Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi täytekakkupohja lässähtää?

Vierailija
18.05.2026 |

Olen sekoittanut huoneenlämpöisiä munia ja sokeria riittävästi, vaahto on pysyvää ja vaaleaa. Munat lisään yksi kerrallaan. Olen siivilöinyt jauhot ja lisännyt erittäin varovasti taikinaan. Olen kokeillut vuorata vuoan leivinpaperilla ja ilman eli voi+korppujauho. Paistan kakkua 160 asteessa kiertoilmalla. Suunnilleen puolivälissä kakku lässähtää uunissa. En availe luukkua kesken kaiken ja uuni on lämmin kun laitan kakun sinne, en täräyttele tai tömistele.  Vaikka miten yritän tehdä pilkuntarkasti oikein, niin joku menee vikaan. Missä syy enää voi olla? 
Aiemmin ihmettelin miten joku ylipäätään saa kakun lässähtämään ja nyt itselleni tapahtuu toistuvasti niin. Olen kokeillut myös eri ohjeita. Uuni on uudehko ja lämpötilan pitäisi olla sopiva.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munat kaikki kerralla sokerin kanssa, riittävästi jauhoja, jos on liian vähän jauhoja kakku lässähtää. Äitini neuvoi lisäämään munasokeri vaahtoon 2 rkl kuumaa vettä. Kakku on aina onnistunut.

Vierailija
22/41 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastanneille. Jostain luin että yhtenä syynä voi olla, että laittaa kaikki munat kerralla. Aiemmin en niin tehnyt. Nyt olen tehnyt, koska luulin sen olevan ongelma. Tuota yhtä-paljon-kaikkea ohjetta olen kokeillut. Mutta kokeillaan nyt tuota kaikki munat kerralla ja jos saan kiertoilma pois. En löydä ohjelehtistä ja tekoälykään ei merkeistä löydä sitä tasalämpöä. Sellaista kahta vaakaviivaa -merkkiä ei ole ollenkaan, kaikissa on se tuulettimen kuva eli kiertoilma. Pitää kai mennä anopille paistamaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ideahan just on se, että kananmunat vatkataan vaahdoksi sokerin kanssa. Se on se koko idea saada sokeri ja kananmunat yhdessä vaahdoksi. 

Vierailija
24/41 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen todella huoleton kakkupohjan leipoja. Munat joka jääkaapista tai huoneenlämmöstä.

Rikon lasiin kuusi munaa. Samanlaiseen lasiin vastaava määrä sokeria. Sokeri kipataan vatkauskulhoon. Sitten mittaan samaan lasiin jauhoja, kuten muniakin on.

Munat kippaan sokerikulhoon. Kunnon vatkaus. Paksu munasokerivaahto, johon lisään  jauhot parissa erässä ja vatkain pienimmällä. Kaato irtopohjaan, vain rasvaus, inhoon korppujauhopintaa.

Uuniin 180 astetta, noin puolisen tuntia. Aina on onnistunut. Uuni kuin uuni.

En oo oppinut leivinjauhetta käyttämään, kun ekassa kesätyöpaikassakaan (leipomo) kasarilla ei käytetty.

Jos sä tosi isoa kakkua teet, niin mikset suoraan tee vetopohjia ja kasaat niistä pellin kokoisen kakun. Parikolme pohjaa ja täytteet. Tai muutaman kuorrutetun kääretortun.

Vierailija
25/41 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastanneille. Jostain luin että yhtenä syynä voi olla, että laittaa kaikki munat kerralla. Aiemmin en niin tehnyt. Nyt olen tehnyt, koska luulin sen olevan ongelma. Tuota yhtä-paljon-kaikkea ohjetta olen kokeillut. Mutta kokeillaan nyt tuota kaikki munat kerralla ja jos saan kiertoilma pois. En löydä ohjelehtistä ja tekoälykään ei merkeistä löydä sitä tasalämpöä. Sellaista kahta vaakaviivaa -merkkiä ei ole ollenkaan, kaikissa on se tuulettimen kuva eli kiertoilma. Pitää kai mennä anopille paistamaan. 

Me tehdään duunissa kaikki tuotteet kiertoilmassa. Myös kakkupohjatnin.

Lounaskokki

Vierailija
26/41 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilen myös kuumaa vettä. Monta hyvää ideaa jo. Meinasi epätoivo iskeä totaalisesti. 
Ap

Vierailija
27/41 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan paistanut kakkua kiertoilmalla. En tiedä, voisiko siinä olla syy.

Tätä voisin kokeilla. Tuo uuni on tosiaan uusi ja aiemmin ongelmaa ei ollut. Pitää perehtyä ohjeisiin, miten saan tasalämmön päälle.

Ap

Onko sun uunissa siis jotenkin oletuksena kiertoilma päällä? Omassa uunissani on nuppi, josta valitaan. Eri vaihtoehtoja on useita ja kiertoilma-asetuksiakin on erilaisia. 

Vierailija
28/41 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee pohja painomitoilla, ettei siis 4 kananmunaa vaan 250 g munia ilman kuoria. Onnistuu aina jos muutoin noudattaa ohjetta eikä ota raakana uunista.

Vierailija
29/41 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee pohja painomitoilla, ettei siis 4 kananmunaa vaan 250 g munia ilman kuoria. Onnistuu aina jos muutoin noudattaa ohjetta eikä ota raakana uunista.

Yksi varma ohje löytyy googlaamalla 70 % -kakkupohja. Itse onnistun vain tällä. 

Vierailija
30/41 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isälläsi lässähti kun sinua teki

Vierailija
31/41 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kakkupohjat painuu vasta paiston jälkeen jäähtyessään keskeltä kuopalle, mutta eihän tuo mitään haittaa. Mulle on opetettu, että kakku keikautetaan jäähtymisen jälkeen ympäri, eli yläosasta tulee pohja. Tasainen pohja jää kanneksi. 

Vierailija
32/41 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun uunissa siis jotenkin oletuksena kiertoilma päällä? Omassa uunissani on nuppi, josta valitaan. Eri vaihtoehtoja on useita ja kiertoilma-asetuksiakin on erilaisia. 

En osaa sanoa, kun symbolit ovat niin erikoisia ja ainakaan tekoäly ei sieltä löydä tasalämpötoimintoa. Siellä on vaikka mitä erikoisia toimintoja ja se kiertoilma monessa mutta sitä normaalia tasalämmön symbolia ei ole. 

Vierailija
33/41 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile sienikakkupohjaa, pitäis olla kuohkeampi pohja kuin tavallinen kakkupohja (ei kirjaimellisesti sisällä sieniä) 

https://www.kinuskikissa.fi/sienikakkupohja

Vierailija
34/41 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa sanoa, kun symbolit ovat niin erikoisia ja ainakaan tekoäly ei sieltä löydä tasalämpötoimintoa. Siellä on vaikka mitä erikoisia toimintoja ja se kiertoilma monessa mutta sitä normaalia tasalämmön symbolia ei ole. 

Sehän puhaltaa niin että kädellä tuntee ilmavirran ja kuuleekin. 

Vierailija
35/41 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no sitä toimintoa ei saa pois päältä. On alalämpö ilman kiertoilmaa mutta ei tasalämpöä.. Mutta joku tuolla kertoi paistaneensa kiertoilmalla ilman ongelmia. 

Vierailija
36/41 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas erikoista, kun tasalämpö on kuitenkin se perus ja muut lisätoimintoja. Menisin käymään myyjäliikkeessä ja kysymässä. 

Vierailija
37/41 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistolämpötila 175 C, alatasolla. Jauhot sekoitetaan varovasti vaahtoon.

Vierailija
38/41 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerin määrää saa olla pienempi kuin ohjeessa.

Itse teen tuolla että 2 desiä munia, 2 jauhoja mutta 1.5 desiä sokeria ja tl leivinjauhetta, ei lässähdä

Liialla sokerilla tulee raskas.

Vierailija
39/41 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää sekoittaa niin kauan kun saa S kirjaimen muotoiltua vaahtoon. Ainakin jossain toisessa ohjeessa kai, luin joskus :)

Ja miksi ihmeessä "leikkaat tasaiseksi" pohjan? Pistä se semmoisena kun on, ei sitä leikata.

Ja, tee useampi pohja ja kasaat ne leikkaamatta päällekkäin.

Vierailija
40/41 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin no sitä toimintoa ei saa pois päältä. On alalämpö ilman kiertoilmaa mutta ei tasalämpöä.. Mutta joku tuolla kertoi paistaneensa kiertoilmalla ilman ongelmia. 

Mahtaisiko olla Airfryer-uuni, mutta kiertoilma ei haittaa kakkupohja paistamista, tosin pitää olla vähän alempi lämpö kuin ohjeessa.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän