IL: Käteisen käyttö päättymässä
Käteisen merkitys vähenee koko ajan jyrkästi ja on pudonnut jo lähes olemattomiin. Digitaalinen maksaminen tulee korvaamaan käteisen pikemmin kuin kukaan osasi odottaa. On jo aikakin luopua käteisestä joka on enää lähinnä huijareiden ja muiden rikollisten työkalu.
https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/4d6e9096-111c-4aeb-8a91-c3809703…
Kommentit (164)
Kuinka pienille lapsille teillä on pankkikortit? Miten pidätte huolen ettei lapsi ostele tiliään tyhjäksi?
Huonosti luettu uutinen. Siinähän kerrotaan, että käteisen käyttäminen jatkuu vielä pitkään. :)
Oltiin isolla porukalla reissussa ja mentiin syömään lounas . Jonkun tietyn pankin kortti ei toiminut. Ne joilla ei ollut käteistä, joutui lainaamaan muilta. Joku vielä oli tarkoituksella jättänyt toisen pois siltä varalta että katoaa.
Lapsille myös mieluummin kai antaa pienen rahan kuin kortin. Toki voi antaa jonkin sellaisen mihin laitetaan vain vähän saldoa.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi eilen ei mikään kortti toiminut kellään marketissa. Tosi monet asiakkaat joutui jättämään ostokset kassoille. Vitutti sekä asiakkaita, että myös varmasti myyjiä, jotka joutui viemään ne ostokset takaisin hyllyyn. Ne joilla oli varalta käteistä, mahtoi olla ainoita, joita ei vituttanut.
Miten muuten tuollaisessa tilanteessa toimitaan, jos joku asiakas on ostanut jostain kalatiskiltä tai lihatiskiltä jotain kallista lihaa tai kalaa. Tai irtomyynnistä vaikka kymmenen viineriä ja 5 pizzapalaa. Tai salaattibaarista ison rasian salaattia. Meneekö ne hävikkiin vai voiko ne viedä takaisin tiskiin?
Oon alkanut maksaa rahalla,hitit se mihinkään katoo.Entä kun päätteet ei toimi,miten maksat,ostat mitään tai tietoliikenne tökkii..Raha kelpaa aina..Kaikki voi kaatua.
Tämä on ainoa maa jossa katsotaan kieroon kun joku maksaa käteisellä. Muissa maissa eivät käytä korttimaksuja juurikaan. Saksassa eivät osanneet edes käyttää korttikoneitaan. 😂
Vierailija kirjoitti:
Oltiin isolla porukalla reissussa ja mentiin syömään lounas . Jonkun tietyn pankin kortti ei toiminut. Ne joilla ei ollut käteistä, joutui lainaamaan muilta. Joku vielä oli tarkoituksella jättänyt toisen pois siltä varalta että katoaa.
Lapsille myös mieluummin kai antaa pienen rahan kuin kortin. Toki voi antaa jonkin sellaisen mihin laitetaan vain vähän saldoa.
Jep. Tuntuu että pieni lapsi oppii paremmin rahan arvoakin, kun sillä on lompakossa niitä eri kokoisia numerollisia kolikoita ja pikkuseteleitä, jotka sitten vähenee kun jotain ostaa. Kuin entä että on se sama muoviläpyskä, joka on edelleen se sama läpyskä, vaikka jotain ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ainoa maa jossa katsotaan kieroon kun joku maksaa käteisellä. Muissa maissa eivät käytä korttimaksuja juurikaan. Saksassa eivät osanneet edes käyttää korttikoneitaan. 😂
Niinpä. Alkaa itsestäkin tuntua ihan kuin ois joku rikollinen silloin harvoin kun maksaa jotain käteisellä, vaikka se on ihan rehellisesti mummolta saatu mummolle vietyjä aiempia ostoksia vastaan. Eli tavallaan siis ihan omaa rahaa alunperin.
Joissain baareissakin välillä kun maksaa käteisellä niin tarjoilijalta kommentti "oho, oikeaa rahaa".
Vierailija kirjoitti:
Oon alkanut maksaa rahalla,hitit se mihinkään katoo.Entä kun päätteet ei toimi,miten maksat,ostat mitään tai tietoliikenne tökkii..Raha kelpaa aina..Kaikki voi kaatua.
Kerran olin Prismassa ostoksilla ja sillä aikaa kuuluttivat että kortit ei toimi ja s-mobiilikaan ei tainnut toimia, yhtä-äkkiä tunsin itseni myymälävarkaaksi kun ei ollut käteistä rahaakaan millä maksaa. Onneksi jonkinlaisen odottelun lopuksi sitten saivat systeemit kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Eivät osaa käyttää korttikoneitaan? Saksassa asuvana minua huvittaa nämä Saksassa ei voi maksaa kortilla -jutut. Olen viimeiset 15 v käyttänyt vain korttia, lähinnä lähimaksua. Tai sitten Paypalilla. Täällä on paljon ihmisia, jotka eivät halua olla "kontrollin alaisia", ja maksavat siksi mielummin käteisellä. Minä en niin tee, eikä minun tarvitse, vaikka asun Saksassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loppuu se kolikoiden etsiminen kukkarosta kassalla!
Kauemmin kortilla näpyttely vie aikaa, kun ne teidän saldotkin on usein miinuksella, eikä appia löydy puhelimesta vaikka sen piti siellä olla.
Tämä, nauruttaa aina ne kännykällä sählääjät kassalla, korttejakin joillakin vaikka kuinka monta mutta mikään ei nyt sitten toiminutkaan eikä käteistäkään sattunut olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luetun ymmärtäminen:
Käteisen merkitys vähenee, mutta ei katoa, Nets kertoo raportissaan.
Pitäis ensin osata lukea notta tietäisi mitä "luetun ymmärtäminen" tarkoittaa. Liikaa persuilta vaadittu.
Mitäs se demukkapaskis täällä ulisee, sossurahatko jo taas ryypätty ja rällätty?
Vierailija kirjoitti:
Sulla on aina väärää tietoa otsikossa.
Käteisen merkitys vähenee, mutta ei katoa, Nets kertoo raportissaan.
Demarit ei vaan osaa kuin valehdella ja levittää muunneltua totuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän käteistä enkä ole kumpikaan noista.
Seniilit vanhukset toki käyttävät vielä myös
Ja mikä on sinulla syynä, että haluat jakaa kaikki ostotapahtumasi pankin kanssa? :D
Et varmaan tiennyt, mutta pankit myyvät niitä tietoja eteenpäin?
Eikä ole rupesin taas käyttämään käteistä ettei kenenkään tartte tietää mihin ne menevät 🤣
Thai-hierojani oli ottanut mobilepayn vaihtoehdoksi extrapalvelujen maksuun. En kuitenkaan haluaisi jättää tätäkään jälkeä.
Valitettavasti käteisen käyttö päättyi eilen ja voitte lähettää minulle kaikki arvottomat setelinne.
Vierailija kirjoitti:
"Uskomme, että käteinen säilyttää asemansa osana suomalaista maksumaisemaa vielä pitkään"
Aloittaja on näköjään näitä jotka eivät kykene lukemaan kuin otsikon :)
Kunhan öyhöttää.
Saksalaiset käyttävät yleisesti vielä käteistä eivätkä todellakaan anna Suomen luopua käteisen käytöstä.
Viimeksi eilen ei mikään kortti toiminut kellään marketissa. Tosi monet asiakkaat joutui jättämään ostokset kassoille. Vitutti sekä asiakkaita, että myös varmasti myyjiä, jotka joutui viemään ne ostokset takaisin hyllyyn. Ne joilla oli varalta käteistä, mahtoi olla ainoita, joita ei vituttanut.