Antakaa vinkkejä talon rojunraivaukseen (tavaraa on PALJON)
Vanha talo ulkorakennuksineen pitäisi tyhjentää ja siivota. Ei ole kuitenkaan vaihtoehto että palkataan joku viemään kaikki pois koska seassa on myös sentimentaalista tavaraa josta ei ole tarkoitus luopua. Eli kaikki on käytävä läpi. Meitä on kaksi ihmistä, aikaa on.
Antakaa käytännönvinkkejä? Kumpikaan meistä ei ole facessa/instassa tms joten tuo kanava ei ole käytettävissä. Kaikki roju tietty viedään kaatsille, olisikohan kannattavaa tilata siirtolava vai viedäkö peräkärryllä lasti kerrallaan? Ulkorakennuksista voi löytyä ties mitä. Käyttökelpoinen tavara lahjoitetaan, emme ala säätämään myymisen kanssa.
Kommentit (260)
mikä ihmeen kiima on tyhjentää pesä heti ja heitellä arvokastakin tavaraa roskiin. minä tyhjentänyt 2 maalais kiinteistöä jo 3v menee vielä 2v. hyvän verottoman tilin olen tehnyt. alan jopa ostamaan pyytämään rahaa näistä tyhjennyksistä. mikä kiire viedä kaatopaikalle????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vasta alussa ja valokuvat ovat ensimmäisen lähteneet, koska kukaan lapsista ei tunne henkilöitä kuvissa. Niitä albumeita oli kertynyt koko roskapöntöllinen. Huonekalut ovat aikeita hävittää, kun ovat jostain 70-luvulta. Onneksi täällä saa viedä melkein kaikkea mahdollista ilmaiseksi kaatopaikalle, kun vain lajittelee tavarat.
valokuvat ovat ensimmäisen lähteneet, koska kukaan lapsista ei tunne henkilöitä kuvissa.
Tämä on minusta outo perustelu esim. siinä tapauksessa, että kuvissa on suorassa sukulinjassa isoisoäiti tai -isä tms. Voihan lapsesta olla kiinnostavaa nähdä, miltä oma esivanhempi on näyttänyt nuorena, vaikka ei häntä tuntisikaan.
Mutta totta kai on myös paljon sellaisia kuvia joilla ei ole merkitystä muille kuin niiden omistajalle ja ne on ihan järkevää hävittää.
Juuri näin kävi minulle!! Äitini oli aikeissa heittää laatikollisen oikeasti vanhoja valokuvia roskiin. Onneksi satuttiin juuri silloin olemaan käymässä siellä, joten otettiin kuvat meille. Ei niille meilläkään ensin tapahtunut mitään, mutta sitten aloin harrastaa sukututkimusta ja muistin nämä kuvat.
Sieltä löytyi mm. kuvat isoisovanhemmistani lapsineen. Piti vain lasten määrästä laskea, mihin perheeseen osui. Löytyi paljon muutakin. Isovanhempien lapsuuskuvia, heidän lastensa lapsuuskuvia... Piti vain ensin tietää, keitä kuvissa voisi olla.
Hitsit mikä kulttuuriperintöaarre oli menossa roskiin!!!
Nimenomaan. On ikävää, jos kohta ei ole mitään suku- tai kansanperintöä jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvän tähden. Kannattaisiko miettiä jo sitä tavaraa varastoon laittaessaan, että kannattaako sitä oikeasti säästää vai ei?
Olishan se kiva, jos näin toimittaisiin. Mutta vanhemmalla sukupolvella tuntuu jääneen päälle se ajatus, että "entä jos sitä vielä johonkin tarvitaan"...
Tämä. Mun vanhemmat muutti pienempään asuntoon vuonna 1999. Siellä oli hyvä pesukone jo valmiiksi, joten he toivat vanhan pesukoneensa, 70-luvulta, mökille lautaseinäiseen varastoon.
Pesukone oli ollut siellä kylmässä varastossa käyttämättömänä vuodesta 1999 vuoteen 2022, kun me aloimme siivota varastoa ja viedä näitä kodinkoneita sieltä kaatikselle. Vanhempani ihmettelivät, eikö nyt vaikka meidän tyttö tarvitse hyvää pesukonetta opiskelija-asuntoonsa!!
Nykyisin jos ostaa uuden sohvan tai uuden pesukoneen vanhan tilalle, niin kaupanteon yhteydessä kannattaa sopia että esimerkiksi se vanha sohva viedään pois samalla kertaa kun uusi sohva tuodaan tilalle kyseisen firman pakettiautolla. Monilla on se paha tapa että kesämökille kuskataan kaikki vanhat tavarat sen sanonnan mukaisesti että "aika tavaran palkitsee".
Me ostettiin uusi pesukone vaatteille, vanha kone jäi mattokoneeksi. Isot räsymatotkin pesee hyvin, vaikka on ihan normi kone.
Sohvan kanssa taas meni niin, että huonekaluliikeen poisvienti olisi maksanut enemmän, kuin kaatopaikkamaksu meille itsellemme, joten itse vietiin..
Miten teillä on tilaa kahdelle pesukoneelle ns. normaalissa kylpyhuoneessa? Jos sohvaa lähtee kuljettamaan itse paikasta toiseen se edellyttää tavallisesti myös omaa peräkärryä. Yleensä huonekaluliikkeen kuljetusmaksut eivät ole kovinkaan suuria etenkin jos samassa yhteydessä ostaa uuden huonekalun tilalle. Sen voi asettaa yhdeksi kaupan ehdoksi siinä neuvotteluvaiheessa. Kun firman pakettiauto tuo ja vie huonekalut kotiovelle asti, niin siinä säästyy itse turhalta ajelulta eikä kaikilla ole edes omaa autoa.
Meillä ei ole kylpyhuonetta. Toinen pesukone on keittiössä, toinen piharakennuksessa.
Ja mä en puhunut KAIKISTA IHMISISTÄ. Puhuin MEISTÄ.
MEILLÄ on peräkärry ja jopa auto, kuten suurella osalla ihmisistä on, eikä sohvan pois vieminen ollut edes turhaa ajelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oli ulkorakennus niin ilmeisesti on tonttiakin minne pystyttää nuotio jossa polttaa kaiken polttokelpoisen.
Ei ole luvallista hommaa.
Kuka tulee kysymään onko lupaa?
Kyllä ne hätäkeskuksessa tietää onko lupa, jos sinne joku savusta soittaa. Eikä roskien polttoon edes saa lupaa, se on yksiselitteisesti laitonta. Vain risuja ja oksia saa polttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahh, lempiaiheeni!! 😂 Muutimme jokunen vuosi sitten samanlaiseen aarreaittaan. Aarteita ja "aarteita" siis joka paikka täynnä.
Aloitettiin selkeistä roskista. Tehtiin hommaa kaksin ihan rauhassa, ja täällä saa 20 euron hintaan viedä kaatopaikalle ison kärryllisen tavaraa, joten ei edes harkittu lavaa. Jäte ja käyttöön kelpaamaton vietiin sinne. Asuttiin samassa talossa, joten lisäksi otettiin jäteastian tyhjennys joka viikko. Näin sai siivousta tehtyä hiljalleenkin, ja isommat rysäykset sitten kärryllä.
Kun pahimmat oli päältä pois, alettiin katsoa mitä kaikkea oikein löytyy. En halunnut pihaan mitään kasoja, joten onneksi piharakennuksissa oli lajittelutilaa. Metallit tuonne, kodinkoneet tänne, säilytettävät tähän ja jäte tuohon. Sitten vietiin kerralla isompi määrä oikeisiin paikkoihin. Pieniä määriä vietiin myös kierrätyskeskukseen. Suht hyvin nyt tiedetään mitä jäljellä on, vielä pitäisi esimerkiksi kasasta vanhoja ikkunoita ym päästä eroon.
Tsemppiä urakkaan, kyllä se palkitsee kun näkee että tyhjiä kohtia alkaa tulla. Kannattaa ottaa niitä ennen-kuvia 😄
Meillä on myös onneksi aikaa, eikä tarvitse edes asua tuon kaiken keskellä. Ajateltiin että syksyyn mennessä olisi suurimmat pois. Tosin siellä voi kyllä yöpyäkin, asuintilat on ihan ok kunnossa mutta kellarikerros + vintti sekä ne piharakennukset on ihan tupaten täynnä tavaraa. Ei siis ole tilaa lajitella niihin eri tavaroita. Tilanne on niissä se, että liitereihin (3kpl) ei edes pääse sisälle kun tavaravuori on vastassa. Jopa vanha ulkohuusi on ihan täynnä rojua😅
Aloittakaa niistä tiloista , mitkä tarvitsette käyttöön vaikka liiteri jos tarvitsette haloille säilytystilaa tai kellari ja vintti talon kunnon takia ja myöhemmin hissukseen muut ulkorakennukset.
Tyhjensin yksin ison omakotitalon. Ensimmäisenä aloitin tekemällä keskelle taloa lajittelupisteet eli lahjoitus(SPR tms. jonne voi viedä kalusteet, ehjät vaatteet ja koriste-esineet), energiajäte, metalli, lasi, risat vaatteet, muovit, pahvit, paperi, ongelmajäte sekä säästettävät ja ehkä-pino. Ehkä-pino on yllättävän tärkeä ettei aikaa mene turhaan jahkaamiseen siitä pitääkö joku asia säästää, se yleensä kirkastuu kun esineen siirtää muutamaksi päiväksi tai viikoksi sivuun. Yksi huone, hylly, laatikko kerrallaan kävin läpi ja tein täysiä päiviä esim. Hiihtoloman olin 10h päivässä joka päivä hommissa eväiden kanssa. Radio Suomi tai mikä kiinnostele päälle ja hommiin. Systemaattisuus ja yksi hylly kerrallaan auttaa myös siihen että näkee nopeammin työn jäljen ja tuntuu hallittava malta eikä niin toivottomalta. Ehkä suurin oivallus tuossa siivoamisessa oli se että kun aloitin olin hamstraaja ja kun lopetin tajusin että tavarat on vain tavaroita eikä ne tuo ketään takaisin eikä ne muistot ole niissä esineissä vaan meidän päässä. Lopulta säästin koko talosta yhden jakkaran, valokuvia, pari astiaa, yhden täkin, 60-luvun leipälaatikon ja kaksi mekkoa.
Älä ap kuuntele mitään "ihan rauhassa" - vinkkejä. Tai "peräkärry kerrallaan". Siirtolava pihaan ja annat itsellesi aikaa yhden viikonlopun, enintään kaksi.
Tuollainen työmaa keskeneräisenä syö hirveästi henkistä energiaa vaikkei sitä huomaisikaan. Parempi painaa apinan raivolla pari päivää, saat tyydytyksen ripeästi tehdystä työstä ja ENNEN KAIKKEA TEET PAREMPIA KARSIMISPÄÄTÖKSIÄ KUN TIEDÄT ETTÄ EI OLE AIKAA IHMETELLÄ JA HAAVEILLA.
Mitä sentimentaaliseen tavaraan tulee, säästä vain se, minkä muistat nyt. Teet listan, keräät ne tavarat etkä säästä muuta. Tavara, jonka olemassaoloa et muista, ei ole oikeasti tärkeä vaikka ilahtuisitkin sen löytämisestä.
Itse tekisin niin että hakisin ne tavarat jotka tiedän tahtovani säästää ja joku kuolinpesiä tyhjentävä firma saisi hoitaa loput. Aika on ihmisen tärkein resurssi, mitä sitä romujen kanssa sättäämiseen haaskaamaan.
Mutta tosiaan jos itse välttämättä tahdot tehdä, hoida homma kerralla. Ei pidä koskaam roikottaa itseään löysässä hirressä.
Vierailija kirjoitti:
Tyhjensin yksin ison omakotitalon. Ensimmäisenä aloitin tekemällä keskelle taloa lajittelupisteet eli lahjoitus(SPR tms. jonne voi viedä kalusteet, ehjät vaatteet ja koriste-esineet), energiajäte, metalli, lasi, risat vaatteet, muovit, pahvit, paperi, ongelmajäte sekä säästettävät ja ehkä-pino. Ehkä-pino on yllättävän tärkeä ettei aikaa mene turhaan jahkaamiseen siitä pitääkö joku asia säästää, se yleensä kirkastuu kun esineen siirtää muutamaksi päiväksi tai viikoksi sivuun. Yksi huone, hylly, laatikko kerrallaan kävin läpi ja tein täysiä päiviä esim. Hiihtoloman olin 10h päivässä joka päivä hommissa eväiden kanssa. Radio Suomi tai mikä kiinnostele päälle ja hommiin. Systemaattisuus ja yksi hylly kerrallaan auttaa myös siihen että näkee nopeammin työn jäljen ja tuntuu hallittava malta eikä niin toivottomalta. Ehkä suurin oivallus tuossa siivoamisessa oli se että kun aloitin olin hamstraaja ja kun lopetin tajusin että tavarat on vain tavaroita eikä ne tuo ketään takaisin eikä ne muistot ole niissä esineissä vaan meidän päässä. Lopulta säästin koko talosta yhden jakkaran, valokuvia, pari astiaa, yhden täkin, 60-luvun leipälaatikon ja kaksi mekkoa.
Ehkä-pino on turha. Jos et varmasti tiedä heti tahtovasi säästää jotain, et oikeasti tahdo sitä. Ehkäilemällä vaan annat itsellesi aikaa keksiä joku typerä järkeilysyy, miksi Pitäisi Säästää. Jos tarvitset syyn jonkun asian säästämiselle, et oikeasti tahdo sitä.
En viitsi lukea 10 sivua viestejä joita olet saanut mutta kerron kuinka oman vastaavan ryönävuoren kanssa tehtiin.
Lajittelin, palavat(poltettiin itse), metallit, muovit, lasit, elektroniikka Näistä tehtiin omat kasat vain johonkin vähän ei niin näkösälle, pressu päälle kun päivän työ oli pulkassa. Sitten peräkärryllä kaattikselle eikä täällä tarvitse maksaa kuin muovista, muu meni lajiteltuna ilmaiseksi.
Ilmoita, että kaiken saa hakea ILMAISEKSI. Ihmisten ahneudella ei ole rajoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvän tähden. Kannattaisiko miettiä jo sitä tavaraa varastoon laittaessaan, että kannattaako sitä oikeasti säästää vai ei?
Olishan se kiva, jos näin toimittaisiin. Mutta vanhemmalla sukupolvella tuntuu jääneen päälle se ajatus, että "entä jos sitä vielä johonkin tarvitaan"...
Ja nuoremmat (narsistisemmat) sukupolvet dumppaa kaiken suoraan roskiin koska ei ole koko elämänsä aikana muuta tehnyt kuin tuijottanut omaan napaansa, ja muulla ei tälle sukupolvelle ole mitään merkitystä.
Kyllähän tässä nimenomaan nämä säilyttäjäsukupolvet ovat omaan napaansa tuijottavia. "Minulla on oikeus säilyttää kaikki tavarani kanssa eikä minun tarvitse välittää mitä niille minun jälkeeni tapahtuu. Minulla ei ole vastuuta hankkimastani kamasta ja tarpeettomien asianmukaisesta hävittämisestä. Hoitakoot seuraava sukupolvi sen jos ei kerran kelpaa. "
Puhtaat liinavaatteet eläinlääkäriin tms. Niissä tarvitaan!
Olen aina ihaillut sitä kotimaisen elokuvan miestä joka lähtee. Pieni matkalaukku on kädessä ja nyökkää. Tähän pitää pyrkiä.
Onneksi olkoon, kaksi kaksikerroksista omakotitaloa ulkorakennuksineen jossa kolmen sukupolven tavarat olen tyhjentänyt. Viisauksia: aloittakaa talosta, myöhemmin ulkorakennukset. Alatte raivata ihan vaan jostain kohdasta, ylimalkainen silmäily ei tuota tulosta. Jos vastaan tulee nostalgiaa, nostatte Ehkä -kasaan. Päivän päätteeksi katsotte Ehkä-kasan, teette yhdessä päätöksen, säilytetäänkö se. No kumpi sen säilyttää.. jos ei kumpikaan, sitä ei kannata säilyttää. Otatte valokuvan itsestänne tällaisen "muiston" kanssa. Tiedän, että aika pehmittää luopumaan tavaroista.
Pois lahjoitettavista tavaroista teette oman nurkan. Kun tavaraa kertynyt riittävästi, pidätte pihakirppiksen tyyliin "vie eurolla tai vie vaan pois" Nyt kesällä tavara kyllä lähtee. Siivotkaa muutama tunti kerrallaan, pitäkää kunnon tauko, jutelkaa samalla tavaroista ja niihin liittyvistä muistoista. Silloin ei jää kaivelemaan, että sisko heitti senkin tavaran menemään.
Aikaisemmin ollutkin vinkkejä lajittelusta. Poisheitettävät lajitellaan Pahvi, paperi (arkaluontoinen hetut ym. tuhottava erikseen), metalli, muovi, jätepuu, kankaat. Me tehtiin tätä viikonloppuisin kun ei töistä muuten ehtinyt. Lajittelun jälkeen vietiin hyötyjäte heti pois auton peräkonteissa, ei ehtinyt tulla valtavia kasoja, voitiin viedä alueen keräysastioihin ja tilaa pikkuhiljaa syntyi. Kankaat ja vaatteet katsottiin niin, että kelpaisko vielä UFF tai meneekö vielä kissakotiin. Jos ei mennyt, jätesäkkiin vaan ja kaatopaikkakasaan. Keräisin nekin kuitenkin ensin sisälle, märkiä säkkejä on paskamaista nostella peräkärryyn.. Vuokrattava jätelava laskuttaa painon mukaan, meillä kaatopaikka ei katso henkilöauton peräkärryn lastin painoa vaan jätemäärän tilavuutta. Sekajätekuorma n. 15 e tyyliin. Onnea matkaan lapsuusmuistojen pariin..
Siirtolava kun oli typerää ajaa peräkärryllä edestakaisin toistakymmentä kilometriä.
Vierailija kirjoitti:
Siirtolava kun oli typerää ajaa peräkärryllä edestakaisin toistakymmentä kilometriä.
Varmasti tuntui typerältä. Meillä peräkärryä vedettiin autolla. Helpompaa, eikä lainkaan typerää.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita, että kaiken saa hakea ILMAISEKSI. Ihmisten ahneudella ei ole rajoja.
...paitsi sitten 67v Ritva kirjoittaa sinne facebook palstalle "AV kaikkeen kunnes kysyn mieheltä" ja alkaa natista, että hän kyllä varasi tuon erän itselleen ja lennät ulos kierrätysryhmästä, kun et antanutkaan tavaraa sille Ritvalle joka sen ensin varasi.
Ja sitten myös se Tero, joka kyselee mikset voisi kuljettaa tavaroita hänelle Peräseinäjoen Kolkan kylään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahh, lempiaiheeni!! 😂 Muutimme jokunen vuosi sitten samanlaiseen aarreaittaan. Aarteita ja "aarteita" siis joka paikka täynnä.
Aloitettiin selkeistä roskista. Tehtiin hommaa kaksin ihan rauhassa, ja täällä saa 20 euron hintaan viedä kaatopaikalle ison kärryllisen tavaraa, joten ei edes harkittu lavaa. Jäte ja käyttöön kelpaamaton vietiin sinne. Asuttiin samassa talossa, joten lisäksi otettiin jäteastian tyhjennys joka viikko. Näin sai siivousta tehtyä hiljalleenkin, ja isommat rysäykset sitten kärryllä.
Kun pahimmat oli päältä pois, alettiin katsoa mitä kaikkea oikein löytyy. En halunnut pihaan mitään kasoja, joten onneksi piharakennuksissa oli lajittelutilaa. Metallit tuonne, kodinkoneet tänne, säilytettävät tähän ja jäte tuohon. Sitten vietiin kerralla isompi määrä oikeisiin paikkoihin. Pieniä määriä vietiin myös kierrätyskeskukseen. Suht hyvin nyt tiedetään mitä jäljellä on, vielä pitäisi esimerkiksi kasasta vanhoja ikkunoita ym päästä eroon.
Tsemppiä urakkaan, kyllä se palkitsee kun näkee että tyhjiä kohtia alkaa tulla. Kannattaa ottaa niitä ennen-kuvia 😄
Meillä on myös onneksi aikaa, eikä tarvitse edes asua tuon kaiken keskellä. Ajateltiin että syksyyn mennessä olisi suurimmat pois. Tosin siellä voi kyllä yöpyäkin, asuintilat on ihan ok kunnossa mutta kellarikerros + vintti sekä ne piharakennukset on ihan tupaten täynnä tavaraa. Ei siis ole tilaa lajitella niihin eri tavaroita. Tilanne on niissä se, että liitereihin (3kpl) ei edes pääse sisälle kun tavaravuori on vastassa. Jopa vanha ulkohuusi on ihan täynnä rojua😅
Pahoin pelkään, ettei tuossa yksi kesä riitä mihinkään. Miten kaukana se kaatopaikka tai sorttiasema on? Kannattaa laskeskella paljonko kuljettaminen maksaa, etenkin jos ei omista itse peräkärryä.
Ainoa tapa saada yksi kesä riittämään on tehdä pihalle iso nuotio tai polttotynnyri, jossa polttaa kaiken palavan...
Kuinka paljon sinulla on muitten ihmisten vanhoja valokuvia?
Studiossa kuvatuille vanhoille kuville on omat keräilijänsä. Ne ovat hyvälaatuisia, tarkkoja ja niitä kannattaa divareihin tarjota. Jos sinä näet arvon kaikissa haalistuneissa ja epätarkoissakin kuvissa, joita tuntemattomat ovat kotialbumeissaan säilyttäneet, suosittelen laittamaan yhteystietosi nettiin, jotta muut voivat niitä sinulle toimittaa.