Hiilihydraatin paahtaminen kovassa lämmössä aiheuttaa akryyliamidia, joka on karsinogeeni. Eniten sipsissä, muroissa, laatikkoruuissa,
Myös ranskalaiset, hapankorput ja kahvi ovat merkittäviä lähteitä.
Tämä oli minulle yllätys, koska aiheesta keskustellaan ja kirjoitetaan vain vähän
Kommentit (57)
Sitä on myös erittäin runsaasti esim. grillatuissa kasviksissa ja esim. porkkalassa ja seitanissa.
Kaikki me kuollaan joskus. Nykyään ei mitään oikein voi syödä.
Vierailija kirjoitti:
Sitä on myös erittäin runsaasti esim. grillatuissa kasviksissa ja esim. porkkalassa ja seitanissa.
Ei itse asiassa ole mutta sipsissä on
Ihan sama vaikka arsenikkia. Aion kuitenkin grillata kohta makkaraa.
Jos paistat mitä vaan niin syntyy karsinogeeneja enemmän tai vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkeen ruskeaksi grillattuun tulee
Harmi. Voisiko kauppojen laatikkoruoat ja kotilaatikot saada sellaiseen lämpötilaan ettei tule karsinogeeneja? Siinä olisi lain paikka. Entä suklaa ja kaakao.
Vierailija kirjoitti:
Kaikessa grillatussa, myös lihassa.
Keittäminen on terveellisin kypsennystapa
Laatikkoruokia, kahvia, paahtoleipää ja vaikka mitä olen syönyt, ja vielä elossa. T. Nainen 60v
Keitetyt perunat pitää säilyttää kylmässä jääkaapissa ja sitten käsitellä ne seuraavana päivänä. Hiilihydtaatit muuttuvat sulamattomaksi hiilihydraatiksi. Näin ulkomaiden ohje. Teen näin ja perunan pinta on kuiva myös kuorineen keitetyillä. Pinnassa ainakin on sulamatonta tärkkelystä joka poistuu elimistöstä. Näin on hyvä tehdä myös riisille ja makaroneille.
Paistettunakin ovat vähemmän epäterveellisiä.
Ainakin keinotekoinen savunmakumauste on syytä jättää pois.
Näiden mussuttajat kuolee jo ylipainoon ennen mitään syöpiä.
Aina se pinta on ruskistettu, mutta pinta ei saa olla musta. Pysyttävä ruskeassa kun grillataan. On taitolaji.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä itseasiassa on
Kaikessa paistetussa ja paahdetussa löytyy
Näkkileivässä myös. Sitä onkin aina syötetty koululaisille.
Vierailija kirjoitti:
Näiden mussuttajat kuolee jo ylipainoon ennen mitään syöpiä.
Ei kohtuullinen ylipaino ole vaarallista, eikä vie ennenaikaiseen kuolemaan. Laihoilla, korpuilla on elämä mielestäni lyhyempi. Iloa ei ruoka heille tuo.
Hiilihydraatista tulee metabolinen oireyhtymä, 2-tyypin diabetes, karies ja vieläpä syöpä - Warburgin efektiä unohtamatta. Siinä sitä kannattaa sitten miettiä miksi syö ihmisravinnoksi kelpaamatonta hiilihydraattia.
Paahtoleipä sisältää myös.
Kun ruokaa paahtaa rapsakaksi, sitä muodostuu.