Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi täytekakkupohja lässähtää?

Vierailija
18.05.2026 |

Olen sekoittanut huoneenlämpöisiä munia ja sokeria riittävästi, vaahto on pysyvää ja vaaleaa. Munat lisään yksi kerrallaan. Olen siivilöinyt jauhot ja lisännyt erittäin varovasti taikinaan. Olen kokeillut vuorata vuoan leivinpaperilla ja ilman eli voi+korppujauho. Paistan kakkua 160 asteessa kiertoilmalla. Suunnilleen puolivälissä kakku lässähtää uunissa. En availe luukkua kesken kaiken ja uuni on lämmin kun laitan kakun sinne, en täräyttele tai tömistele.  Vaikka miten yritän tehdä pilkuntarkasti oikein, niin joku menee vikaan. Missä syy enää voi olla? 
Aiemmin ihmettelin miten joku ylipäätään saa kakun lässähtämään ja nyt itselleni tapahtuu toistuvasti niin. Olen kokeillut myös eri ohjeita. Uuni on uudehko ja lämpötilan pitäisi olla sopiva.

Kommentit (41)

Vierailija
41/41 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä mun pettämätön ohje:

Punnitse munat. Lisää sokeri 70 % munien painosta. Vatkaa munat ja sokeri kuohkeaksi vaahdoksi. Kuivia aineita tulee saman verran kuin sokeria, tästä 70 % on jauhoja ja 30 % perunajauhoja. Sekoita jauhot, perunajauhot ja 1 tl leivinjauhetta keskenään ja lisää taikinaan varovasti sekoittaen siivilän läpi.

Vuoraa irtopohjavuoan pohja ja reunat leivinpaperilla ja öljyä paperi ohuesti, älä korppujauhota. Kaada taikina varovasti vuokaan ja nosta vuoka varoen uuniin.

Paista 175 asteisessa uunissa 30 - 40 min ilman kiertoilmaa. Älä avaa luukkua kesken paiston. Varmista vielä tikulla, että kakku on kypsä. Kun otat uunista, pudota välittömästi 30 cm korkeudelta tasolle.

Tällä ohjeella olen juuri tehnyt kolme kakkupohjaa pakkaseen tulevia juhlia varten. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän