Tutkijat: Suomalaisten elämästä on tulossa kurjaa
Lähitulevaisuudessa elämästä voi tulla kurjempaa vähän kaikille, Laboren ja Etlan tutkijat arvioivat. Suomen julkinen velka on paisunut ja ensi hallituskaudella sopeuttamistarve on 8–11 miljardia euroa. Se tarkoittaa, että suomalaiset joutuisivat ottamaan tulevaisuudessa enemmän vastuuta itsestään sen sijaan että luottavat turvaverkkoihin ja sosiaaliturvaan. Kuitenkin jos Suomen talous saadaan pian kasvuun, niin hetkellinen kurjuus ja niukkuus ei jää pitkäaikaiseksi. Suomessa kuienkin joudutaan miettimään, mitkä ovat hyvinvointivaltion tärkeimpiä tehtäviä ja karsimaan vähemmän tärkeitä kuten sellaisia julkisia palveluja joita voitaisiin hyvin järjestää myös yksityisesti tai joista ei ole suoraa taloudellista hyötyä.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Työttömyystukia maksetaan neljä miljardia ja tt-tukea 800 miljoonaa. Ja työttömyystuista leikattiin jo joten joudutaan leikkaamaan muualta.
Yritystukia maksetaan 9 miljardia, sieltä voidaan leikata.
Luotan Kaikkivaltiaan varjelukseen 😊
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelin opetella skandinaavisen kielen ja häipyä sinne
Pakkåruotsi
Vierailija kirjoitti:
"Terveydenhuollon asiakas-maksuihin rajut korotukset."
MAKSAKAA VAIN RUNSAASTI VEROJA! Niin saatte maailman parhaan terveydenhoidon maksutta 🙂
Suomalaisten paras ja kouluttautunein aines poistuu täältä ulkomaille, ja tilalle tulee sitäkin enemmän kehitysmaiden liikaväestöä. Suomen tulevaisuus on taattu!
Eipä mittään. Mulla on vielä varaa tinkiä elintasosta. Viimeisetkin harrastukset voin lopettaa ja lopettaa kaiken kodin ulkopuolella tapahtuvan toiminnan. Keksin kyllä ilmaista tekemistä itselleni. Voin säästää asumisessa, liikkumisessa ja ruoassa ja silti kokisin elämäni elämisen arvoiseksi. Oikeastaan toteutan jo nyt edellämainittuja osittain ja pystyisin parempaankin.
Miten niin "tulossa kurjaa". - Sehän on jo nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikkaille riittää aina lisää jos kokoomus pysyy vallassa.
Miten niin lisää?? He maksavat nyt jo kaikkien elämisen
Minä maksan omani. Ansaitsen palkkani perusduunilla.
Vierailija kirjoitti:
Ennenkin on lähdetty muualle töihin, 1960-1970 luvulla lähdettiin sankoin joukoin Ruotsiin.
No, missäs maassa nyt olisi töitä?
Väärin. Suomalaisten elämästä ei ole tulossa kurjaa. Ainoastaan köyhien ja kipeiden suomalaisten elämästä on tulossa vielä kurjempaa kuin nykyään.
Siis mitä?! Sosialismi ei toimikaan? Kuka olisikaan uskonut!
kylläkyll, näitä keinotekoisia kriisejä, valehtelee päin naaman mistä on kyseessä, rahoittamista eliittien omistaman sotakoneisto bisnekset.
Joo otan vastuuta eli säästän henkeni edestä. Kuluta en.
Vierailija kirjoitti:
Se tunne kun oikeistohallitus ryssi jopa leikkaukset niin pahasti että vasemmiston on nekin hoidettava heidän puolestaan.
Meillä menisi paremmin jos perskokkelit olisivat vain pelanneet taskubiljardia ja mussuttaneet kampaviinereitä 4 vuotta.
-SUOMEN julkinen velka on paisunut yhtäjaksoisesti pian jo kaksikymmentä vuotta.-
Tässä ajassa on lähes jokainen puolue näyttänyt "kykynsä" hallitusvastuussa.
Vierailija kirjoitti:
Eipä mittään. Mulla on vielä varaa tinkiä elintasosta. Viimeisetkin harrastukset voin lopettaa ja lopettaa kaiken kodin ulkopuolella tapahtuvan toiminnan. Keksin kyllä ilmaista tekemistä itselleni. Voin säästää asumisessa, liikkumisessa ja ruoassa ja silti kokisin elämäni elämisen arvoiseksi. Oikeastaan toteutan jo nyt edellämainittuja osittain ja pystyisin parempaankin.
Sama täällä. Olen tehnyt kaikessa tinkimisestä uuden harrastuksen. Ostan kirppiksiltä halpaa tavaraa ja myyn voitolla eteenpäin, kerään luonnosta kaikenlaista ja poimin marjat ja sienet. Seuraavaksi teen kuusenkerkkäsiirappia. Pihistelen kaikessa, missä voin ja säästän jokaisen euron. Kerran viikossa sallin itselleni jotain hyvää syötävää, vaikkapa viinerin. Ruoat teen itse halvimmista raaka-aineista. Aika on se resurssi mitä mulla on ja sen saa hyvin kulumaan edellämainittuihin puuhiin.
Ei yhtään haittaa kunhan se kurjuus pannaan koskemaan myös ja varsinkin niitä, jotka nyt on kahmineet itselleen meidän rahat.
Ja pannaanhan se, koska missään päin maailmaa kansa ei alistu kuolemaan nälkään ja viluun vi tun yläluokan rypiessä tuontisamppanjassa.
Tässä kohtaa myös tonkkaviinin ryystäminen lauteiden alla lasketaan tympeäksi käytökseksi, josta saa giljotiinia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Olen tehnyt kaikessa tinkimisestä uuden harrastuksen. Ostan kirppiksiltä halpaa tavaraa ja myyn voitolla eteenpäin, kerään luonnosta kaikenlaista ja poimin marjat ja sienet. Seuraavaksi teen kuusenkerkkäsiirappia. Pihistelen kaikessa, missä voin ja säästän jokaisen euron. Kerran viikossa sallin itselleni jotain hyvää syötävää, vaikkapa viinerin. Ruoat teen itse halvimmista raaka-aineista. Aika on se resurssi mitä mulla on ja sen saa hyvin kulumaan edellämainittuihin puuhiin.
Mene töihin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin!
En mene. Olen eläkkeellä. Harrastelen tässä säästämistä, se on yllättävän palkitsevaa. Jahka terveys menee tarpeeksi huonoksi, niin sitä hetkeä varten minulla on koottuna kuolinapteekki ja ruumiini lahjoitan tieteelle, toivottavasti kelpaa, niin ei tule jälkipolville ongelmia.
Hoivavastuu siirtyy perheisiin eli naisille. Naiset jäävät kotiin pakon sanelemana ja miehistä tulee perheen ainoita elättäjiä. Selvää on, että asiat kurjistuvat silloin. Toivottavasti tällöin tulee perheverotus ja toisaalta myös elatusvelvollisuus myös ex-puolisoa kohtaan. Tai sitten voi äänestää muita kuin oikeistopuolueita tai lähteä täältä pois. Siinä ne hyvät vaihtoehdot ovat.
Omille lapsilleni olen sanonut, että kannattaa lähteä heti, kun korkeakoulutus on plakkarissa, ei täällä ole heille mitään.
Eivät maksa. Pienempää veroprosenttia maksavat kuin keskituloiset. Kspitalismin kulta-aikoina oli rikkaiden verot parhaimmillaan 70%.