Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yo-juhlat: onko kukka ja kortti ok?

Vierailija
21.05.2026 |

Tämä on keskustelunavaus.

Mitä mieltä?

Kommentit (115)

Vierailija
101/115 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että ylioppilaalle tulee pettymys kukastasi ja kortistasi. Osta mukaan vaikka piccolopullo kuohuvaa, jos olet vähissä varoissa. Jos rahasta ei ole kiinni, 50 e seteli kortin välissä on hyvä alku, riippuen kuinka läheinen olet päivän sankarille. Miksipä ei lahjakortti kanssasi ruokaravintolaan, mikäli raha tuntuu (ja kuten onkin) persoonattomalta.

Sitten on pettymys, tokihan lukio on päiväkodin jatke mutta kyseessä on nuori aikuinen, jolle pitäisi kelvata kukka ja kortti. Jos ei kelpaa vaan näyttää pettymyksen niin voi sanoa että äitiinsä on tullut 

Hyvin käyttäytyvä ylioppilas toki ottaa vastaan kiitoksin, mitä annetaan, mutta miksi on pakko antaa jotain, mille ylioppilaalle ei ole mitään käyttöä?

Vierailija
102/115 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä menee yo juhlien tarjoiluihin n. 30 € hlö puhumattakaan suunnitteluun ja juhlien järjestelyihin käytetystä ajasta. Jos tuot kukan ja kortin niin oletan että tulet vain onnittelemaan muttet syö, juo tai jää juhlimaan.

Te siis maksamatta juhlat vierailla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/115 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole niin läheinen ja vain pistäytyy onnittelemassa ja juomassa kahvit, niin ruusu ja kortti on ehdottomasti sopiva muistaminen. Läheisen ja pidempään juhlissa viihtyvän on suotavaa antaa ruusun ja kortin lisäksi myös joku lahja.

Vierailija
104/115 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On hyvä jos et ole kovin läheinen esim. kummi, jolloin tuohon lahjaan lisäisin vaikka rahan tai korun. 

Käteistä rahaa ei halua kukaan. Korujakin on vaikea ostaa jos ei tiedä lahjan saajan makua.

Mun sukulaislapset haluaa mieluummin rahana, voivat sitten itse ostaa mieleistään. 

Vierailija
105/115 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä menee yo juhlien tarjoiluihin n. 30 € hlö puhumattakaan suunnitteluun ja juhlien järjestelyihin käytetystä ajasta. Jos tuot kukan ja kortin niin oletan että tulet vain onnittelemaan muttet syö, juo tai jää juhlimaan.

Miten nämä liittyvät toisiinsa? Ei kai teillä ylioppilas niitä omia juhliaan maksa, ja yritä kerätä rahaa kustannuksiin?

Meillä on ollut jo kolmet juhlat, ja kyllä me vanhempina ihan ne itse maksettiin. Enkä ole ikinä laskenut, miten paljon per nokka kustannuksiin meni.

Vierailija
106/115 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vieraat kustanna tarjoiluja, vaan he tulevat vierailulle.  Jos haluat niin pyydä tarjoilujen hintainen maksu vierailta, tosin silloin voi olla aika rauhalliset juhlat kun ei ole ketään paikalla.

Nyt ei kyllä kukaan tunne juhlaväen etikettiä ja käytäntöä. Ei kyse ole siitä, että vieraiden pitäisi maksaa pääsymaksua tarjoilusta vaan siitä, että on kohtuullista katsoa muistamiseen käytettävä rahan määrä esim siinä paljon arvioit sinusta vieraana tulleen kuluja. Näin se on tapana monissa häissäkin tehdä. Ja kyllä 30 € on hyvin edullinen kustannus täydestä kylmä-lämmin ja jälkiruokapöydästä ja juomatarjoilusta sis. alkumaljat, ruokaviinit, drinkit ym. rajattomasti nautittuna. Kyllä mielestäni kortti ja yksi kukka opiskelijalle jättää aika valjun fiiliksen kun juhlia on valmisteltu kuukausia/viikkoja, jotta viihtyisit niissä. Opiskelija on kuitenkin tehnyt 3 vuoden työn saavutuksensa eteen. 

En ole koskaan ollut ylioppilasjuhlissa, missä on tuollainen tarjoilu, kuin mainitsit. Ja mistä sitä voisi etukäteen edes tietää, mitä siellä tarjotaan. Täytyy tällä perusteella sanoa, että yläkanttiin on sitten mennyt. Yleensä olen antanut lahjaksi 50-100 euroa ja syönyt juhlissa ehkä palan voileipäkakkua ja täytekakkua.

Vierailija
107/115 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortti maksaa nykyisin ehkä 3-4 euroa ja ruusut ovat yo-päivänä varmaan lähemmäs kympin. Joten jos sinulla ei ole paljoa rahaa, laita edes se kymppi kuoreen ja jätä kukka hankkimatta. Kaksikymppiä kehtaa hyvin laittaa, jos on mahdollista, jos ei ole lähisukua.

Vierailija
108/115 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko perheenne ylioppilasjuhlat joku bisnesidea vai mitä ajat takaa? Aika järkyttäväksi mennyt tämä maailma. Meillä kyllä saa syödä ja juoda kaikki jotka ilahduttavat meitä läsnäolollaan. Ihmiset on kutsuttu jakamaan nuoren tärkeä juhla sen takia että kuuluvat elämäämme, ei rahan nyhtämisen toivossa. 

Minä en myöskään ymmärrä ollenkaan tuollaista tapaa, että kutsutuilla vierailla maksatetaan heidän syömisensä. Ensinnäkin sillå periaatteella kutsuttujen kannattaisi sitten ensin kysellä, että kuinka laadukkaat tai kattavat tarjoilut on tiedossa, jotta osaa arvioida minkä verran siitä tulee kustannuksia.

Toisekseen, kun minä annan ylioppilaalle lahjaksi rahaa, ajattelen antavani lahjan nimenomaan ylioppilaille, joka itse päättää mihin rahansa käyttää, tai sijoittaa. Ei siis niille vanhemmille, jotka kuitenkin todennäköisesti on ne juhlat kustantaneet 

Vierailija
109/115 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin kukka ja kortti riittävät hyvin.

Vierailija
110/115 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin kukka ja kortti riittävät hyvin.

Miksi haluat sen kukan viedä? Kuihtuu pois. Laita rahana se mieluummin.

Vierailija
111/115 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni kuohuviinipullo ja kortti kivassa lahjapussissa ja yksi ruusu. Siinä kiva paketti. Hintaa ehkä noin 20 e. Kukka ja kortti pelkästään aika kökkö. 

Vierailija
112/115 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse neljät yo-juhlat järjestäneenä olen ensinnäkin pitänyt itsestään selvänä, että me vanhemmat maksamme lapsen juhlat eikä näillä kustannuksilla ja lapsen mahdollisesti saamilla rahalahjoilla ole mitään tekemistä toistensa kanssa. 

Toiseksi olemme aina ohjeistaneet lasta niin, että mahdollinen rahalahja otetaan kuoresta sen kummemmin arvottamatta ja laitetaan paikkaan x, johon rahat kerätään yhteen. Niitä ei siis ole jätetty kuoreen myöhempää ranking-listan tekoa varten, vaan lapsia on nimenomaan muistutettu siitä, että jokainen tuo, minkä hyväksi näkee ja se on juuri sopiva summa / ei rahaa lainkaan. 

Vierailija
113/115 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä oksettavaa tämä nykyaika. Onneksi ei ole valmistumisiässä olevia sukulaisia tai muita, mutta jos olisi ja kutsuja tulisi, veisin pelkästään tämän ketjun innoittamana marketin ruusukimpun ja itse perunaleimasimella kuvioimani kortin, en mitään muuta. 

Jos juhlien ainoa tarkoitus on kerätä rahaa, ne on parempi jättää järjestämättä. 

Vierailija
114/115 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, lahjan lisäksi.

Vierailija
115/115 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valmistuvana ylioppilaana tietysti haluan rahaa, mutta en oleta että jokainen sitä pystyy antamaan. Omassakin lähipiirissä huonotuloisempia, enkä todellakaan oleta heidän antavan minulle 100€ käteistä. Olisin mielissäni pelkästä kortista ja kukasta. Itsetehty/uniikki kortti on aina parempi, markettien tusinakortit lentävät rehellisesti roskiin viimeistään silloin kun seuraavan kerran siivoan kaappeja. 

Ruusutkin ovat vähän tusinakamaa, ja yksi ruusu maksaa helposti 15€. Ruusun sijaan voi ostaa jotain pientä tulevaan kotiin, esimerkiksi kauniita käsipyyhkeitä tms tekstiilejä. Myös harrastuksiin liittyvät lahjat ovat varmasti arvostettuja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi