Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkyvytön työtön

Vierailija
21.05.2026 |

Työttömien joukossa on paljon työkyvyttömiä, jotka eivät saa sairaspäivärahaa tai edes määräaikaista eläkettä. Heille maksetaan työmarkkinatukea, vaikka eivät ole edes työkykyisiä. Miten tämä perustellaan? Joku tulo täytyy tietenkin olla, mutta miksi roikotetaan työttömyystilastoissa tälläsiä henkilöitä?

Tarkoitan tässä henkilöitä, jotka eivät tule kuntoutumaan työkykyiksi eivätkä tule koskaan työllistymään. 

Kommentit (148)

Vierailija
121/148 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen pystyy kyllä työtä tekemään..monia ei vaan kiinnosta,ja vingutaan jollakin tekosyyllä ettei kykene..eläkkeelle,eläkkeelle..omia hommia kyllä pystyy sitten tekemään..

Vierailija
122/148 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella eläkettä pitäisi maksaa ihmiselle, joka "ei tule koskaan työllistymään"?

Vaikka sillä, että työvoimaviranomainen katsoo asiakkaan kaikkeen työhön täysin sopimattomaksi. Syitä voi olla mielenterveysongelmat, päihdeongelmat, fyysinen työkyvyttömyys jne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/148 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

KYllähän ne on työkykyisiä kun lääkäri on todennut, ettei eläkkeeseen tai sairauslomaan ole aihetta.

Vierailija
124/148 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen pystyy kyllä työtä tekemään..monia ei vaan kiinnosta,ja vingutaan jollakin tekosyyllä ettei kykene..eläkkeelle,eläkkeelle..omia hommia kyllä pystyy sitten tekemään..

Tämä keskustelu ei koske heitä jotka eivät jaksa ja viitsi tehdä töitä, vaan työhön täysin kykenettömiä ihmisiä, jotka eivät kuulu työvoimapalveluiden luukulle. 

Vierailija
125/148 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KYllähän ne on työkykyisiä kun lääkäri on todennut, ettei eläkkeeseen tai sairauslomaan ole aihetta.

Tällä lausunnolla työntekijä roikkuu työvoimatoimistossa ilman työnhakuvelvoitetta, kun kaikki muut tukimuodot on evätty. Täysin järjetön systeemi. 

Vierailija
126/148 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sinäkö palkkaat nämä ihmiset? Ole hyvä vain. Täytyy olla kattava työterveyshuolto sitten, ja hyvät sijaisjärjestelyt. 

Vierailija
127/148 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on paljon.

Itse jouduin ilmoittautumaan työnhakijaksi, vaikka minulla oli vakituinen kokopäivätyö. Sairauspäivät oli käytetty, mutta toipumista ei tapahtunut enkä pystynyt palaamaan töihin.

Kyllähän se hölmöltä tuntui, enkä oikein ymmärtänyt että miten voin olla työtön jos minulla on vakituinen työsuhde. Mutta byrokratia saneli mitä tehdään ja miten edetään. Eläkettä ei myönnetty, vaikka moni lääkäri oli todennut työkyvyttömyyden ja sairaus pystyttiin todistamaan mm. likvor-näytteellä ja magneettikuvilla. Sairaus on etenevä ja parantumaton ja aiheuttaa invaliditeettia. Yhtään ihmeparantumista ei ole lääketieteen historiassa tämän sairauden osalta tapahtunut.

Nyt, vuosia myöhemmin olen edelleen työkyvytön työtön. Taas haetaan eläkettä, sillä sairauteni on edennyt ja on tullut lisää oireita. Kauhulla odotan mitä eläkejumalat nyt päättävät.

Vierailija
128/148 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pääsee edelleenkin kunhan tietää mitä tekee ja mistä naruista nykii.

Vierailija
129/148 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pääsee edelleenkin kunhan tietää mitä tekee ja mistä naruista nykii.

Sillä on todella suuri merkitys kuka lääkäri kirjoittaa lausunnon. Paras on sellainen, joka on itse työskennellyt vakuutuslääkärinä. Mutta myös muissa on joitakin sellaisia, jotka tietävät mitä sanoja lausuntoon kannattaa kirjoittaa.

Vierailija
130/148 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä on paljon.

Itse jouduin ilmoittautumaan työnhakijaksi, vaikka minulla oli vakituinen kokopäivätyö. Sairauspäivät oli käytetty, mutta toipumista ei tapahtunut enkä pystynyt palaamaan töihin.

Kyllähän se hölmöltä tuntui, enkä oikein ymmärtänyt että miten voin olla työtön jos minulla on vakituinen työsuhde. Mutta byrokratia saneli mitä tehdään ja miten edetään. Eläkettä ei myönnetty, vaikka moni lääkäri oli todennut työkyvyttömyyden ja sairaus pystyttiin todistamaan mm. likvor-näytteellä ja magneettikuvilla. Sairaus on etenevä ja parantumaton ja aiheuttaa invaliditeettia. Yhtään ihmeparantumista ei ole lääketieteen historiassa tämän sairauden osalta tapahtunut.

Nyt, vuosia myöhemmin olen edelleen työkyvytön työtön. Taas haetaan eläkettä, sillä sairauteni on edennyt ja on tullut lisää oireita. Kauhulla odotan mitä eläkejumalat nyt päättävät.

Suomi on sairas maa kiitos nykyhallitukselle

Vierailija
131/148 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskustelu ei koske heitä jotka eivät jaksa ja viitsi tehdä töitä, vaan työhön täysin kykenettömiä ihmisiä, jotka eivät kuulu työvoimapalveluiden luukulle. 

Ainoastaan neliraajahalvaantuneet on täysin työkyvyttömiä..muuten rajoittuneet voivat vaikka kasata katiskoita tai porata "puuhevosille persereikiä"jossakin työpajassa..myös nämä päätoimiset "korkinaukaisijat"yms.puistokemistit,töihin vaan..roskaa on joka paikassa..

Vierailija
132/148 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua roikotettiin löyhässä hirressä yli 20v. työkyvyttömänä. Useaan todettiin työkyvyttömäksi, mutta eläkkeelle vaan ei päästetty. Nyt pääsin kun ikää alkoi olla+60.

Minulta löydettiin 10 vuoden tutkimisen jälkeen todella harvinainen sairaus, jonka etenemistä ei edes lääkityksellä pysty jarruttamaan. Olin siinä vaiheessa siinä kunnossa, että pystyin nousemaan sängystä tuen avulla itsenäisesti. En päässyt eläkkeelle. Elämä limbossa jatkui. Sitten sain aivoveritulpan ja samalla löydettiin aivokasvain, jota ei pystytä hoitamaan. Pääsin eläkkeelle. Olen siinä tilassa, että seuraavan vaiheen on pakko olla kuolema. Asiat eivät kertakaikkiaan voi mennä enää tästä pahemmiksi. 

Vierailija
133/148 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoastaan neliraajahalvaantuneet on täysin työkyvyttömiä..muuten rajoittuneet voivat vaikka kasata katiskoita tai porata "puuhevosille persereikiä"jossakin työpajassa..myös nämä päätoimiset "korkinaukaisijat"yms.puistokemistit,töihin vaan..roskaa on joka paikassa..

Ja sinäkö maksat näille oikeaa, työehtosopimuksen mukaista palkkaa? Pitäisi olla eri luukku heille, jotka eivät ole työmarkkinoiden tarpeeseen tarkoitetulla tavalla työkykyisiä. 

Vierailija
134/148 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kysytään Kelan tai vakuutusyhtiön maksamalta lääkäriltä niin kuollutkin on ihan terve ja työkykyinen.

Hän pitää työkykyisenä niin kauan kuin pulssi tuntuu.  

Vierailija
135/148 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömän pitää suunnilleen saada syöpä, joutua useita kertoja psykoosiin tai vammautua pahasti onnettomuudessa päästäkseen työkyttömyyseläkkeelle. Työssä käyvät pääsevät helpommin eläkkeelle, se on faktaa.

Ja täysin oikein.

Vierailija
136/148 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
137/148 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heidän työkyvyn arviointi on kesken. Kun heille myönnetään työkyvyttömyyseläke, eli heidät on todettu virallisesti työkyvyttömiksi, heitä ei enää pidetä työttöminä.

Ja paskat. Ei ole mitkään arvioinnit kesken eikä edes aloitettukaan. 

Itse ap:n kysymykseen vastaus on puhtaasti RAHA!!!! Työkyvyttömyyseläke tulee kalliiksi, yleensä huomattavan paljon kalliimmaksi kuin työttömänä roikottaminen. Esim itse kun sain kuntoutustukea (määräaikainen työkyvyttömyyseläke) niin tulot käteen 1300€/kk, nyt työttömänä 595€/kk. Siinäpä se! 

Vierailija
138/148 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heidän työkyvyn arviointi on kesken. Kun heille myönnetään työkyvyttömyyseläke, eli heidät on todettu virallisesti työkyvyttömiksi, heitä ei enää pidetä työttöminä.

Ja paskat. Ei ole mitkään arvioinnit kesken eikä edes aloitettukaan. 

Itse ap:n kysymykseen vastaus on puhtaasti RAHA!!!! Työkyvyttömyyseläke tulee kalliiksi, yleensä huomattavan paljon kalliimmaksi kuin työttömänä roikottaminen. Esim itse kun sain kuntoutustukea (määräaikainen työkyvyttömyyseläke) niin tulot käteen 1300€/kk, nyt työttömänä 595€/kk. Siinäpä se! 

Miksi menetit kuntoutustuen?

Vierailija
139/148 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä Suomessa ei riitä töitä edes kaikille terveille. Miksi kukaan työnantaja ottaisi töihin puolikuntoisen?

Vierailija
140/148 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskontolahkoissa tehdään työkyvyttömäksi kiusaamalla .