Kävin itäkeskuksessa ja yllätyin
En ole helsinkiläinen, joten itäkeskus oli minulle tuttu lähinnä tämän palstan kirjoitusten perusteella. No eilen kävin paikan päällä ensimmäistä kertaa ja yllätyin kunnolla. Se ei vastannut palstan kirjoittajien antamaa mielikuvaa.
Odotin näkeväni siellä pelkästään muita kuin valkoisia ihmisiä, mutta vielä mitä. 80% kaikista ihmisistä näytti ihan supisuomalaisilta. Vain viidesosan juuret näyttivät tulevan muualta.
Johtuiko tämä sitten kellonajasta klo 12-14 välillä vai viikonpäivästä (keskiviikko), että näin oli? Kukaan ei myöskään tullut häiritsemään minua millään tavalla ja sain olla ihan rauhassa omissa oloissani. Oletteko te helsinkiläiset nyt liioitelleet tämän paikan olemusta?
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Semmoinen satu tällä kertaa. Keskipäivällä vähintään joka toinen vastaan tulija on etno.
Loput ei ole vielä heränneet yöllisten meluorgioiden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Itäkeskus on tuikitavallinen helsinkiläinen kauppakeskus. Siellä näkee ei-suomalaisia perheitä ihan yhtä usein kuin Triplassakin. Maalaisia hämmentää ajatus, että myös ei-suomenkieliset perheet shoppaavat. Niissäkin perheissä ostetaan lapselle vaippoja ja mummolle kalsareita.
Itäkeskus on kaupunginosa, ei pelkkä kauppakeskus. Tietäisit tämän, mikäli olisit joskus käynyt Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juntit ihmettelevät, jos jonkin ihonväri on toisenlainen kuin oma. Olen itse persjalkainen kainuulainen, minussa on kai jotain jotain vikaan, kun en ole asiaan kiinnittänyt huomiota. Mutta olen kai juntti sillä tavalla. Olen asunut Helsingissä ja Espoossa yli 20 vuotta.
Kyse ei ole ihonväristä, vaan käytöstavoista ja katurikollisuudesta. Nämä eivät näyttäydy samalla tavalla ihmisille, jotka eivät asu kerrostaloissa, eivät ole riippuvaisia julkisesta liikenteestä, eivätkä muutoinkaan joudu liikkumaan niiden ihmisten parissa, joiden maahantuloa kannattavat. Kun kuljet lähinnä parkkihallista toiseen ja palaat omakotitaloosi Kauklahdessa, et näe ongelmaa sen todellisessa laajuudessaan.
Itiksessä nimenomaan saa varsinkin lasten kanssa liikkuessa prinsessakohtelua, kun monessa muussa kulttuurissa pidetään itsestäänselvänä, että esimerkiksi vaunujen kanssa kulkeville pidetään ovia auki.
Näiden miesten tapa "prinsessakohdella" tyttöjä ja naisia tiedetään kyllä, eikä hyvällä tavalla.
Miksi tästä pitää pakolla vääntää negatiivista? Minua ei ole koskaan häiritty Itiksessä kuin kantasuomalaisten miesten toimesta ja nykyään käyn Itiksessä usein oman lapseni kanssa. Olen asioinut Itiksessä lapsesta asti. N31
Ja minua tartuttiin siellä rinnoista molemmin käsin ollessani 14-vuotias, vuonna 1998. Tekijä oli turkkilainen mies.
Minua tartuttiin rinnoista ollessani teini, tekopaikka oli Kamppi ja kourijana suomalaismies. Ehdotuksia tullut liikennevälineissä, kadulla, aina kantasuomalaisilta. Mennessäni työpaikalleni liikennevälineissä paljonkin ulkomaalaistaustaisia, samoin omalla työpaikallani. Peukkuhörhöt keskustassa kaduilla lähes aina kantasuomalaisia. Ruusulankadun asuntolalta Manskulle ratikkakiskoille toikkaroivat hörhöt supisuomalaisia. Minulle on turha tulla paukuttamaan päätään, kerron mitä näen ja tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Muualta tulleita on paljon, mutta tunnelma siellä on nykyään minusta kiva ja leppoisa. Vuosituhannen vaihteessa asuin idässä, ja Itiksessä piti väistellä aggressiivisia suomalaisia spurguja. Nykyään tykkään käydä siellä aina kun sillä suunnalla liikun. Palstalla meuhkaavista suurin osa tuskin on helsinkiläisiä tai käynytkään Itiksessä.
Kantis on usein humalaansa mölisevä mies ja lapsilleen huutava matalasti koulutettu äitykkä, niin kyllä siinä perusmamu erottuu edukseen. Muissakin maissa 😅
Vierailija kirjoitti:
Itäkeskus on tuikitavallinen helsinkiläinen kauppakeskus. Siellä näkee ei-suomalaisia perheitä ihan yhtä usein kuin Triplassakin. Maalaisia hämmentää ajatus, että myös ei-suomenkieliset perheet shoppaavat. Niissäkin perheissä ostetaan lapselle vaippoja ja mummolle kalsareita.
Jos ostareita haluaa vertailla, niin vertaile mieluummin Itistä ja Tapiolan Ainoaa. Kuin yö ja päivä. Mikä tarve ihmisillä on ylipäänsä vähätellä segregaatiota? On se nyt ihan oikea ongelma, että muualta tulleet dumpataan Hekalle samoihin lähiöihin, missä töissä käyvät ulkomaalaiset joutuvat maksamaan markkinavuokraa samalla kun suomalainen keskiluokka linnoittautuu täysin omille alueilleen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne ole vielä tuohon aikaan vielä edes hereillä, kokeile perjantai-iltaa niin nuo luvut on toisinpäin
Tai osuisiko rukoushetki juuri tuohon aikaan?
Olisit käynyt siinä viereisessä Puhoksessa, siellä on alle 50% valkoisia.
Vierailija kirjoitti:
Puhos varsinkin on ihan supisuomalainen, melkein kuin Kuopion torilla olisi.
Saa perinteisiä hamamkaapuja 🥰
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne ole vielä tuohon aikaan vielä edes hereillä, kokeile perjantai-iltaa niin nuo luvut on toisinpäin
13:19 on ollut rukoushetki.
Kyllähän siellä etnistä värinää tuntee jo aivan eri tavalla kuin vaikkapa keskustassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juntit ihmettelevät, jos jonkin ihonväri on toisenlainen kuin oma. Olen itse persjalkainen kainuulainen, minussa on kai jotain jotain vikaan, kun en ole asiaan kiinnittänyt huomiota. Mutta olen kai juntti sillä tavalla. Olen asunut Helsingissä ja Espoossa yli 20 vuotta.
Kyse ei ole ihonväristä, vaan käytöstavoista ja katurikollisuudesta. Nämä eivät näyttäydy samalla tavalla ihmisille, jotka eivät asu kerrostaloissa, eivät ole riippuvaisia julkisesta liikenteestä, eivätkä muutoinkaan joudu liikkumaan niiden ihmisten parissa, joiden maahantuloa kannattavat. Kun kuljet lähinnä parkkihallista toiseen ja palaat omakotitaloosi Kauklahdessa, et näe ongelmaa sen todellisessa laajuudessaan.
Itiksessä nimenomaan saa varsinkin lasten kanssa liikkuessa prinsessakohtelua, kun monessa muussa kulttuurissa pidetään itsestäänselvänä, että esimerkiksi vaunujen kanssa kulkeville pidetään ovia auki.
Näiden miesten tapa "prinsessakohdella" tyttöjä ja naisia tiedetään kyllä, eikä hyvällä tavalla.
Miksi tästä pitää pakolla vääntää negatiivista? Minua ei ole koskaan häiritty Itiksessä kuin kantasuomalaisten miesten toimesta ja nykyään käyn Itiksessä usein oman lapseni kanssa. Olen asioinut Itiksessä lapsesta asti. N31
Ja minua tartuttiin siellä rinnoista molemmin käsin ollessani 14-vuotias, vuonna 1998. Tekijä oli turkkilainen mies.
Minua tartuttiin rinnoista ollessani teini, tekopaikka oli Kamppi ja kourijana suomalaismies. Ehdotuksia tullut liikennevälineissä, kadulla, aina kantasuomalaisilta. Mennessäni työpaikalleni liikennevälineissä paljonkin ulkomaalaistaustaisia, samoin omalla työpaikallani. Peukkuhörhöt keskustassa kaduilla lähes aina kantasuomalaisia. Ruusulankadun asuntolalta Manskulle ratikkakiskoille toikkaroivat hörhöt supisuomalaisia. Minulle on turha tulla paukuttamaan päätään, kerron mitä näen ja tiedän.
Sano että valkoihoisia. Peukkupäästä et erota kansalaisuutta ja et aina sukupuoltakaan. Ikävän huonokuntoisia ovat.
Itiksessä on paljon ulkomaalaisia, mutta häiritsevimpiä ovat Hansasillalla jostain syystä roikkuvat spurgu-ja sekakäyttäjäporukat. 100% kantiksia. En tiedä, mikä ne sinne houkuttelee, ei siinä ole mitään piikinvaihtopaikkojakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kampissa joukko som alipo ikia polttivat kannabista muutama päivä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Itiksessä on paljon ulkomaalaisia, mutta häiritsevimpiä ovat Hansasillalla jostain syystä roikkuvat spurgu-ja sekakäyttäjäporukat. 100% kantiksia. En tiedä, mikä ne sinne houkuttelee, ei siinä ole mitään piikinvaihtopaikkojakaan.
Sitä voikin sitten miettiä, miksi keskiluokka ajattelee, että on ok tunkea nistit ja ulkomaalaiset samoille alueille
Vierailija kirjoitti:
Mikähän mahtaisi olla, no huumeet tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne palstalla Itäkeskusta rienaavat ole siellä koskaan käyneet.
Juu en käy enää.
Vierailija kirjoitti:
Oot väärässä, vieraile uudestaan.
Pistäydy myös puhoksella kerro jos näit suomalaisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
13:19 on ollut rukoushetki.
Onko Itiksessä moskeija?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että semmoinen satu sitten.
Siellä ennen oli virolaiset samalla asialla.