikaan söin TOSI terveellisesti koko raskausajan, söin kolme kertaa sinä aikana suklaata, silloinkin pelkän patukan. Ja paino nousi silti =( Jos nyt tulisin raskaaksi, niin noin paljoa ei yksinkertaisesti sais tulla!
Nyt on hiukan kiire! Mutta uusille tervetuloa mukaan =) Ja toivottavasti alkaa sadella plussia, ja eikä tulisi sitten ikäviä uutisia! Kyllä neliapiloissa on nyt ollut jo tarpeeksi huonoja tuulia =(
T Anttuli yk3 kp3/26-29
Ihailtavan pitkiä kirjoituksia kirjoittelette tänne..koitan parhaani mukaan saada kiinni jutuista =)
Luin tuossa jostain viestistä, et neliapiloilla on ollut paljon keskenmenoja...kuinka moni on sen joutunut kokemaan?
Mammariini kyselit tuossa, et joko uskallatte ruveta yrittämään vauvaa uudestaan..mulle ainakiin sanottiin sairaalalla, et ne yhdet menkat täytyy odotella ja sit voi huoletta yrittää vaiks ois vielä jälkitarkastus käymättä, koska kohtu ei ota uutta raskautta vastaan ennenkun on toipunut täysin...
Joten eikun vaan toimeen :)
Mulla oli nyt vasta ekat normaalit menkat tuon tuulimunan jälkeen eli kahdet edelliset menkat olivat aivan hirveät...Nyt täällä jännäilen ja samalla pelkään tädin vierailua...menkkojen alkamisoireita on, mut eihän se välttämättä tarkoita tädin kyläilyä..mulla on ollut tosi voimakkaat kivut alussa vaikka raskaana oisin ollutkin...en kuitenkaan uskalla toivoa liikoja....
Mukavaa tulevaa viikkoa kaikille :)
Toivottelee Helinä yk2 26/28
Tervetuloa takaisin Helinä-78! Pahoitteluni tuulimunasta! ;( Kyselit keskenmenoista...täällä oli yks sellanen toukokuun lopulla...(tosin varmistuis siksi vasta heinäkuun alussa...luulinpa km:a vain "runsaiksi" menkoiksi...)
Mammariini: Ystävämme poikavauva kuoli kohtuun noin rv 15 pari vuotta sitten huhtikuussa...seuraavan vuoden helmikuussa heille syntyi kaksoset! Joten ei kait hälle tainnu tulla ku ne yhet menkat ku jo tärppäs...Joten luulisi että tekin saisitte jos kerran tahdotte ruveta jo "tosi toimiin"...Onnea yritykseen!
Ukkokultani on taasen reissun päällä ja ite kulutan aikaa (sillä välin ku nuo lapsoset nukahtaa) netissä surffaten...hirvee hinku ettiä jo asuntoa tuolta Oulusta...tahtoo jo täältä pois...mutta tosi vähän ja kalliita ne on ja vuokra-asuntoja on vähän ja mihin ihmeeseen me saadaa nää kaikki kamat mahtumaan...ei ainakaan mihkään vuokrakolmioon... :DD
Kilokerholaiset: Mulla on sellanen tilanne että miehen mukaan mää en voi edes raskautua tällä painolla...edellisen kans mää tiputin toista kymmentä kiloa ennen kuin raskauduin..en tiiä oliko sillä vaikutusta tai ei mutta joka tapauksessa kiloja on lähdettävä ja mitä nopeammin sen parempi!! Nyt siis olen täysin ollut ilman herkkuja VOIH!! Kesäkuusta lähtien olen ollut munattomalla dietillä ku tuo kuopus on allergikko ja sai rintamaidon kautta jo pelkästään reaktiot..eli kaikki ah niin ihanat pullat ja kakut olen joutunut jättämään väliin...mutta eipä siitä mitään hyötyä ole ollut painonlaskun suhteen...mitä kyllä olen ihmetellyt kovasti....Nyt sitten olen jättänyt ne ah niin ihanat suklaat ja jäätelöt pois (jädeä ole syönyt silloin tällöin mutta kevyttä sellaista) ja muutenki vähentänyt syömistä, niin nyt vasta on puntarin viisari ruvennut värähtelemään alaspäin...Eli kovaa työtä vaatii ja hirveetä itsekuria ku kaikki muut meillä vetää suklaata ja muuta herkkua....Siis nelisen kiloa on suurin piirtein tässä noin kk aikana paino tippunut....ja paljon siis saa tippua lisää...
Maalaisompulla ja Mimmulilla on kohta ne härveleiden poistot ja sitte tuutte tekin tänne jännäilemään ja päiviä laskemaan :D
Toivottavasti omppu sai apua hammassärkyynsä!!
Mimmuli: oot kyllä ihanan nuori! Mää sain ite kans meidän esikoisemme 18v mutta pitkät on ikäerot meidän lapsilla :( ku 23v olin seuraavan syntyessä ja tän kuopuksen 31v...hui ku ens keväänä tuun jo 33v...Vaikka itekkin nuorena äitiksi tulin niin en kyllä ole katunut hetkeäkään, päinvastoin! Lasten kanssa olen opiskellut itelleni ammatin ja yrittäjänä toiminut nyt kohta 5v. Koskaan en miskään uranaiseksi ole halunnut vaan äitiksi ja vaimoksi! Feministit elkää kauhistuko!
Onnea Miksuliinun taaperon kävelyosaamiselle! Hienoa! Meillä tuo täystuho no kävellyt tuolta juhannuksen jälkeiseltä viikolta...ei enää edes muista aikaa ku tää vielä mennyt tuota vauhtia...niin hurjaa tuo meno on!
Tuosta oinaksen määritelmästä en kyllä itteäni tunnista..."Eli on aurinkoinen, vaativa, hallittu, rohkea, aloitteellinen, kovaääninen, suorasukainen, ylpeä, hieman levoton, valloittaja ja flirttailija"...ainut ehkä tuo aurinkoinen ois joskus ollut oikea määritelmä...Mää en todellakaan ole rohkea, kovaääninen (muutako joskus ku lapsille räyhään) tai flirttailija, en ylpeä enkä suorasukainen, saati vaativa tai valloittaja... :DD Voih miten mää olenkin niin ei-tyypillinen oinas...höh
ON: oviskipuja on ole tuntenut mutta tänään kyllä sellaiset ovislimat tuli että hohhoijaa...Tulipahan eilen siivottua tuolla makuukammarin puolella joten hih hii...katotaan nyt miten käy, saanko jännittää...
Hyviä öitä, taidan painua yksikseni pehkuihin!
nani kera poitsujen
Sain juuri asunnon siivottua ja pyykitkin melkein pestyä, enää odottaa vaatteiden silitys mutta nyt alkoikin sitten laiskottaa ja tännehän onkin silloin hyvä tulla ;)
Nanille. juu nuori olen, mutta enpä sitä tule itse juurikaan miettineeksi ikijnä kun samat hommat meillä kuin muillakin perhillä ja neuvolassa ja synnärillä minua aina kohdeltu hyvin, ei ole tarvinut puolustella tms.
esikoisen aikaan olin ehkä kuitenkin jollain tavalla erityisen tarkka kaikesta ja halusin näyttää kaikille että olen hyvä äiti vaikka olenkin vasta 18v.
Tänään olen ekan kerran kokenut pientä epävarmuutta siitä että onkohn tämä nyt fiksua tehdä tämä neljäs ym. ja samaa taisi olla muillakin liikkeellä. Itseäni lähinnä mietyttää talous ja että olisiko fiksumpi odottaa että auto on maksettu ym.
Toisaalta kuume on niin voimakas ja nyt mieskin innolla mukana että en millään malttaisi asiaa lykätä ja kyllähän sitä pienlläkin voi tulla toimeen.
Niin ja tosiaan toivottavasti Ompun hammassärky on saatu aisoihin.
Joku mainitsikin että tämä laihdutus on vähän nihkeää ja asenne ollu vähän että turhaa kun kohta ollaan raskaana.
Mulla sama juttu,en jotenkin jaksaisi nähdä sitä vaivaa että laihdutan kun kerran kohta taas lihoan. Toisaalta olisi ihana aloitta odotus normaalipainoisena ja vatsa olisi heti selkeä vauvamaha....
No menipä monimutkaiseksi taas.
Aurinkoista päivänjatkoa nyt sitten kaikille ja paljon plussaonnea peliin!Olikos joku nyt testailemassa lähiaikoina?
Anteeksi jälleen kerran tämä huonomuistisuuteni.
Terkuin mimmuli
Eipä sitten onnistunut jälkitarkastus, kun lääkäri oli sairaana. Ei se mitään olisi muuttanut ja ultraa ei täällä tehdä, mutta olisin kyllä halunnut kysellä juttuja. Mutta en aio varata uutta aikaa, jos eivät tarjoa, näinkin pärjätään.
Mammariinille paljon onnea uuteen yritykseen!! Minä ainakin uskaltaisin ennen jälkitarkastusta, sehän on vain lääkärille sopiva päivä...
Toivottavasti Omppu päästettiin tuskistaan :)
Helinä: Paljon hermoja ja kärsivällisyyttä piinapäiviin! Minäkin kuulun noihin keskenmenolaisiin, eka yritys meni kesken heinäkuussa, raskauduin seuraavasta kierrosta uudestaan, mutta sekin meni kesken nyt syyskuun lopussa. Nyt toivon kädet kyynerpäitä myöten ristissä, ettei enää kolmatta putkeen...
Nanille onnittelut oviksesta, sinullehan on tulossa ihan oikean mittainen kierto, vaikka epätavallinen oinas oletkin ;-D Täällä ei ole limoista ja muusta vielä tietoakaan, varmaan menee taas kuukauden verran joka toinen päivä touhuilua, niin kuin edellisen km jälkeen, kun ovis venyi. Alkaa nuokin hommat jo siinä vaiheessa maistumaan pikkuisen puulle :-P
Kerrankin lyhyesti!
Miksuliinu kp16/?
Mä pyörin täällä epätoivon kourissa. Vuoto alkoi TAAS! Siis mitä ihmettä? toiset menkat?
Mulla siis poistettiin se kierukka viime maanantaina ja vuoto alkoi keskiviikkona ja jatkui lauantaihin. Nyt sitten koko eilisen oli aivan kamalat menkkakivut selässä ja tänään alkoi taas vuotamaan. Onko nämä nyt ne oikeat menkat? ja edellinen vuoto tyhjennys vuotoa?
Jotenkin mulla on ollut nyt ihan kaks jakoinen olo muutenkin.. onkohan tää neljäs kumminkaan ihan järkevä ratkaisu...ON! sedän sanoo kyllä, tunteet kyllä. ja järki ei tiedä mitä ajattelee... pöh!
Ja nyt on kunnon pms oireet päällä. ja kyllähän te tiedätte, kuinka kiukuttaa vuoto ja se menkkojen alkaminen ja se kaikki muu..
Nyt rauhoitun ja menen saunaan
Hyvää alkanutta viikkoa!
äitix3
Mä tulin nyt tänne teidän kanssa juttelemaan kun mä niin kovasti haluan neljännen lapsen meidän perheeseemme=)) mies on onneksi jo suostunut siihet et yritetään tehdä 4 lapsukainen:)
Mullakin on suurin osa ystävistä kadonnut vuosien saatossa ja lasten synnyttyä ei paljon vanhoja ystäviä nää..
Mä olen tässä miettinyt että mitenhän helposti mä tuun nyt raskaaksi koska edellisen synnytyksen jälkeen minulla oli tosi agressiivinen kohtu tulehdus ja jouduin 2 viikoksi sairaala hoitoon sen takia ja silloin lääkärit sanoi että voi vaikeuttaa lasten saantia tulevaisuudessa mutta voi myöskin olla ettei vaikuta mitenkään..aikaisemmissa raskauksissa olen jäänyt raskaaksi heti ensimmäisestä kierrosta mutta nyt minulla on menossa toinen kierto kun emme käytä mitään ehkäsyä..mutta saa nähdä miten käy..
Äitix3 minulla oli kierukka kanssa toisen lapseni jälkeen ja minulla tuli ensimmäiseksi tyhjennys vuoto ja sitten vasta menkat joten luulet että sinullakin voisi olla niin..mutta nyt pitää mennä lasten kanssa ulkoilemaan. hyvää keskiviikon jatkoja kaikille=D
Mies laski leikkiä, että kai meidänkin sitten tarvitsee oikein tehdä se "toinen" lapsi, Kolme lapsistamme, kun ovat olleet ihania toivottuja yllätyksiä (Esikoinen siis ainut jota olemme ns. tehneet ja Veikan lasken lapseksemme vaikka kuoli).
UUSILLE: Tervetuloa mukaan.
Tarvisiko minunkin heittäytyä KILOKERHOLAISTEN joukkoon. Tarvisi saada 8-10kg pois, ei tarvisi sitten mennä sokerirasitukseen raskausaikana ;)
Suklaata on tullut syötyä km jälkeen ihan luvattoman paljon. Vastapainoksi olen yrittä'nyt liikkua tuolla luonnossa enemmän... mielen virkeydeksi.
Tuo meidän vallaton kolmikko pitää kiitettävästi liikkeellä, varsinkin 2v. Viimeksi tänä aamuna aloitti vesileikit yläkerran Wc:ssä, kun äiti vielä nukkui klo 6 ja vettä oli lattialla aina tyttären huoneen leikkihellan alla asti niin että koko iso kylpypyyhe kastui =) Näin meillä.
Nyt tarvitsee kohta lähteä esikoisen kanssa foniatrille Tampereelle... Mukavaa päivää kaikille
Olen huimasti päättänyt vähentää netin käyttöä, ja olen siinä onnistunutkin =) Jee!
Mammariinille onnea petipuuhiin! Ja iloa "tekemiseen" ;o)
Kiloklubilaiset: Mulla on lähtenyt viikko hyvin käyntiin. Olen tehnyt päätöksiä, jotka toivottavasti auttavat: Annoskokojen pienentäminen ja mittaaminen (2dl makaronia riittää lounaalla! tai kaksi perunaa!), lautasmallin käyttö, leivän syömisen huomattava harventaminen. Ruokavaliossa pidän kiinni hedelmien syömisestä, enkä osta herkkuja kotiin -tässä olen onnistunut jo yllättävän hyvin. Juon PALJON vettä! Tajusin, että jos saan kymmenen kiloa pois, niin tärppi olisi varmaan enemmän mahdollinen. Mähän laihdutin ennen esikoista vaikka kuinka kun samaan aikaan yritettiin, ja kun saavutin tavoitepainon niin johan tärppäsi. Eli painonpudotus vois mullakin hyvin edistää raskautumista. Ei kun tuumasta toimeen! Lähden ostamaan kävelysauvoja ja lähden joka toinen ilta kävelemään kun lapset nukkuvat =) Lisään siis liikuntaa, jotta sais tuon aineenvaihdunnan sitäkin kautta liikkeelle! BMI oli onneksi 29,7. Pidän itse tuota 30 ylittämistä liian pahana, joten toi menettelee vielä, mutta se tulee laskemaan! Ootteko laskeneet omaa BMI:tä?
Omaa napaa: Nyt kp 5, ja vuotoa tullut yhteensä 70ml. Se on paljon se! Et mikä ihme, että siteiden kanssa on ollut ihmisniagara -olo. Kuukuppikunnan sivuilla moni sanoo vuodon olevan 30-40ml per menkat. En kyllä jaksa uskoa, että ovuloin tässäkään kuussa, koska olen nyt aivan varma, että mun paino häiritsee tätä asiaa. Aargh. Mutta sillepä voin jotain tehdä, ja nyt on sit kiloklubi olemassa =) Muuten, kupin kanssa vuotopäivät ovat vähentyneet 7 päivästä viiteen. Nastaa! Kävin lukemassa tuolta kuukuppikunnan sivuilta siitäkin, ja monilla naisilla on samanlaisia kokemuksia. Se on se alipaine joka tyhjentää kohdun nopeammin! Voi hyvin pitää paikkaansa ja kuulostaa ihan loogiselta. Myös miehen mielestä kun sillekin tästä juttelin...
Terkuin Anttuli yk3 kp5/26-29
Tervetuloa mukaan Maggie84!
Anttusanttu: Plääh...vitsit mulla tuo bmi on vielä 32, ennen tätä kuopusta mää sain sen tuonne 27...paljo se seki on mutta sinnekin on vielä hurjan pitkä matka...Mää en tajua miks tuo paino ei tipu oikein...olen kirjannut KAIKKI syömiseni tuonne kiloklubille ja hikiseen tulee 1000kcal päivässä syötyä...syönköhän sitte liian vähän vai mikä on...? Mää olen kieltäny iteltäni kaikki herkut! Pari kertaa viikossa saan kuitenkin mieheni kanssa ottaa annoksen KEVYT jäätelöä...Tää on vaikeeta varsinki ku kaikki muut vetää kaikenlaista hyvää...viikonloppuna nuo kolme äijää vetivät suklaalevyn yhteen mieheen ja mää kuolasin vierestä...voih, mun teki niin mieli!! Liikuntaa on tullu nyt päivittäin ainaki jonkilaista...
Mihin aikaan pääset kävelylle ite? Meillä ku nuo lapset on jo isompia niin helposti kello on yli kymmenen ku olen saanut taaperon untenmaille ja isommat petiin...ukkokultani on yleensä puolikymmenestä (siitä ku menen taaperoa nukuttamaan) pari tuntia kuntosalilla niin taitaa mun unohtaa nuo iltakävelyt yksikseni...
Kuukupista: onko se Lunette hyvä? Olen aatellu moneen kertaa hankkia sellaisen mutta jotenki se on aina jäänyt, tuota Lunettea olen mielestäni nähny apoteekissa...jospa sen kävis sitte ostamassa...oliko se niin että kantsii ostaa se extralarge koko :DD
Äitix3 voimia pms:n kanssa...onneksi se menee pian ohi taas hetkeksi aikaa...Luultavammin se on nyt ne menkat...
Mammariinillekin (kuten muillekin) siivousintoa sängyn puolella!! Ihania leikkejä teidän lapsilla! :D
Onko kukaan teistä Oulusta päin? me ollaan nyt vakaasti päätetty että tämä konkkaronkka pakkaa tän hirveän tavaramäärän(en vaan tiedä mihin nää kaikki mahtuu?!?) ja ittensä ens kesänä ja muutetaan takasi Ouluun (olen siis ite Oulusta lähtösin ja tän esikon kanssa asuttiin vajaa vuosi siellä mummuni luona ku isukki oli armeijassa joskus kauan sitten)...Olen tosi tyytyväinen ku saatiin tää päätös tehtyä!! Mutta nyt olen netissä surffaillu ja ottanu asioista selvää niin olen ihan sekasin...mitenkähän noitte isompien koulujuttujenki kans käy, ku käyvät täällä vähän erikoiskouluja (toinen matikka ja toinen musiikkiluokkaa+lukee ruotsia a-kielenään ja sitä ei ilm Oulussa a-na olekkaan)? Mutta mikä parasta siellä on meille tukiverkkoa ja sukulaisia, mitä täällä ei ole lainkaan...
Johan taas tuli tekstiä, pitäs varmaan useammin kirjoitella ettei joka kerta tule noveelimittaa...sori!
Mutta ukkokultani tulee illalla kotiin ja siivouspuuhat meillä jatkuu :D
nani kera poitsujen
On jääny vähän lukemiset ja kirjoittelut, kun neiti 2v on vesirokossa:( Ei mitenkään yllätyksenä tullut tartunta, mut ehdin jo lulla, ettei sitä saatukaan, kun kolme viikkoa meni tartunnasta. Ja neiti on TOSI kipeä, ja TÄYNNÄ rakkuloita suuta ja pimppaa myöten:( Toivottavasti nyt ei enää tulis lisää, vaan alkais helpottaa. Ataraxia oon yös antanut, että sais kutinalta nukuttua. Silti ollaan yöllä oltu molemmat hereillä. No, kunhan tästä selvitään, eipä tari toiste kärsiä. Esikot sairasti sen myös 2-vuotiaina.
Onko teillä sairastettu tää innhottava tauti?
NANI, en ole ekspertti, mut oliskohan tosiaan niin, että saat LIIAN VÄHÄN energiaa, ja siks paino ei tipu? Jo perusaineenvaihduntaan tarvitaan tietty määrä energiaa ja jos menee liian pieneks saanti, se ei toimi. Mulla ei ole oikeestaan ikinä ollut ylipainon kans ongelmaa-enkä sano tätä kehuakseni. MUlla taitaa olla aika hyvä aineenvaihdunta luonnostaan. Nuorempana, noin 28-vuotiaaksi, sain syödä IHAN MITÄ VAAN, ja olin ihan liian laiha. Sekään ei ole kivaa, kun haukutaan luuviuluks, eikä kehdannut hameita tai shortseja pitää, kun jalat oli ihan tikut..Lasten myötä sain enemmän naisen muotoja, ja nykyään olen kai ihannepainossani, BMI jotain 21? Pituus 176cm/66kg. Kummassakin raskaudessa sain yli 20kg lisäpainoa, mutta esikoista olin jo jälkitarkastuksessa normaaliapainossani (vaikka mahanahka olikin kuin kengurunpussi ja on edelleen..) . Kuopuksesta paino ei meinannut eka millään tippua, mutta vissiin yksvuotissynttäreillä painoin saman, kuin ennen odotusta -kiitos pitkän 1v7kk imetyksen! ja nyt on siitäkin tippunut pari kiloa.
Mun keino painon tarkkailuun on säännölliset ruoka-ajat eli syön kolmen tunnin välein, ja käytän mahd vähän valkoista sokeria ja valkoista jauhoa. Mä olen ihan mahdoton herkkupeppu, mutta nyt olen onnistunut jättämään herkut kauppaan, ja herkuttelen vain viikonloppuisin -yleensä, välillä lipsuu:) Inkkarisokeria kuluu paljon- ihanaa teessä!, ja pastat ja leipä on täysjyvästä. Leipää en syö koskaan aterian kanssa, ellei ole keittoa. Kasviksia ja hedelmiä syön ihan liian vähän, se on mun kompastuskivi; ei se, ettenkö tykkäis -rakastan salaatteja!- mut kun en viitsi pilkkoa ja laittaa! Lapsille kyllä laitan. Parantamisen varaa on siis täälläkin, vaikka paino onkin ok. Vitamiineja ja hivenaineita plus kalaöljyjä sekä foolihapoa nappailen joka päivä ison kasan.
Oma napa: Koopeet on nyt 11 eli kohta puoliin alkaa olla otolliset ajat, jos kierto ei ole vieläkin sekaisin. Outoja tuntemuksia -tai no ei outoja, mut pientä kipuilua jne on ollut jo parina päivänä, mut en tiiä miks; ei vielä pitäis olla ovis, enkä vielä halua alkaa tikutellakaan..Jännää kyllä tää odotuksen odottelu! :)
Mä aion myös ostaa kuukupin -ties vaikka sitä ei sit tarvitsiskaan seuraavaan 9 kuukauteen-jos sen ostaminen vaikka auttais raskautumisessa;)
Peukkuja kaikille!!
Eltemia yk1 kp11/30-42
Tervetuloa tosiaan kaikki uudet mukaan! Ja kirjoitelkaahan aktiivisesti niin opitaan tuntemaan!
Pitäisköhän tuonne esittelypinoon lisätä sellainen kohta, että onko kiloklubilainen...? Tietäis ketkä ovat mukana...
Nani76: Mun mielestä syöt liian vähän. Kroppa kun helposti heittää säästöliekille. Ystäväni oli työpaikkansa painonhallintaryhmässä ja siellä oli sanottu, että päivässä pitää syödä 1700kcal jotta ei menis sinne säästöliekille. Tavoitteena on maksimissaan 300-600g painonpudotus viikossa, että pudotus olisi pysyvää... No, meidänhän ei vielä onneksi tarvitse miettiä, onko painonpudotus pysyvää kun meille tulee vielä ne neljännet kullannuput ;oD Mut on sulla Nani hyvä vauhti päällä kun pystyt kieltäytymään herkuista! Pidä vaan pääsi, lopussa se kiitos seisoo -ei tuolla linjalla voi kun paino pudota ajan mittaan =)
Meidän lapset menevät kahdeksalta nukkumaan, joten sen jälkeen lähden lenkille, korkeintaan tunniksi... Sun pitää tehdä miehen kanssa diili, että on sun vuoros joku ilta lähteä sun omalle "punttikselle". Meillä on muuten täysin käyttämätön hyvä crosstrainer, ja meinaan alkaa käyttää sitä. Mun mies innoissaan osti sen yli 1.5v sitten, ja sit käytti sitä ehkä kolme kertaa. Olen ehdottanut, että myytäis se kun ei kerta käytä, mutta ei. Meikäläisen ukkokulta on just tollanen: Jotain on saatava ja äkkiä, ja mitään ei voi myydä jos sen kerran on ostanut. AARGH. Ja mä vielä sanoi, että se jää käyttämättä koko vekotin! Joo, ei mennä tälle linjalle, mä voisin purkautuu tästä vaikka koko illan :o/
Lunette on mun mielestä toiminut tosi hyvin. Ihan sen takia tilasin just sen, kun se on suomalainen tuote! Mä leikkasin vaan koko antennin juuriaan myöten pois (pitää varoa ettei leikkaa pohjasta palaa), niin sit ei hiertänyt. Eikä sitä antennia mihinkään tarvitse, kun kuppi jää ihan siihen emättimen suulle... Se on kyllä niin tekniikkalaji, sen asentaminen. Olen ihmetellyt just tässä kierrossa, että mikä siinä muka oli niin hankalaa alussa. Taitaa olla kuin pyörällä ajo, et kun kerran oppii niin sit sen oppii ja se on helppoa... Kun on paljon vuotoa, niin kupin tavallaan huomaa, kun se alkaa painaa. Mutta kun siirrytään tiputteluun, niin piru kun sen unohtaa ihan kokonaan! Ei meinaa aamuisin ja iltaisin muistaa ees tyhjentää sitä =) Mua ei enää ota menkat päähän olenkaan (paitsi tietty nyt vain sen takia et ne sais jäädä pois ;)). Mun mieshän aluks kummasteli koko kuppia, ja se oli sen mielestä ihan ällöttävä. Mut eilen sit sanoi, että kun naama näyttää nykyään noin iloiselta koko menkkojen ajan, niin hän olisi ostanut sen kupin vaikka itse jo aikaisemmin :o) Synnyttäneille naisille on tosiaan se "saavi" eli isompi kuppi, koko 2. Mä voin oikein mielelläni antaa täällä kuppineuvoja sen kun tiedoiltani pystyn ja neuvon aina parhaani mukaan =) Nyt vaan kaikki Lunette ostoksille!
T:Anttuli
Mehän ollaan vallan samaan aikaan koneella!
Meillä on vesirokko sairastettu. Vuosi sitten keväällä, kuopus oli silloin 8vkon ikäinen, ja olin tulla seinähulluksi kun kaikki kolme sairastivat sen peräkkäin: ekaksi esikoinen, sitten keskimmäinen ja sen jälkeen kuopus... Huh. Mutta meillä oli kaikilla tosi mieto rokko, ja yhtään yöunta ei sen takia menetetty. Kuopuksella oli tasan kolme vesikelloa, että aina on nyt se mahdollisuus että hänelle ei sitä vastustuskykyä siitä tullut =( Mutta tahdon uskoa että tuli... Esikoisella ja keskimmäisellä on kummallakin otsassa pienet arvet muistona pahimmasta vesikellosta.
Ei muuta kuin tsemppiä teille sinne rokon syövereihin! Kirjoitit fiksuja syömisistä. Mun kaveri on kanssa ns. "luuviulu" ja on kanssa kärsinyt siitä ihan tosissaan. Ei sitäkään pidä vähätellä. Muistan kuinka iloinen tämä mun kaveri oli kun lihosi 2kg! Syömällä sipsejä, jäätelöä, pizzaa ja lihapiirakoita sekä huuhtoi ne alas sokerilimulla. Terveellistä tuo ruoka ei ole kenellekkään, ei edes hoikkeliinille... Et melkein olisin toivonut että kaverini ei olisi lihottanut itseään.
Nyt täytyy lähteä katsomaan töllöä. Saa rauhassa katsoa kanavia kun mies lähti päivystyskeikalle =) Onneks ei ole ovisaika ;o)
Alkuun hieman omaa napaa: tuosta vuodostani olenkin jo "valittanut", mutta nyt mulla on kyllä ongelma... tiistaina kirjoitin vuodon alkaneen jälleen, mutta ei se alkanutkaan. sen illan tuli ehkä siteellinen ruskeaa vuotoa ja eilen ei enää mitään. ja tänään aamulla tuhrutti hieman ruskeaa. Mitä tää on?
Eipä oikein ole peiton pöllyttäminen ollut mielessä kun koko ajan miettii että koska lorahtaa kunnolla..
Ja kiloklubiin liityn minäkin. BMI on 24-25. ja raskauksien myötä kiloja olisi tiputettava n.7-9kg. keväällä tiputin jo niistä 4kg, mutta sain kesällä kaikki takasin... grrrrr...
Ja kyllä kuukuppiakin olen harkinnut. kun saisi vain aikaiseksi hankkia sen.
edelleenkään en oikein muista kaikkien nicejä mutta eiköhän se tästä ala pikkuhiljaa jäämää mieleen. Nanille Onnea ens kesän muuttoon, joskohan saisit sitten ison masun kanssa kannella laatikoita. :)
Palaillaan linjoille kun keritään..
aurinkoisin terveisin Äitix3
Te ootte todella aktivoituneet. Hyvä hyvä!! :)
Mä jo eilen kirjottelin pitkät rimpsut ja kommentitkin, mutta ei sit taas viesti lähtenytkään. Argh, kun harmittaa aina nuo!! :/
Mulla on kans kiloja tiputettavana.. Bmi:tä en nyt just tarkkaan muista, mutta luulisin jotain 27-28 paikkeilla olevan. Se oli mulla jo yli 30, mutta oon tässä jo saanut vajaa 10 kg tiputettua painonvartijan ohjeilla. Vielä ainakin 5 kg ajattelin tiputtaa, mutta mieluummin kun sais vielä 10 kg pois. Tuo Elterniankin mainitsema säännöllinen syömisrytmi on mulle kans tärkeää etten sorru herkutteluun. Sillä tavalla syömishimot pysyy suht hyvin kurissa..
Anttusanttu:Mä hommasin kuukupin, myös tuon lunetten, kesällä ja taisin kerran ehtiä käyttämään ennen positiivista raskaustestiä.. ;) Harmi vaan ettei se raskaus kestänyt! Sen jälkeen on jäänyt kuppi kaappiin, täytyis se ottaa uudestaan käyttöön. Mulla kun oli vielä sen käyttö opettelun asteella, niin en vielä sitä tuntenut omakseni. Vaikka ihan hyvin se mullakin toimi ja oli kivan siistiä hommaa (paitsi sen tyhjentäminen ja peseminen). Mutta taidan kans yrittää uudestaan sitä, jos tarvetta tulee (toivottavasti ei tule ;) ).
Elternia meillä kuopusta lukuunottamatta on vesirokko sairastettu.. Sairastivat yhtäaikaa 3 ja 1,5 vuotiaina. Oli ihan kätsyä kun sairastivat yhtäaikaa ja heillä meni suht helposti se ohikin, vaikka näppylöitä oli kovasti (ei onneks kuitenkaan missään aroissa paikoissa). Varsinkin nyt jälkeenpäin oon tosi tyytyväinen että ovat sen sairastaneet, kun vielä kuopukselle se jossain vaiheessa parin-kolmen vuoden sisään saataisiin.. Pikaista paranemista teidän neidille! Tosi kurjaa, että pienelle on tullut se niin kovana ja näppylöitä arkoihin paikkoihin! :(
äitix3 oisko kroppa vaan hieman sekaisin kierukan poiston jälkeen..? Mulla ei omaa kokemusta kierukasta tai sen poistosta oo, niin en oikein osaa sanoa mistä vois johtua. Toivottavasti vuotelu loppuu ja pääsettä tosi hommiin. ;) bd
Helinälle tervetulotoivotus! Ja osanottoni keskenmenosta! Minulla on nyt reilu 2 kk:tta kun keskeytynyt keskenmeno kaavittiin. Meni kauan, että hcg laski, mutta nyt uskon ja toivon (sitä ei ole nyt kolmeen viikkoon enään mitattu) että se on poistunut.
Maggie tervetuloa! Toivottavasti ei kohtutulehdus vaikuta vaan raskaudut jälleen nopeasti. bd
Nani: tosi kiva, että pääsettä muuttamaan kotiseudullesi. On se tosi iso asia, että on turvaverkkoa ja apuvoimia lähettyvillä. Toivottavasti löydätte täydellisen sopivan asunnon teille! Ja saatte lastenkoulunkäynnit järjestettyä mutkattomasti.
Nyt esikoinen tuli koulusta ja tuntuu olevan jotain huolia, joten täytyy lopettaa.
Mukavaa loppuviikkoa kaikille!
Luultavasti ovisaikoja elelevä sani yk2 kp öööö oisko 15/??? (viimeks 22, sitä edellinen joka oli eka km:n jälkeen 31 ja ennen raskautta 26).
Huh..huh...meillä on nyt 5 viikkoa kestänyt tämä räkätauti ja yksi toisensa jälkeen sairastuu korvatulehdukseen, kumpa kohta alkas helpottaa tämä nenän niistäminen..
Hermoilen täällä ja ramppaan vessassa tädin vierailun pelossa...huh miten sitä onkaan niin hermona...tekis mieli kipaista apteekkin ostamaan testi, mut järki pistää stoppia...en halua hätiköidä haamuviivan pelossani, mulla oli tuossa tuulimunassa haamu.. Menkkaoireita on, mut se ei tarkoita vielä mitään mulla on on ollut joka odotuksessa noin 2 viikkoa oireita ja sit ne ovat kaikonneet..Ensiviikolla testailen sitten ja toivon koko sydämestäni tekeväni positiivisen testin. Jotenkin pelottaa ja mietityttää, et meneekö kaikki hyvin, olen varmasti aivan neuroottinen sen jälkeen jos milloin plussaan...Sen olen päättänyt, että varhaisultrassa käyn...Onko teillä kellään kokemusta tuosta varhaisultrasta???
Juupasti jään tänne hermoilemaan ja odottelemaan mitä tuleman pitää..
Oikein mukavaa vkl:a kaikille... :)
Toivottelee, Helinä yk2 kp 30/28
Helinä: Hienosti maltat olla testaamatta! Mä en kyllä pystyisi... Tule sitten heti päivittämään tiedot kun jotain uutta ilmenee!
Omaa napaa nopeasti: kp6 meneillään... Kyllä menee aika nopeasti. Olen alkanut nyt kävelemään oikein reippaana, tänäänkin pitkän lenkin kun vanhemmat lapset kerhoilivat =) Ja aloitin karkkilakon -ja myös alkoholittoman kuurin jouluun asti. En todellakaan juo paljoa, joskus siiderin tai kaksi ja sitten likööriä, mutta jätän ne vähätkin nyt juomatta. Eipähän tarvii kellekkään selvittää sitä ettei juo JOS nyt tulis raskaaksi. Vaikka toi ei ihan oikeasti ole se suurin syy olla juomatta!! Mutta jääpä turhat kalorit noista saamatta. Olen myös päättänyt olla syömättä keksejä, niitä kun puputan joka kyläpaikassa ja perhekerhossa, niin jää niistäkin ne turhat kalorit syömättä.
Että näin. Karkkilakko on helppo, kun olen aikaisemminkin ollut karkkilakossa. Se on se kun sen päättää =)
Hyvät viikonloput!
Ja pikaista tervehtymistä kaikille kipuilijoille!
T:Anttuli kera kolmikon yk3 kp6/26-29
Nyt alkaa ekojen menkkojen vuoto osoittamaan hiipumisen merkkejä, onneksi. Ensin luulin ettei vuoda kunnolla ja sitten tuli härän kurkusta.... Ekojen menkkojen jälkeen olisi lupa yrittää uudelleen.... mulla kuitenkin se jälkitarkastus vasta 20.10 ja pohdimmekin miehen kanssa että voiko yrityksen silti aloittaa jo ?!? Onko kenelläkään kokemuksia....
Toisaalta kun haluaisi odottaa jälkitarkastukseen ja toisaalta ei.
Eilen tuli kuluneeksi tasan kk keskenmenosta.
MAmmariinilla malttamaton maamantai