Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomi ei ole hyvinvointivaltio niille joilla on hoitoa vaativia sairauksia

Vierailija
17.05.2026 |

Huvudstadsbladetissa kirjoitus, netissä kaikkien luettavissa, vertailee suomalaisen julkisen terveydenhoidon asiakasmaksuja Pohjoismaisten naapurivaltioiden systeemeihin. Lopputulema: Suomi ei ole hyvinvointivaltio.

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan parempi, jos rahat loppuisivat mahdollidimman nopeasti, koska sen jälkeen imf tulee määräämään Suomeen niin tiukan kulukuurin, että jokainen aikuinen joutuu töihin, kun tuet poistetaan. Mitä nopeammin niin sen parempi saadaan järkeä tähän hölmölään. Sen jälkeen lähtevät tukielätit paremman sosiaaliturvan maihin.

vaaleneekohan suomi.....

Vierailija
62/71 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Böhöhö :D jenkeissä asuvalla kaverillani on vieläkin velkaa synnytyksestä ja lapsi on kohta aikuinen.

Se taitaa olla meilläkin edessä, päättäjät ihailevat jenkkien järjestelmää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sossupummit ei hoitoa kaipaa. Mene töihin, haki rahaa ja sitä kautta vakuutus. 

Mene sinä KYS. 

Vierailija
64/71 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ihan tyytyväinen Suomen palveluihin.

Mulla on krooninen myelooinen leukemia ja mulle kustannetaan 3kk välein verikokeet ja päivittäin syötävä kauhean kallis lääke, joka pitää minut terveenä ja työkykyisenä. Lääke maksaa mulle 1,5€/kk. Kerran vuodessa hätistetään poliklinikalle käymään näyttämäån naamaani, että olen edelleen elossa.

Vierailija
65/71 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Böhöhö :D jenkeissä asuvalla kaverillani on vieläkin velkaa synnytyksestä ja lapsi on kohta aikuinen.

Jenkeissä asuva kaverisi saattaa maksaa synnytyksestä 10-15 tuhatta, mutta se maksetaan vain kerran, eli silloin kun palvelua itse käyttää. 

Sinä sen sijaan maksat 4500€ joka vuosi veroina ja tuotteiden hinnoissa terveyspalveluista, riippumatta siitä käytätkö niitä vai et.

Tuo 4500€/v on suomalaisen julkisen terveydenhuollon kustannukset jaettuna väestön määrällä. Jos palkkasi sattuu olemaan keskivertoa parempi niin maksat vielä tätäkin enemmän. 

Elinikänsä aikana suomalainen maksaa terveydenhoidosta keskimäärin 78x4500€=€351 000,00 

Suomalaisen terveydenhuollon ”maksuttomuus” on totaalinen myytti. Meidän terveydenhuoltomme on todella kallista, varsinkin kun vertaa palvelun tasoon ja siihen miten vaikea normaaliihmisen on edes päästä hoitoon. 

Hallituksesta tuntui hyvältä ajatukselta pakottaa takaisin Suomeen sairaseläkeläisiä, joiden terveydenhoidosta maksettiin Espanjalle 3000 € vuodessa. 

Saatiin varmasti kovat säästöt kun nyt maksetaan vähintään 1500 € enemmän heidän terveydenhoidostaan. Tuskin 1500 € edes riittää, sillä he ovat maan sairainta joukkoa, eli heidän terveydenhoidon kustannukset ovat keskivertoa suuremmat.

Mutta kyllä taas säästettiin 🤦

Vierailija
66/71 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan suomalaista vi tuttaa kun toinen pyrkii pitämään terveyttään yllä (monesti vaatii myös terveydenhuollon palvelujen käyttöä). Pimeätä porukkaa 

Vierailija
67/71 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aniharvassa maailman maassa persaukinenkin saa kalliita hoitoja sairauksiinsa. Suomi on yksi harvoista poikkeuksista tuossa suhteessa.

Vierailija
68/71 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jenkeissä asuva kaverisi saattaa maksaa synnytyksestä 10-15 tuhatta, mutta se maksetaan vain kerran, eli silloin kun palvelua itse käyttää. 

Sinä sen sijaan maksat 4500€ joka vuosi veroina ja tuotteiden hinnoissa terveyspalveluista, riippumatta siitä käytätkö niitä vai et.

Tuo 4500€/v on suomalaisen julkisen terveydenhuollon kustannukset jaettuna väestön määrällä. Jos palkkasi sattuu olemaan keskivertoa parempi niin maksat vielä tätäkin enemmän. 

Elinikänsä aikana suomalainen maksaa terveydenhoidosta keskimäärin 78x4500€=€351 000,00 

Suomalaisen terveydenhuollon ”maksuttomuus” on totaalinen myytti. Meidän terveydenhuoltomme on todella kallista, varsinkin kun vertaa palvelun tasoon ja siihen miten vaikea normaaliihmisen on edes päästä hoitoon. 

Usan terveydenhoito on yhteiskunnalle suhteessa kalliimpaa kuin  suomen terveydenhoito. 

Vierailija
69/71 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ihan tyytyväinen Suomen palveluihin.

Mulla on krooninen myelooinen leukemia ja mulle kustannetaan 3kk välein verikokeet ja päivittäin syötävä kauhean kallis lääke, joka pitää minut terveenä ja työkykyisenä. Lääke maksaa mulle 1,5€/kk. Kerran vuodessa hätistetään poliklinikalle käymään näyttämäån naamaani, että olen edelleen elossa.

Hyvä juttu. 

Mua pelottaa, miten sodan alkaessa käy monellekin lääkkeitä ja hoitoa tarvitseville. 

Vierailija
70/71 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ymmärtänyt, mistä tulee sana ”hyvinvointivaltio”. Miksi suuren julkisen sektorin maata kutsutaan ”hyvinvointivaltioksi”?

Tämä on SDP:n joskus 60-luvulla keksimä termi, jota on viljelty siitä saakka. Toki Suomen hyvinvointi on tällä hetkellä aivan toisella tasolla kuin tuolloin.

Vierailija
71/71 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä esh:ssa ja jokainen päivä vähintään 1/3 potilaista on muualta kotoisin. Heillä on vaikeasti hoidettavia vaivoja, koska niitä ei ole kotimaassa hoidettu. Lisäksi henkiset ja sosiaaliset ongelmat fyysisten ongelmien päälle. Vievät paljon enemmän resursseja kuin kanttikset. Tämä yksi merkittävä syy terveydenhuollon kriisille.