Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten pärjäisit kaksi vuorokautta ilman sähköjä?

Vierailija
19.05.2026 |

.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä tässä olen jo parina päivänä kettuuntuneena tutkaillut. Koittanut saada kotivarastani jotain tolkkua, että mitä siellä vielä tarttisi olla. Aika niukilla mentäisiin se pari päivää, saati jos 72 tuntia tarttisi kärvistellä, koska on raha tiukilla. Enempi on talous- ja hygieniatarvikkeita varalla kuin syötävää. Juotavaa koitan pitää muutaman litran aina varalla, pikkupulloina.

Vessakäynnit ja pesut eniten huolettaisivat sähkökatkossa. Tykkään puhtaasta ja siististä. Vähän kyllä löytyy kertakäyttöastioitakin siltä varalta, ettei voi ehkä tiskata. Ja olen oppinut tiskaamaan astiat aina pois, koska minulle on käynyt joskus niin, että tuli sähkökatko ja tietenkin tiskit olivat juuri silloin jääneet tiskaamatta ja minäkin olin suihkun tarpeessa. Nopeasti sitten tiskasin, kun katko alkoi ja karautin vielä suihkuunkin. Lämmin vesi loppui huuhdellessa. Eli nopeasti kyllä kerrostalossa alkaa vedessä sen huomata, että on katko. Olen sittemmin ostanut sangon, jota sitten käytän joko pesuvesiastiana tai vessa-asiontiin, jos ei pyttyä voi käyttää. Myös roskapusseja ostin siihen tarkoitukseen. Ja laittanut vähän sanomalehtiä talteen.

Vierailija
22/51 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ongelmia. Sähkötön torppa vuodesta 2013. Tän vehkeeseen saa tarvittavat virrat joko agrekaatista, aurinkopaneelista tai olen sitten ilman sähköä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka vaan pärjää kaksi vuorokautta ilman sähköä, ellei ole sairas, joka tarvitsee sähköä laitteisiinsa jm. Tai ole täysin avuton

Vierailija
24/51 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja missä kävisitte vessassa? 

Kerrostalon pihan hiekkalaatikolla.

Vierailija
25/51 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi vuorokautta? Kaksi vuottakin pärjäisi.

Kai tiesit että moni eli suomessa vielä 60-70 luvullakin ilman sähköjä?

Ei tämmöisissä taloissa, missä monet nykyään asuu. Siihen aikaan moni asui omavaraisesti maalla tai ainakin jossaon omakotitalossa, jossa on enempi selviytymismahdollisuuksia.

Vierailija
26/51 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siis kaikilla muilla olisi sähköt paitsi teillä. Ruokaakaan ei olisi. Eikä siis rahaa eikä puhelintakaan vois käyttää.

Mikset lisännyt näitä kaikkia ehtoja heti aloitukseen? Nyt ihmiset vastaavat pelkän aloituksen perusteella, olettaen tietenkin, että sieltä sähköttömästä kämpästä on mm. varaa poistua.

Vierailija
27/51 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin mutsin luo sähkökatkon ajaksi.

Vierailija
28/51 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää vastauksia!

Vierailija
29/51 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pönttöihin voi kusta huoletta, paskat voi kerätä vaikka koirankakkapusseihin ja laittaa sit isompiin pusseihin ja kannelliseen ämpäriin tai johonkin. Mulla on kaasua ja riitävästi vettä sekä 100 purkkia tonnikalaa, mutta pakasteiden pelastaminen olis varmaan ensijainen prioriteetti. Kuivaisin, tekisin ehkä marjoista mehua tai keittäisin ne ainakin tai yrittäisin tehä hilloa. 

Alat sähkökatkossa marjoja keittämään? 😂 

Ja se sata purkkia tonnikalaa... milloinkohan viimeksi katsoit päiväyksiä niistä? Ettei sitten ole vain sataa purkkia haisevaa ja pilalle mennyttä vihreää ällötystä.

30/51 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en kuolisi, mutta vituttaisi ja hankaloittaisi elämää, kun ei pystyisi laittamaan ruokaa, pakasteet ja jääkaapin sisältö menisi piloille eikä pystyisi lataamaan puhelinta tai läppäriä.

Kahdessa vuorokaudessa perinteinen arkkupakastin ei vielä ala sulaa, ellei sitä laita suoraan auringonpaisteeseen tai lämmitettyyn puusaunaan. Lämpiämistä voi estää peittämällä se täkeillä tms. eristeillä.

Jääkaappi alkaa lämmetä, mutta ruuat eivät ehdi mennä piloille, jos kaapin ovea pidetään kiinni- Eli suunnitellaan ensin, mitä sieltä kaapista ottaa, ennenkuin avaa oven. Ei seistä jääkaapin ovi auki ja ihmetellä, että kappas, ei täällä olekaan valoa, mitenhän nyt näen ottaa roiskeläppäpizzan syötäväksi...

Oman elämänsa martoilla on tietenkin pakastimessa jäädytettynä vesipulloja/purkkeja, jotka voi siirtää jääkaappiin pitämään sitä kylmänä sähkökatkon ajan.

(minulla ei ole)

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
31/51 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pönttöihin voi kusta huoletta

Ei saa katkossa pyttyä käyttää, eikä mitään muutakaan viemäriä. Perehdy paremmin asiaan. Ulkohuussin pyttyä saa käyttää, mitä ei ole kytketty viemäriverkostoon.

Vierailija
32/51 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aah rauha! Pakastinkin tulisi sulatettua.

Vierailija
33/51 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vessassa paskalla pönttöön. Tietenkin...

Millähän ne pumput ja systeemit toimii jos sähköjä ei ole. Ulkohuussi kyllä toimii

Ei niittan tarvii toimia. Parin päivän paska säilyyy pöntössä. Kansi vain kiinni.

Vierailija
34/51 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin, dildossani on paristot.

T. Jorma

Vierailija
35/51 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmiskunta on hoitanut tuon asian kymmeniä tuhansia vuosia ennen WC:n keksimistä?

Siinnäpä miettimistä loppuillaksi.

Vierailija
36/51 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pönttöihin voi kusta huoletta, paskat voi kerätä vaikka koirankakkapusseihin ja laittaa sit isompiin pusseihin ja kannelliseen ämpäriin tai johonkin. Mulla on kaasua ja riitävästi vettä sekä 100 purkkia tonnikalaa, mutta pakasteiden pelastaminen olis varmaan ensijainen prioriteetti. Kuivaisin, tekisin ehkä marjoista mehua tai keittäisin ne ainakin tai yrittäisin tehä hilloa. 

Alat sähkökatkossa marjoja keittämään? 😂 

Ja se sata purkkia tonnikalaa... milloinkohan viimeksi katsoit päiväyksiä niistä? Ettei sitten ole vain sataa purkkia haisevaa ja pilalle mennyttä vihreää ällötystä.

Marjat voi keittää ilman sähköäkin.

Jopa lämmin ruoka valmistuu helposti.

Vierailija
37/51 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäitä poltellessa

Vierailija
38/51 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei saisi käyttää vessaa jos kaikissa muissa asunnoissa olisi sähköt ja sulla ei? Kerrostalosta siis kyse.

Vierailija
39/51 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on retkikamppeet. Ruokaa pitää hankkia vielä lisää varastoon, kun sitä tulee usein syötyä pois. Kesällä ei mitään hätää, mutta talvipakkasella olisi vaikeaa. Ehkä joku kiltti ottaa minut lämpimään?

Vierailija
40/51 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on nyt parin vuoden aikana ollut muutamaan otteeseen vedet poikki useamman päivän, ja aiheuttaa paljon ylimääräistä hommaa. Siis huom., vain vedet poikki, sähköt on ollut. Niin se sähkön puuttuminen lisäisi noita hommia vielä aikamoisesti lisää...

Meillä on onneksi generaattori jos tulisi pidempi sähkökatko.