Ihanan kuuma kaikkien aikojen hellekesä tulossa
Helteet voivat jatkua kuukausia jopa syyskuulle asti ja välillä rikotaan ennätyslämpötiloja. Ai että mä nautin! 🌞😎
Kommentit (66)
Helle kuormittaa ihmisen elimistöä laaja-alaisesti, ja sen vaikutukset terveydelle lisääntyvät huomattavasti lämpötilan ylittäessä 23–25 astetta. Erityisen suuressa vaarassa ovat ikääntyneet, pienet lapset ja pitkäaikaissairaat. Pitkittyneet hellejaksot aiheuttavat Suomessa vuosittain satoja ennenaikaisia kuolemia, koska sisätilat ja rakennukset kuumenevat eivätkä ehdi viiletä edes yöllä.
Fyysiset vaikutukset elimistöön
Sydän- ja verenkiertoelimistö: Kuumuus laajentaa pintaverisuonia ja vilkastuttaa verenkiertoa, mikä laskee verenpainetta ja nostaa sykettä. Tämä kuormittaa sydäntä merkittävästi.
Nestehukka ja elektrolyyttitasapaino: Voimakas hikoilu poistaa kehosta nestettä ja tärkeitä suoloja. Pelkän pelkän veden liiallinen juominen ilman suoloja voi johtaa vaaralliseen natriumtason laskuun eli hyponatremiaan.
Hengityselimistö: Helle vaikeuttaa hengittämistä, lisää limaneritystä ja voi pahentaa astman tai kuivan ilman aiheuttamia oireita.
Lämpösairaudet: Lievimmillään kuumuus aiheuttaa päänsärkyä, huimausta ja uupumusta. Vakavin muoto on hengenvaarallinen lämpöhalvaus, jossa kehon oma lämmönsäätely pettää kokonaan.
Vaikutukset uneen ja mielenterveyteen
Unihäiriöt: Korkea huonelämpötila heikottaa unen laatua ja estää kehon palautumista yön aikana.
Kognitiivinen suorituskyky: Kova kuumuus aiheuttaa väsymystä, heikentää keskittymiskykyä ja hidastaa reaktiokykyä.
Mieliala: Pitkittynyt helle on tutkimuksissa yhdistetty lisääntyneisiin masennusoireisiin, ahdistukseen ja lisääntyneeseen alttiuteen konflikteille.
Riskiryhmät
Ikääntyneet: Kehon kyky tuntea janoa ja säädellä lämpötilaa heikkenee iän myötä.
Pitkäaikaissairaat: Sydän- ja verisuonitauteja, hengityssairauksia tai munuaiskuormitusta sairastavilla oireet voivat pahentua jo 20 asteessa.
Pienet lapset: Heidän kehonsa kuumenee huomattavasti aikuista nopeammin.
Keskeiset hälytysmerkit
Seuraa itseäsi ja läheisiäsi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ohjeiden mukaisesti. Hakeudu varjoon ja viilennä kehoa heti, jos huomaat näitä oireita:
Voimakas janon tunne ja suun kuivuminen
Heikotus, huimaus tai pahoinvointi
Sydämen rytmihäiriöt tai hengenahdistus
Sekavuus tai poikkeava ärtyneisyys
Lähde: AI
Monet eläimet kärsivät helteestä 🐕🐄🐎🐑
Tai sitten lässähtää alkuunsa, kuten viime vuonna. Toivon viileyttä.
Vierailija kirjoitti:
Monet eläimet kärsivät helteestä 🐕🐄🐎🐑
Vettä ja varjoa tarpeeksi. Kyllä ne sitten pärjää. Ja ajaa pitkät karvat pois.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten lässähtää alkuunsa, kuten viime vuonna. Toivon viileyttä.
Viime kesä oli Suomen mittaushistorian toiseksi lämpimin. Ja viime heinäkuussa alkanut helleputki oli ennennäkemättömän kova ja pitkä. Edellinen ennätys oli 13 päivää, viime kesänä se kesti yhteen putkeen 22 päivää. Eli 1,7 kertaa edellistä pidempään.
Se siitä "kylmästä kesästä."
Hitto, vieläkin pitää olla sisällä villasukat jaloissa!
Antaa tulla vaan, sisällä on viileää ne kuumimmat tunnit ja muuten sit pihalla varjossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten lässähtää alkuunsa, kuten viime vuonna. Toivon viileyttä.
Viime kesä oli Suomen mittaushistorian toiseksi lämpimin. Ja viime heinäkuussa alkanut helleputki oli ennennäkemättömän kova ja pitkä. Edellinen ennätys oli 13 päivää, viime kesänä se kesti yhteen putkeen 22 päivää. Eli 1,7 kertaa edellistä pidempään.
Se siitä "kylmästä kesästä."
En sanonut että ei olisi ollut hellettä. Mutta kesä lässähti alussa kun kesäkuu oli viileä ja sateinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten lässähtää alkuunsa, kuten viime vuonna. Toivon viileyttä.
Viime kesä oli Suomen mittaushistorian toiseksi lämpimin. Ja viime heinäkuussa alkanut helleputki oli ennennäkemättömän kova ja pitkä. Edellinen ennätys oli 13 päivää, viime kesänä se kesti yhteen putkeen 22 päivää. Eli 1,7 kertaa edellistä pidempään.
Se siitä "kylmästä kesästä."
En sanonut että ei olisi ollut hellettä. Mutta kesä lässähti alussa kun kesäkuu oli viileä ja sateinen.
Toinen myytti. Kesäkuu ei ollut juurikaan keskimääräistä kylmempi.
Kesä menee Jäämerellä, kuten viimeiset vuodet. Kesä 2018 opetti, että kotiin ei tulla ennen elokuun loppua. Sen jälkeen hellputket ovat ilmeisesti vain pahentuneet. Kotiin voi jäädä sitten, kun haluaa viettää kesänsä sisällä, mä en pärjää kuumassa. Ei kyllä mieskään sen puoleen. Pumppuvikaista vanhaa äitiä käy vähän sääliksi, mutta muutto ei kelpaa, ilppi ei kelpaa, mikään helpotus ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, onko sulla kodissasi kuitenkin jokin viilennyslaitteisto? Pidät sisälämpötilana jotain max 22 astetta?
Tietenkin on.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet eläimet kärsivät helteestä 🐕🐄🐎🐑
Vettä ja varjoa tarpeeksi. Kyllä ne sitten pärjää. Ja ajaa pitkät karvat pois.
Ainakaan meidän ammut ja pollet ei hellesäistä tykkää. Laitumella ei ole varjoa.
Vierailija kirjoitti:
HELL-kesä
Lol, joo mutta vain tsadissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, onko sulla kodissasi kuitenkin jokin viilennyslaitteisto? Pidät sisälämpötilana jotain max 22 astetta?
Aidolla hellenautiskelijalla ei tietenkään saa sellaista olla. Feikit on säälittäviä.
Eikä pakkasfanilla lämmitystä talvella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten lässähtää alkuunsa, kuten viime vuonna. Toivon viileyttä.
Viime kesä oli Suomen mittaushistorian toiseksi lämpimin. Ja viime heinäkuussa alkanut helleputki oli ennennäkemättömän kova ja pitkä. Edellinen ennätys oli 13 päivää, viime kesänä se kesti yhteen putkeen 22 päivää. Eli 1,7 kertaa edellistä pidempään.
Se siitä "kylmästä kesästä."
Silti tuo 2025 kesä ei pahemmin näy ilmatieteenlaitoksen helletilastoissa, outoa.
Ei tule paljoa vaatekuluja sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet eläimet kärsivät helteestä 🐕🐄🐎🐑
Vettä ja varjoa tarpeeksi. Kyllä ne sitten pärjää. Ja ajaa pitkät karvat pois.
Joo mennään kaikki luontoo ajamaan karvat luonnonvaraisilta eläimiltä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet eläimet kärsivät helteestä 🐕🐄🐎🐑
Vettä ja varjoa tarpeeksi. Kyllä ne sitten pärjää. Ja ajaa pitkät karvat pois.
Ainakaan meidän ammut ja pollet ei hellesäistä tykkää. Laitumella ei ole varjoa.
Olis varmaan syytä järjestää sitä varjoa.
Onneksi helteessä ei ole pakko olla eli tulkoon.
Helle pitäisi kieltää lailla. Sydänsairaana joudun olemaan sisätiloissa.