IL: Käteisen käyttö päättymässä
Käteisen merkitys vähenee koko ajan jyrkästi ja on pudonnut jo lähes olemattomiin. Digitaalinen maksaminen tulee korvaamaan käteisen pikemmin kuin kukaan osasi odottaa. On jo aikakin luopua käteisestä joka on enää lähinnä huijareiden ja muiden rikollisten työkalu.
https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/4d6e9096-111c-4aeb-8a91-c3809703…
Kommentit (164)
Käteinen on kyllä kiva kun kortti ei toimikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luetun ymmärtäminen:
Käteisen merkitys vähenee, mutta ei katoa, Nets kertoo raportissaan.
Pitäis ensin osata lukea notta tietäisi mitä "luetun ymmärtäminen" tarkoittaa. Liikaa persuilta vaadittu.
Miten aloitus liittyy persuihin
Koska Perussuomalaiset on ainoa puolue, joka käyttää enää käteistä.
Käteistä ei enää käytä, vaan pelkkää korttia loput puolueistä, eli:
SDP, Keskusta, Kokoomus, RKP, Kristillisdemokraatit, Vihreä liitto, Vasemmistoliitto, Liike Nyt, Avoin Puolue,
Suomen Kommunistinen Puolue, Kristallipuolue, Valta kuuluu kansalle, Vapauden liitto, Totuuspuolue, Liberaalipuolue, Eläinoikeuspuolue, Hamppupuolue, Sinimusta Liike ja Graniittipuolue.
Vierailija kirjoitti:
Käteinen on lähinnä rasite. Itselläkin on käteistä joka on pitänyt yrittää kuluttaa pois mutta ei vaan saa menemään kun lipsahtaa helposti kortin kautta aina. Lisäksi kun maksaa käteisellä pitäisi aina olla laskeskelemassa että kassahenkilö on osannut antaa oikean määrän takaisin, sekään kun ei ole nykyään enää mikään varma.
Etenkään, kun sinä itse et osaa laskea.
Vasta oli taas korttimaksuissa ongelmia. Ei toimineet ollenkaan tai katevaraukset meni kahdesti. Monta päivää meni ennenkuin taas palautui rahat takaisin tilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käteinen on pakollinen jo ihan huoltovarmuuden takia mahd. suuremman kriisin takia. Kaikki sähköinen infra on enemmän tai vähemmän haavoittuvainen.
Lisäksi on myös epäsuoria uhkia kuten VISA ja Mastercard jotka käytännössä pyörittävät maailman korttibisnestä. Mitä, jos nämä yhtiöt jonkun asian seurauksena lopettavat palveluidensa tarjoamisen EUn sisällä? Mikä on kortti-/maksujärjestelmä silloin?
Visa ja Mastercard ovat usasta. Näen, että aika riskialtista antaa kaikki maksuliikenteen välineet usalle.
Liittyen tekonologiaan, Ranska on vaihtamassa hallinnossaan Windows-järjestelmistä Linux-pohjaisiin.
https://www.techradar.com/computing/windows/france-has-ditched-windows-…
"As David Amiel, who is Minister of Public Action and Accounts, puts it (translated): "We must become less reliant on American tools and regain control of our digital destiny. We can no longer accept that our data, our infrastructure, and our strategic decisions depend on solutions whose rules, pricing, evolution, and risks we do not control."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on hieno uutinen.
On se siihen asti kun tulee laajempia sähkökatkoksia. ;)
Luuletko sä saatana* pössi, ettö ne kassakoneet toimii ilman sähköä saati ne viivakoodin lukulaitteet. Vai meinaako idiootti, että henkillkunta rupeaa lötkimään hintalappuja tuotteisiin kun sähkökatkos alkaa?
Sulla on tainnut olla jonkinaikaa jo sähköt pois vintiltö?
Kyllä näin on kauppa menee heti kiinni ja asiakkaat ajetaan ulos kun tulee sähkökatko, kaikki pysähtyy
Torikauppa vilkastuu ja käteinen kelpaa😍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän käteistä enkä ole kumpikaan noista.
Omapa on häpeäsi.
Häpeä? Eli sinua siis hävettää käyttää käteistä ja siksi olet luopunut siitä? Pelkäät mitä ihmiset ajattelevat, pelkäät että sinua pidettäisi kehityksen kelkasta jääneenä tai peräti rikollisena! Suosittelen vahvasti, että menisit terapiaan käsittelemään sitä, mistä häpeän tunteesi kumpuaa.
Tästä on loppujen lopuksi varmasti monella kyse, häpeästä. Hävettää, jos joku näkee kassalla, että maksaa seteleillä. Ajatteleekohan kassatyöntekijä, että onkohan tuo rikollinen. Ajatteleekohan takana seisova rouva, että tuo on varmasti köyhä kun maksaa maitopurkin kolikoilla. Miten noloa, ai kamala! Suomi on häpeilijöiden valtakunta.
Vierailija kirjoitti:
Itse nauran aina paskaisesti kun kassajono seisoo teknisen vian vuoksi ja tollopäillä vain kortti mukana.
Sama. Tulppana on myös ne äpit ja pöpit, joiden osaaminen sitten kassajonossa tekee tulpan. 5 ihmistä olisi sen vekslaamisen aikana maksanut käteisellä😅
Eilen taas kortinlukija ei toiminut isohkossa ruokakaupassa. Onneksi minulla oli kaksi 50 euron seteliä mukana.Kiukkuisia asiakkaita oli monta.
Esim. Saksassa mahdotonta elää ilman käteistä.
Pienemmissä, alle satasen ostoksissa, käytän lähes pelkästään käteistä. Olen toki jo keski-ikäinen, mutta ymmärrän tekniikasta paljon enemmän kuin nämä digitoday-pellet, jotka pää märkänä aina testaamassa kaikkea uutta jonkun muun (minun) kehittämää. Ja siksi luulevat olevansa jotenkin fiksuja ja ajan hermolla. Ja tuovat sen kyllä esiin. Kuten vegaanit.
Viime vuosina olen itse asiassa vain lisännyt käteisen käyttöä. En perustele. Jos ei ymmärrä miksi, ei ymmärrä. Kannettu vesi ei kaivossa pysy.
Vierailija kirjoitti:
Käteisen käyttö ei todellakaan ole loppumassa vaikka se vähentymään päin onkin.
Tämä! Maksan aina käteisellä jos vaan on. Jos ei ole niin sitte on pakko maksaa kortilla. Mutta mitään sovelluksia ei ole eikä tule! Ja en ole seniili tai rikollinen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän käteistä enkä ole kumpikaan noista.
Omapa on häpeäsi.
Häpeä? Eli sinua siis hävettää käyttää käteistä ja siksi olet luopunut siitä? Pelkäät mitä ihmiset ajattelevat, pelkäät että sinua pidettäisi kehityksen kelkasta jääneenä tai peräti rikollisena! Suosittelen vahvasti, että menisit terapiaan käsittelemään sitä, mistä häpeän tunteesi kumpuaa.
Tästä on loppujen lopuksi varmasti monella kyse, häpeästä. Hävettää, jos joku näkee kassalla, että maksaa seteleillä. Ajatteleekohan kassatyöntekijä, että onkohan tuo rikollinen. Ajatteleekohan takana seisova rouva, että tuo on varmasti köyhä kun maksaa maitopurkin kolikoilla. Miten noloa, ai kamala! Suomi on häpeilijöiden valtakunta.
Hävettää käyttää korttia. Luulevat sen olevan sossun kortti. Käteistä kun on riittävän paksu nippu, niin kukaan ei luule persaukiseksi.
Joo kyllä tuo meidän naapurimaa varmisti sen että käteistä tarvitaan. Jos jotain tapahtuu niin ei automaateissa enää paljoa rahaa ole jos kaikki menee hakemaan käteistä että pääsee täältä karkuun.
Korttimaksujen huono puoli on se että pankki näkee aina missä meet ja paljolla ostat. Toki se on kätevää jos katoaa/murhataan niin poliisit näkee missä oot liikkunut.
Mutta käytän käteistä niin ei pankit ja poliisit näe mua :)
Aina naurattaa kassalla köyhät korttihomot.
Miks suomessa näin? Muualla euroopassa käteinen etusijalla monessa paikassa. Julkisissa maksetaan poikkeuksetta kolikoilla kuljettajalle.
Verottaja pyysi tiedot kaikista suomalaisten verkkokauppaostoksista ulkomailta vuosien ajalta
Verottaja penäsi pankeilta tietoja kaikista Suomen rajat ylittävistä tilisiirroista vuosina 2015–2021. Tietosuojavaltuutettu antoi asiasta huomautuksen.
Esimerkiksi vuoden 2018 osalta kolme suurinta pankkien Verohallinnolle toimittamaa tietoaineistoa sisälsi yhteensä lähes 18 miljoonaa tilitapahtumaa.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa sivistysmaissa... Saksassa on yhä lähes puolet liikkeistä, jotka eivät edes hyväksy korttia... puhumattakaan, Kreikasta, Japanista tai Islannista. Ymmärtävät pikkaisen paremmin käteisen tärkeyden ja omat kansat ovat jopa äänestäneet sen säilyttämiseksi.
Suomessa yksi iso sähkökatko niin koko talous kaatuu.
Minä en osta mitään sellaisista liikkeistä joihin ei käteinen kelpaa.
Maksan ihan vittuillakseni käteisellä, tietäen että se saa pinnan kiristymään joillakin ap:n kaltaisilla tolvanoilla :)