Mitä ajttelette ihmisestä, joka 50-vuotiaana kouluttautuu koulunkäynninohjaajaksi.
Yleensä koulunkäynninohjaajina on nuoria opiskelijoita.
Kommentit (65)
Minä kävin vuoden koulutuksen työvoimapula-alalle 2024. Kuulemma porukkaa eläköityy lähivuosina kiihtyvällä tahdilla. Siksi minäkään en pääse edes haastatteluihin asti vaan sitä vakiovastausta saan työhakemuksiin. Ihmettelen miksi edes ottivat minut koulutukseen.
M56
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen että haluaa työllistyä, maksaa itse oman elämänsä kulut. Samalla ajattelen että miten ihmeessä kyseinen henkilö jaksaa nykykakaroita. Itse en jaksaisi.
Minä pelkään nykykakaroita.
Hyvä kun kouluttautuu, jos haluaa! Sulla on todella rajoittunut ajatusmaailma!
Vakinaistamisen edellytyksenä on pätevyys. Myös pidempien sijaisuuksien.
Mitäpä tuosta pitäisi ajatella?
Ensimmäisenä tulee mieleen, että on tekoälyn ja nykyisen globalisaation (kehitysmaamamujen selkänahasta revityt voitot suuriyrityksille, jotka pistää säällistä palkkaa ja työoloja vaativat länkkärit pihalle) seurauksena työttömäksi joutunut entinen Joku, joka yrittää selviytyä ja löytää työuransa viimeiselle neljännekselle työn josta ei joutuisi luopumaan.
Toki tuostakin voi joutua jollain aikavälillä luopumaan, kun lasten määrä romahtaa entisestään ja kouluja suljetaan, mutta viiskymppinen kerkeää ehkä just eläköityä ennen kun kunnolla rysähtää.
Fiksu alavalinta, noilla ainakin riittää töitä eikä tekoäly vie työpaikkoja. Hallituksen leikkaukset voi kylläkin vaikuttaa siihen miten on varaa palkata avustajia.
Vierailija kirjoitti:
Koulunkäynninohjaajan työ ei ole vaativaa. Sitä osaa kuka tahansa tehdä ilman koulutustakin.
Kuka voi kuka ei ja riippuu ihan siitä missä ja millaisten oppilaiden kanssa työskentelee
Olen käynyt kyseisen koulutuksen ihan huvin vuoksi ja saadakseni pientä taukoa työelämästä. Kyllä siinä oli tekemistä. Ei ollut mikään läpihuutojuttu.
Reipas on. En jaksaisi millään tehdä tuota hommaa tässä iässä.
Vierailija kirjoitti:
Koulunkäynninohjaajan työ ei ole vaativaa. Sitä osaa kuka tahansa tehdä ilman koulutustakin.
Niin varmaan. Aikoinaan kun suoritin tutkinnon niin koulussa oli paljon puhetta työn vaatimuksista ja näistä kuvitelmista että kuka tahansa osaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan haluaa niin aliarvostettuun työhön.
Pääsee paimentamaan heikkolahjaisia.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut avustettavat voi olla hyvinkin haastavia. Olen tehnyt sitä hommaa, enkä enää jaksaisi.
Ensimmäisenä ajattelen, että hieno juttu että kouluttautuu ja löytää töitä. Toiseksi sitten etten oikeastaan tiedä mitä koulunkäynninohjaaja tekee?
Vierailija kirjoitti:
Että hänellä on munasarjaa enemmän kuin suurimmalla osalla meistä muista.
Eikä kovin pahat vaihtarit, munasarjasta tuli mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Arvostan! Elämänkokemusta arvostetaan ihan liian vähän nykyään.....
Kieltämättä tulee mieleen sellaista rouheaa kokemusasiantuntijuutta.
Vähänpä tiedät. Tunne useammankin 50+ jotka toimivat koulunkäynninohjaajina. Ja itsekin luin uuden ammatin 50-vuotiaana. Mikä tässä on ongelma, mitä pitäisi ajatella? Ihan normaalia, että kaikenikäiset käy töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostan! Elämänkokemusta arvostetaan ihan liian vähän nykyään.....
Kieltämättä tulee mieleen sellaista rouheaa kokemusasiantuntijuutta.
Joo narkkitausta paistaa läpi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin varmaan. Aikoinaan kun suoritin tutkinnon niin koulussa oli paljon puhetta työn vaatimuksista ja näistä kuvitelmista että kuka tahansa osaa.
Osalla ihmisistä on tuo asenne yleisesti ammattitutkintoja kohtaan, että "kuka vaan osaa" ja "kuka vaan voi".
Älykkäämmät sitten ymmärtää, että oli työ mikä hyvänsä, niin siihen jonkinlaisen koulutuksen saanut osaa sen todennäköisesti paremmin ja omaa paremman tietämyksen alasta, kuin "kuka tahansa".
59- vuotiaana sain sijaisuuden koulunkäynninohjaajana. Koulutus lähihoitaja. Kuka tahansa ei tuota työtä osaa tehdä. Paljon pitää olla tietoa ja taitoa monelta kantilta. Työhän voi olla monenlaisten oppilaiden kanssa. Olen ohjannu kehitysvammaisia ja täytyy osata siirtää liikuntarajoitteista paikasta toiseen ja osata vaihtoehtoiset kommunikaatiot. Tuo viimeisin paikka oli yläkoulun erityisluokassa. Omanlaiset haasteet ja taito toimia pitää olla siinäkin
Vuoden mittainen koulutus ei ole pitkä ja se kuitenkin antaa teoreettisen pohjan ja perustiedot kaikesta mitä työssä tulee vastaan