IL: Käteisen käyttö päättymässä
Käteisen merkitys vähenee koko ajan jyrkästi ja on pudonnut jo lähes olemattomiin. Digitaalinen maksaminen tulee korvaamaan käteisen pikemmin kuin kukaan osasi odottaa. On jo aikakin luopua käteisestä joka on enää lähinnä huijareiden ja muiden rikollisten työkalu.
https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/4d6e9096-111c-4aeb-8a91-c3809703…
Kommentit (164)
No ei ole. Eikä ole päättymässä missään muuallakaan Euroopassa. Puhumattakaan muusta maailmasta.
EU just päätti, että käteisen käyttö ei lopu.
Täällä pikkupaikkakunnalla paikallinen LVI -liike sekä kiviveistämö (hautakiviä) eivät enää käytä korttimaksupäätettä koska se on yrittäjälle niin kallis. Se on laskulla tai käteinen.
Eilen viimeksi pikkukaupan tiskillä maksupääte jumittui. "Olisko sulla käteistä?". Oli. Seuraavalla ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Ihan päinvastoinhan tuossa sanotaan.
Vähentynyt, mutta näköpiirissä ei ole loppuminen. Edelleen 13 prosenttia ostoista tapahtuu käteisellä.
Avaatteko komppaajat linkkejä ollenkaan?
On myös nähty kirjoitukSia käteisen hävittämisestä. Että se on tavoite.
Vessapaperin valmistus ja myynti lopetetaan, jatkossa intiimihygienia hoidetaan luurin ja sovelluksen avulla. Muutos astuu voimaan tänään klo 16.00. Ja tämä on tosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän käteistä enkä ole kumpikaan noista.
Omapa on häpeäsi.
Häpeä? Eli sinua siis hävettää käyttää käteistä ja siksi olet luopunut siitä? Pelkäät mitä ihmiset ajattelevat, pelkäät että sinua pidettäisi kehityksen kelkasta jääneenä tai peräti rikollisena! Suosittelen vahvasti, että menisit terapiaan käsittelemään sitä, mistä häpeän tunteesi kumpuaa.
Käteinen on pakollinen jo ihan huoltovarmuuden takia mahd. suuremman kriisin takia. Kaikki sähköinen infra on enemmän tai vähemmän haavoittuvainen.
Lisäksi on myös epäsuoria uhkia kuten VISA ja Mastercard jotka käytännössä pyörittävät maailman korttibisnestä. Mitä, jos nämä yhtiöt jonkun asian seurauksena lopettavat palveluidensa tarjoamisen EUn sisällä? Mikä on kortti-/maksujärjestelmä silloin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omapa on häpeäsi.
Te käteisen vihaajat olette kyllä liikuttavia, kun yritätte solvata meitä käteisen käyttäjiä. Pusi pusi :)
Et nyt ihan ymmärtänyt mitä tarkoitin.
Uutisissa sanottiin että vähenee muttei lopu, itse toivoisin käteisen käytön lisäämistä ja jatkumista, tuo turvallisuutta ja pysyy mukana arjen asioissa ja pystyy laskemaan ja budjetoimaan ostoksia ja seuraamaan oman rahan käyttöä
luepa uudestaan. jatkuu koska sille käyttöä. lue tarkkuudella, älä vääristä. luki, että moni haluaa maksaa juuri käteisellä vaikka vähentynyt. ei ole poistumassa.
Aika epävarmaksi menisi asiointi jos ei olis käteistä. Kiva aina kun esim korteissa tai pankissa häiriö niin sen päivän ostokset jäisivät kauppaan.
Itse nauran aina paskaisesti kun kassajono seisoo teknisen vian vuoksi ja tollopäillä vain kortti mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omapa on häpeäsi.
Te käteisen vihaajat olette kyllä liikuttavia, kun yritätte solvata meitä käteisen käyttäjiä. Pusi pusi :)
Et nyt ihan ymmärtänyt mitä tarkoitin.
No mitä saa tananvittua sinä sitten tarkoitit?
Vierailija kirjoitti:
Käteinen on lähinnä rasite. Itselläkin on käteistä joka on pitänyt yrittää kuluttaa pois mutta ei vaan saa menemään kun lipsahtaa helposti kortin kautta aina. Lisäksi kun maksaa käteisellä pitäisi aina olla laskeskelemassa että kassahenkilö on osannut antaa oikean määrän takaisin, sekään kun ei ole nykyään enää mikään varma.
Laskutehtävän ehdit suorittaa päässäsi kahdessa sekunnissa samalla kun ojennat käteisen. Sitten vaan katsot antoiko myyjä oikean summan takaisin. Siihen ei mene edes kahta sekuntia.
Mä en käytä käteistä enää kuin hammaskeijun roolissa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, mummo.
Olen 23v en vielä mummo sentään. En edes äiti vielä.
Ei ole päättymässä. Poistakaa ketju ja käykää ampumassa nuo digihullut älypuhelinorjat.
Jos tämä Suomen pyrkimys ainoana maailmassa lopettaa käteinen toteutuu, on kovin helppoa iskeä rahaliikenne nurin ja maa kaaokseen.
Jos käteinen on rasite, miksi haluat varmistaa, että saat riittävästi takaisin?