Yo-juhlat: onko kukka ja kortti ok?
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Kukka ja kortti riittää. Jokainen hankkii itse rahansa. Inhoan, kun ollaan käsi pitkällä odottamassa rahaa lahjaksi.
Minä olen jo 60, mutta vieläkin muistan kiitollisuudella niitä, jotka toivat ylioppilaslahjakseni rahaa. Ne olivat suuri apu siinä vaiheessa, kun piti lähteä 400 kilometrin päähän opiskelemaan. Ihan ensimmäinen käyttökohde rahoille oli se, että ostin junalipun pääsykoepaikkakunnalle. Mutta kyllä niistä oli paljon apua myös ensimmäisinä opiskelukuukausina.
Suurin osa vieraista antoi 10 markkaa, mutta kun niitä kymppejä tuli yli 150 eri henkilöltä tai pariskunnalta, niin niistä kertyi mukava summa. Jotkut läheisimmät toivat sitten isompia summia.
En minä millekään lahjalle nyrpistänyt nenääni, mutta tosiasia on, että suurin osa ruusuista kuihtui alle viikossa. Rahalahjat auttoivat opiskelijan elämää vielä puolen vuoden päästä joulukuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylioppilaat hukkuvat kukkiin. Osta mieluummin vaikka jokin hyödyllinen kirja, paketoi se ja kirjoita kortti.
Ei ainakaan pojille voi mitään kirjoja ostaa.
Miksi ei? kai ne osaa lukea ja on jotain kirjoja lukeneet jos ovat ylioppilaiksi päässeet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hyvä jos et ole kovin läheinen esim. kummi, jolloin tuohon lahjaan lisäisin vaikka rahan tai korun.
Käteistä rahaa ei halua kukaan. Korujakin on vaikea ostaa jos ei tiedä lahjan saajan makua.
Kyllä kaikille käteinen kelpaa
Rahalahja ei ole OK. Siinä on sitten selvittelemistä kuinka paljon keltäkin sai ja milloin kun pitäisi lahjaverot maksaa.
Harva ylioppilas saa samalta ihmiseltä 7500 euroa tai enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee yo juhlien tarjoiluihin n. 30 € hlö puhumattakaan suunnitteluun ja juhlien järjestelyihin käytetystä ajasta. Jos tuot kukan ja kortin niin oletan että tulet vain onnittelemaan muttet syö, juo tai jää juhlimaan.
Ei vieraat kustanna tarjoiluja, vaan he tulevat vierailulle. Jos haluat niin pyydä tarjoilujen hintainen maksu vierailta, tosin silloin voi olla aika rauhalliset juhlat kun ei ole ketään paikalla.
Nyt ei kyllä kukaan tunne juhlaväen etikettiä ja käytäntöä. Ei kyse ole siitä, että vieraiden pitäisi maksaa pääsymaksua tarjoilusta vaan siitä, että on kohtuullista katsoa muistamiseen käytettävä rahan määrä esim siinä paljon arvioit sinusta vieraana tulleen kuluja. Näin se on tapana monissa häissäkin tehdä. Ja kyllä 30 € on hyvin edullinen kustannus täydestä kylmä-lämmin ja jälkiruokapöydästä ja juomatarjoilusta sis. alkumaljat, ruokaviinit, drinkit ym. rajattomasti nautittuna. Kyllä mielestäni kortti ja yksi kukka opiskelijalle jättää aika valjun fiiliksen kun juhlia on valmisteltu kuukausia/viikkoja, jotta viihtyisit niissä. Opiskelija on kuitenkin tehnyt 3 vuoden työn saavutuksensa eteen.
Miksi viet ruusun ja kortin. Anna mieluummin rahana, mitä noihin menee. Ei kukaan tee lukuisilla hetkessä kuihtuvilla ruusuilla yhtään mitään. Kirjekuori, jossa raha ja kortti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee yo juhlien tarjoiluihin n. 30 € hlö puhumattakaan suunnitteluun ja juhlien järjestelyihin käytetystä ajasta. Jos tuot kukan ja kortin niin oletan että tulet vain onnittelemaan muttet syö, juo tai jää juhlimaan.
Ei vieraat kustanna tarjoiluja, vaan he tulevat vierailulle. Jos haluat niin pyydä tarjoilujen hintainen maksu vierailta, tosin silloin voi olla aika rauhalliset juhlat kun ei ole ketään paikalla.
Nyt ei kyllä kukaan tunne juhlaväen etikettiä ja käytäntöä. Ei kyse ole siitä, että vieraiden pitäisi maksaa pääsymaksua tarjoilusta vaan siitä, että on kohtuullista katsoa muistamiseen käytettävä rahan määrä esim siinä paljon arvioit sinusta vieraana tulleen kuluja. Näin se on tapana monissa häissäkin tehdä. Ja kyllä 30 € on hyvin edullinen kustannus täydestä kylmä-lämmin ja jälkiruokapöydästä ja juomatarjoilusta sis. alkumaljat, ruokaviinit, drinkit ym. rajattomasti nautittuna. Kyllä mielestäni kortti ja yksi kukka opiskelijalle jättää aika valjun fiiliksen kun juhlia on valmisteltu kuukausia/viikkoja, jotta viihtyisit niissä. Opiskelija on kuitenkin tehnyt 3 vuoden työn saavutuksensa eteen.
Tää ajattelumalli on mulle vieras. Näyttää olevan yleinen nykyään. Tosin ei mun tuttavapiirissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hyvä jos et ole kovin läheinen esim. kummi, jolloin tuohon lahjaan lisäisin vaikka rahan tai korun.
Käteistä rahaa ei halua kukaan. Korujakin on vaikea ostaa jos ei tiedä lahjan saajan makua.
Mistä körttikulttuurista se sinä siihen tupsahdit! Rahaa haluaa kaikki! Etenkin nuoret. Ei ne mitään sillä ruusulla ja kortilla tee. :D
Vaikeaksi on mennyt kaikki juhlat. Rippijuhliin, ylioppilasjuhliin ja häihin halutaan vain rahaa. Eikö mikään muu enää kelpaa? Ja ei tarvi vastata ettei haluta mitään krääsää nurkkiin, voi sitä hankkia ihan laadukkaan lahjankin.
Noinhan se on. :(
OT Ystävär täytti 50v ja halusi pitää stressittömät juhlat. Hänelle oli tärkeetä, että kaikki kutsutut tulee, eikä stressiä vaatteista ja lahjoista. Kutsui juhliin pukeutumalla rennosti ja kahta kättä heiluttaen. Jos ei onnistu, niin ota hyllystäsi tai naapurin (kysy lupa) pois heitettävä kirja, kääräise se vanhaan tarpeettomaan lakanaan tai liinaan.
Kaikki osallistui ja sai paljon erilaisia kirjoja erilaisissa kestokasseissa tai pyyhkeissä, pöytäliinoissa ja verhoissa. <3
Hän onkäsityöihminen sai paljon materiaalia omiin töihinsä. Kirjat kävi läpi oliko luettavissa ja lopuista teki erilaisia kortteja, nukkekotiin sisustusjuttuja, kuten kankaistakin..
Miten voi suomalaisille tulla niin valtava stressi järjestää juhlat, kutsua ystäviä, vähän siivota, laittaa kivaa syötävää, tuoda ilahduttavia,tuliaisia, pukeutua kauniisti. Mikä ihme teitä vaivaa?
Koita nyt ymmärtää, että osa inhoaa juhlia, niiden järjestämistä eikä ole ehkä semmoisia läheisiäkään paljon, joita haluaisi kutsua. Monet eivät näinä aikoina halua käyttää rahaa juhliin. Jos itse tykkää juhlista ja niiden järjestelystä, se on on. Mutta pitää suvaita myös se, ettei ole kaikkien juttu.
Vierailija kirjoitti:
Onko perheenne ylioppilasjuhlat joku bisnesidea vai mitä ajat takaa? Aika järkyttäväksi mennyt tämä maailma. Meillä kyllä saa syödä ja juoda kaikki jotka ilahduttavat meitä läsnäolollaan. Ihmiset on kutsuttu jakamaan nuoren tärkeä juhla sen takia että kuuluvat elämäämme, ei rahan nyhtämisen toivossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää ajattelumalli on mulle vieras. Näyttää olevan yleinen nykyään. Tosin ei mun tuttavapiirissä.
Ei kai tarjoiluista makseta? Rahanakin annettu lahja on henkilökohtainen huomio ylioppilaalle. Rahalahjan saaja voi käyttää sen haluamallaan tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjaus: joissakin häissä joillakin on tapana ajatella näin. Meillä muut normaalit muistamme juhlakalua hyväksi katsomallamme tavalla ja emmekä myöskään omissa juhlissa katso kuka nyt on kustantanut oman syömisensä. Aivan kauhea ajatus.
Ja miten tämä "kustannus/vieras" arvioidaan??
Kuulostaa enemmän nyyttäreiltä.
Mä en ymmärrä tät mallia ollenkaan, että lapselleni järjestämät juhlat pitäisi juhlavieraiden kustantaa. Me vanhempina kustannamme ne. Ja juhlavieraat tuovat semmoisen lahjan, mieluiten rahaa, muhin hyvällä pystyvät. Oli se sitten 10-100 eur. Rahalla saa mitä haluaa ja sitä nuori tarvitsee. Omen muistanut tuttuja/sukulaisten ylioppilaita itse, vaikka juhliin en olisi päässyt tai en olisi kutsuttukaan. Kaikki ovat tykänneet.
Köyhien ulinaa. Onneksi omassa ystäväpiirissä halutaan muistaa juhlien sankareita ihan kunnon lahjoilla parin euron pahvin ja kuihtuvan kukan sijaan.
Meillä on niin pieni, etäinen ja hajallaan asuva suku, ettei pidetty ylioppilasjuhlia ollenkaan. Kukaan ei halunnut juhlia. Juhlimme menemällä ravintolaan syömään. Nuori sai meiltä vanhemmilta 1500 euroa rahaa ja matkan. Oli hyvin tyytyväinen. Illalla juhli kavereiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä tät mallia ollenkaan, että lapselleni järjestämät juhlat pitäisi juhlavieraiden kustantaa. Me vanhempina kustannamme ne. Ja juhlavieraat tuovat semmoisen lahjan, mieluiten rahaa, muhin hyvällä pystyvät. Oli se sitten 10-100 eur. Rahalla saa mitä haluaa ja sitä nuori tarvitsee. Omen muistanut tuttuja/sukulaisten ylioppilaita itse, vaikka juhliin en olisi päässyt tai en olisi kutsuttukaan. Kaikki ovat tykänneet.
Kukas näin on väittänyt? Sisälukutaito 0. Kyse on sankarin muistamisesta joka vain suhteutetaan kuluihin ja se on käytössääntöjen minimi. Oli lahja kirja tai raha voi sen arvon laskea noin jos et muuten osaa tai haluat antaa lahjaksi minimin. Tosin esim synttäreillä lahjat ovat yleensä tarjoiluja arvokkaampia vaikkei sankari ole ikääntymisensä eteen edes tehnyt mitään kuten ylioppilas. Tottakai vanhemmat maksavat tarjoilut ja muistamiset menevät juhlakalulle.
Toivottavasti kukaan vanhempi ei vaadi nuorta kustantamaan yo-juhlaa ylioppilaan lahjoilla. Juhlan voi järjestää edullisesti tai olla järjestämättä. Mutta vanhempien kuuluu muistaa nuoren saavutusta. Samoin sukulaisten ja hyvien ystävien. Ei juhlat voi olla kaupankäyntiä, joissa vieraat maksaa juhlan. Tai nuorta ei muisteta, jos ei ole juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukas näin on väittänyt? Sisälukutaito 0. Kyse on sankarin muistamisesta joka vain suhteutetaan kuluihin ja se on käytössääntöjen minimi. Oli lahja kirja tai raha voi sen arvon laskea noin jos et muuten osaa tai haluat antaa lahjaksi minimin. Tosin esim synttäreillä lahjat ovat yleensä tarjoiluja arvokkaampia vaikkei sankari ole ikääntymisensä eteen edes tehnyt mitään kuten ylioppilas. Tottakai vanhemmat maksavat tarjoilut ja muistamiset menevät juhlakalulle.
Nyt oot itse keksinyt omat käytössäännöt. Meille ainakin saa tulla juhlimaan, vaikka ei tarjoilujaan olisi maksanut. Ei kaikilla ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että ylioppilaalle tulee pettymys kukastasi ja kortistasi. Osta mukaan vaikka piccolopullo kuohuvaa, jos olet vähissä varoissa. Jos rahasta ei ole kiinni, 50 e seteli kortin välissä on hyvä alku, riippuen kuinka läheinen olet päivän sankarille. Miksipä ei lahjakortti kanssasi ruokaravintolaan, mikäli raha tuntuu (ja kuten onkin) persoonattomalta.
Sitten on pettymys, tokihan lukio on päiväkodin jatke mutta kyseessä on nuori aikuinen, jolle pitäisi kelvata kukka ja kortti. Jos ei kelpaa vaan näyttää pettymyksen niin voi sanoa että äitiinsä on tullut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vieraiden ei tarvitse miettiä juhlien kokonaiskustannuksia. Juhlien järjestäjä – kuten hääpari tai päivänsankari – vastaa aina tilaisuuden budjetista, tarjoiluista ja kuluista. Vieraiden ainoa tehtävä on saapua paikalle ja nauttia tunnelmasta"
Kortti ja vähintään 50€ kuoreen . Näin se vaan on nykyään . Pitäisi kuulemma olla 100€ vähintään mutta 50€:kin mahdottomuus . Itse jätän juhlat väliin kun ei varaa .