Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TEM: Työttömyyden syynä ikäihmiset työpaikoilla

Vierailija
19.05.2026 |

Työttömyysaste jää lyhyellä aikavälillä korkeaksi. Työttömyysaste on tänä vuonna keskimäärin 10,2 prosenttia, ensi vuonna 9,8 ja 9,3 prosenttia vuonna 2028.

Alueellisesti työttömyyden ennustetaan laskevan nopeimmin Lapissa ja Kainuussa. Heikointa kehitystä ennustetaan puolestaan Kymenlaaksoon ja Uudellemaalle.

Temin mukaan ikäihmiset tekevät aiempaa useammin töitä ja pysyvät näin työpaikoilla. Se lisää työvoimaa – ja samalla työttömyyttä.

Kommentit (143)

Vierailija
101/143 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo ollut jo kauan selvää, koska koko ajan uhkaillaan ett leikkaukset kohdistetaan myöskin eläkkeisiin niin tottakai useat eivät jää eläkkeelle normi-ikäisinä vaan nostattavat kertymän kattoon jolloin siitä on sit vara hiukan leikata jos on pakko.näin ei avaudu työpaikkoja nuorille. Jos lopetetaan puheet eläkkeiden leikkauksesta niin eläkeläiset siirtyy eläkkeelle ja nuorille aukeaa paikkoja. Yksinkertaista

Vierailija
102/143 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi lapsukaiset, kun teistä ei ole muuhun kuin vinkumaan ja valittamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/143 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän eläkkeellä olevia lähihoitajis jotka tekevät keikkatyötä vaikka heillä on monenlaista vaivaa nivelrikosta lähtien.

Osa vielä tekee pitkiä sijaisuuksia.

Moni näistä ei matkusta koskaan edes ulkomaille eikä nauti elämästä.

Nuori sentään osaisi nauttia jos saisi töitä.

Vierailija
104/143 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eduskunnassa on tällä hetkellä yhteensä 200 kansanedustajaa, joista 13 edustajaa on iältään vähintään 65-vuotiaita. 

Tarkka ikäjakauma yli 60-vuotiaiden osalta näyttää eduskunnan tilastojen mukaan seuraavalta: 

65–69-vuotiaita: 11 edustajaa

70–74-vuotiaita: 2 edustajaa

Vierailija
105/143 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisen työtulosta voisi periä 70% veron, niin se kompensoisi vähän nuorille tehtyä tuhoa. Monethan eivät venytä uraansa rahan takia, vaan muiden syiden. Ja näihin veroihin ei sitten pitään porsaanreikiä, joilla niistä voi luistaa. Suomihan on näennäisesti korkean verotuksen maa, mutta järjestelmään on jätetty tahalteen aukkoja jopa taviksille ja sitä enemmin mitä rikkaampi.

Vierailija
106/143 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin, sekin vielä! Vaihdetaan ihmeessä tumpelo nuoriso  työpaikoille, niin Suomi lähtee kerralla nousuun, jee!

Tuota, luuletko olevasi korvaamaton, tai että firma kaatuu, jos lähdet eläkkeelle? Voin kertoa, et ole, ja firma toimii, vaikket sinä sitä olekaan pyörittämässä, ellet satu olemaan toimitusjohtaja, joka ei ole huolehtinut ajoissa nuorempaa seuraajakseen. Ja toisaalta, jos ei, niin tuskin sinun läsnäolosi sitä olisi pelastanut. Itse läksin maaliskuussa isosta firmasta, jossa olin luottotyöntekijänä melko tärkeä. Päätin jo aikaa sitten, etten jää yhdeksikään päiväksi, sen jälkeen kun eläkkeelle pääsy tulee ajankohtaiseksi. Firma on jaloillaan edelleen. Joku muu on saanut tilaa kehittyä tehtävässään, kun ei enää ole minua ratkomassa ongelmia. Niin minäkin sen opin, tekemällä ja itseeni luottaen. Kaikella on aikansa, eläkkeelle lähdölläkin.

Vierailija
107/143 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miten päin tässä sitten oikein pitäisi olla, kun eläkeikää korotetaan?

Myy asunto ja elä herroiksi. Lisäksi perintöä on takuulla tullut. 

Vierailija
108/143 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stanan vanhukset vie nuorilta työt.

Olen jo eläkkeellä, mutta koska työnantaja ei ole löytänyt ketään tilalleni, teen töitä osa-aikaisesti 30 h/vko. Ihan mielelläni tästä työstä luopuisin, mutta kun nuoremmille ei riitä TESsin mukainen palkka ja lomat, niin jonkunhan nämä jämähommat on tehtävä.

Oi, sulle on varmasti luvassa ainakin marttyyrin viitta, jos ei kirkkaampaa kruunua. 

Vierailija
109/143 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väestön ikääntyessä pitäisi kehittää joku välimallin ratkaisu. Itse haluaisin periaatteessa jatkaa työntekoa eläkeikään asti, jopa sen ylikin, mutta en kokoaikaisesti missään nimessä. Pelkään jaksamiseni puolesta jo nyt.

Haluaisin, että 55-vuotiailla olisi ihan aito mahdollisuus 50% työaikaan. Siihen saisi halutessaan siirtyä joko ilman mitään tukia tai vaikka ovv:n myötä. Jos jaksaa painaa töitä vaikka seitsemänkymppiseksi, se olisi sallittua, ja vaikuttaisi eläkkeeseen sitä korottavasti.

Olisi järkiratkaisu, jos ikääntyvä työntekijä saisi vähän eläkettä ja voisi tehdä siinä sivussa osa-aikatyötä. Esimerkiksi niin, että kaksi ikäihmistä jakaisi yhden työtehtävän ja siitä maksettavan palkan. 

Harvemmin kuusikymppiset enää tarvitsevat samalla tavalla rahaa kuin nuoremmat. Lapset on jo tehty, ja suurimmalla osalla asuntolaina jo aika päiviä sitten maksettu.

Jäin eläkkeelle, kun saavutin työsopimuslain mukaisen iän, jolloin työsuhde päättyy automaattisesti ilman irtisanomista ja irtisanomisaikaa. Alin eläkeikä mulla oli 63 vuotta 3 kk.  En enää muista mikä oli tavoite-eläkeikä, mutta lopullinen eläköitymisikä oli 68 vuotta, joten työsuhde päättyi sen kuukauden lopussa, jolloin se tuli täyteen. Olin viihtynyt työssäni enkä kaivannut eläkkeelle, joten miksi olisin lopettanut hommat? Olen elänyt ja harrastanut myös työssä ollessani, joka päivä, ei ainoastaan viikonloppuisin tai lomilla, joten mulla ei ollut mitään sitku-suunnitelmaa.  Sain lisäksi yli menneitä kuukausilta ja vuosilta korotusta, joka lisäsi eläkettäni ihan huomattavasti. Mitään osittaista eläkettä tai eläkkeen aikaistettua nostoa en edes harkinnut.

Mitä tulee rahantarpeeseen, niin eläkeläinen tarvitsee rahaa voidakseen toteuttaa harrastuksiaan.

Vierailija
110/143 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siis pakkomielle nostaa eläkeikää ja pakottaa ne ikäihmiset pysymään töissä hautaan asti? Kun se kerran aiheuttaa massatyöttömyyden?

Vierailija
111/143 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jukinen sektori voisi nyt alkuun potkia eläkeläiset pois, sitten laki jolla lyhyellä siirtymäajalla touhu lopetetaan kokonaan: työssä=et saa eläkettä.

Vierailija
112/143 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kusipäisyyden huippu jos tekee eläkkeellä töitä.

Kun jäin eläkkeelle hoitotyöstä, päätin keikkailla tarpeen mukaan lähipalvelutalossa (itselle virkistävää, hoitopaikalletarpeen. )

No, se loppui kun minua, eläkekeikkaria ruvettiin kohtelemaan kuin lattiarättiä. Käänsin kylkeä, kun apuani olisi tarvittu.

Toivottavasti minulla on eläkepäiviksi muuta virkistävää tekemistä, kuin lähteä tekemään työtä, josta olen päässyt eläkkeelle. 

Vierailija
113/143 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin, sekin vielä! Vaihdetaan ihmeessä tumpelo nuoriso  työpaikoille, niin Suomi lähtee kerralla nousuun, jee!

Meidän työpaikalla jäi parissa vuodessa suuri määrä eläkkeelle. Tilalle otettiin parikymppisiä laiskoja tumpeloita. Tai aluksi otettiin, nyt viime aikoina on rekrytty huomattavasti vanhempaa, mutta ahkerampaa ja tarkempaa väkeä. Ei tarvitse lähteä kädestäpitäen opettamaan aivan kaikkea, kuten että työpaikalla pitää tehdä töitä. 

Vierailija
114/143 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stanan vanhukset vie nuorilta työt.

Me tunnutaan vievänn teiltä kaikki.Mikä on oma osuutenne tilanteeseenne?

Vierailija
115/143 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi siis pakkomielle nostaa eläkeikää ja pakottaa ne ikäihmiset pysymään töissä hautaan asti? Kun se kerran aiheuttaa massatyöttömyyden?

Tämä osoittaa miten kyvyttömiä ovat, esittävät ongelmaan ratkaisua, joka vain laput silmillä toimii, samalla tietäen, että se on varma tie tuhoon. Käytännössä tarkoittaa, että nautitaan vielä viimeisistä hyvistä ajoista, ei surra tulevaa,

Vierailija
116/143 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kataisen aikana luotiin nämä superkertymät, eli sai muutamasta työvuodesta, josta oli suurimman osan lomalla prosenttikorotuksia. Näistäkin Kataisen huippuideoista tuli tuleville sukupolville lisämaksettavaa monelle se oli samanverran lisäkorotusta eläkkeeseen mitä nuoret nyt työttömänä saa käteen.

Vierailija
117/143 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

+50v. Vanhukset boikottiin työpaikoilla.

Viiskymppiset eivät ole eläkeiässä, ääliö.

Vierailija
118/143 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaa kasvatus, löysä koulukuri ei tuota tarmokkaita tunnollisia taitajia, joilla pärjää globaalissa kilpailussa. Eikä siinä, ei haittaa vaikka elintaso laskee, kunhan saisi elää rauhassa lämpimässä kodissa ja ruoka riittää, luxusta ei tarvi, onnen voi löytää muutenkin.

Vierailija
119/143 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeikä ei ole 65 vuotta, vaan riippuu henkilön syntymävuodesta. Voit tutustua eläkeikiin Selvitä eläkeikäsi-laskurilla. 

Yleisesti voi sano, mitä myöhemmin on syntynyt vuoden 1965 jälkeen, sitä korkeampi on alin mahdollinen eläkeikä ja tavoite eläkeikä.

Karkeasti voi sanoa, että alin mahdollinen eläkeikä on n. 67 - 68 vuotta.

Vierailija
120/143 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eläkeläisenä edelleen töissä julkisella sektorilla. TIEDÄN, ettei minun tilalleni tulla palkkaamaan enää ketään. En vie siis nuorilta urapolkua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi