Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

75 prosenttia somalinkielisistä välttelee kutsuntoja, väitti kapteeni - Nyt vastaa Puolustusvoimat

Vierailija
21.05.2026 |

Varusmiesliitto on huolissaan tiedosta, että jopa 70 prosenttia vieraskielisistä on saanut vapautuksen varusmiespalveluksesta.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/62e76141-0728-40ce-8bde-50eac629c6d8

Pääesikunnan mukaan asevelvollisten taustalla ei ole merkitystä kutsuntoihin ja varusmiespalveluksen suorittamiseen liittyen. Tämä selviää vastauksesta, jonka Iltalehti sai tiedusteltuaan, pitävätkö Puolustusvoimissa työskentelevän kapteeni Lauri J. Mattilan julkisuuteen kertomat väitteet vieraskielisten huomattavan korkeasta osuudesta kutsuntoja välttelevien ja palveluksesta vapautuksen saaneiden joukossa.

Kommentit (166)

Vierailija
141/166 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onko somalinkielisistä jotain olennaista hyötyä maanpuolustukselle? Jos eivät edes Suomea puhu niin omalla kielelläänkö ne sitten koulutetaan? Kun ei ne puolustusvoimissa ota sitäkään riskiä että kielimuurin vuoksi ei mene asiat perille ja sattuu jotakin josta valtio joutuu vielä korvausvastuuseen.

Kävin Kiinassa kymmeniä vuosia sitten opiskelemassa kungfua isossa laitoksessa. Otin urheilulomaa. 

Ei yhteistä kieltä, huono englanti ja ei oikeastaan englantia lainkaan. 

Oppiminen tapahtui apinoimalla ja tekemällä perässä, loppu soveltamalla kamppailussa. Ruoka oli huonoa ja onneksi oli varaa ostaa parempaa.

Niin paljon monimutkaisempaa oli kuin intissä ja onnistui ilman kieltä hyvin. 

Ei tämä kielestä ole kiinni. Muukalaislegioonaankin meni porukkaa ilman mitään kielitaitoa ja oppivat hommat. 

Nämä on nyt ihan ennakkoluuloisten ja muukalaisvihaajien agendaa täällä hyvinkin pitkälti. Joku porukka tuuttaa tänne asenteelista paskaa. 

Totuus on että me ei pärjätä jos naisia ei saada koulutukseen ja myös kaikki mukaan ihan kaikki.

Minä en ainakaan kaipaisi tositilanteessa, en edes harjoituksessa, langan päähän kieltä osaamatonta henkilö'. "Tulikomentoja...! giberishmakarishbölöhölöböblö...."

Legioona on aika heikko vertaus. Siellä opiskellaan alussa ranskan kieltä ihan luokkaopetuksessa. Opetusmetodit on melko päähän iskostavia, kirjaimellisesti. Tästä on useampia hyviä ranskalaisiakin dokkareita. Taitaa löytyä Yle Areenastakin yksi. Jos et alokaskaudella opi ranskaa riittävästi, lennät ulos. Siellä tosin keskimääräinen oppimismoraali on aikalailla korkeampi, koska ei sinne kukaan vahingossa, tai käskettynä, päädy. Poispotkituksi tuleminen on nöyryytys. 

Vierailija
142/166 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onko somalinkielisistä jotain olennaista hyötyä maanpuolustukselle? Jos eivät edes Suomea puhu niin omalla kielelläänkö ne sitten koulutetaan? Kun ei ne puolustusvoimissa ota sitäkään riskiä että kielimuurin vuoksi ei mene asiat perille ja sattuu jotakin josta valtio joutuu vielä korvausvastuuseen.

Kävin Kiinassa kymmeniä vuosia sitten opiskelemassa kungfua isossa laitoksessa. Otin urheilulomaa. 

Ei yhteistä kieltä, huono englanti ja ei oikeastaan englantia lainkaan. 

Oppiminen tapahtui apinoimalla ja tekemällä perässä, loppu soveltamalla kamppailussa. Ruoka oli huonoa ja onneksi oli varaa ostaa parempaa.

Niin paljon monimutkaisempaa oli kuin intissä ja onnistui ilman kieltä hyvin. 

Ei tämä kielestä ole kiinni. Muukalaislegioonaankin meni porukkaa ilman mitään kielitaitoa ja oppivat hommat. 

Nämä on nyt ihan ennakkoluuloisten ja muukalaisvihaajien agendaa täällä hyvinkin pitkälti. Joku porukka tuuttaa tänne asenteelista paskaa. 

Totuus on että me ei pärjätä jos naisia ei saada koulutukseen ja myös kaikki mukaan ihan kaikki.

Minä en ainakaan kaipaisi tositilanteessa, en edes harjoituksessa, langan päähän kieltä osaamatonta henkilö'. "Tulikomentoja...! giberishmakarishbölöhölöböblö...."

Legioona on aika heikko vertaus. Siellä opiskellaan alussa ranskan kieltä ihan luokkaopetuksessa. Opetusmetodit on melko päähän iskostavia, kirjaimellisesti. Tästä on useampia hyviä ranskalaisiakin dokkareita. Taitaa löytyä Yle Areenastakin yksi. Jos et alokaskaudella opi ranskaa riittävästi, lennät ulos. Siellä tosin keskimääräinen oppimismoraali on aikalailla korkeampi, koska ei sinne kukaan vahingossa, tai käskettynä, päädy. Poispotkituksi tuleminen on nöyryytys. 

Minä tiedän nämä asiat paremmin kuin sinä. Ihan turhaan jankkaat ja tuot ideologiaasi tänne. Sodassa tarvitaan kaikkia. Myös niitä jotka ei kuule mitään ja kuulo menee sodassa kuten isoisällä meni ja hyvin ymmärsi tulikomentoja yms. 

Sä et tiedä tositilanteista mitään. Haluat vain lisätä ennakkoluuloja ja pelata venäjän laariin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/166 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kieli on niin vaikeaa ettei sitä opi juuri kukaan. Ranskaa oppii helpommin. 

Ehkä pitäisi ottaa ruotsin kieli pääkieleksi armeijaan, niin saataisi yhteisket komennotkin kaikille selväksi. Suomi on todettu liian vaikeaksi kieleksi oppia.

Vierailija
144/166 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen kieli on niin vaikeaa ettei sitä opi juuri kukaan. Ranskaa oppii helpommin. 

Ehkä pitäisi ottaa ruotsin kieli pääkieleksi armeijaan, niin saataisi yhteisket komennotkin kaikille selväksi. Suomi on todettu liian vaikeaksi kieleksi oppia.

Suomen kieli on hyvin helppo oppia jos edes hiukankaan halua siihea, Thaimaalainen naine kun tulee tänne hän oppii kielen puolessa vuodessa.

Englanti on vaikeimpia kieliä, yli 50 000 sanaa josta natiivitkaan ei juuri kukaan ymmärrä puoltakaan.

Syy siihen että Suomea valehdellaan vaikeaksi on se että suomalaiset sönköttää aina englantia ulkomaalaiselle, ja tietysti tulijan ylimielisyys kielen opiskelua kohtaan.

Vierailija
145/166 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun somalin ja arabiankielisille nuorukaisille opetetaan armeijassa aseiden käyttöä, niin eikö tuo ole melkoinen turvallisuusriski? Armeijasta päästyään voi sitten siviilissä käyttää armeijassa opittuja tekniikoita.

No, suomalainen rk-tuoteperhe perustuu AK47:aan. Todistetusti niin yksinkertainen peli käyttää, että jopa huumattu 10 vuotias oppii ampumaan sillä kylänmiehiään ja vanhempansa tarpeen vaatiessa nopeastikin. Kerralla onnistunut design siltä osin. 

Uudet tulevat AR-15 -alustan aseet ehkä vielä vähän helpompia käyttää. Hieman työläämpiä kenttähuoltaa, muttei paljon. 

Pienryhmätason taktiikoita nyt kuka tahansa voi opetella vaikka airsoft peleissä. Eikä sekään vielä kesää tee. Armeijan vahvuus on aselajien yhteistyöttä. Aseettomia siviileitä vastaan teroilla on aina ylivoima, jos on vain jotain kättäpidempää. 

Nykyään on todettu että pelkkä pumppari on parempi aseena kuin rynkky. Esim droonien tuhoamisessa pumpparit on olleet käytännössä parhaimpia. Se myös lisää taistelutahtoa ja fiilistä, kun pääsee lataamaan pumpparin leveässä haara-asennossa lonkkaa vasten yhdellä kädellä. Toinen käsi voi olla ilmassa ja viittoa takana olevia porukoita raivokkaaseen hyökkäykseen.

Mulla tuli aikoinaan kränää kapiaisen kanssa ja aluksi siinä huusi alikersantti mulle taistleharjoituksessa, jossa ammuttiin maalitauluihin ja edettiin. Yritin vakuuttaa näille kelopäille että antakaa mulle kranaatit, niin hoidan homman paremmin. 

Ensimmäisen maailmansodan aikana krenatöörit hoiteli hommat käsiin. Mitä siinä, nämä ei joustaneet.

otin sitten kiviä käsiini ja huudettiin päät punaisena molemmin puolin (lopulta jouduin putkaan), niin otin kiviä ja juoksin hyppelehtien ja maastoutuen kivet repussa ja heittelin niillä maalitauluihin. Tuhoa tullut pelkästään kranaatteilla. Niin ei annettu näyttää miten hyvä olisin pelkillä kranaateilla. Ethän sä kiväärillä osu mihikään ja juokseminen sen kanssa on kömpelöä. Kaikki tietää että yksi nopea lähetetään kranaattien kanssa juoksemaan ja loput antaa suojatulta. Sillä tavoin ne pesäkkeet tuhotaan ja aiheutetaan alueella kaaosta. 

Myöhemmin intin jälkeen istuin baarissa ja tapasin tän kapiaisin, niin se muisti mut ja kehui mua, mutta totesi että yleisen säännösten vuoksi homma meni kuin meni. Hän ihaili mun krenatööritaitoja. 

Olin siis oikeassa lopulta. Armeijassa ei parhaimmat pääse näyttämään taitoja. Sota on se paikka missä sankarit loistaa ja sellainen mies minä olen sodassa. Juoksen ympäriinsä kranaattien kanssa ja heittelen niitä ympärilleni tuhoten kaiken liikkuvan. Armeija on kuin peruskoulu. Lahjakkaimmat ei pääse etenemään ja kehittämään taitojaan paremmaksi. Sielä mennään heikoimpien tahtiin. 

Vierailija
146/166 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen kieli on niin vaikeaa ettei sitä opi juuri kukaan. Ranskaa oppii helpommin. 

Ehkä pitäisi ottaa ruotsin kieli pääkieleksi armeijaan, niin saataisi yhteisket komennotkin kaikille selväksi. Suomi on todettu liian vaikeaksi kieleksi oppia.

Suomen kieli on hyvin helppo oppia jos edes hiukankaan halua siihea, Thaimaalainen naine kun tulee tänne hän oppii kielen puolessa vuodessa.

Englanti on vaikeimpia kieliä, yli 50 000 sanaa josta natiivitkaan ei juuri kukaan ymmärrä puoltakaan.

Syy siihen että Suomea valehdellaan vaikeaksi on se että suomalaiset sönköttää aina englantia ulkomaalaiselle, ja tietysti tulijan ylimielisyys kielen opiskelua kohtaan.

Kaikki tietää että suomen kieli on vaikein kieli oppia. Ihan turhaan jankkaat täällä mitään. Sulla on asenteissa vika nyt. Esimerkiksi jos olisin sun johtaja, niin en yhtään kuuntelisi tollasta. Osaatko asennoitua nyt siihen että keskustelisit esimerkiksi johtajan kanssa asiasta?

Omat mielipiteet on silloin ihan hyvä pitää ominaan. Miksi et osaa myötäillä yhtään? Meille syntyy asiasta kinaa ja asiat ei etene mihinkään suuntaan. Mulle riitti että luin thai. En lähde lukemaan sen pidemmälle tekstiäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
147/166 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun somalin ja arabiankielisille nuorukaisille opetetaan armeijassa aseiden käyttöä, niin eikö tuo ole melkoinen turvallisuusriski? Armeijasta päästyään voi sitten siviilissä käyttää armeijassa opittuja tekniikoita.

No, suomalainen rk-tuoteperhe perustuu AK47:aan. Todistetusti niin yksinkertainen peli käyttää, että jopa huumattu 10 vuotias oppii ampumaan sillä kylänmiehiään ja vanhempansa tarpeen vaatiessa nopeastikin. Kerralla onnistunut design siltä osin. 

Uudet tulevat AR-15 -alustan aseet ehkä vielä vähän helpompia käyttää. Hieman työläämpiä kenttähuoltaa, muttei paljon. 

Pienryhmätason taktiikoita nyt kuka tahansa voi opetella vaikka airsoft peleissä. Eikä sekään vielä kesää tee. Armeijan vahvuus on aselajien yhteistyöttä. Aseettomia siviileitä vastaan teroilla on aina ylivoima, jos on vain jotain kättäpidempää. 

Nykyään on todettu että pelkkä pumppari on parempi aseena kuin rynkky. Esim droonien tuhoamisessa pumpparit on olleet käytännössä parhaimpia. Se myös lisää taistelutahtoa ja fiilistä, kun pääsee lataamaan pumpparin leveässä haara-asennossa lonkkaa vasten yhdellä kädellä. Toinen käsi voi olla ilmassa ja viittoa takana olevia porukoita raivokkaaseen hyökkäykseen.

Mulla tuli aikoinaan kränää kapiaisen kanssa ja aluksi siinä huusi alikersantti mulle taistleharjoituksessa, jossa ammuttiin maalitauluihin ja edettiin. Yritin vakuuttaa näille kelopäille että antakaa mulle kranaatit, niin hoidan homman paremmin. 

Ensimmäisen maailmansodan aikana krenatöörit hoiteli hommat käsiin. Mitä siinä, nämä ei joustaneet.

otin sitten kiviä käsiini ja huudettiin päät punaisena molemmin puolin (lopulta jouduin putkaan), niin otin kiviä ja juoksin hyppelehtien ja maastoutuen kivet repussa ja heittelin niillä maalitauluihin. Tuhoa tullut pelkästään kranaatteilla. Niin ei annettu näyttää miten hyvä olisin pelkillä kranaateilla. Ethän sä kiväärillä osu mihikään ja juokseminen sen kanssa on kömpelöä. Kaikki tietää että yksi nopea lähetetään kranaattien kanssa juoksemaan ja loput antaa suojatulta. Sillä tavoin ne pesäkkeet tuhotaan ja aiheutetaan alueella kaaosta. 

Myöhemmin intin jälkeen istuin baarissa ja tapasin tän kapiaisin, niin se muisti mut ja kehui mua, mutta totesi että yleisen säännösten vuoksi homma meni kuin meni. Hän ihaili mun krenatööritaitoja. 

Olin siis oikeassa lopulta. Armeijassa ei parhaimmat pääse näyttämään taitoja. Sota on se paikka missä sankarit loistaa ja sellainen mies minä olen sodassa. Juoksen ympäriinsä kranaattien kanssa ja heittelen niitä ympärilleni tuhoten kaiken liikkuvan. Armeija on kuin peruskoulu. Lahjakkaimmat ei pääse etenemään ja kehittämään taitojaan paremmaksi. Sielä mennään heikoimpien tahtiin. 

Kutsunnat ei toimi yhtään ja karsinta ei pelaa nähtävästi yhtään. Meininki on kuin jossain poliisiopisto elokuvassa. Sun kaltaiset pitäisi ihan suosiolla ohjata sivariin.

Vierailija
148/166 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myöskään he eivät ota tätä valtiota isänmaana joten miksi mennä puolustamaankaan.

Koska Kela voi loppua sodan aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
149/166 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän näistä mamui**a 95% jätä koko armeijan väliin. Eipä niitä kukaan sinne pakota.

Sitten, kun sota syttyy niin häipyvät tai jäävät syljeskelemään kattoon, mutta ei todellakaan moni niistä lähde Suomea puollustamaan.

Jos rehellisiä ollaan, niin mitäpä lottoat paljonko tositilanteessa olisi iloa pataljoonasta velttoja sandaalinsuhistelijoita, joiden raskain duuni koko elämän aikana on ollut nostaa Suomen heille avokätisesti maksamia avustuksia? Sanoisin, että se on ihan hyvä vain, ettei tätä porukkaa ole liiemmin puolustusvoimissa näkynyt.

olen siitä reilu mies että en lähde tuollaiseen yleistämiseen ja huuteluun. Nämä jutut pitää testata kentällä ja kehässä mies miestä vastaan. 

Uskon että ihan kenestä tahansa löytyy niitä helmiä ja ideana on oikeastaan kouluttaa ihan perustason henkilö joka kykenee käyttämään kivääriä ja handlaa ne perusasiat. 

En jaksa uskoa että niiden oppiminen on vaikeaa. Lapsikin oppii sotimisen perustaidot muutamassa kuukaudessa. Mitä toi sun fantasia tai propaganda palvelee kuin venäjän laariin tai kuka nyt sitten on sun vihollises.

Hieno ulostulo. Sellaisen hevii kuuntelevan perusjätkän rehtireipas mielipide tuli sieltä läväytettynä pöytään ja pöytä tyhjäksi siltä käsin!

Vierailija
150/166 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myöskään he eivät ota tätä valtiota isänmaana joten miksi mennä puolustamaankaan.

Koska Kela voi loppua sodan aikana.

Kyllä se syy on syvemmällä siellä sun pääkopassa kuin kela. Vaikka mitään kelaa ei olisi, niin edelleen jarruttelis mielessä joku ja keksisit taas tekosyyn vaikka kelaa ei olisi olemassakaan. Kelaa vähän nyt ittees enempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
151/166 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos somalit palautettaisiin takaisin somaliaan?

Persut olleet 3v hallituksessa, eivät saaneet tällaista aikaiseksi. 

Ehkä sitten taas ränkytetään oppositiossa viiden prosentin puolueena ja pidetään asiaa esillä?

Varmaan yli puolet on Suomessa syntyneitä Suomen kansalaisia. Miten ne voisi palauttaa johonkin. Ongelma korjaantuu niin että palveluskelpoisuusluokan saa määrätä vain tietyt puolustusvoimien määräämät lääkärit. Tästä nousisi kauhea äläkkä koska kaikki lääkärit ovat periaatteessa yhtä päteviä.

Vierailija
152/166 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään ei ole pakko lähteä mrhaamaan toisia ihmisiä elitistien sotiin ja ilmaiseksi tykinruoaksi, tuossa asiassa somalit fiksuja olispa aivopesty sotahullut suomalaiset(kin) samanlaisia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
153/166 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tullut huomanneeksi, että Suomessa on paljon rasismia omia kansalaisia kohtaan. Kela varsinkin suosii näitä somaleita sun muita varkaita ja valehtelijoita. Oma kokemus on se, että Kelasta saa pelkkää vittuilua osakseen kun on suomalainen. 

 

Hoidimme 18-vuotiaan poikani asioita Kelaan päin, halusimme varata ajan Kelan toimipisteeseen, Chatti alkoi änkyttämään, että nämä ajat ovat varattuja tulkkeja tarvitsevalle eli somaleille sun muille Suomen ykköskansalaisille. No, minä laitoin Chatille luun kurkkuun ja pistin sellaista sanaa sinne menemään, että aika irtosi nopeasti ja jo seuraavaksi päiväksi Kelan konttoriin. 

Aattele että tänne voi muuttaa toiselta mantereelta nostelemaan Kela tukia. Töissä ei tarvii käydä eikä kieltä opetella koska on loppuiän oikeutettu tulkkauspalveluihin.

Vierailija
154/166 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onko somalinkielisistä jotain olennaista hyötyä maanpuolustukselle? Jos eivät edes Suomea puhu niin omalla kielelläänkö ne sitten koulutetaan? Kun ei ne puolustusvoimissa ota sitäkään riskiä että kielimuurin vuoksi ei mene asiat perille ja sattuu jotakin josta valtio joutuu vielä korvausvastuuseen.

Miksi sitten heillä on Suomen kansallisuus jos kerran ei osaa suomea? Miksi vi tussa heillä pitäisi olla samat oikeudet kun supisuomalaisilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
155/166 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin pv mitään rikollisia palvelukseen haluaa. Somaleilla kun on tapana rötöstellä. Menolla varmaan myös rikosrekisteri.

Vierailija
156/166 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin somppuja olis jokin vastuu kiinnostanut? Antakaa ees yks esim.

Vierailija
157/166 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutuvat vielä sotaan. Puolustusvoimat voivat sodan aikana pyörtää päätöksensä.

Vierailija
158/166 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somalit ja arabit häipyy kuin pieru Saharaan jos tulee sota. Heitä Ei kiinnosta maanpuolustus. Ilmainen sosiaalituki kyllä lennätetään aavikolle heidän perässään.

Vierailija
159/166 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joutuvat vielä sotaan. Puolustusvoimat voivat sodan aikana pyörtää päätöksensä.

Minkä päätöksen?

Vierailija
160/166 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somalit on kuin perussuomalaiset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme