Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnhaku jotta ei tulisi karenssia

Vierailija
19.05.2026 |

Olen menossa työhaastatteluun paikkaan, jota hain ettei tulisi karenssia. Haastattelun väliin jättämisestä tulee katko työttömyystukeen. En siis voi jättää menemättä haastatteluun.

Työpaikka on niin kaukana, etten pysty käymään siellä säännöllisesti monta kertaa viikossa. En halua tulla valituksi. Voinko haastattelussa sanoa suoraan, että hain paikkaa, jotta en saa karenssia? Vai onko jokin muu tapa varmistaa ettei tule valituksi?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karenssia ei kannata mainita, sanot vain että valitettavasti sinulla ei ole mitään realistisia mahdollisuuksia pystyä kulkemaan ja siksi käymään töissä tässä kyseisessä paikassa.

Vierailija
22/46 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sen verran itsekunnioitusta, että en antaisi todellakaan huonoa vaikutelmaa itsestäni! Ei ikinä tiedä, miten se myöhemmin kostautuisi. Kertoisin ihan suoraan, että miksi olen hyvä kandidaatti, mutta sanoisin, että valitettavasti etäisyys arveluttaa. Kysyisin, miten on mahdollista tehdä etänä. Jos etätyö ei ole mitenkään mahdollista (esim opettajan tai hoitajan työ), sanoisin, että arveluttaa kyllä työpaikan sijainti, kun asunto ei todennäköisesti mene kaupaksi, enkä tiedä, pystynkö ottamaan paikan vastaan, jos en saa asuntoa myytyä. En sanoisi mitään työkkäristä, vaan antaisin ymmärtää, että olen hyvä ja työ kiinnostaa, mutta on isoja käytännön haasteita ottaa työtä vastaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi haet paikkoja, joihin et voi mennä?

KOSKA ON PAKKO. Saksikäsijuudas.

Mikään pakko hakea sellaisia paikkoja, joihin ei voisi mennä. Ilmeisesti moni ei kestä yhtään painetta ja länttää hakemukset vaan äkkiä johonkin heti ensimmäisenä mahdollisena päivänä, jotta pääsee hetkeksi eroon suunnitelman toteuttamisesta. Teetkö sinäkin niin?

Yhdeksän: täällä alueella ei tällä hetkellä ole juurikaan työpaikkoja haettavana. Siksi niitä on haettava kauempaa, jotta se hakuvelvoite täyttyy.

Ei. Tuossa tapauksessa haetaan valtiolle tai muihin 100 % etätyönä tehtäviin hommiin ja laitetaan avoimia hakemuksia.

Älkää hyvät ihmiset laittako hakemuksia sellaisiin paikkoihin, joihin ette ole valmiita menemään töihin. Jatkossa olet sitten viisaampi!

Vierailija
24/46 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karenssia ei kannata mainita, sanot vain että valitettavasti sinulla ei ole mitään realistisia mahdollisuuksia pystyä kulkemaan ja siksi käymään töissä tässä kyseisessä paikassa.

Ja jos kysytään miksi sitten ylipäänsä hait paikkaa, sanot että työnhakuvelvoite vaatii hakemaan koulutusta/työkokemusta vastaavaa työtä vaikka sitä ei pystyisi tekemään.

Vierailija
25/46 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kakkoselle: koska lähellä ei ole työpaikkoja ja työvoimanviranomainen on velvoittanut minut hakemaan tietyn määrän työpaikkoja kuukaudessa. Muuten en saa ansiosidonnaista.

Mitä tarkoitat, että lähellä ei ole työpaikkoja? Joka ikisellä paikkakunnalla on ainakin jotain yrityksiä, ja toisaalta voi ihan hyvin laittaa avoimia hakuja summamutikassa muuallekin, tyyliin hakee etätöitä "jostain vaan". Ei ole pakko hakea niistä työpaikoista, jotka oikeasti etsivät työntekijää.

Vierailija
26/46 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse perustaisin yrityksen.

Vierailija
27/46 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kakkoselle: koska lähellä ei ole työpaikkoja ja työvoimanviranomainen on velvoittanut minut hakemaan tietyn määrän työpaikkoja kuukaudessa. Muuten en saa ansiosidonnaista.

Ei kannata raportoida sellaista työpaikkaa työkkärille missä on päässyt haastatteluvaiheeseen.

Vierailija
28/46 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sen verran itsekunnioitusta, että en antaisi todellakaan huonoa vaikutelmaa itsestäni! Ei ikinä tiedä, miten se myöhemmin kostautuisi. Kertoisin ihan suoraan, että miksi olen hyvä kandidaatti, mutta sanoisin, että valitettavasti etäisyys arveluttaa. Kysyisin, miten on mahdollista tehdä etänä. Jos etätyö ei ole mitenkään mahdollista (esim opettajan tai hoitajan työ), sanoisin, että arveluttaa kyllä työpaikan sijainti, kun asunto ei todennäköisesti mene kaupaksi, enkä tiedä, pystynkö ottamaan paikan vastaan, jos en saa asuntoa myytyä. En sanoisi mitään työkkäristä, vaan antaisin ymmärtää, että olen hyvä ja työ kiinnostaa, mutta on isoja käytännön haasteita ottaa työtä vastaan. 

22: eikö siinä tapauksessa vaikuta oudolta, että olet kuitenkin kyseistä työtä hakenut?

Vierailija
29/46 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska työpaikkoja on 60 000 ja työttömiä yli 300 000. Ja koska on pakko hakea niitä neljää duunia kuukaudessa, eikä Petteri ole pannut tikkua ristiin korjatakseen asian.

Vierailija
30/46 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina voit laittaa uudestaan niihin kulkuyhteyksien päässä oleviin työpaikkoihin?

13: sellaisia paikkoja ei ole. En hakisi töitä kaukaa jos niitä löytyisi läheltä.

Tietenkin paikkoja on. Moni työtön ei tätä tiedä, mutta hakemuksia voi lähettää mihin tahansa firmaan. Ei siis tarvitse olla sellainen firma jolla on ilmoitus Työmarkkinatorilla tai muualla.

Vierailija
31/46 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä estää muuttamasta paremmille laitumille?

Vierailija
32/46 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko muuttaa lähemmäksi? Jos ei esitä mitään reipasta vaan on vain oma tavallinen itsensä, niin mennee ainakin sivu suun.

Kymppi: en pysty perhesyistä muuttamaan lähemmäs. Asuntokaan ei täällä mene kaupaksi.

Miksi et hae myös muiden alojen työpaikkoja. Ei ne työkkärin mammat soittele työpaikoille ja varmista oletko hakenut vai et. 

Ei ne myöskään ole tietoinen työhaastattelustasi, jos et itse sitä kerro!

Haastattelun jälkeen normaalisti jatkat työnhakua ja merkaat haetut työpaikat työmarkkinatoriin.

Vierailija
33/46 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata raportoida sellaista työpaikkaa työkkärille missä on päässyt haastatteluvaiheeseen.

27: raportoin ennen kuin haastattelukutsu tuli. Alueella ei ole työpaikkoja, niin tekee tiukkaa täyttää hakuvelvoite.

Vierailija
34/46 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä työkkäri edes tietää, että sinut on kutsuttu haastatteluun? Jos kuitenkin itse hait työpaikkaa eikä ollut mikään työkkärin osoittama.

16: olen ilmoittanut hakemisesta työvoimaviranomaiselle jotten saa karenssia.

Niin hakemisesta, mutta mistä ne tietää että on tullut kutsu haastatteluun?

Ei yhtään mistään. Ap voisi ihan hyvin perua koko haastattelun ilman mitään seuraamuksia, mutta nauttii siitä, että saa nyt avautua hakuvelvoitteen typeryydestä.

Vierailija
35/46 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska työpaikkoja on 60 000 ja työttömiä yli 300 000. Ja koska on pakko hakea niitä neljää duunia kuukaudessa, eikä Petteri ole pannut tikkua ristiin korjatakseen asian.

Avoimia hakemuksia voi laittaa mihin yritykseen tahansa.

Vierailija
36/46 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä estää muuttamasta paremmille laitumille?

31: perhe ja se ettei asunto täällä mene kaupaksi.

Vierailija
37/46 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kaukana työpaikka sitten on? Eikö työkkärillä ole joku maksimietäisyys, minkä sisällä pitää hakea töitä? Itse en ole ollut vuosiin asian kanssa tekemisissä, mutta muistaakseni se oli aikanaan 80 km. Eikö sinulla ole autoa / paikkakunnalla julkista liikennettä? Ymmärrän kyllä, että julkisella ei mitään 80 km matkoja tehdä päivittäin, mutta sellaisen matkan pystyy kyllä autolla kulkemaan hyvinkin.

Mutta jos olet sitä mieltä, että et mitenkään voi ottaa paikkaa vastaan, jos se sinulle tarjotaan, niin ilmoita siitä työpaikalle. Työhaastattelut vievät tosi paljon aikaa kaikkien valmistelujen kanssa, joten on hyvin epäkohteliasta käydä haastattelussa ihan vain koska tulee karenssi muuten. Työkkäristä ei tiedetä, että olet saanut kutsun haastatteluun jos et ole sitä heille kertonut. 

Vierailija
38/46 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina voit laittaa uudestaan niihin kulkuyhteyksien päässä oleviin työpaikkoihin?

13: sellaisia paikkoja ei ole. En hakisi töitä kaukaa jos niitä löytyisi läheltä.

Tietenkin paikkoja on. Moni työtön ei tätä tiedä, mutta hakemuksia voi lähettää mihin tahansa firmaan. Ei siis tarvitse olla sellainen firma jolla on ilmoitus Työmarkkinatorilla tai muualla.

Näin juuri. Itse en ole ikinä hakenut yhteenkään Työmarkkinatorilla olevaan ilmoitukseen - johtuen ihan vain siitä, että minun alani työpaikkoja ei siellä ilmoitella. Kaikki työt, mitä olen saanut, olen saanut avoimien hakemusten tai omien verkostojen kautta.

Vierailija
39/46 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse perustaisin yrityksen.

26: siitä vain perustamaan yritystä. Kukaan ei estä sinua.

Vierailija
40/46 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten työttömien määrä liittyy tähän? Pakko hakea paikkoja, joihin ei pääse kulkemaan, koska työttömiä on niin paljon? En nyt ihan ymmärrä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi