Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TEM: Työttömyyden syynä ikäihmiset työpaikoilla

Vierailija
19.05.2026 |

Työttömyysaste jää lyhyellä aikavälillä korkeaksi. Työttömyysaste on tänä vuonna keskimäärin 10,2 prosenttia, ensi vuonna 9,8 ja 9,3 prosenttia vuonna 2028.

Alueellisesti työttömyyden ennustetaan laskevan nopeimmin Lapissa ja Kainuussa. Heikointa kehitystä ennustetaan puolestaan Kymenlaaksoon ja Uudellemaalle.

Temin mukaan ikäihmiset tekevät aiempaa useammin töitä ja pysyvät näin työpaikoilla. Se lisää työvoimaa – ja samalla työttömyyttä.

Kommentit (143)

Vierailija
141/143 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastavalmistuneena opettajana kyllä ketutti kun omat lapset kertoi että heille tulee (alakouluun) sijaiseksi aina yksi 70 v papparainen. Olin itse saman koulun sijaislistalla mutta ei kutsuttu koskaan. Samaan aikaan kunta maksoi sakkomaksua siitä kun olin työtön. Mitä järkeä? 

Mistä tiesit hänen iän. Ja ihan oikein sulle kun kutsut opettajaa papparaiseksi. Kutsuitko myös lapsesi kuullen?

Akateemisen koulutuksen saanut opettaja olisi törmännyt tietoon, että alakouluikäinen ei oikein pysty hahmottamaan kenenkään itseään vanhempien ihmisten ikää. Eikä myöskään nimittelisi vanhempaa kollegaansa halventavasti. Ehkä on hyvä, ettei noin moukkaa oteta opettamaan lapsia.

Ei omakaan kielenkäyttösi sivistyneisyydestä kerro. Sitä paitsi, hänhän on voinut tietää, kuka tuo iäkäs sijainen on. Eläkeläissijaisissa on monilla aloilla se ongelma, että vaikka työtaidot jotenkin olisi kunnossa, asenteet on ammuvainaan aikaiset ja vaikeuttaa asioitten hoitoa. Mikä toimi joskus, ei toimi enään. 

Vierailija
142/143 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitakoot mummot ja vaarit työt työpaikoilla. Me Kirsin kanssa vain naidaan ja juodaan kaljaa.

Tässä on asennetta. Eikä yhtään ikäsyrjintää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/143 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 61 vee ja aivan valmis eläkkeelle tai edes osa-aikaiselle. Työpäivän jälkeen (fyysinen työ, askeleita 10000-15000/vuorot joista suurin osa jotain kantaen) on niin loppu etten pysty muuta kuin istumaan. Jalat särkee ja olkapäät vihkoon mutta pakko on taas mennä seuraavana päivänä ja seuraavana jne. Vielä pitäisi neljä vuotta jaksaa .. huh-huh. Sairasloma ei ole vaihtoehto ainakaan vielä kun mikään paikka ei ole kokonaan rikki. Sitä tässä nyt odotellaan ilmeisesti että joku päivä en enää pääse sängystä ylös ja sitten ehkä voi olla vaikka viikon edes sairaslomalla.

Intoa ei varmaan lisää se, että alta kolmevitoset ovat pitkillä saikuilla, kun on paha mieli ja mahaakin koskee. En tiedä, mistä saavat lääkärintodistukset työnantajalle, kun itse saa ohjeen ottaa buranaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän