TEM: Työttömyyden syynä ikäihmiset työpaikoilla
Työttömyysaste jää lyhyellä aikavälillä korkeaksi. Työttömyysaste on tänä vuonna keskimäärin 10,2 prosenttia, ensi vuonna 9,8 ja 9,3 prosenttia vuonna 2028.
Alueellisesti työttömyyden ennustetaan laskevan nopeimmin Lapissa ja Kainuussa. Heikointa kehitystä ennustetaan puolestaan Kymenlaaksoon ja Uudellemaalle.
Temin mukaan ikäihmiset tekevät aiempaa useammin töitä ja pysyvät näin työpaikoilla. Se lisää työvoimaa – ja samalla työttömyyttä.
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten päin tässä sitten oikein pitäisi olla, kun eläkeikää korotetaan?
Myy asunto ja elä herroiksi. Lisäksi perintöä on takuulla tullut.
Sun mielestäsi kaikilla eläkeläisillä on omistusasunto? Kaikki ovat saaneet perintöä? Just joo.
Hoitakoot mummot ja vaarit työt työpaikoilla. Me Kirsin kanssa vain naidaan ja juodaan kaljaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei saisi olla eläkkeellä eikä töissäkään, mihin sitten kaikki 55v+ laitetaan?
Perustulolle. Sinnehän nuoret nyt joutuu, vaikka olisi työhalua ja kykyä. Monella on tuossa iässä kertynyt melkoinen varallisuus. Talo, kesämökki, auto, vene, sijoitussalkku yms. Miksi heidän pitäisi vielä rohmuta lisää ja viedä nuorilta mahdollisuus päästä työelämään kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret ei halua tehdä töitä ja työnantajat joutuvat usein pyytämään eläkeläisiä takaisin töihin, kun osaavaa työvoimaa ei ole.
Oikeastaan tämä on työnantajan ongelma, ei eläkeläisen. Tilannetta ei lähdetä edes korjaamaan, kun aina on joku "uhrautumassa." Tämä jo 1990- luvulla, aina meistä nöyristä hoitajista joku jäi tekemään ylimääräisen vuoron, ja systeemi pyöri, eikä muita järkeviä ratkaisuja edes haettu. Nyt me samat nöyrät emme tohdi vieläkään pitää omia puoliamme, jos työnantaja kysyy meitä eläkeläisiä töihin, tietysti lähdemme. Semmoisia pikkuFlorenceja olemme. Jos emme olisi, pitäisi miettiä uudet tavat toimia. Tosin, minä lähdin, ja lähtiessäni ilmoitin, ettei tarvitse soitella perään, en ole käytettävissä, 45 vuotta sosiaali- ja terveydenhuollon työtehtävissä lienee ihan riittävä panos yhteiskunnan hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustulolle. Sinnehän nuoret nyt joutuu, vaikka olisi työhalua ja kykyä. Monella on tuossa iässä kertynyt melkoinen varallisuus. Talo, kesämökki, auto, vene, sijoitussalkku yms. Miksi heidän pitäisi vielä rohmuta lisää ja viedä nuorilta mahdollisuus päästä työelämään kiinni.
Laitatko tilastotietoa tuosta "melkoisesta varallisuudesta".
Mulla ei ole mitään noista mainitsemistasi. -eläkeläinen
Vierailija kirjoitti:
Sinne, missä nuoret nyt ovat. Perustulolle. Nuorilla on työkykyä ja halua ja opintolainat niskassa. 55+:lla on pitkä työura takana ja karttunetta omaisutta. Talo, auto, kesämökki, vene, talletuksia, osakesalkku ym. Moni elää hyvin keräämänsä omaisuuden turvin. Pitääkö vielä lisää hamuta ja viedä nuorilta mahdolliisuus päästä työelämään?
Olen 61 vee ja aivan valmis eläkkeelle tai edes osa-aikaiselle. Työpäivän jälkeen (fyysinen työ, askeleita 10000-15000/vuorot joista suurin osa jotain kantaen) on niin loppu etten pysty muuta kuin istumaan. Jalat särkee ja olkapäät vihkoon mutta pakko on taas mennä seuraavana päivänä ja seuraavana jne. Vielä pitäisi neljä vuotta jaksaa .. huh-huh. Sairasloma ei ole vaihtoehto ainakaan vielä kun mikään paikka ei ole kokonaan rikki. Sitä tässä nyt odotellaan ilmeisesti että joku päivä en enää pääse sängystä ylös ja sitten ehkä voi olla vaikka viikon edes sairaslomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinne, missä nuoret nyt ovat. Perustulolle. Nuorilla on työkykyä ja halua ja opintolainat niskassa. 55+:lla on pitkä työura takana ja karttunetta omaisutta. Talo, auto, kesämökki, vene, talletuksia, osakesalkku ym. Moni elää hyvin keräämänsä omaisuuden turvin. Pitääkö vielä lisää hamuta ja viedä nuorilta mahdolliisuus päästä työelämään?
Eläkeläisköyhyys koskee Suomessa etenkin kansaneläkettä saavia. Heitä on noin 500 000, kun eläkeläisiä kaikkiaan on yli 1,5 miljoonaa.
Harvemmin kuusikymppiset enää tarvitsevat samalla tavalla rahaa kuin nuoremmat. Lapset on jo tehty, ja suurimmalla osalla asuntolaina jo aika päiviä sitten maksettu.
Muuten kiva, mutta meillä on myös 6-kymppisiä, joiden työura on ollut rikkonainen. Että kyllä he tarvitsevat rahaa siinä missä nuoremmatkin. On väärin tuijottaa pelkkää ikää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kaikilla 55+ -ikäisillä asiat noin mallillaan.
Vierailija kirjoitti:
Stanan vanhukset vie nuorilta työt.
Ei meitä päästetä nykyään eläkkeelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sveitsiläisen UBS-pankin julkaiseman Global Wealth Reportin mukaan suomalaisten keskimääräinen varallisuus on n. 150.000. Mediaanivarallisuus on n. 80.000, mikä tarkoittaa sitä, että puolella kansasta on enemmän ja puolella vähemmän kuin tuo 80.000 euron edestä varallisuutta. Tilastokeskuksen luvut ovat samankaltaiset. Jokainen on itse varallisuutensa kerännyt ja voi nauttia siitä hyvillä mielin. Ajatus keskustelussa on ehkä se, että yli eläkeiän työskentely vähentää nuorten työmahdollisuuksia eikä taloudellisista syistä ole välttämätöntä. Lisäksi monella on hyvien tulojen lisäksi yksityinen eläkevakuutus, jota voi nostaa jo palkkatyön ohessa. Suuren varallisuuden omaavista osa downshiftaa vapaaehtoisesti. Ihmisten tilanteet vaihtelevat, ja jokainen päättää itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sveitsiläisen UBS-pankin julkaiseman Global Wealth Reportin mukaan suomalaisten keskimääräinen varallisuus on n. 150.000. Mediaanivarallisuus on n. 80.000, mikä tarkoittaa sitä, että puolella kansasta on enemmän ja puolella vähemmän kuin tuo 80.000 euron edestä varallisuutta. Tilastokeskuksen luvut ovat samankaltaiset. Jokainen on itse varallisuutensa kerännyt ja voi nauttia siitä hyvillä mielin. Ajatus keskustelussa on ehkä se, että yli eläkeiän työskentely vähentää nuorten työmahdollisuuksia eikä taloudellisista syistä ole välttämätöntä. Lisäksi monella on hyvien tulojen lisäksi yksityinen eläkevakuutus, jota voi nostaa jo palkkatyön ohessa. Suuren varallisuuden omaavista osa downshiftaa vapaaehtoisesti. Ihmisten tilanteet vaihtelevat, ja jokainen päättää itse.
Tuo ero keskimääräisen varallisuuden, 150.000, ja mediaanivarallisuuden, 80.000, välillä kertoo siitä, että varallisuus jakautuu epätasaisesti eli varakkain osa vaurastuu muita enemmän
Et vaan osaa, ei pidä apinoida niitä isä-äiti-ikäihmisiä kaikessa, eikä varsinkaan työelämässä, ne ajat on olleet ja menneet joilloin saattoi ottaa mallia vanhemmista. Ihan kädettömiä nämä nykypolvet.
Vierailija kirjoitti:
Miksi siis pakkomielle nostaa eläkeikää ja pakottaa ne ikäihmiset pysymään töissä hautaan asti? Kun se kerran aiheuttaa massatyöttömyyden?
Hyvin harva pakotetaan pysymään töissä, vaan potkut tulee YT:ssä sitä ennen. Työttömyystuki tulee halvemmaksi yhteiskunnalle kuin eläke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varallisuus voi olla 1/2 mökki ja sitten osuus asunnosta josta on pahasti korjausvelkaa
Tätä taustaa vssten eläkeiän jatkuva nostaminen ei ole kenenkään etu. Iäkkäöt eivät kaikki jaksaisi töissä ja nuoret taas ei pääse töihin. Yleinen eläkeiän lasku tulisi liian kalliiksi, koska se koskisi myös niitä, jotka saisivat vaikka 20.000 kuukaudessa eläkettä. Tarvittaisiin eläkekatto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastavalmistuneena opettajana kyllä ketutti kun omat lapset kertoi että heille tulee (alakouluun) sijaiseksi aina yksi 70 v papparainen. Olin itse saman koulun sijaislistalla mutta ei kutsuttu koskaan. Samaan aikaan kunta maksoi sakkomaksua siitä kun olin työtön. Mitä järkeä?
Mistä tiesit hänen iän. Ja ihan oikein sulle kun kutsut opettajaa papparaiseksi. Kutsuitko myös lapsesi kuullen?
Akateemisen koulutuksen saanut opettaja olisi törmännyt tietoon, että alakouluikäinen ei oikein pysty hahmottamaan kenenkään itseään vanhempien ihmisten ikää. Eikä myöskään nimittelisi vanhempaa kollegaansa halventavasti. Ehkä on hyvä, ettei noin moukkaa oteta opettamaan lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varallisuus voi olla 1/2 mökki ja sitten osuus asunnosta josta on pahasti korjausvelkaa
Eläkeyhtiö Varman tj. sanoi haastattelussa, että elintaso Suomessa tulee tippumaan. Hän korosti, ettei se ole hänen ideansa tai toiveensa, vaan pääteltävissä taloustilanteesta ja hyvinvointivaltion muutoksista. Ehkä meille elintaso on ollut itsestään selvää. On omistusasunto, auto ja pienet säästöt. Ehkä tulevaisuudessa varallisuuserojen kasvaessa onkin vain polkupyörä ja vuokralla yksi hellahuone, jossa koko perhe asuu. Paluu 1950-luvulle.
Työttömyyden syynä on ap:n kaltaiset tunarit työpaikoilla.