Työnhaku jotta ei tulisi karenssia
Olen menossa työhaastatteluun paikkaan, jota hain ettei tulisi karenssia. Haastattelun väliin jättämisestä tulee katko työttömyystukeen. En siis voi jättää menemättä haastatteluun.
Työpaikka on niin kaukana, etten pysty käymään siellä säännöllisesti monta kertaa viikossa. En halua tulla valituksi. Voinko haastattelussa sanoa suoraan, että hain paikkaa, jotta en saa karenssia? Vai onko jokin muu tapa varmistaa ettei tule valituksi?
Kommentit (115)
Työpaikka on niin kaukana, etten pysty käymään siellä säännöllisesti monta kertaa viikossa
Tuskin se työnantajakaan haluaa työntekijää, jolle voi tulla työssäkäyntiongelmia. Tietysti kerrot haastattelussa, että sellaisia ongelmia luultavasti tulee ja sitten kerrot, miksi.
Ja ensi kerralla kannattaa jo sitä työpaikkaa hakiessa kertoa, missä asut, jotta työnantaja voi itse päätellä, kannattaako sinua etäisyyden takia edes kutsua haastatteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karenssia ei kannata mainita, sanot vain että valitettavasti sinulla ei ole mitään realistisia mahdollisuuksia pystyä kulkemaan ja siksi käymään töissä tässä kyseisessä paikassa.
Ja jos kysytään miksi sitten ylipäänsä hait paikkaa, sanot että työnhakuvelvoite vaatii hakemaan koulutusta/työkokemusta vastaavaa työtä vaikka sitä ei pystyisi tekemään.
Aina voi myös keksiä jonkun tarinan että olin saamassa sukulaiselta asunnoin paikkakunnalta mutta he sitten myivät sen viime viikolla niin nyt en saa asuntoa tältä paikkakunnalta ja välimatka on arveluttavan pitkä. Olin muuttamassa tyttö/poikaystävän kanssa paikkakunnalle yhteen mutta me erottiin viime viikolla. Elämäntilanteet voi muuttua yhdessä yössä.
Vierailija kirjoitti:
Itse perustaisin yrityksen.
Älä perusta, jollet tiedä tasan tarkkaan mitä olet tekemässä.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikka on niin kaukana, etten pysty käymään siellä säännöllisesti monta kertaa viikossa
Tuskin se työnantajakaan haluaa työntekijää, jolle voi tulla työssäkäyntiongelmia. Tietysti kerrot haastattelussa, että sellaisia ongelmia luultavasti tulee ja sitten kerrot, miksi.
Ja ensi kerralla kannattaa jo sitä työpaikkaa hakiessa kertoa, missä asut, jotta työnantaja voi itse päätellä, kannattaako sinua etäisyyden takia edes kutsua haastatteluun.
82: hakemuksessa on tieto asuinpaikasta.
Uutta työpaikkaa voi hakea silloinkin, jos jo käy jossain työssä. Eli jos jostain kumman syystä saisit tämän liian kaukana olevan epämieluisan työn, niin voit sen ohessa hakea toista työpaikkaa koko ajan. Pääset sitten tästä paikasta lähtemään, kun uusi ja parempi paikka ilmaantuu. Ei työpaikka mikään elinkautinen tuomio ole, niitä voi myös vaihtaa. Vaikka hetipiakkoin aloittamisesta, jos on tarvis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
82: hakemuksessa on tieto asuinpaikasta.
Tee sitten haastattelussa selväksi, että työssäkäyntiongelmia varmaankin tulee.
Vierailija kirjoitti:
Uutta työpaikkaa voi hakea silloinkin, jos jo käy jossain työssä. Eli jos jostain kumman syystä saisit tämän liian kaukana olevan epämieluisan työn, niin voit sen ohessa hakea toista työpaikkaa koko ajan. Pääset sitten tästä paikasta lähtemään, kun uusi ja parempi paikka ilmaantuu. Ei työpaikka mikään elinkautinen tuomio ole, niitä voi myös vaihtaa. Vaikka hetipiakkoin aloittamisesta, jos on tarvis.
Ap on niin uupunut, ettei hän jaksa mitään tuollaista. Lapset ja kaikki.
Haise pahalle, juo tukevat nousuhumalat ja ota pullot mukaan haastatteluun.
Vierailija kirjoitti:
86: minulla on kokemusta työskentelystä kaukana kotoa. Pitkän työmatkan kanssa työnhaku on todella raskasta. Ne vuodet jolloin juokset työhaastatteluissa siellä täällä samalla kun matkustat pitkää matkaa, ovat todella uuvuttavia. Siitä uupumuksesta ei noin vain toivutakaan. En ole valmis enää ottamaan sitä uusiksi.
No maalasit itse itsesi nurkkaan ja totesit, että ei ole mitään ratkaisua asiaan, mikään ehdotus ei ole hyvä, joten miksi sitten kysyt ehdotuksia täällä.
Vierailija kirjoitti:
No maalasit itse itsesi nurkkaan ja totesit, että ei ole mitään ratkaisua asiaan, mikään ehdotus ei ole hyvä, joten miksi sitten kysyt ehdotuksia täällä.
91: hatuttavatko toisten ongelmat sinua usein?
Kai nyt hyvän duunipaikan perässä kannattaa muuttaa. Sen vanhan asunnon voi laittaa vuokralle tai myydä sillä hinnalla, millä menee.
Vierailija kirjoitti:
40: työvoimaviranomainen vaatii silloin hakemaan 1,5 h ajomatkan päässäkin olevia työpaikkoja, kun työnhakualue on laaja.
Silti on sallittua hakea vain lähellä sijaitsevia. En usko, että Suomessa kovin montaa sellaista asuttua paikkaa on, jossa lähimmät yritykset tai kuntien toimipisteet sijaitsevat 1,5 h matkan päässä. Hakee sitten vain niistä lähellä olevista paikoista, kyllähän nekin tuohon max 1,5 h matkan sisälle mahtuvat, vaika oletettu työmatka olisi 3 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt hyvän duunipaikan perässä kannattaa muuttaa. Sen vanhan asunnon voi laittaa vuokralle tai myydä sillä hinnalla, millä menee.
93: työ olisi pätkätyö eikä perheen toinen, työssäkäyvä aikuinen työllisty muualle. Lapsilla on täällä tutut koulut ja täällä ovat perheen sosiaaliset verkostot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40: työvoimaviranomainen vaatii silloin hakemaan 1,5 h ajomatkan päässäkin olevia työpaikkoja, kun työnhakualue on laaja.
Silti on sallittua hakea vain lähellä sijaitsevia. En usko, että Suomessa kovin montaa sellaista asuttua paikkaa on, jossa lähimmät yritykset tai kuntien toimipisteet sijaitsevat 1,5 h matkan päässä. Hakee sitten vain niistä lähellä olevista paikoista, kyllähän nekin tuohon max 1,5 h matkan sisälle mahtuvat, vaika oletettu työmatka olisi 3 minuuttia.
Ei tuo työssäkäyntialue edes liity mitenkään työpaikkojen hakemiseen vaan siihen, että pitää vastaanottaa työpaikka tuolta alueelta mikäli työvoimaviranomainen sen osoittaa. Kukaan ei velvoita hakemaan töitä 1,5 h matkan päästä.
Minä kärsisin karenssit. Kyllä silläkin pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Minä kärsisin karenssit. Kyllä silläkin pärjää.
97: vai niin. Moni ei pärjää. Enkä miellä tehneeni mitään väärää jonka vuoksi karenssi olisi perusteltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sen verran itsekunnioitusta, että en antaisi todellakaan huonoa vaikutelmaa itsestäni! Ei ikinä tiedä, miten se myöhemmin kostautuisi. Kertoisin ihan suoraan, että miksi olen hyvä kandidaatti, mutta sanoisin, että valitettavasti etäisyys arveluttaa. Kysyisin, miten on mahdollista tehdä etänä. Jos etätyö ei ole mitenkään mahdollista (esim opettajan tai hoitajan työ), sanoisin, että arveluttaa kyllä työpaikan sijainti, kun asunto ei todennäköisesti mene kaupaksi, enkä tiedä, pystynkö ottamaan paikan vastaan, jos en saa asuntoa myytyä. En sanoisi mitään työkkäristä, vaan antaisin ymmärtää, että olen hyvä ja työ kiinnostaa, mutta on isoja käytännön haasteita ottaa työtä vastaan.
22: eikö siinä tapauksessa vaikuta oudolta, että olet kuitenkin kyseistä työtä hakenut?
Ei tietenkään, koska hyvät ja motivoituneet työntekijät pohtivat myös muuttamisen mahdollisuuksia.
No sano että ne maksaa taxin joka päivä töihin ja kotiin sitten jos haluavat palkata sinut töihin. Minä olen hakenut ihan hölipöli paikkoihin ja olen sanonut ettei ole mitään kokemusta joten ei varmasti joudu töihin.
No sitten kerrot vaikka tuon haastattelussa. (siis että olet uupunut, työmatka haaste, muuttaminen hankalaa jne.)
Se että mokaa tahallaan haastattelussa, voi kostautua.