Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tässä vuodesohvassa lukee, että on sopiva vain "satunnaiseen nukkumiseen", vaikka patja on pussijousitettu?

Vierailija
17.05.2026 |

Voi olla, että olen ehkä vaihtamassa paljon pienempään asuntoon ja pitäisi hankkia sänky, joka toimii myös sohvana. 

Ulkomuodoltaan tykkään tästä ja vaikuttaa, että runko on puulautaa/sälettä ja istuinosana toimii pussijousitettu patja, jonka päällä on sohvan verhoilu. 

Miksi tuotekuvauksessa sitä suositellaan vain "satunnaiseen nukkumiseen"? Entä jos vaihtaa patjan paksumpaan ja laittaa petarin?

https://www.ikea.com/fi/fi/p/ikea-ps-2026-3-n-istuttava-vuodesohva-skif…

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäksi muutkin huonekalut on Ikeasta, niin ajattelin että miksei sitten vuodesohvakin. 

Vierailija
22/34 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja lisäksi muutkin huonekalut on Ikeasta, niin ajattelin että miksei sitten vuodesohvakin. 

No ei ole kaikki ikeasta ja mietin myös tuota Kiteen huonekalutehtaan vaihtoehtoa. Ap 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tarkoitettu nussimista varten.

Vierailija
24/34 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on tarkoitettu nussimista varten.

Jos ei kestä nukkumista, niin ei varmasti kestä sitä toista n-juttua myöskään. 

Vierailija
25/34 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vuodesohvani käyttöohjeessa sanottiin, että sitä ei pidä käyttää vakituisena sänkynä, vaan vain tilapäisenä vieraspetinä tms. Mekanismi, jolla se muutetaan sohvasta sängyksi, ei kestä jatkuvaa jokapäiväistä käyttöä. En tiedä onko kaikkien vuodesohvien kohdalla asia näin, mutta minun sohvani mukana tuli tällainen ohje. 

Vierailija
26/34 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta ennemmin kunnon sänky, sijoita se huoneen nurkkaan, sängylle iso päiväpeitto ja sohvatyynyjä selkänojaksi. Tai kiinnitä seinään sellaisia pehmuste paneeleja. Näin se menee sohvasta päivällä 

Sä kuitenkin nukut kolmasosan elämästäsi, sänky on tärkeämpi kuin sohva.

No kun haluaisin mielummin tehdä huonetilasta olohuonemaisen kuin makuuhuoneen. Sen takia olen jo pitkään etsinyt sopivaa ratkaisua, joka voisi toimia sänkynä, mutta näyttäisi kuitenkin päiväsaikaan sohvalta. Tuo Ikean vaihtoehto on melko lähellä sitä mitä haen. 

Minä muutin juuri isosta asunnosta yksiöön ja tein siitä ikäänkuin hotellihuoneen. Tyyli on naisellinen buduaari, googltaa kuvia boudoir-hskusanalla. Sänkyä on vaikea piilottaa huoneessa kokonaan.

Vierailija
27/34 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa laittaa myös suosituksia, jos jollain on kokemuksia vuodesohvasta, joka toimii vakituiseen nukkumiseen?

Tällä olen nukkunut pari vuotta. Ihan jees. 

https://www.vepsalainen.com/fi/fi/sits-pixie-vuodesohva-l-190-cm-wildfl…

Vierailija
28/34 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime yön vuodesohvalla nukkuneena ymmärrän hyvin, miksi se ei ole tarkoitettu säännölliseen nukkumiseen. 

Perus vuodesohva, joo, joka on jotain laveria ja vaahtomuovia onkin varmasti epämukava. Mutta tuossa on pussijouset, eli samat jotka on ihan sänkyjen patjoissa ja vaahtomuovia niiden päällä. 

Pussijousitetuissa sängynpatjoissa jousia on huomattavasti enemmän ja ne on jaoteltu vyöhykkeisiin vartalon painon mukaan (keskivartalon kohdalla jämäkämmät jouset). 

Pussijousitetuissa sohvissa taas on samanlaiset jouset joka paikassa ja harvemmalla jaolla.

Siksi.

Sanni16kerava 

Okei, kiitos tästä. Entä jos heivaisikin tuon sohvan mukana tulevan patjakäärön varastoon ja laittaisi verhoilun sisälle normaalin pussijousitetun patjan ja ohuen petarin. 

Joku ratkaisu pitäisi keksiä. Harmi, kun tuota runkoa ei pysty ostamaan erikseen ilman patjaa. Ap

Osta kaappisänky

Vierailija
29/34 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin epäilen että kyse on siitä, että sohvan mekanismi ei kestä jatkuvaa kääntelyä.

Entä sellainen metallinen sohvasänky, ja siihen kunnon patja? 

Tuo linkkaamasi puinen on parempi kuin sohva, vaikkakaan kumpikaan ei ole omaan makuuni, mutta käytännöllisempi se on. Ja hankit sen kunnon patjan siihen. 

Eikö sulla käy koskaan kukaan kumppani tms yökylässä? Itse pidän tärkeänä että mahtuu nukkumaan 2 henkilöä rinnakkain. Tosin pidän itsekin siitä, että on enemmän tilaa. 

Mä varmaan hankkisin vaan 120 cm leveän sängyn ja jonkun kivan päädyn siihen. Ja nojatuolin vaikka kaveriksi sille

Vierailija
30/34 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime yön vuodesohvalla nukkuneena ymmärrän hyvin, miksi se ei ole tarkoitettu säännölliseen nukkumiseen. 

Perus vuodesohva, joo, joka on jotain laveria ja vaahtomuovia onkin varmasti epämukava. Mutta tuossa on pussijouset, eli samat jotka on ihan sänkyjen patjoissa ja vaahtomuovia niiden päällä. 

Pussijousitetuissa sängynpatjoissa jousia on huomattavasti enemmän ja ne on jaoteltu vyöhykkeisiin vartalon painon mukaan (keskivartalon kohdalla jämäkämmät jouset). 

Pussijousitetuissa sohvissa taas on samanlaiset jouset joka paikassa ja harvemmalla jaolla.

Siksi.

Sanni16kerava 

Okei, kiitos tästä. Entä jos heivaisikin tuon sohvan mukana tulevan patjakäärön varastoon ja laittaisi verhoilun sisälle normaalin pussijousitetun patjan ja ohuen petarin. 

Joku ratkaisu pitäisi keksiä. Harmi, kun tuota runkoa ei pysty ostamaan erikseen ilman patjaa. Ap

Osta kaappisänky

No ei todellakaan, nehän on kauheita surmanloukkuja. 

Vierailija
31/34 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaadin sohvan joka kestää vaikka jatkuvaa nukkumista. Nyt ei ole. Vuodesohvat rimpuloita.

Vierailija
32/34 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan nukuttu jo yli 10 vuotta ikean ps-vuodesohvalla, metallirunkoinen joka

levitetään parivuoteeksi. Mulla selkä hajalla ja tuo on eka missä ei ole selkä koko ajan kipeä. Siinä siis vaahtomuovipatja metallirungossa. Samanlainen kun ikean lykcsele. Oltais ostettu tuo lycsele ehkä muuten, mut oli miehelle liian lyhyt. Ei jatkuvasti kasata sohvaksi, eli mekanismi ei ole päivittäin käytössä. Mut sitä suositeltiin jatkuvaan nukkumiseen ostaessa.

Vierailija
33/34 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole testattu säännöllisellä nukkumisella

Onkohan jotain kautta mahdollista päästä työhön vuodesohvien koenukkujaksi? 

Vierailija
34/34 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi.

Sanni16kerava 

Rakenna itse sohvan runko, saat juuri sellaisen kun haluat. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme