Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

75 prosenttia somalinkielisistä välttelee kutsuntoja, väitti kapteeni - Nyt vastaa Puolustusvoimat

Vierailija
21.05.2026 |

Varusmiesliitto on huolissaan tiedosta, että jopa 70 prosenttia vieraskielisistä on saanut vapautuksen varusmiespalveluksesta.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/62e76141-0728-40ce-8bde-50eac629c6d8

Pääesikunnan mukaan asevelvollisten taustalla ei ole merkitystä kutsuntoihin ja varusmiespalveluksen suorittamiseen liittyen. Tämä selviää vastauksesta, jonka Iltalehti sai tiedusteltuaan, pitävätkö Puolustusvoimissa työskentelevän kapteeni Lauri J. Mattilan julkisuuteen kertomat väitteet vieraskielisten huomattavan korkeasta osuudesta kutsuntoja välttelevien ja palveluksesta vapautuksen saaneiden joukossa.

Kommentit (166)

Vierailija
101/166 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sanoo yhdenvertaisuus valtuutettu? Onko kenties jo kärähtänyt?

Joo, käämit kärähti ja hautasi päänsä hiekkaan, tämä.

Parasta olla ihan hys hys...

Vierailija
102/166 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostaisinko Suomea, joka puolustaa kaikkia muita kuin esim. minua vaaleaihoista, suomalaisgeenistä ja vanhoja moraaliarvojani? Kyllä me mukaan päästään minäminä-ajatteluun, ei huolta.

Yhtenäisiä suomalaisgeenejä ja moraaliarvoja ei ole koskaan ollutkaan.

Eikä ole ollut koko Suomeakaan, se on vain myytti että on ollut joskus olemassa.

t. vihvassu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/166 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta puhuakseni toivoisin, ettei armeijaan pakoteta ketään, jonka uskollisuus tälle maalle on kyseenalaista ja tahto puolustaa sitä ihan minimissä. Voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.

Suomi kuuluu suomalaisille. Tätä on vuosikaudet hoettu. Vain me itse ollaan aidosti halukkaita puolustamaan omaa maata. Kaikki ulkopuoliset viritelmät ovat feikkejä häiriötekijöitä ja naisten järjestämää liirumlaarum-hömppää.

Sun mielestä noin. Sotilasporukoissa erimielisyydet ratkotaan reilulla tappelulla. Voittajan mielipide on se millä mennään. 

Moni muu on ihan erimieltä asiasta. Suurin osa tietää realismin että tarvitaan ihan kaikkia taistelemaan. 

Sun näkökulmalla ei olisi edes pitänyt liittyä NATO:n

Vierailija
104/166 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostaisinko Suomea, joka puolustaa kaikkia muita kuin esim. minua vaaleaihoista, suomalaisgeenistä ja vanhoja moraaliarvojani? Kyllä me mukaan päästään minäminä-ajatteluun, ei huolta.

Yhtenäisiä suomalaisgeenejä ja moraaliarvoja ei ole koskaan ollutkaan.

Sanotaan nyt näin että geenit on perseessäs. 

Siitä lähdetään eteenpäin keskusteluun. 

Kaikenlaista lapsellista paskaa sitä saakin silmilleen, kun klikkaa osikkoa.

Vierailija
105/166 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomelta kelpaa nostaa ilmaisia vuolaita tukia. Velvoitteetta.

Lähtikö voileivän päältä makkara vai juustoviipale, vai mitä itket pullukka?

Vierailija
106/166 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, ettei ihan kenen tahansa kanssa olisi kiva olla rintamalla sota-aikana. Toisaalta eipä ole kiva ajatus olla kotirintamalla naisten, lasten, vanhusten ja roadman-populaation kesken.

No ne naiset ruokkisi sinut. Jos niillä on aikaa tänne jäävien elättien  mamurais kausten välillä. 

Mistä ihmeestä sait päähäsi, että vastaat miehelle? Olen nainen ja ihan ajattelin miten turvatonta olisi nyky-yhteiskunnassa ilman kantismiehiä.

Turvattomuus on ennenkaikkea mielentila. Itsetunnosta paljon kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
107/166 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän näistä mamui**a 95% jätä koko armeijan väliin. Eipä niitä kukaan sinne pakota.

Sitten, kun sota syttyy niin häipyvät tai jäävät syljeskelemään kattoon, mutta ei todellakaan moni niistä lähde Suomea puollustamaan.

Vierailija
108/166 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa ollut medialle paikka kysyä asiaa näiltä miehiltä tai naisilta. Eikö kukaan uskalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
109/166 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli pääesikunta latelee omiaan.

Pääesikunta ei halua kertoa totuutta. Miksi ei? Eikö tämä asia kosketa kansalaisia ja kerro siitä, kuinka hyvin valtio on onnistunut kotouttamaan maahan tulijat ja luomaan heille identiteetin Suomen kansalaisina, jolla on myös velvollisuuksia tätä maata kohtaan. Ei näytä siinä onnistuneen kyllä.

Islam  on  kuin alkoholismi.  Toinen  ei  voi  parantaa ellei  itse tahdo.  Eikä niiden  ole  nyt  edullista  tahtoa  muuta,   kuin  pitää  kiinni  poliittisesta uskontovallastaan.  Valtio  voisi  vain  kieltää  islamin  esille tuomisen  missään  kohtaa. 

Suomen alueella on elänyt islamin uskoisia satoja vuosia ja he soti myös ihan muiden mukana. Ihan turha pelata venäjän laariin eripuraa haastamassa. 

Suomessa tarvitaan kaikkia mukaan puolustamaan ja inttiin tarvittaisi Imaaneja.

Vierailija
110/166 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos somalit palautettaisiin takaisin somaliaan?

Entä he, jotka ovat Suomen kansalaisia?

Miksi ne on Suomen kansalisia? Ei ole mitään tarvetta näille. Hyvin voi palauttaa, jos ei edes armeija kiinnosta. Tuskin tulee ikinä Suomea puollustamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
111/166 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tietysti eri asia kuka haluaisi olla armeijassa tai jopa sodassa vajaaälyisen kanssa taistelemassa? 

Tämä. Ne ovat heikoin lenkki.

Kun noudatetaan ohjeita täysin ilman kyseenalaistamista, niin siinähän ollaan täydellisesti saavutettu vajaaälyisyys ja sotilaallisuus kaipaa tämmöistä ominaisuutta, joka vain tottelee kuin koira ja puree kovaa sekä räksyttää kovaa käskystä.

Vierailija
112/166 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolustusvoimiin tarvittaisi oma muslimijaosto. Kristityille on papit yms,

 

Suomen pitäisi myös huomioida ettei kaikissa kultuureissa nautintoaineena ole alkoholi. Eli pitäisi hyväksyä miehille myös muut tavat rentoutua kuin alkoholi. 

Ja huomioida myös paljon asioita lähtien ruoka-aineista yms ruuasta. 

Khat ja hasis pitäisi vapauttaa, koska viinakin on vapaata. Pelkästään tuollaisest kiinnijääntii aiheuttaa ett monoa tulee intistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
113/166 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun somalin ja arabiankielisille nuorukaisille opetetaan armeijassa aseiden käyttöä, niin eikö tuo ole melkoinen turvallisuusriski? Armeijasta päästyään voi sitten siviilissä käyttää armeijassa opittuja tekniikoita.

No, suomalainen rk-tuoteperhe perustuu AK47:aan. Todistetusti niin yksinkertainen peli käyttää, että jopa huumattu 10 vuotias oppii ampumaan sillä kylänmiehiään ja vanhempansa tarpeen vaatiessa nopeastikin. Kerralla onnistunut design siltä osin. 

Uudet tulevat AR-15 -alustan aseet ehkä vielä vähän helpompia käyttää. Hieman työläämpiä kenttähuoltaa, muttei paljon. 

Pienryhmätason taktiikoita nyt kuka tahansa voi opetella vaikka airsoft peleissä. Eikä sekään vielä kesää tee. Armeijan vahvuus on aselajien yhteistyöttä. Aseettomia siviileitä vastaan teroilla on aina ylivoima, jos on vain jotain kättäpidempää. 

Nykyään on todettu että pelkkä pumppari on parempi aseena kuin rynkky. Esim droonien tuhoamisessa pumpparit on olleet käytännössä parhaimpia. Se myös lisää taistelutahtoa ja fiilistä, kun pääsee lataamaan pumpparin leveässä haara-asennossa lonkkaa vasten yhdellä kädellä. Toinen käsi voi olla ilmassa ja viittoa takana olevia porukoita raivokkaaseen hyökkäykseen.

Vierailija
114/166 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän meiltä aika innokkaina lähdettiin sinne isisjöukkohin taistelemaan. Ruotsissa kerättiin heidän tekemiään sotarikoksia ja todistajia ja sitten käytiin oikeudenkäyntejä ja tuomittiin.

Meillä haahisto haki heidät takaisin kotiin  ja ei taidettu edes kysyä, mitä siellä tuli ehkä tehtyä.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
115/166 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän meiltä aika innokkaina lähdettiin sinne isisjöukkohin taistelemaan. Ruotsissa kerättiin heidän tekemiään sotarikoksia ja todistajia ja sitten käytiin oikeudenkäyntejä ja tuomittiin.

Meillä haahisto haki heidät takaisin kotiin  ja ei taidettu edes kysyä, mitä siellä tuli ehkä tehtyä.  

Sotilaalle käytännössä tärkeintä on vain noudattaa käskyjä. Se mitä on tehty on vain tehty käskystä. Oma ajattelu ei ole suotavaa. Käytännössä sieltä tuli haettua oikeaa kokemusta ja se on sotilaille tärkein juttu. Käytännön kokemus ja sitä tullut kovuus. Se mitä sinä nyt sitten saivartelet, niin se on ihan oma juttu. 

Ei oikein istu sotilaalliseen maailmankatsomukseen poliittinen saivartelu. 

Vierailija
116/166 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos somalit palautettaisiin takaisin somaliaan?

Persut olleet 3v hallituksessa, eivät saaneet tällaista aikaiseksi. 

Ehkä sitten taas ränkytetään oppositiossa viiden prosentin puolueena ja pidetään asiaa esillä?

Tollo, persut ei yksin päätä hallituksessa.

Vierailija
117/166 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se mielikuvitusolennon jatkuva lepyttely aika mielisairasta. Diagnoosilla saa takuueläkkeen ja muita etuja, eikä tartte armeijaan mennä. Toivottavasti ymmärtävät kuitenkin poistua muualle kun p cca alkaa riehua. Me naiset ei aleta jotain aavikon psykoosia sairastavia hoivaamaan muiden töiden lisäksi. Omat hullut ensin.

Vierailija
118/166 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tietysti eri asia kuka haluaisi olla armeijassa tai jopa sodassa vajaaälyisen kanssa taistelemassa? 

Sitten se laitetaan vaikka siivoamaan ojia vuodeksi tai tuet pois.

En kyllä ottaisi tukia pois. Eihän edes tukien varassa meinaa pärjätä, niin ilman tukia olisi varmasti pakko kalastaa järvi tyhjäksi.

Vierailija
119/166 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tietysti eri asia kuka haluaisi olla armeijassa tai jopa sodassa vajaaälyisen kanssa taistelemassa? 

Sitten se laitetaan vaikka siivoamaan ojia vuodeksi tai tuet pois.

En kyllä ottaisi tukia pois. Eihän edes tukien varassa meinaa pärjätä, niin ilman tukia olisi varmasti pakko kalastaa järvi tyhjäksi.

Ainakin tuottavuus kärsii tosi paljon, jos ihminen joutuu kodittomaksi ja syö puutteellista ruokaa, niin tämmöisen kuntouttaminen työelämään maksa paljon rahaa. Ihmisellä tulee nopeasti vitamiinin ja hivenaineiden puutokset ja tämä romahduttaa terveyden nopeasti. Kognitiiviset ongelmat tulee ja fyysiset mukana.

Hyvin ravittu ja levännyt ihminen on tehokkaampi tuotannollisesti. Myös sodassa.

Jos mentäisi maanviljelyllisellä opilla, niin heitätään siemenet vain jonnekin aavikolle maahan ja ilman ravintoa ja vettä. Odotellaan ja ihmetellään että mitä sieltä saa satoa kerättävän. Niin ei oikein ole tätä päivää jättää ihmistä ilman ravntoa ja leposijaa. Tiedetään että tuottavuus kärsii. Sama se on tuotantoeläimillä. Että emmä ymmärrä millä logiikalla sää ajattelet, mutta ihan idioottimaisia ideoita tulee kyllä helvetin perseestä. Kannatat orjataloutta vai?

Laitetaan eläimet vaan jonnekin ojaan ja odotetaan että liha kasvaa, niinku ei. Sama kuin kävisi etsimässä metsästä kananmunia jostain helvetin kuusesta ja jotan munia löytyi kouriin, mutta mitähän munia ne onkaan, no mitää välii kun ollaan ojassa tekemässä töitä ilman tukia. 

Sitten toiseksi jos kieli on ongelma asepalveluksessa, niin systeemi on liian monimutkainen myös kieltä ymmärtäville. Koulutus pitäisi olla niin tehokas ja yksinkertainen että kuka vain kykenee matkimaan mukana. Mitä itse muistelen intistä, niin liian vähän ammuttiin. Sulkeisia sekuntikin on liikaa. Ilman niitä pärjää fantastisesti. Kuntoilu oli täysin epätieteellistä ja ei ihme jos kunto ei kasva ihmisillä. Ihan liikunnan ammattilaisia pitäisi ottaa mukaan vetämään kuntoilut ja kasvattaa sitä kuntoa progressiivisesti ja opastaa ylläpito reservinaikaiseen kuntoiluun. 

Se nyt ei vaan toimi että mennään jonnekin räntäsateeseen juoksemaan joukolla eikä seurata sykkeitä tai mitään. Kaikki tietää sen jotka vähänkin urheilee ja on aloittanut nollasta. Moni vamrasti vammautuu vain kivikautisella setillä. Käytännössä ok ohjelma, mutta käytännössä ei ole toteutettuna. Perusasioiden hiomista. 

Paljon ampumista ja liikkumista aseen kanssa ja enemmän leikkisotia ja tappeluita. Antaisi oikeasti myös mahdollisuuksia ottaa tappeluita aliupseereita vastaan ja kapiaisia. Nähtäisi se mistä kilpailullisuus ja miehuus on tehty. Ettei vaan huudeta ja tönötetä mahan kanssa ja simputeta juoksemaan. Kunnioitusta johtajiin ei tule, jos habitus ei ole sellainen että pelkäisi sitä. Lähitaistelukoulutus oli ihan kauheeta kuraa. Johtajan pitäisi juosta tuplasti kovemmin kuin alokkaiden. 

Vierailija
120/166 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Johtajan pitäisi juosta tuplasti kovemmin kuin alokkaiden. "

 

Tämä ei tuota ongelma varmasti nykyään. Nappualaliigan jalkapallojuniori juoksee kovempaa kuin kapiaiset ja perus alokkaat nykyään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi