Miksi täytekakkupohja lässähtää?
Olen sekoittanut huoneenlämpöisiä munia ja sokeria riittävästi, vaahto on pysyvää ja vaaleaa. Munat lisään yksi kerrallaan. Olen siivilöinyt jauhot ja lisännyt erittäin varovasti taikinaan. Olen kokeillut vuorata vuoan leivinpaperilla ja ilman eli voi+korppujauho. Paistan kakkua 160 asteessa kiertoilmalla. Suunnilleen puolivälissä kakku lässähtää uunissa. En availe luukkua kesken kaiken ja uuni on lämmin kun laitan kakun sinne, en täräyttele tai tömistele. Vaikka miten yritän tehdä pilkuntarkasti oikein, niin joku menee vikaan. Missä syy enää voi olla?
Aiemmin ihmettelin miten joku ylipäätään saa kakun lässähtämään ja nyt itselleni tapahtuu toistuvasti niin. Olen kokeillut myös eri ohjeita. Uuni on uudehko ja lämpötilan pitäisi olla sopiva.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Et maininnut leivinjauhetta. Laitatko sitä?
Laitan leivinjauhetta, olen kokeillut sekä pienempää määrää että reilummin, ei vaikutusta lopputulokseen. Jotain tapahtuu uunissa, kakku on kuohkea sinne laitettaessa ja alkupaiston aikana.
Kuuden munan kakusta tulee siis lopulta n.2cm korkuinen, kun leikkaan lässähtäneen kakun tasaiseksi. Pitäisi saada juhliin iso kakku, nyt on kananmunia käytetty 24 ja kasassa yhteensä ehkä sellainen kakku, mitä olisi pitänyt tulla yhdestä kunnolla kohonneesta.
Ap
En ole koskaan paistanut kakkua kiertoilmalla. En tiedä, voisiko siinä olla syy.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan paistanut kakkua kiertoilmalla. En tiedä, voisiko siinä olla syy.
Tätä voisin kokeilla. Tuo uuni on tosiaan uusi ja aiemmin ongelmaa ei ollut. Pitää perehtyä ohjeisiin, miten saan tasalämmön päälle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä voisin kokeilla. Tuo uuni on tosiaan uusi ja aiemmin ongelmaa ei ollut. Pitää perehtyä ohjeisiin, miten saan tasalämmön päälle.
Ap
Yleensä se on ensimmäinen vaihtoehto säätimessä. Toki sulla voi olla joku ihan erilainen tapa säätää uunia, ei mikään perinteinen kierrettävä potikka.
Olen sekoittanut jauhot nuolijalla tai puuhaarukalla hyvin varovasti . Ei siinäkään eroa lopputulokseen. Aiemmin joskus jopa sekoitin sähkövatkaimen hitaalla teholla ja silti kakku ei lässähtänyt. Se tässä onkin outoa, että kun ennen tein puolihuolimattomasti ja kakku onnistui aina ja nyt hyvä että uskallan hengittää ja teen kaiken tosi varovasti ja tarkasti niin silti lässähtää.
Muutaman kerran elämässäni olen saanut aikaiseksi lässähtämättömän täytekakkupohjan. Samalla tavalla ne kaikki on leivottu, mutta uuni on kyllä vaihtunut useaan kertaan muuttojen myötä.
On niistä täytekakku tietysti aikaan saatu, mutta silti ihmettelen, että mikä menee pieleen.
Citymarketista Pirkan kakkupohjat. 3e paketti. Menee täydestä "omatekoisena" ja on hyvän makuinen. En enää tee itse. Ei ikinä onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApYleensä se on ensimmäinen vaihtoehto säätimessä. Toki sulla voi olla joku ihan erilainen tapa säätää uunia, ei mikään perinteinen kierrettävä potikka.
On kierrettävä potikka, mutta symbolit ovat todella erikoisia. Tässä ei ole sitä perinteistä kaksi vaakaviivaa -merkkiä. Täytyy yrittää etsiä käyttöohje jostain.
Mitä tarkoitat, että munat lisätään yksi kerrallaan? Sokerikakkupohjaan laitetaan yleensä ensin kaikki munat kulhoon, sitten sokeri ja se vatkataan vaahdoksi.
Jos ennen olet onnistunut tuolla tavalla, vika lienee uunissa.
Siis että laitan yhden munan, sekoitan, laitan toisen munan sekoitan jne ja viimeisenä sokeri.
Ap
Helpommalla pääsee, kun laittaa tuon taikinan pellille ja tekee suosiolla neliöisen/suorakaiteen muotoisen pohjan. Se on uunissa 250 asteessa vain 4-5 minuuttia ja niitä ehtii tehdä vaikka kaksi tai kolme ja niistä voi sitten muotoilla haluamansa muotoisen kakun. Vaikka sen pyöreän, jos haluaa välttämättä sen pyöreän kakun.
En edes yritä saada sokerikakkupohjataikinaa onnistumaan pyöreässä vuossa kun taikinaa on paksu kerros vuoassa ja odottaa siinä sitten pitkä aika onnistuuko vai eikö. Kun vastaus yleensä on jälkimmäinen - ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Siis että laitan yhden munan, sekoitan, laitan toisen munan sekoitan jne ja viimeisenä sokeri.
Ap
Tuo ei ole tarpeen, mutta tuskin haittaakaan.
Kokeile lisätä 2 rkl kiehuvaa vettä muna-sokerivaahtoon ennen jauhojen lisäämistä.
Kiertoilmaa en käytä kakkupohja paistaessa.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kaikki munat ja sokeri kerralla ja sitten vatkaa. Tuolla yhden munan ja lopuksi sokeri tekniikalla sokerihan jää ihan rakeiseksi taikinaan. Se pitää saada heti munien kanssa vatkautumaan. Luulen, että raskas sulamaton sokeri on syynä lässähtämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tämä on kyllä aivan väärä tapa.
Mä en käytä leivinjauhetta ollenkaan ja aina onnistuu hyvin. Oma reseptini on seuraava:
Riko neljä kylmää kananmunaa läpinäkyvään juomalasiin. Laita tarkasti saman verran sokeria toiseen lasiin ja tarkasti saman verran vehnäjauhoja kolmanteen lasiin. Voitele kakkuvuoka voilla ja ripottele mannaryynit sen päälle. Säädä uuniin ylä- ja alalämpö 180 astetta. Laita taikinakulhoon ensin kananmunat ja sokeri. Vatkaa sen verran, että tulee vaaleankeltaiseksi. Sähkövatkaimella noin kolme minuuttia. Sitten lisäät vähitellen vehnäjauhot, kuten olet tehnytkin.
Laita seos vuokaan ja vuoka uunin toiseksi alimmalle kohdalle ritilän päälle. Paista noin 23 minuuttia ja kokeile keskeltä muutamasta kohdasta tikulla, tarttuuko siihen vielä taikinaa. Jos ei tartu, ota kakku uunista. Jos tarttuu, odota aina pari kolme minuuttia lisää ja toista tikkutesti.
Olen tehnyt edellisellä tavalla sokerikakkuja jo vuosikymmeniä ja aina onnistuu. Tärkeätä tässä on tarkastaa juomalasin läpi, että kaikkia aineita on tasan saman verran ennen kuin kaataa mitään vatkauskulhoon.
Tsemppiä kakuntekoon! Toivottavasti ohjeestani on apua!
Vierailija kirjoitti:
Ap
No nyt selvisi syy lässähtämiseen. Tämä on väärin, kuten ylempänä sanottiin. Kippaat sokerin sulamattomana kananmunaseokseen, no tietenkin taikina lässähtää.
Et maininnut leivinjauhetta. Laitatko sitä?