75 prosenttia somalinkielisistä välttelee kutsuntoja, väitti kapteeni - Nyt vastaa Puolustusvoimat
Varusmiesliitto on huolissaan tiedosta, että jopa 70 prosenttia vieraskielisistä on saanut vapautuksen varusmiespalveluksesta.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/62e76141-0728-40ce-8bde-50eac629c6d8
Pääesikunnan mukaan asevelvollisten taustalla ei ole merkitystä kutsuntoihin ja varusmiespalveluksen suorittamiseen liittyen. Tämä selviää vastauksesta, jonka Iltalehti sai tiedusteltuaan, pitävätkö Puolustusvoimissa työskentelevän kapteeni Lauri J. Mattilan julkisuuteen kertomat väitteet vieraskielisten huomattavan korkeasta osuudesta kutsuntoja välttelevien ja palveluksesta vapautuksen saaneiden joukossa.
Kommentit (166)
Somaliassa nuoriso osallistuu aseelliseen toimintaan, joten tuoreet tulijat voisivat suorittaa armeijan näyttökokeella ;)
Intissä, silloin joskus 90-luvun alussa, oli 100 alokkaan joukossa yksi syntyperältään marokkolainen ja yksi filippiiniläinen. Molemmat oli tupakavereita alokaskaudella ja siksi muistan nämä hyvin ja tiedän heistä jotain.
Filippiiniläinen oli joku 160 cm maiharit jalassa ja 60 kiloa painava armeijan varusteet päällä. Lisäksi oli menettänyt toisen silmänsä (lasisilmä). Oli ehkä innokkain ja motivoitunein meistä 100:sta ja taisi päästä intistä alikersanttina. Muistan hänen mm. kantaneen harjoituksissa joskus jonkun laiskemman paskan asetta kun joku vässykkä väsyi.
Marokkolainen kertoi että hänellä on vaimo Marokossa ja kun käy baareissa niin naiset tarjoavat hänelle. Kehui että on useita tyttöystäviä Suomessa. Muutaman viikon jälkeen tämä veijari tajusi että siviilipalvelus on paljon helpompi, kun ei tarvitsisi tehdä juuri mitään ja jätti armeijan kesken.
Marokon kauhu oli ainoa joka keskeytti laiskuuttaan. Kaksi muuta keskeytti terveydellisistä syistä ja yksi lähetettiin heti ensimmäisellä viikolla kotiin kun näkö ei ollut riittävä. Yksi uskovainen suoritti aseettoman palveluksen.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä on parempi, ettei heitä edes oteta inttiin, kun voivat olla muille vaaraksi.
Ehkä olisi parempi, että lääketieteelliset päätökset tehtäisiin lääketieteeseen eikä politiikkaan perustuen. Jos nämä suomalaiset somalit ovat riski maanpuolustuksen tai kansalaisten terveyden kannalta, niin se kissa pitää nostaa pöydälle ja käsitellä asiaa avoimesti eikä piilotella m.aahanmuuton aiheuttamia ongelmia lääkäreiden avulla.
Vierailija kirjoitti:
Somaliassa nuoriso osallistuu aseelliseen toimintaan, joten tuoreet tulijat voisivat suorittaa armeijan näyttökokeella ;)
Ehkä joillekin etnisyyksille koulutus Ahvenanmaalla merirosvojoukoissa olisi osuvin? Saisivat koulutuksen joka on myös ammatti.
Vierailija kirjoitti:
"Johtajan pitäisi juosta tuplasti kovemmin kuin alokkaiden. "
Tämä ei tuota ongelma varmasti nykyään. Nappualaliigan jalkapallojuniori juoksee kovempaa kuin kapiaiset ja perus alokkaat nykyään.
Afrikassa on paljon alaikäisiä jalkapalloilijoita, jotka ovat jo ala-ikäisinä 18v ikäisten tasolla pelaajina. Kun sitten "täyttävät" 18v, eivät olekaan kuin keskitason 22v pelaajia.
Suomessa on paljon 17v maahansaapujia, jotka eivät ole kasvaneet pituutta enää moniin vuosiin, jotkut näistä saavuttivat täyden pituutensa jopa 20 vuotta ennen Suomeen saapumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun somalin ja arabiankielisille nuorukaisille opetetaan armeijassa aseiden käyttöä, niin eikö tuo ole melkoinen turvallisuusriski? Armeijasta päästyään voi sitten siviilissä käyttää armeijassa opittuja tekniikoita.
No, suomalainen rk-tuoteperhe perustuu AK47:aan. Todistetusti niin yksinkertainen peli käyttää, että jopa huumattu 10 vuotias oppii ampumaan sillä kylänmiehiään ja vanhempansa tarpeen vaatiessa nopeastikin. Kerralla onnistunut design siltä osin.
Uudet tulevat AR-15 -alustan aseet ehkä vielä vähän helpompia käyttää. Hieman työläämpiä kenttähuoltaa, muttei paljon.
Pienryhmätason taktiikoita nyt kuka tahansa voi opetella vaikka airsoft peleissä. Eikä sekään vielä kesää tee. Armeijan vahvuus on aselajien yhteistyöttä. Aseettomia siviileitä vastaan teroilla on aina ylivoima, jos on vain jotain kättäpidempää.
Nykyään on todettu että pelkkä pumppari on parempi aseena kuin rynkky. Esim droonien tuhoamisessa pumpparit on olleet käytännössä parhaimpia. Se myös lisää taistelutahtoa ja fiilistä, kun pääsee lataamaan pumpparin leveässä haara-asennossa lonkkaa vasten yhdellä kädellä. Toinen käsi voi olla ilmassa ja viittoa takana olevia porukoita raivokkaaseen hyökkäykseen.
Tekstistä päätellen pumppari = pumpattava s-e-ksinukke?
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän näistä mamui**a 95% jätä koko armeijan väliin. Eipä niitä kukaan sinne pakota.
Sitten, kun sota syttyy niin häipyvät tai jäävät syljeskelemään kattoon, mutta ei todellakaan moni niistä lähde Suomea puollustamaan.
Jos rehellisiä ollaan, niin mitäpä lottoat paljonko tositilanteessa olisi iloa pataljoonasta velttoja sandaalinsuhistelijoita, joiden raskain duuni koko elämän aikana on ollut nostaa Suomen heille avokätisesti maksamia avustuksia? Sanoisin, että se on ihan hyvä vain, ettei tätä porukkaa ole liiemmin puolustusvoimissa näkynyt.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos somalit palautettaisiin takaisin somaliaan?
Nää voi olla jo kolmatta/neljättä polvea (ovat kovia sikiämään), vaikka hoonoo soomi eikä koskaan oppinut lukemaan. Ihan irrallaan elävät suomalaisesta yhteiskunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Somaliassa nuoriso osallistuu aseelliseen toimintaan, joten tuoreet tulijat voisivat suorittaa armeijan näyttökokeella ;)
Ehkä joillekin etnisyyksille koulutus Ahvenanmaalla merirosvojoukoissa olisi osuvin? Saisivat koulutuksen joka on myös ammatti.
No nyt! :D
No onko somalinkielisistä jotain olennaista hyötyä maanpuolustukselle? Jos eivät edes Suomea puhu niin omalla kielelläänkö ne sitten koulutetaan? Kun ei ne puolustusvoimissa ota sitäkään riskiä että kielimuurin vuoksi ei mene asiat perille ja sattuu jotakin josta valtio joutuu vielä korvausvastuuseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän meiltä aika innokkaina lähdettiin sinne isisjöukkohin taistelemaan. Ruotsissa kerättiin heidän tekemiään sotarikoksia ja todistajia ja sitten käytiin oikeudenkäyntejä ja tuomittiin.
Meillä haahisto haki heidät takaisin kotiin ja ei taidettu edes kysyä, mitä siellä tuli ehkä tehtyä.
Sotilaalle käytännössä tärkeintä on vain noudattaa käskyjä. Se mitä on tehty on vain tehty käskystä. Oma ajattelu ei ole suotavaa. Käytännössä sieltä tuli haettua oikeaa kokemusta ja se on sotilaille tärkein juttu. Käytännön kokemus ja sitä tullut kovuus. Se mitä sinä nyt sitten saivartelet, niin se on ihan oma juttu.
Ei oikein istu sotilaalliseen maailmankatsomukseen poliittinen saivartelu.
Sivusta: Sinä et taida olla penaalin terävin kynä.
Vierailija kirjoitti:
Intissä, silloin joskus 90-luvun alussa, oli 100 alokkaan joukossa yksi syntyperältään marokkolainen ja yksi filippiiniläinen. Molemmat oli tupakavereita alokaskaudella ja siksi muistan nämä hyvin ja tiedän heistä jotain.
Filippiiniläinen oli joku 160 cm maiharit jalassa ja 60 kiloa painava armeijan varusteet päällä. Lisäksi oli menettänyt toisen silmänsä (lasisilmä). Oli ehkä innokkain ja motivoitunein meistä 100:sta ja taisi päästä intistä alikersanttina. Muistan hänen mm. kantaneen harjoituksissa joskus jonkun laiskemman paskan asetta kun joku vässykkä väsyi.
Marokkolainen kertoi että hänellä on vaimo Marokossa ja kun käy baareissa niin naiset tarjoavat hänelle. Kehui että on useita tyttöystäviä Suomessa. Muutaman viikon jälkeen tämä veijari tajusi että siviilipalvelus on paljon helpompi, kun ei tarvitsisi tehdä juuri mitään ja jätti armeijan kesken.
Marokon kauhu oli ainoa joka keskeytti laiskuuttaan. Kaksi muuta keskeytti terveydellisistä syistä ja yksi lähetettiin heti ensimmäisellä viikolla kotiin kun näkö ei ollut riittävä. Yksi uskovainen suoritti aseettoman palveluksen.
Minustakin liikkui huhuja että keskeytin laiskuuttani ja että kävi liian raskaaksi.
Oikea syy oli että löytyi testissä kannabiksen hajoamistuotteita.
Tätä jouduin jatkuvast korjaamaan esimerkiksi sukulaisille, joille oli kova paikka että "keskeytin" laiskuuttani.
Noin muuten olin kaikkia muita parempi, mutta en kelvannut, koska en käytä alkoholia. Olen edelleen vanhanakin kovakuntoinen.
Mutta se ensimäinen toinen ja kolmaskin kerta meni jatkuvasti pieleen niiden testien takia. Intissä syrjitään kannabiksen käyttäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän meiltä aika innokkaina lähdettiin sinne isisjöukkohin taistelemaan. Ruotsissa kerättiin heidän tekemiään sotarikoksia ja todistajia ja sitten käytiin oikeudenkäyntejä ja tuomittiin.
Meillä haahisto haki heidät takaisin kotiin ja ei taidettu edes kysyä, mitä siellä tuli ehkä tehtyä.
Sotilaalle käytännössä tärkeintä on vain noudattaa käskyjä. Se mitä on tehty on vain tehty käskystä. Oma ajattelu ei ole suotavaa. Käytännössä sieltä tuli haettua oikeaa kokemusta ja se on sotilaille tärkein juttu. Käytännön kokemus ja sitä tullut kovuus. Se mitä sinä nyt sitten saivartelet, niin se on ihan oma juttu.
Ei oikein istu sotilaalliseen maailmankatsomukseen poliittinen saivartelu.
Sivusta: Sinä et taida olla penaalin terävin kynä.
Penaalin terävimmät kynät valitsee sivarin tai on totaalikieltäytyjiä. Näinhän se meneepi. Ei armeijassa ole tilaa penaalille ja teräville kynille. Voima on sielä todellista älykkyyttä.
👉🏻👉🏻Ihan hyvä, että kunnon kansalaisten ei tarvitse armeijassa olla tällaisen väestönosan kanssa tekemisissä. 👈🏻👈🏻
Toki se on harmi, että näin iso osa "kansalaisista" on nykyään palveluskelvotonta, mutta pidetään armeija kunnon kansalaisten paikkana nyt ja tulevaisuudessakin.
Nostan hattua jokaiselle armeijan kunnialla suorittavalle naiselle ja miehelle.
Työelämän päätösvaltaisessa johtotehtävästtä arvostan suoritettua asepalvelusta, koska se on uskottava merkki henkilön yhteiskunta- ja työkelpoisuudesta. 👍🏻
Kenellekään ei liene yllätys, että sosiaaliongelmaisista merkittävä osa on sivareita ja totaaleita.
Vierailija kirjoitti:
No onko somalinkielisistä jotain olennaista hyötyä maanpuolustukselle? Jos eivät edes Suomea puhu niin omalla kielelläänkö ne sitten koulutetaan? Kun ei ne puolustusvoimissa ota sitäkään riskiä että kielimuurin vuoksi ei mene asiat perille ja sattuu jotakin josta valtio joutuu vielä korvausvastuuseen.
Jos ne on saanu kansalaisuuden mut ei puhu suomea nii sit kansalaisuus on myönnetty liian hepposin perustein
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän näistä mamui**a 95% jätä koko armeijan väliin. Eipä niitä kukaan sinne pakota.
Sitten, kun sota syttyy niin häipyvät tai jäävät syljeskelemään kattoon, mutta ei todellakaan moni niistä lähde Suomea puollustamaan.
Jos rehellisiä ollaan, niin mitäpä lottoat paljonko tositilanteessa olisi iloa pataljoonasta velttoja sandaalinsuhistelijoita, joiden raskain duuni koko elämän aikana on ollut nostaa Suomen heille avokätisesti maksamia avustuksia? Sanoisin, että se on ihan hyvä vain, ettei tätä porukkaa ole liiemmin puolustusvoimissa näkynyt.
olen siitä reilu mies että en lähde tuollaiseen yleistämiseen ja huuteluun. Nämä jutut pitää testata kentällä ja kehässä mies miestä vastaan.
Uskon että ihan kenestä tahansa löytyy niitä helmiä ja ideana on oikeastaan kouluttaa ihan perustason henkilö joka kykenee käyttämään kivääriä ja handlaa ne perusasiat.
En jaksa uskoa että niiden oppiminen on vaikeaa. Lapsikin oppii sotimisen perustaidot muutamassa kuukaudessa. Mitä toi sun fantasia tai propaganda palvelee kuin venäjän laariin tai kuka nyt sitten on sun vihollises.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos somalit palautettaisiin takaisin somaliaan?
Nää voi olla jo kolmatta/neljättä polvea (ovat kovia sikiämään), vaikka hoonoo soomi eikä koskaan oppinut lukemaan. Ihan irrallaan elävät suomalaisesta yhteiskunnasta.
Tollanen asenne varsinkin vahvistaa sitä. Se on vähän kuin paska isä joka huuteloo kännissä poikansa perään ja toistelee että:
- e oo mun poeka ei ooo mun poeka, minä kiellän sut nyt tästä lähtien.
Sitten kun aika jättää niin perintö tulee kuitenkin, mutta ei ole häävi. Se on ihan oma suhtautuminen asiaan ja miten tärkeää olisi Suomessakin saada niistä pienistä resursseista iso joki pienten purojen kautta.
Nyt on ihmeellistä kinaa ja vierastan sitä. Ei kuulosta suomalaiselta meiningiltä yhtään.
Vierailija kirjoitti:
No onko somalinkielisistä jotain olennaista hyötyä maanpuolustukselle? Jos eivät edes Suomea puhu niin omalla kielelläänkö ne sitten koulutetaan? Kun ei ne puolustusvoimissa ota sitäkään riskiä että kielimuurin vuoksi ei mene asiat perille ja sattuu jotakin josta valtio joutuu vielä korvausvastuuseen.
Kävin Kiinassa kymmeniä vuosia sitten opiskelemassa kungfua isossa laitoksessa. Otin urheilulomaa.
Ei yhteistä kieltä, huono englanti ja ei oikeastaan englantia lainkaan.
Oppiminen tapahtui apinoimalla ja tekemällä perässä, loppu soveltamalla kamppailussa. Ruoka oli huonoa ja onneksi oli varaa ostaa parempaa.
Niin paljon monimutkaisempaa oli kuin intissä ja onnistui ilman kieltä hyvin.
Ei tämä kielestä ole kiinni. Muukalaislegioonaankin meni porukkaa ilman mitään kielitaitoa ja oppivat hommat.
Nämä on nyt ihan ennakkoluuloisten ja muukalaisvihaajien agendaa täällä hyvinkin pitkälti. Joku porukka tuuttaa tänne asenteelista paskaa.
Totuus on että me ei pärjätä jos naisia ei saada koulutukseen ja myös kaikki mukaan ihan kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän meiltä aika innokkaina lähdettiin sinne isisjöukkohin taistelemaan. Ruotsissa kerättiin heidän tekemiään sotarikoksia ja todistajia ja sitten käytiin oikeudenkäyntejä ja tuomittiin.
Meillä haahisto haki heidät takaisin kotiin ja ei taidettu edes kysyä, mitä siellä tuli ehkä tehtyä.
Sotilaalle käytännössä tärkeintä on vain noudattaa käskyjä. Se mitä on tehty on vain tehty käskystä. Oma ajattelu ei ole suotavaa. Käytännössä sieltä tuli haettua oikeaa kokemusta ja se on sotilaille tärkein juttu. Käytännön kokemus ja sitä tullut kovuus. Se mitä sinä nyt sitten saivartelet, niin se on ihan oma juttu.
Ei oikein istu sotilaalliseen maailmankatsomukseen poliittinen saivartelu.
Sivusta: Sinä et taida olla penaalin terävin kynä.
Penaalin terävimmät kynät valitsee sivarin tai on totaalikieltäytyjiä. Näinhän se meneepi. Ei armeijassa ole tilaa penaalille ja teräville kynille. Voima on sielä todellista älykkyyttä.
Se on kyllä totta. Ei saa omaa älyään tuoda julki, voi joutua ongelmiin. Pitää vain totella kuin tyhmä koira ja valita 6kk palvelus, niin pääsee helpoimmalla. Kun esittää tyhmempää, niin selviää helpommalla.
Ehkä on parempi, ettei heitä edes oteta inttiin, kun voivat olla muille vaaraksi.