Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jatkuva ristiriita oman käsitykseni ja pomon käsityksen välillä

Vierailija
19.05.2026 |

Työni sisällöstä. 

Eilenkin tein täysin työnkuvaani kuulumattomia töitä. 

Lisäksi koko työni perusajatus on hänen mielestään eri kuin minun ja eri kuin mitä aiemmissa työpaikoissa oli samanlaisessa työssä. 

Pomo aloitti kuukausi sitten, itse aloitin 2kk sitten. 

Viime viikkoina on tullut koko ajan jotain sanomista asioista jotka eivät minulle kuulu. 

Itseä häiritsee eniten se , että työnkuvani eroaa hänen käsityksestään ja sen pohjalta kaikki käytännössä tekemäni asiat ovat väärin.

Pitäisikö nostaa kytkintä?

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee medialle paljastuksia sisäpiiristä.

Vierailija
42/75 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomo on aina oikeassa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen laskenut, että "jos kestän vielä viikon, sillä saan vuokran kuitattua", "jos kestän "palkanmaksukauden" rajaan saakka (joka kuun 15. päivä), saan vielä yhden kokonaisen palkan", "jos kestän tilipäivään asti, se voi tuntua vaivan arvoiselta". Ja näin olen kestänyt taas yhden kuukauden (nyt tähtään tilipäivään kuun loppuun).

Vierailija
44/75 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen laskenut, että "jos kestän vielä viikon, sillä saan vuokran kuitattua", "jos kestän "palkanmaksukauden" rajaan saakka (joka kuun 15. päivä), saan vielä yhden kokonaisen palkan", "jos kestän tilipäivään asti, se voi tuntua vaivan arvoiselta". Ja näin olen kestänyt taas yhden kuukauden (nyt tähtään tilipäivään kuun loppuun).

Nyt jos kestät tämän vuoden niin on seuraava
Jos kestät sen niin kestät sitten varmaan vielä yhden

...ja sitten on elämä mennyt.

Vierailija
45/75 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän kirjoitit näin:

"Työn virallinen kuva: yksityisessä palvelukodissa tapahtumien järjestäminen ja päivätoiminnan ohjaaminen.

Mikä hiton ongelma siinä on että pomosi vaatii sinua järjestämään ohjelmaa. Eteenkin kun olet esihenkilöroolissa sinulla on varmadti tavan työntekijään nähden velvollisuuksia ja teet mitä esihenkilö käskee

Ainoa peruste on vähentää sirkushuveja on se että kukaan ei jaksa seurata sitä. 

Vierailija
46/75 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin jokunen v sitten uuteen firmaan, työuraa kutakuinkin samantyyppisissä isoissa firmoissa takana liki 20v joista jo viimeiset 12 v hiukan ylempänä organisaatiossa. Esihenkilöni (johtaja) haastatteli minut toisen johtajan ja rekry koordinaattorin kanssa, toimenkuva oli selkeästi kirjattu jo hakutekstiin ja setä käytiin vielä haastattelussa läpi. Tenttasin sitä, tukiyksiköiden toimintaa, koko firman organisaatiota ym ym tarkasti koska halusin varmistaa minkälaiset vastuut, velvoitteet, oikeudet minulla on ja kuka muu vastaa mistäki. Sain paikan heti.

No melko pian organisaatioon tuli muutos ja eräs iän kaiken talossa ollut oikein tyrannimaisesti johtava ja ilkeäksi, suorasanaiseksi tunnettu xxxx nostettiin tilapäisesti johtajaksi, vaikkei hän sovi sekunniksikaan sellaiseen paineistettuun johto tehtävään.

Hän alkoi pommittaa minua ihan systemaattisesti, jouduin heti hänen hampaisiinsa, muut kollegat kun oli ollut 12 vuotta talossa ja kaikki jo tuttuja keskenään. Minä tulin muualta, en puhunut paikallista murretta, olin tottunut laittautumaan ko roolin edellyttämällä tavalla, siististi ja tyylikkäästi joten ärsytin häntä varmaan ihan olemuksellani. Hän alkoi hiostamaan minua erään järjestelmän käytöstä jota kukaan muukaan kollegamme ei käytä, minun pitäisi kuullemma jopa perehdyttää sen käyttö asiakkaille, se on tukiyksikön ja kohteissa toimivan työnjohdon työkalu ja nimenomaan yksien henkilöiden tiukassa ohjauksessa. Enhän minä ollut saanut edes käyttäjätunnuksia saati koulutusta ko järjestelmään. Hän jallitti minua kokoajan muutamilla hyvin käytännönläheisellä asioilla jotka kuului parin projektipäälliköiden hommiin. Hänellä oli ihan eri näkemys siitä mihin tehtävään olin tullut kuin minulla. Tehtäväni oli uusi rakennettu rooli jota ei ollut talossa aiemmin ollut.

Sanoin muutaman kerran että eikös tämä kokonaisuus kuulu tuolle ja toisessa jutussa kysyin että pitäisikö meidän kaikkien käydä läpi mitä tähän positioon kuuluu koska muutkaan ei hoida näitä tiettyjää juttuja. Hän sai oikein silminnähden jonku "henkisen" raivarin. Hän uhkasi minua potkuilla, olihan mulla koeaika vielä. Hän järkkäsi minulle "puhuttelun". Ihan järkkyä. Olin kuitenkin ollut jo parikymmentä v työelämässä enkä ole ikinä saanut mitään "kurinpidollista" toimenpidettä, enemmänkin kiitosta ammatillisesta osaamisesta, luotettavuudesta, ahkeruudesta, kehityskyvystä, asiakkuudenhoitamisen kyvykkyydestä ym ym. hyvin onnistuneesti työelämässä.  En voinut edes puolustautua kun pelkäsin että se junt...i päättää työsuhteeni jollain verukkeella. Ihan järkyttäväpersoonainen muija.

Vierailija
47/75 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsehän kirjoitit näin:

"Työn virallinen kuva: yksityisessä palvelukodissa tapahtumien järjestäminen ja päivätoiminnan ohjaaminen.

Mikä hiton ongelma siinä on että pomosi vaatii sinua järjestämään ohjelmaa. Eteenkin kun olet esihenkilöroolissa sinulla on varmadti tavan työntekijään nähden velvollisuuksia ja teet mitä esihenkilö käskee

Pointtini oli ristiriita työn lähtökohdista. 

Mielestäni ohjelman pitäisi olla asiakkaiden tarpeiden mukaista. Sellaista suunnittelen asiakkaiden kiinnostusten pohjalta.

Pomon mielestä heidän pitää esittää pirteää jotta myyntikierrokset näyttää hyvältä. 

Esimerkiksi monia kiinnostaa lukeminen ja runot mutta se näyttäisi liian vaisulta niin ohjelmassa on päivän toinen tuolijumppa johon kenelläkään ei ole lounaan jälkeen energiaa. 

Vierailija
48/75 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsehän kirjoitit näin:

Pointtini oli ristiriita työn lähtökohdista. 

Mielestäni ohjelman pitäisi olla asiakkaiden tarpeiden mukaista. Sellaista suunnittelen asiakkaiden kiinnostusten pohjalta.

Pomon mielestä heidän pitää esittää pirteää jotta myyntikierrokset näyttää hyvältä. 

Esimerkiksi monia kiinnostaa lukeminen ja runot mutta se näyttäisi liian vaisulta niin ohjelmassa on päivän toinen tuolijumppa johon kenelläkään ei ole lounaan jälkeen energiaa. 

Sun pitää reippaasti keskustella esimiehesi kanssa. Jos ei halua ymmärtää sitä, että vanhusten vuoksi niitä asioita tehdään niin viet asian vielä ylemmäs. Jos vieläkin hommat sakkaa niin irtisanoudu. Tuossahan on tosi iso arvoristiriita. Sinä mitä ilmeisimmin teet työtä sydämelläsi ja haluat noudattaa asiakkaitten toiveita ja pomoa kiinnostaa vain markkinointi ja raha. Vaikeahan tuollaista on sovittaa yhteen.

Vierailija
49/75 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen kommenttia pitäisi tietää vähän tarkemmin mitä työtä teet, toimenkuva ja mitä pomo sun odottaa tekevän.  Sellaista tietoa tuskin saadaan joten kehotan lukemaan työsopimuksen huolella läpi. Siellä erittäin suurella todennäköisyydellä on lause "ja muut työnantajan osoittamat tehtävät" tms. Tarkoittaa että teet just mitä pomo sanoo tai alat etsiä toista duunia. 

Työstä kieltäytyminen on peruste irtisanomiselle, sekin on hyvä muistaa. Kannattaa yrittää keskustella eikä vetää itkupotkuraivareita.

En oikeasti ymmärrä ihmisiä jotka on jatkuvasti tukkanuottasilla jonkun kanssa. Pomo, naapuri, päikyn hoitaja jne. Peiliin vaan ei tule katottua. 

En ole jatkuvasti. Kuten sanoin, edellisessä paikassa käsitykset kohtasivat paremmin. 

Voin kertoa, ei minua täällä kukaan tunne.

Työn virallinen kuva: yksityisessä palvelukodissa tapahtumien järjestäminen ja päivätoiminnan ohjaaminen. Olen myös lähiesimies, teen suunnitelmat, budjetin ja kirjoitan hoitosuunnitelmiin oman osuutemme. Ennen toimintaa on ohjannut asiakaslähtöisen hoitotyön periaatteet. 

Uutta pomoa kiinnostaa, että saadaan paikkoja myytyä ja tiimini pitää joka päivä olla järjestämässä "eläväisiä aktiviteetteja, musiikkia ja tanssia" kun vanhuksia kiinnostaa muut asiat ja suurinta osaa vain nukkuminen. 

En siis siedä, että asukkaat  ja tiimini valjastetaan myynnin vuoksi esittämään jotain saatanan sirkusta joka päivä. 

Lisäksi yritys on jo uuden pomon johdolla piilottanut dementikot eri kerrokseen, jotta myyntikierroksilla ei näy liian sairaita ihmisiä.

Eilen piti pitää sirkusta yllä aamulla ja sitten osallistuin asukkaiden syöttämiseen. Heti lounaan jälkeen piti järjestää uusi "eläväinen sessio", hoitajat sanoi että kaikki haluavat vain nukkua.

Oliko tarpeeksi ristiriitoja?

Mitä sä sitten teet? Oletko hoitaja kun se ainakaan vaikuta työn virallisen kuvan mukaan siltä. 

Vierailija
50/75 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on tultu:

https://www.hs.fi/suomi/art-2000011998802.html

Hoivakotien somepäivitykset herättävät tutkijassa huolta

Erikoistutkija Vilja Levonius havaitsi väitöstutkimuksessaan, että hoivakodin päiväohjelmaa saatettiin suunnitella sen mukaan, mikä näyttää somessa hyvältä.

Tilaajille

Jutta Kuusitaipale HS

20.5. 10:01

Hoivakodissa oli tapana järjestää iltapäivisin iäkkäille asukkaille mukavaa yhteistä tekemistä. Kesken laulutuokion tai leipomisen hoitaja saattoi ottaa kännykällä asukkaista pienen videopätkän tai pari kuvaa. Hetken kuluttua ne löytyivät hoivakodin sometililtä.

Vierailija
51/75 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen kommenttia pitäisi tietää vähän tarkemmin mitä työtä teet, toimenkuva ja mitä pomo sun odottaa tekevän.  Sellaista tietoa tuskin saadaan joten kehotan lukemaan työsopimuksen huolella läpi. Siellä erittäin suurella todennäköisyydellä on lause "ja muut työnantajan osoittamat tehtävät" tms. Tarkoittaa että teet just mitä pomo sanoo tai alat etsiä toista duunia. 

Työstä kieltäytyminen on peruste irtisanomiselle, sekin on hyvä muistaa. Kannattaa yrittää keskustella eikä vetää itkupotkuraivareita.

En oikeasti ymmärrä ihmisiä jotka on jatkuvasti tukkanuottasilla jonkun kanssa. Pomo, naapuri, päikyn hoitaja jne. Peiliin vaan ei tule katottua. 

En ole jatkuvasti. Kuten sanoin, edellisessä paikassa käsitykset kohtasivat paremmin. 

Voin kertoa, ei minua täällä kukaan tunne.

Työn virallinen kuva: yksityisessä palvelukodissa tapahtumien järjestäminen ja päivätoiminnan ohjaaminen. Olen myös lähiesimies, teen suunnitelmat, budjetin ja kirjoitan hoitosuunnitelmiin oman osuutemme. Ennen toimintaa on ohjannut asiakaslähtöisen hoitotyön periaatteet. 

Uutta pomoa kiinnostaa, että saadaan paikkoja myytyä ja tiimini pitää joka päivä olla järjestämässä "eläväisiä aktiviteetteja, musiikkia ja tanssia" kun vanhuksia kiinnostaa muut asiat ja suurinta osaa vain nukkuminen. 

En siis siedä, että asukkaat  ja tiimini valjastetaan myynnin vuoksi esittämään jotain saatanan sirkusta joka päivä. 

Lisäksi yritys on jo uuden pomon johdolla piilottanut dementikot eri kerrokseen, jotta myyntikierroksilla ei näy liian sairaita ihmisiä.

Eilen piti pitää sirkusta yllä aamulla ja sitten osallistuin asukkaiden syöttämiseen. Heti lounaan jälkeen piti järjestää uusi "eläväinen sessio", hoitajat sanoi että kaikki haluavat vain nukkua.

Oliko tarpeeksi ristiriitoja?

Mitä sä sitten teet? Oletko hoitaja kun se ainakaan vaikuta työn virallisen kuvan mukaan siltä. 

No ei ole hoitaja

Vierailija
52/75 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän on tultu:

Erikoistutkija Vilja Levonius havaitsi väitöstutkimuksessaan, että hoivakodin päiväohjelmaa saatettiin suunnitella sen mukaan, mikä näyttää somessa hyvältä.

Tilaajille

Jutta Kuusitaipale HS

Hoivakodissa oli tapana järjestää iltapäivisin iäkkäille asukkaille mukavaa yhteistä tekemistä. Kesken laulutuokion tai leipomisen hoitaja saattoi ottaa kännykällä asukkaista pienen videopätkän tai pari kuvaa. Hetken kuluttua ne löytyivät hoivakodin sometililtä.

Olisiko jollakin koko juttua? En aio tilata.

Vierailija
53/75 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän on tultu:

Tilaajille

Jutta Kuusitaipale HS

On mutta en anna lokkeilijoille! Tilaa ite!

Vierailija
54/75 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän on tultu:

Tilaajille

Jutta Kuusitaipale HS

Eiköhän tuossa tullut tärkeimmät selväksi ja loput on varmaan saman toistoa.

Vierailija
55/75 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ankealta kuulostaa 

Vierailija
56/75 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae uutta työtä ja saikuta. Sairauden vuoksi ei saa irtisanoa.

Vierailija
57/75 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko lähdit?

Vierailija
58/75 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nythän se tiedetään 

Vierailija
59/75 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään se menee niin, että työnantaja voi osoittaa muitakin tehtäviä kuin vaan niitä, jotka on kuuluu työnkuvaan.

Vierailija
60/75 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän