Työkyvytön työtön
Työttömien joukossa on paljon työkyvyttömiä, jotka eivät saa sairaspäivärahaa tai edes määräaikaista eläkettä. Heille maksetaan työmarkkinatukea, vaikka eivät ole edes työkykyisiä. Miten tämä perustellaan? Joku tulo täytyy tietenkin olla, mutta miksi roikotetaan työttömyystilastoissa tälläsiä henkilöitä?
Tarkoitan tässä henkilöitä, jotka eivät tule kuntoutumaan työkykyiksi eivätkä tule koskaan työllistymään.
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntoutukseen,ja sen jälkeen työmarkkinoille..
Kerro, miten pääsen kuntoutukseen.
Lääkäriltä B-lausunto ja hakemus sopivaan kuntoutukseen Kelan kautta. Tämä toimii jos olet työiässä.
Mutta kannattaa hakea heti vuoden alussa, kun kurssit alkavat ja määrärahoja vielä on.
Myös sairaudesta riippuen alan potilasjärjestöillä on kuntoutusta.
Minulta evätään kuntoutus, koska se ei ole heidän mukaansa tarkoituksenmukaista. Perustelevat samoilla syillä, millä haen eläkettäkin.
Ja oletko käynyt lääkärissä tuon kuntoutustuen ja eläkkeen takia (varsinkin yksityisellä puolelle joka on entinen KELAN lääkäri)? No et koska joudut itse hakemaan kuntoutustukea ja eläkettä. En ole koskaan noita itse hakenut ja eläkkeen saan kolmasta maasta. KELA nimittäin automaattisesti hakee eläkettä kaista maista missä olen ollut hommissa. Eli virheen teet siinä että luotat internet diagnooseihisi liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntoutukseen,ja sen jälkeen työmarkkinoille..
Kerro, miten pääsen kuntoutukseen.
Lääkäriltä B-lausunto ja hakemus sopivaan kuntoutukseen Kelan kautta. Tämä toimii jos olet työiässä.
Mutta kannattaa hakea heti vuoden alussa, kun kurssit alkavat ja määrärahoja vielä on.
Myös sairaudesta riippuen alan potilasjärjestöillä on kuntoutusta.
Minulta evätään kuntoutus, koska se ei ole heidän mukaansa tarkoituksenmukaista. Perustelevat samoilla syillä, millä haen eläkettäkin.
Ja oletko käynyt lääkärissä tuon kuntoutustuen ja eläkkeen takia (varsinkin yksityisellä puolelle joka on entinen KELAN lääkäri)? No et koska joudut itse hakemaan kuntoutustukea ja eläkettä. En ole koskaan noita itse hakenut ja eläkkeen saan kolmasta maasta. KELA nimittäin automaattisesti hakee eläkettä kaista maista missä olen ollut hommissa. Eli virheen teet siinä että luotat internet diagnooseihisi liikaa.
kaikista piti sanomani ja ne tulevat tililleni eri päivinä.
Jos kysytään Kelan tai vakuutusyhtiön maksamalta lääkäriltä niin kuollutkin on ihan terve ja työkykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömän pitää suunnilleen saada syöpä, joutua useita kertoja psykoosiin tai vammautua pahasti onnettomuudessa päästäkseen työkyttömyyseläkkeelle. Työssä käyvät pääsevät helpommin eläkkeelle, se on faktaa.
Elämäntapatyötön tuttu pääsi eläkkeelle unettomuuden masennuksen takia.
Niin?
Mulla nuo vaikea asteisena. Lisäksi paniikki ja ahdistuneisuushäiriö, traumaperäinen stressihäiriö sekä dissosiaatiota.
Oon roikkunut taas kolmatta vuotta "kuntouttavassa" työtoiminnassa. Nyt oon jossain kuntouksen kartoituksessa joka maksaa yhteiskunnalle ties mitä. Kela ei hyväksy edes sairaslomaa, se makselee mieluummin tukia ja tutkii ja kuntouttaa.
Olisin, olen ollut työkykyinen oikeilla lääkkeillä, niitä alettiin kiristämään ja lopettamaan, kunto ja toimintakyky romahti, se ei merkitse lääkäreille mitään.
Sinänsä huvittavaa, toisaalta saakelin vammaista ja turhauttavaa laskeskella, että mitä tää työttömyys ja turhat tutkimukset ja mukamas välittämiset maksaa vs ne hiton lääkkeet, jotka maksais alle 10e kuussa joilla pitäisin itseni työkykyisenä.
Ei mustakaan ulospäin näe kuntoa, ei tutut tiedä ollenkaan mutta mä oon yrittänyt ja haluaisin elättää itseni, mutta tarviisin sen hemmetin lääkityksen siihen, en saa.
Mä en ota syytä ja vastuuta työttömyydestäni, mun ei anneta pärjätä ja elättää itseäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömän pitää suunnilleen saada syöpä, joutua useita kertoja psykoosiin tai vammautua pahasti onnettomuudessa päästäkseen työkyttömyyseläkkeelle. Työssä käyvät pääsevät helpommin eläkkeelle, se on faktaa.
Yksi sana: Työterveys.
Työttömälle tuo onkin mahdollista. Vai olisiko?
Ei mulla ole kaikissa työsuhteissakaan ollut työterveyshuoltoa. Yksi sanoi, ettei ole järjestänyt sitä, vaan pitää mennä terveysasemalle, jos sairastuu. Toisen työsuhteen sopimuksessa luki, että oikeus työterveyshuoltoon alkaa, kun työsuhde on kestänyt 4 kk.
Eikös työterveyshuolto ole lakisääteinen eli pitää järjestää.
Lapsena saadut aivovammat ei näy tutkimuksissa joten tulkitaan terveeksi.
Itse en voi olla 595 yleistuella, se ei riitä mihinkään. Aion hakea siivoojaksi ja siivoan mitä ehdin. Voin nukkua vessassa, kun väsyttää. Vessan lavuaaria ja pyttyä ei tarvitse kokonaan pyyhkiä, korkeintaan vain näkyvät tahrakohdat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ole kaikissa työsuhteissakaan ollut työterveyshuoltoa. Yksi sanoi, ettei ole järjestänyt sitä, vaan pitää mennä terveysasemalle, jos sairastuu. Toisen työsuhteen sopimuksessa luki, että oikeus työterveyshuoltoon alkaa, kun työsuhde on kestänyt 4 kk.
Vain ns. minimitasolla pakollinen. Tuo minimitaso on se, että työpaikalla järjestetään -yleensä etänä keskustellen alkukartoitus, jossa kartoitetaan työn kuormittavuus ja riskit. Tähän minimitasoon ei sisälly lääkärikäynnit. Näitä työnantajia on paljon, ja työntekijät käyttävät julkusen terv. huollon palveluita, vaikka heillä olosi vakituinen työsuhde.
Vierailija kirjoitti:
Itse en voi olla 595 yleistuella, se ei riitä mihinkään. Aion hakea siivoojaksi ja siivoan mitä ehdin. Voin nukkua vessassa, kun väsyttää. Vessan lavuaaria ja pyttyä ei tarvitse kokonaan pyyhkiä, korkeintaan vain näkyvät tahrakohdat.
Mulla on ocd ja kotona pytyn siivous kestää tunnin ja lavuaarin tunnin niin töissä ei ehdi, kun pyyhkiä ne kohdat, missä on tahra. Kela ja lääkärit on tyytyväisiä kunhan menee työpaikalle ja nostaa palkkaa, sama se mitä siellä töissä touhuaa tai tekeekö mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain ns. minimitasolla pakollinen. Tuo minimitaso on se, että työpaikalla järjestetään -yleensä etänä keskustellen alkukartoitus, jossa kartoitetaan työn kuormittavuus ja riskit. Tähän minimitasoon ei sisälly lääkärikäynnit. Näitä työnantajia on paljon, ja työntekijät käyttävät julkusen terv. huollon palveluita, vaikka heillä olosi vakituinen työsuhde.
Kannattaa kysyä avista.
Olin vuosia kuntoutustuella ja yks päivä Kelasta soitettiin että meidän lääkäri on sitä mieltä että myönnetään eläke. Sopiiko?
Pompin siinä kadulla ulkona riemusta
Vierailija kirjoitti:
Olin vuosia kuntoutustuella ja yks päivä Kelasta soitettiin että meidän lääkäri on sitä mieltä että myönnetään eläke. Sopiiko?
Pompin siinä kadulla ulkona riemusta
Diagnoosi skitsoaffektiivinen häiriö, unettomuus ja paniikki
KELAn valelääkärit, eli poliitikot, tykää kyykyttää ihmisiä.
KEVAssa sama juttu.
Päihdeongelmaiset saa työkyvyttömyyseläkkeen, oikeasti työkyvyttömät ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ocd ja kotona pytyn siivous kestää tunnin ja lavuaarin tunnin niin töissä ei ehdi, kun pyyhkiä ne kohdat, missä on tahra. Kela ja lääkärit on tyytyväisiä kunhan menee työpaikalle ja nostaa palkkaa, sama se mitä siellä töissä touhuaa tai tekeekö mitään.
Sairaalan laitoshuoltajana saa siivota yksin ja voi ottaa pelkät tahrat.
Vierailija kirjoitti:
Tästä aiheesta oli tänään juuri juttua uutisissa. Joku kunta oli aloittanut kokeilun jossa keskitytään nimenomaan näihin, ja päästetään mahd paljon populaa nyt eläkkeelle.
Se oli Lahdessa. Pilottikokeilu jonka tulokset surkeita, koska edelleen on se sama ongelma kuin aina ennenkin: Kela ja vakuutusyhtiöt haluavat roikottaa ihmistä työttömyystuella sillä se on halvinta. Voidaan tutkia vaikka ja kuinka ja kirjoitella täydellisiä B-lausuntoja työkyvyttömyydestä, silti valtaosa ei pääse edes kuntoutustuelle, jopa sairauspäivärahalle pääsy on vaikeutunut huomattavasti koska se raha.
Näin ääriesimerkin Kelan järjettömyydestä kun olin viikon koulutuksessa työttömille. Siellä oli aivohalvauksen sairastanut henkilö, joka oli joutunut opettelemaan kaiken alusta. Mutta hän oli kuntoutunut lääkäreiden mielestä ennalleen hieman alle vuodessa, joten takaisin vain työnhakijaksi.
Kamalinta oli tajuta, ettei hän todellakaan ollut kunnossa vaan muisti elokuvakohtauksia omina kokemuksinaan. Aivot eivät selvästi olleet toipuneet täysin ennalleen. Hän itsekin piti älyttömänä että olisi ollut muka työkuntoinen, mutta ei ollut tietoinen tuosta ongelmasta.
Vierailija kirjoitti:
Tästä aiheesta oli tänään juuri juttua uutisissa. Joku kunta oli aloittanut kokeilun jossa keskitytään nimenomaan näihin, ja päästetään mahd paljon populaa nyt eläkkeelle.
Joskus eräs lääkäri (Ilkka Taipale?) kiersi kirjoittamassa eläkepapereita työkyvyttömille työttömille. Lieneekö siihen aikaan onnistunut, kun nyt Kelan lääkärit toimivat ihmeparantajina ja toteavat potilaat työkykyisiksi näkemättä ja tutkimatta.
Esim.
- Hakeutuu lääkäriin
- Eivät saa pitkäaikaista sairauslomaa saadakseen sairauspäivärahaa tai eläkettä
- Eivät suostu antamaan asianmukaista hoitoa
- Eivät suostu tai suostuvat hakeutumaan päihdekuntoutukseen tms. joka on ehtona asianmukaisen hoidon aloittamiselle, jota ei välttämättä aloiteta.
- Diagnosointi kestää huomattavan kauan ja sekin on väärä
- Diagnoosi on sellainen, ettei työkyvyttömyyttä voida sen perusteella selkeästi todeta, koska kokonaiskuva puuttuu mm. diagnoosiviiveiden ohella.